Kynnere å nedpress i uke 20

lykkelig2017

Forelsket i forumet
Jeg har 3 trøblete svangerskap fra før, å dette er regnet som høyrisikosvangerskap av flere grunner. Alle mine barn er født premature, å vi regner med denne kommer tidlig den å.

Det jeg egentlig lurer på er:er det noen her inne som har kontaktet føden så tidlig pga mye nedpress og kynnere. Jeg har hatt det di to foregående svangerskapene også, å erfaring sier at det eneste som skjer er at di sier at det ikke er noe å gjøre så tidlig, å somregel blir jeg ikke undersøkt en gang.

Hos jordmor på helsestasjonen fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta kontakt når det ble ille, men jeg kvier meg for å gjøre det, da jeg ikke trenger å høre at det ikke er noe di kan gjøre.

Mener selv at jeg skulle vært inne til sjekk av livmorhals o.l, men di mener det holder å gi meg time i slutten av juni. Det syntes jeg er dyktig sent. Er bare litt oppgitt. Har forsøkt å få time i privat sektor, men det er ikke noen som driver med det her jeg bor, å jeg klarer ikke reise så langt for å få det gjort.

Noen som har erfaringer eller tips til hva jeg kam gjøre?

Hei! Jeg kontaktet føden på lørdagen som var (22+2) da jeg har hatt sterke kynnere på natten i over en uke, og de har blitt sterkere og sterkere for hver natt. Har også kynnere på dagen, men ikke i nærheten av hvordan de på natten har vært. Har dog ikke følt noe nedpress, men jeg var usikker på om jeg kanskje kunne lekke fostervann. Ble satt i gang noen dager før termin i forrige svangerskap blant annet pga lite fostervann. Så ringte føden for å høre om jeg burde ta en sjekk, eller om jeg skulle vente til vekstkontrollen som jeg hadde i dag, altså 5 dager senere. Fikk beskjed om å komme inn med en gang! Tok både utvendig og innvendig ul. Så jeg synes det er litt rart at du ikke får komme inn for en sjekk, iallefall med din historikk. Har du snakket med fastlegen din eller jordmor på helsestasjonen? Kanskje en av de kan hjelpe å purre litt på? Håper du får tatt en sjekk ❤️

Ser nå at du har snakket med jm. Men hva sier hun om du sier at du vil sjekke om eventuell åpning? Håper hun forstår situasjonen din, og sier seg enig i at det kan være lurt med en sjekk!

Har ikke vært i kontakt med føden selv, og har langt i fra samme historikk som deg. Har dog kjent på kynnere og har også nedpress allerede. Min fastlege anser det som normalt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg bestilt en hastetime hos fastlege og fått henvisning til gynekolog eller føden for en sjekk. Det bør du jo absolutt kvalifisere for med din historikk, og pga at du er så bekymret. Det gjør jo ikke saken noe bedre. Ønsker seg lykke til.

Hei! Jeg kontaktet føden på lørdagen som var (22+2) da jeg har hatt sterke kynnere på natten i over en uke, og de har blitt sterkere og sterkere for hver natt. Har også kynnere på dagen, men ikke i nærheten av hvordan de på natten har vært. Har dog ikke følt noe nedpress, men jeg var usikker på om jeg kanskje kunne lekke fostervann. Ble satt i gang noen dager før termin i forrige svangerskap blant annet pga lite fostervann. Så ringte føden for å høre om jeg burde ta en sjekk, eller om jeg skulle vente til vekstkontrollen som jeg hadde i dag, altså 5 dager senere. Fikk beskjed om å komme inn med en gang! Tok både utvendig og innvendig ul. Så jeg synes det er litt rart at du ikke får komme inn for en sjekk, iallefall med din historikk. Har du snakket med fastlegen din eller jordmor på helsestasjonen? Kanskje en av de kan hjelpe å purre litt på? Håper du får tatt en sjekk ❤️

Ser nå at du har snakket med jm. Men hva sier hun om du sier at du vil sjekke om eventuell åpning? Håper hun forstår situasjonen din, og sier seg enig i at det kan være lurt med en sjekk!

Takk for svar❤️Hun mener også at jeg burde vært sjekket før, men så er jo hun "bare" jordmor, å di "o store" legene mener no annet. Så hun fikk vel ikke helt gjennomslag der. Fastlegen min er sykemeldt, æ vikaren vanskelig å få tak i, så det blir mye fortelling å lite handling der.

Har ikke vært i kontakt med føden selv, og har langt i fra samme historikk som deg. Har dog kjent på kynnere og har også nedpress allerede. Min fastlege anser det som normalt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg bestilt en hastetime hos fastlege og fått henvisning til gynekolog eller føden for en sjekk. Det bør du jo absolutt kvalifisere for med din historikk, og pga at du er så bekymret. Det gjør jo ikke saken noe bedre. Ønsker seg lykke til.
Har prøvd å få tak i fastlege vikar, men det er ikke bare bare, å turnuslegen som jeg fikk snakke med virket handlingslammet. Ble mye snakking å lite handling. Det er klart, di har ikke særlig innsikt i min historikk. Så kom liksom ikke no lengre der.

Har prøvd å få tak i fastlege vikar, men det er ikke bare bare, å turnuslegen som jeg fikk snakke med virket handlingslammet. Ble mye snakking å lite handling. Det er klart, di har ikke særlig innsikt i min historikk. Så kom liksom ikke no lengre der.
Har du prøvd å ringe føden i dette svangerskapet og forklart situasjonen?

Jeg ville prøvd å ringe føden da, evt legevakt. Kan det evt være aktuelt å gå til privatpraktiserende gynekolog?

Jeg har ikke samme bakgrunn med premature fødsler, men var sterkt plaget av vonde kynnere i mitt forrige svangerskap. Jeg var i kontakt med føden i uke 19 i dette svangerskapet pga vonde kynnere etter støt mot magen (uheldig storesøster som landet litt på meg). Jeg fikk ikke komme til føden, ble henvist til legevakt. Jeg fikk også beskjed om at det realistisk sett er lite å gjøre hvis noe var galt og å ta kontakt hvis jeg opplevde fostervannlekasje, sterke smerter eller blødning.

Det er ganske brutal holdning å møtes med. Dersom du mistenker livmorhalssvikt så er nok fastlege (eller håpløs vikar for fastlege) veien å gå for å få henvisning til sykehuset for kontroll av livmorhals. Jeg ville prøvd å fått en fysisk time med legen og i tillegg sagt på forhånd at du ønsker å snakke om prematur fødsel, undersøkelse av livmorhals etc. så legen har mulighet til å lese seg opp. Du kan også be om at lege konfererer med fødeavdeling underveis i timen for å være sikker på at det blir en faglig vurdering av kompetent personell. Dersom du lider av f.eks livmorhalssvikt så er det enkelte ting man kan gjøre, men da må det oppdages.

Jeg har 3 trøblete svangerskap fra før, å dette er regnet som høyrisikosvangerskap av flere grunner. Alle mine barn er født premature, å vi regner med denne kommer tidlig den å.

Det jeg egentlig lurer på er:er det noen her inne som har kontaktet føden så tidlig pga mye nedpress og kynnere. Jeg har hatt det di to foregående svangerskapene også, å erfaring sier at det eneste som skjer er at di sier at det ikke er noe å gjøre så tidlig, å somregel blir jeg ikke undersøkt en gang.

Hos jordmor på helsestasjonen fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta kontakt når det ble ille, men jeg kvier meg for å gjøre det, da jeg ikke trenger å høre at det ikke er noe di kan gjøre.

Mener selv at jeg skulle vært inne til sjekk av livmorhals o.l, men di mener det holder å gi meg time i slutten av juni. Det syntes jeg er dyktig sent. Er bare litt oppgitt. Har forsøkt å få time i privat sektor, men det er ikke noen som driver med det her jeg bor, å jeg klarer ikke reise så langt for å få det gjort.

Noen som har erfaringer eller tips til hva jeg kam gjøre?

Det her synes jeg er uforsvarlig behandling av deg som pasient.

Jeg fødte prematurt forrige gang, etter mye kynnere og nedpress.
Vikaren for fastlegen min mente det var helt normalt.
JM derimot sa at vi skulle høre med sykehuset på OuL, og dersom de ikke ville sjekke livmorhalsen skulle hun ordne privat.

Sykehuset sa at de normalt ikke setter opp kontroll, men mtp historikken min ble det satt opp en til uke 24 (jeg fødte i uke 34).

De kommenterte også at dette er en "foreløpig" time. Opplevde jeg endringer som mer kynnere/nedpress skulle jeg kontakte føden straks.

Synes de tar fryktelig lett på det med deg. Ville tatt kontakt mes både føde og fastlege igjen, og stått på mitt. Kanskje mannen din kan bli med også, så er dere to om det?

Har fått time i uke 26?!? for måling av livmorhals og lignende. Har løpende kontakt med jordmor, å planen er å få fortgang slik at vi kn få sjekket ting før. Men holdningene er ofte at om man ikke blør, så gjøres det lite.

Jeg personlig mener at, i alle fall når man har min historikk, burde bli tatt alvorlig når man henvender seg. Skulle gladelig betalt for å få sjekket dette privat om det hadde eksistert et tilbud om det her jeg bor. Men det er det ikke, så da er jeg like langt.

Må sitter jeg her, med beskjed om å holde meg heeelt iro, å med den store frykten for at di i det jeg passerer uke 23, skal bli sendt avgårde til nærmeste sykehus hvor man "får" føde før uke 35. For jeg har opplevd å ligge inne i 10 uker i et tidligere svangerskap når di til slutt måtte stoppe fødsel 2 ganger. Det er lenge å være borte fra familien. Hurra for helsenorge sier jeg bare. Legg ned alt som heter lokalt fødetilbud.

Back
Topp