Nekter å sove i egen seng...

marihøna82

Andre møte med forumet
Jenta vår er nå snart 9 mnd og samsover med oss. Vi har prøvd flere ganger å legge henne i sin egen seng, men det har vært helt krise... De gangene det har gått, har hun våknet etter kort tid og startet et leven. Da har vi gitt etter siden storebror sover vegg i vegg... Nå begynner jeg på jobb igjen om en uke og hun våkner så mange ganger ila natten at nå har vi bare funnet ut av det bare MÅ gå denne gangen. Hun våkner ca annenhver- tredje time fra hun legges om kvelden til morgenen så det er fortsatt mye nattamming, noe som har gjort at det er mest praktisk å ha henne i sengen vår, men det er utrolig slitsomt så vi må bare gjøre et forsøk på å få henne til å sove i sin seng, på vårt rom.
Er det noen som er i samme situasjon som kan dele sine erfaringer? Evt tips? Har 2 barn fra før og der var det aldri noe problem med sovingen så det måtte vel komme denne gang :)
 
Vi samsov også en del fordi da var det 100% garantert at alle fikk sove. Og i en periode var det helt krise og søvnmangel, så da fikk vi heller ta den kampen senere tenkte vi. Så har jeg jo lest litt siden om hvor livsfarlig det er å samsove, og kall meg gjerne dramatisk om du vil, men det å finne viljen til at nå MÅ barnet sove i egen seng, det var helt avgjørende for å orke å ta den «kampen». Du må mane frem en vilje av stål her altså.

Jeg hørte på Foreldrerådet og søvnekspert Caroline Lorentzen, og det hjalp meg veldig. I tillegg sa helsesøster til meg at jeg må tåle å stå i det. Om barnet gråter når det er trøtt, så er det jo ikke fordi jeg er en fæl person eller det er sint på meg. Det gråter fordi det er trøtt og vil sove. Å huske på sånne ting har vært avgjørende, for målet er ikke å unngå gråting. Så lenge du vet at barnet har det bra.

Vi har ikke gjort noen «skrikekur», som mange er usikre på (selv om forskningen jo viser at det ikke fører til traumer og er helt ok). Vi løfter opp og koser og styrer og vi ligger også ofte sammen med barnet (ja, i samme seng, men mens vi selv er våkne) til det sovner og så flytter over. Noen finner ut at de kan legge barnet i egen seng og så sovner det av seg selv.

Kort oppsummert så er tipsene å stå i det selv om det er tøft, prøv én ting i ca 15 min før du prøver en annen ting, og det fungerer gull gi nye ting et forsøk, selv om du trodde det aldri ville gå. Vi har drevet med mye ulikt, men gjorde ofte feilen med å gi opp for fort. Ting må få tid til å virke og barnet må få tid på å omstille seg og finne ut av ting også.

Et hett tips fra meg er også å flytte barnet på eget rom. Da blir terskelen mye høyere for dere for å bære barnet til sengen deres + barnet vil ikke se sengen og dere når det våkner (litt ute av synet ute av sinn). Nattammingen kan man trappe ned på slik at det blir minst 6 timer sammenhengende søvn på deg. Her mener jeg å huske at podcasten med C. Lorentzen også fortalte hvordan gjøre dette.

Og spør gjerne helsesøster om råd!
 
Ingen tips her, men er i akkurat samme situasjon så er egentlig godt å høre at vi er flere som har noen natteranglere <3

(Er ikke livsfarlig med samsoving som hun over skriver. Vi har til og med fått det anbefalt av både barsel og hs så lenge vi følger rådene for trygg samsoving).
 
Ingen tips her, men er i akkurat samme situasjon så er egentlig godt å høre at vi er flere som har noen natteranglere <3

(Er ikke livsfarlig med samsoving som hun over skriver. Vi har til og med fått det anbefalt av både barsel og hs så lenge vi følger rådene for trygg samsoving).
Det er tusenvis av barn verden over som dør av samsoving hvert år. Dette er ikke en personlig synsing, men fakta. Risikoen øker ved drikking og røyking, ja, men også ved at foreldrene er veldig trøtte. Og da er det uansett risikoøkning det er snakk om, risikoen er fortsatt hele tiden der. Uansett, det var ikke dette jeg skrev om eller fokuserte på, men at dette var årsaken til at JEG tok grep og bestemte meg for at det ikke skulle samsoves noe lengre. Trådstarter må gjerne finne noe annet som motiverer til å jobbe med soving i egen seng. Men for meg var dette like enkelt som at barna skal ha på sikkerhetsbelte i bil. Eller sykkelhjelm på når man sykler. Noen ting er man bare fast bestemt på, og da blir det sånn. Det er ingen grunn til at den samme bestemtheten ikke kan brukes når det kommer til soving i egen seng.
 
Back
Topp