Førstegangs gravid + hjertelyd..? Når?

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Hei
Doktoren fikk æren av å ha meg på besøk i dag (sagt humoristisk), og alt gikk bra, frem til... Hun spurte om vi skulle høre på hjertelyden. Jeg er i dag 14+1, og har egentlig fått for meg at det er for tidlig å høre hjertet til den lille allerede. Så jeg ble ganske sjokkert da hun sa vi skulle lytte litt... Som jeg tenkte, fant hun ingen lyd.

Jeg friker ikke helt ut enda, siden jeg skal på privat ultralyd til mandag (håper å finne ut av kjønnet), og til jordmor på tirsdag.

Men jeg kjenner dette tar energi, har noen ett par beroligende ord å dele?

Noen utstyr er ikke beregnet å bruke flr etter uke 16, andre etter uke 12. Jeg har funnet hjertelyd hjemme, og i morres var det vanskelig å finne. Morkake kan ligge forann og baby flytter på seg. Så hadde ikke bekymret meg enda.

Ikke bekymre deg, det kommer helt ann på utstyret. Fastlegen min har et gammelt apparat, og han ville ikke lytte etter hjertelyd før uke 15. Og tilogmed da slet han med å finne. Som miss_k skriver kan morkaka ligge foran, og baby flytte på seg.
Jordmoren min vil heller ikke lytte etter hjertelyd før etter uke 16.

Prøv å ikke bekymre deg ❤️

Skal også nevnes at enkelte leger ikke er kompetente til å bruke doppler, og leter alt for høyt opp. ><
Sier ikke at det er casen her, men det KAN være at legen ikke er vant til å lete i så tidlig graviditet.

Skal også nevnes at enkelte leger ikke er kompetente til å bruke doppler, og leter alt for høyt opp. ><
Sier ikke at det er casen her, men det KAN være at legen ikke er vant til å lete i så tidlig graviditet.

Det er godt mulig hun lette for høyt oppe. Jeg tenkte at hun skulle vært lenger ned mot hoo-ha, mens hun var en del lenger oppe.

Jaja, får bare smøre meg med tålmodighet til mandag, så sant man ser blinkende hjerte der er det vel mest sannsynlig greit.

Jeg er 19 uker i dag og hørte hjertet hos jordmor. Og da lette hun helt nede med trusekanten min, så man skal lete ganske langt nede ja.. :hilarious: Så bra du ikke bekymrer deg, den lille kan snurre rundt og sprell, morkaka kan være i veien og det er mange ting som påvirker det. Det er jo en bitteliten kropp :happy:

Det er godt mulig hun lette for høyt oppe. Jeg tenkte at hun skulle vært lenger ned mot hoo-ha, mens hun var en del lenger oppe.

Jaja, får bare smøre meg med tålmodighet til mandag, så sant man ser blinkende hjerte der er det vel mest sannsynlig greit.

Livmoren min føles ganske høyt opp (14+4), men den er likevel bare såvidt over bukseekanten. Hvis hun ikke prøvde seg omtrent under trusekanten, så har hun nok lett for høyt oppe, og da er det mest sannsynlig derfor hun ikke fant. :)

Når jeg hører med doppler 14-15 uker, så er det rett ved trusekanten :) Skal ikke langt opp før man ikke hører noe.

Når jeg hører med doppler 14-15 uker, så er det rett ved trusekanten :) Skal ikke langt opp før man ikke hører noe.

Kan jo lytte på tarmaktiviteten litt :p

14+5 idag. Finner hjertelyden med doppler hjemme. Da er det rett over trusekanten jeg finner den. I hårfestet:)

Fant hjertelyd med doppler hjemme k dag også, 14+2. veldig langt ned, rett over skambeinet mot høyre side (i trusekanten ish) :happy:

Jeg fikk høre hjertelyd på ultralyd i dag, ca 150 slag/pr min. Hjertet blinket fint og sterkt, alt så veldig bra ut. :Heartred

Så godt å høre :Heartred ikke noe kjekt å gå og lure på om alt er i orden der inne. Jeg hørte hjertelyd med vanlig ul i uke 9 men de fant og en livmorknute på 5cm som tar opp mye plass og presset livmor opp over skambeinet allerede da, så det var nok veldig uvanlig.

Back
Topp