Trenger tips til innkjøp - bad og stell :-D

Julimamsen

Andre møte med forumet
Hei alle Julimammaer:greet025!
Vet jeg er tidllig ute men tenkte gradvis å kjøpe inn litt utstyr til bad og stell:joyful:
Vet at vann holder lenge, er tredjegangs, men har 5-7 år mellom barna så ting går i glemmeboka og verden utvikler seg:schocked028. Husker jeg brukte noe badeolje, stellekremer ol til de to første som jeg kjøpte på apoteket. Jeg husker bare ikke hvilke merker (utenom Weleda sin stellekrem for bleieskift som jeg var veldig fornøyd med og har kjøpt inn igjen! ).
Noen som vil dele erfaringer? Må vel ha noe til navlestumpen, badetermometer og negleklipper ol også?
Hjelp og påminnelser til innkjøpslista mottas med stor takk :happy::smiley-angelic003:gen053
 
Jeg tror kanskje at verden har gått mer i retning av at man ikke trenger så mye og at kremer og sånt bør unngås?

Vi brukte ikke noe badeolje eller kremer i starten, rent vann er best og stump har best av å lufttørke ved utslett. Prøvde litt badeolje engang men baby ble så glatt, haha! Kremer vi kjøpte inn før fødsel ble ikke brukt og bare kastet til slutt :bag: Vår hadde eksem og da fikk vi beskjed av helsesykepleier/lege om hva bruke.


Navlestump skal bare tørkes forsiktig med klut eller qtips. Vi kjøpte aldri badetermometer,vi sjekket bare med albuen.

Men av neglsaks kan jeg anbefale denne da, den bruker vi mye! https://www.sparkjop.no/neglesaks-for-baby-og-barn-blaa_615706

Ellers anbefaler jeg storinnkjøp av slike: https://www.apotek1.no/produkter/de...TijAFwCXu7DMy_TkBpkkAgTXSOpQJE7UaAiQTEALw_wcB (fås på apotek og dagligvare)

Vi bruker hundeposer til bæsjebleier :D
 
Så flott at man ikke trenger så mye:smiley-bounce012! Veldig godt å få disse tipsene så jeg ikke kjøper inn alt mulig fordi jeg skal helgardere meg:hilarious:! Tusen hjertelig takk:) Er det flere som har noen tips så bare skravle i vei - artig å dele erfaringer i denne tråden:joyful:


Jeg tror kanskje at verden har gått mer i retning av at man ikke trenger så mye og at kremer og sånt bør unngås?

Vi brukte ikke noe badeolje eller kremer i starten, rent vann er best og stump har best av å lufttørke ved utslett. Prøvde litt badeolje engang men baby ble så glatt, haha! Kremer vi kjøpte inn før fødsel ble ikke brukt og bare kastet til slutt :bag: Vår hadde eksem og da fikk vi beskjed av helsesykepleier/lege om hva bruke.


Navlestump skal bare tørkes forsiktig med klut eller qtips. Vi kjøpte aldri badetermometer,vi sjekket bare med albuen.

Men av neglsaks kan jeg anbefale denne da, den bruker vi mye! https://www.sparkjop.no/neglesaks-for-baby-og-barn-blaa_615706

Ellers anbefaler jeg storinnkjøp av slike: https://www.apotek1.no/produkter/de...TijAFwCXu7DMy_TkBpkkAgTXSOpQJE7UaAiQTEALw_wcB (fås på apotek og dagligvare)

Vi bruker hundeposer til bæsjebleier :D
 
Min første baby fikk påvist atopisk eksem og vi ble anbefalt å bade han morgen og kveld med babyolje i vannet. I tilegg måtte vi smøre hele kroppen med aderma og korisol kremer.

Å kjøpe inn disse kremene før baby kommer til er ikke noe poeng da di fleste babyer ikke har behov for det. Men personlig blir jeg å kjøpe babyolje for å bruke i badevannet.

Har også kjøp inn weleda sin calendula baby nappy krem, for såre rumper.
 
Husker det fulgte med en del kremer i babypakkene da jeg hentet de ut med storesøster høsten 2019, men de fleste har aldri blitt åpnet, så også her er det lite utstyr.

Ved bleieskift bruker vi varmt vann med litt babyolje i og tørre kompresser som linket til over her. Ved veldig sår rumpe har vi brukt kremen Inotyol, som jeg er kjempefornøyd med. Storesøster er 1,5 år nå og vi har vel brukt totalt 1 tube, så den er drøy og vi bruker den ikke så mye heller.

Ved bading har vi brukt litt babyolje i starten. Nå bruker vi også noe babysåpe, men det trenger man ikke i starten.

Neglesaks kjøpte vi på apoteket, litt bøyd med butt tupp. Den funker kjempebra.

Vil også anbefale å kjøpe inn et termometer med fleksibel tupp. Måling av temp i endetarmen anbefales når de er så små og hvert barn bør ha hvert sitt termometer :) Også det kjøpte jeg på apoteket.

I starten, da bæsjingen var høyfrekvent og mini gjerne tisset mens hun lå på stellebordet brukte vi engangskladder kjøpt på apoteket som stelleunderlag, så kastet vi ved uhell i stedet for å måtte bytte trekk eller vaske hele stellematten. De finnes i ulike størrelser - https://www.vitusapotek.no/inkontin...gHTPZwGjgQVEcT1Wv69lf8zg55_aAcOQaAjn9EALw_wcB
 
Vi har brukt gaskluter med vann og litt kokosolje på ved skift av bæsjebleier, og har inotyol-salve på om det oppstår sår stump :) i badevannet har vi stort sett ikke brukt noe ekstra. Navlestumpen er bare blitt renset med q-tips med vann på.
 
Tusen hjertelig takk for flotte innspill! Dere er supre altså! Synes det er nyttig å dele slike erfaringer fordi man lett kan gå seg vill i barneutstyrsjungelen:happy:

Ønsker dere alle en super dag!!:smiley-bounce016
 
Noen som kan anbefale vaskekluter som er myke og gode? Vi vil bruke så lite som mulig engangsutstyr, så tørrkluter/våtservietter er ikke veldig aktuelt. Vet det blir ekstra vask, men vi skal bruke tøybleier så vask blir det uansett en del av :p
 
Last edited:
Noen som kan anbefale vaskekluter som er myke og gode? Vi bruke så lite som mulig engangsutstyr, så tørrkluter/våtservietter er ikke veldig aktuelt. Vet det blir ekstra vask, men vi skal bruke tøybleier så vask blir det uansett en del av :p
Vi bruker noe ala disse: https://www.rudo.no/products/home-vaskeklut-5-pk-bla Vi kjøpte i rosa til ansikt og blå til rompe og har disse på badet. Også kjøpte vi masse Ikeakluter etterhvert på til å tørke opp etter matsøl :)

Vi bruker heller ikke våtservietter, men bruker engangskluter til bæsjebleieskift. Det ble så mye bæsjevask om ikke :bag: Men om dere uansett har tøybleier så er det kanskje like greit å bruke kluter :)

Et alternativ for å slippe søl er jo å bruke dopapir, som kan kastes rett i do.
 
Noen som kan anbefale vaskekluter som er myke og gode? Vi vil bruke så lite som mulig engangsutstyr, så tørrkluter/våtservietter er ikke veldig aktuelt. Vet det blir ekstra vask, men vi skal bruke tøybleier så vask blir det uansett en del av :p
Sniker.

Vi har bare Turiform-kluter fra Barnas hus, gas-kluter. Kjempegode og myke! Er to farger og hvite i samme pakke. Vi bruker hvite til ansikt og fargede til bleieskift.
 
Hei,har lurt på det samme, har termin i begynnelsen av juli.
Men jeg lurte på klær også jeg,hva anbefaler dere at man kjøper inn?Skal man kjøpe inn korte klær,genser,jakker,cardigan o.l?
Har kjøpt inn en del,men det er lange bodyer og bukser o.l.
Er en stund siden sist!
 
Hei,har lurt på det samme, har termin i begynnelsen av juli.
Men jeg lurte på klær også jeg,hva anbefaler dere at man kjøper inn?Skal man kjøpe inn korte klær,genser,jakker,cardigan o.l?
Har kjøpt inn en del,men det er lange bodyer og bukser o.l.
Er en stund siden sist!
Til baby syntes jeg alt annet en body, myke bukser og heldress er helt unødvendig, gensere bare sklir opp og jakker blir klumpete på de små :) Vi har en del mykt strikketøy vi kan bruke, men syntes det er mest praktisk å bruke heldress som evnt yttertøy. Siden det er sommbarn kommer vi nok til å kjøpe noen kortermet bodyer, men samtidig må jo huden beskyttes mot sol.
 
Hei,har lurt på det samme, har termin i begynnelsen av juli.
Men jeg lurte på klær også jeg,hva anbefaler dere at man kjøper inn?Skal man kjøpe inn korte klær,genser,jakker,cardigan o.l?
Har kjøpt inn en del,men det er lange bodyer og bukser o.l.
Er en stund siden sist!


For å sitere min kusine: "Søte jakker, bukser og gensre tar man vare på med lappen i så man kan ta ett søtt bilde og glede giveren, så returnerer man det og kjøper body, strømpikk eller en fin pysj" :p

Jeg har derfor spesifisert at vi ønsker oss heldresser, gjerne i ull som kan brukes utover høsten, i stedenfor masse søte klær som ender opp med å ikke bli brukt. Bodyer med lange og korte ermer, enkle myke bukser, strømpebukse og pysj har jeg kjøpt litt av selv, dette er lett å finne på salg til gode priser, men jeg prøver å begrense meg litt, er redd for å havne med skapet fult om jeg plutselig får gaver i tillegg :)
 
For å sitere min kusine: "Søte jakker, bukser og gensre tar man vare på med lappen i så man kan ta ett søtt bilde og glede giveren, så returnerer man det og kjøper body, strømpikk eller en fin pysj" :p

Jeg har derfor spesifisert at vi ønsker oss heldresser, gjerne i ull som kan brukes utover høsten, i stedenfor masse søte klær som ender opp med å ikke bli brukt. Bodyer med lange og korte ermer, enkle myke bukser, strømpebukse og pysj har jeg kjøpt litt av selv, dette er lett å finne på salg til gode priser, men jeg prøver å begrense meg litt, er redd for å havne med skapet fult om jeg plutselig får gaver i tillegg :)


Takk for svar. Ja jeg har også kjøpt inn masse bodyer både med lange og korte armer,bukser og pysj osv. Men har lurt veldig på om babyen trenger noe varmt overdel eller ikke siden den blir født i juni/juli!
Har kjøpt inn ull pledd fra lille lam også i tilfelle.
 
Vi har body i ull, samt en tynn ulldrakt jeg tenker å bruke på eventuelle kjølige dager. Hører rykter om av kommende oldemødre har noen strikkeprosjekter på gang, så da satser jeg på at det kan være fint å ha om man trenger noe varmere. Ellers har vi jo gjerne teppe med oss :)
 
Vi har body i ull, samt en tynn ulldrakt jeg tenker å bruke på eventuelle kjølige dager. Hører rykter om av kommende oldemødre har noen strikkeprosjekter på gang, så da satser jeg på at det kan være fint å ha om man trenger noe varmere. Ellers har vi jo gjerne teppe med oss :)

Takk for svar, skal kjøpe ulldrakt til vår også
 
Back
Topp