Baby får lite søvn - bekymret

Bkno0276410

Andre møte med forumet
Heisann,

Jeg har en liten jente som fylte 10.mnd forrige uke. Hun har siden fødsel hatt trøbbel med magen (luft/kolikk) som varet i 3-4 mnd så da var det veldig lite søvn om natten men sov fint på dagen.

Hun er nå 10.mnd men har fortsatt veldig dårlig søvn. Om natten er det maks 1-time søvn før hun står opp og er lysvåken i 2-3timer, deretter sover hun i 1-time til og i gode dager så sovner hun etter halvtime igjen når hun våkner (men slike netter er sjelden).

Dagen så er det lite søvn, hun sover da 3 ganger i løpet av dagen men kun halvtime maks hver gang (totalt ca.2t)

Ellers er hun helt frisk og blid jente. Men litt redd/bekymret for utviklingen når hun får så lite søvn. Vi som foreldre har ingen problem med å være våken hele natten, men vi blir bekymret når hun sover så lite mtp utviklingen (da jeg har lest at søvn er viktig for barnets utvikling)

- Finnes det noen tips?

- Er det veldig alvorlig? (Helsestasjonen mente det ville bli bedre, men det sa de siden hun var 5mnd. Ingen forbedringer).

- Er det normalt?

Tusen takk!

Mvh
Litt bekymret pappa.
 
Det er mye som er normalt men jeg er enig med deg om at dette faktisk hørtes ut som veldig lite søvn.
Har hun fortsatt problemer med magen?
Ville kanskje vurdert å sjekka om det kan være noe mat hun reagerer på isåfall. Eller symptomer på reflux/ stille reflux?
 
Det er mye som er normalt men jeg er enig med deg om at dette faktisk hørtes ut som veldig lite søvn.
Har hun fortsatt problemer med magen?
Ville kanskje vurdert å sjekka om det kan være noe mat hun reagerer på isåfall. Eller symptomer på reflux/ stille reflux?


Hun har iblant hard avføring. Vi har endret kosthold flere ganger for å se om hun reagerer annerledes, men ingen endring. Prøvd også å kutte ut melkeprodukter, for å se om det er melkallergi.

reflux/ stille reflux har jeg ikke vurdert. Ikke hørt om det før nå, skal lese litt nærmere på det.

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese :)
 
Hei.
Regner med at dere har fått litt utredning fra før? Vanlig å sjekke tungebånd, låsninger ect. når ungen har kollikk. Har dere fått sjekket opp i det?
 
Min yngste sov også lite. Han måtte være i konstant bevegelse for å sove, så da måtte jeg også være i konstant bevegelse. Han var i tillegg sur og sint pga lite søvn da. Sover babyen i vogn på dagen? Prøvd bæresjal/bæresele?
 
Min yngste sov også lite. Han måtte være i konstant bevegelse for å sove, så da måtte jeg også være i konstant bevegelse. Han var i tillegg sur og sint pga lite søvn da. Sover babyen i vogn på dagen? Prøvd bæresjal/bæresele?

Hei,
Ja vi har prøvd alt. Vugging, biltur, tur med vognen, bæresele. Hun sovner iblant med vugging men da må jeg holde henne, hvis jeg legger henne i sengen våkner hun med en gang. Babyen sover ikke i bilstolen eller barnevognen. Hun liker ikke engang å sitte/ligge i barnevognen (bærer henne når vi er ute i fanget).
 
Hei,
Nei det har vi ikke sjekket. Skal høre med legen im det er noe vi kan sjekke opp.

Takk for svar!


Stramt tungebånd er utrolig vanlig å se hos babyer som har kolikk eller har hatt det, det som er viktig er at du får sjekket dette ut hos spesialist (norsk støtttegruppe for stramt tungebånd på facebook kan hjelpe deg med å finne en god veileder i din kommune). Desverre har få helsesykepleiere og flere barneleger god nok kompetanse for å utrede stramt tingebånd da det desverre er vanskelig å se hos flere barn.
 
Hei,
Ja vi har prøvd alt. Vugging, biltur, tur med vognen, bæresele. Hun sovner iblant med vugging men da må jeg holde henne, hvis jeg legger henne i sengen våkner hun med en gang. Babyen sover ikke i bilstolen eller barnevognen. Hun liker ikke engang å sitte/ligge i barnevognen (bærer henne når vi er ute i fanget).
Veldig typisk for to ting det der, enten reflux eller låsninger. Har dere vert hos kiropraktor ?
 
Back
Topp