Matvarer man ikke skal spise

Veldig spent :)

Glad i forumet
♡Julekulene 2021♡
spiste litt alfaalfaspirer på brødskiven nå men det skal man jo tydeligvis ikke spise
fikk litt hetta, men leste også at i Norge BØØØØR det være trygt selvom man skal holde seg unna?

en annen ting jeg leste var at Ingefær hjelper mot kvalmen, MEN på matportalen står det unngå ingefærshots og ingefær kosttilskudd pga økt rikiko for abort

Så da lot jeg ingeføren ligge når jeg spise noen sushibiter i går

Synes det er litt vanskelig med ting som ikke står oppført men man allikevel skal holde seg unna samt dette med ingefør som sto faktisk på preggers appen: De beste tipsene for å slippe kvalme ; var ingefær

si gjerne ifra om dere vet om noe som ikke står oppført osv

Har du kilder på det med ingefær? Har hørt at det bare er i shots det ikke er anbefalt fordi dosene blir så høye. I mat går det bra. Og ingefær tabletter mot svangerskapskvalme er jo heller ikke uvanlig å få anbefalt.

Ellers er lakris noe som kan gi problemer med morkaken om det inneholder en spesiell type syre :)

spiste litt alfaalfaspirer på brødskiven nå men det skal man jo tydeligvis ikke spise
fikk litt hetta, men leste også at i Norge BØØØØR det være trygt selvom man skal holde seg unna?

en annen ting jeg leste var at Ingefær hjelper mot kvalmen, MEN på matportalen står det unngå ingefærshots og ingefær kosttilskudd pga økt rikiko for abort

Synes det er litt vanskelig med ting som ikke står oppført men man allikevel skal holde seg unna samt dette med ingefør som sto faktisk på preggers appen: De beste tipsene for å slippe kvalme ; var ingefær

Står nevnt på Helsenorge og at ein bør unngå ingebærshots og kosttilskudd med ingefær, så eg styrer unna:)

Har du kilder på det med ingefær? Har hørt at det bare er i shots det ikke er anbefalt fordi dosene blir så høye. I mat går det bra. Og ingefær tabletter mot svangerskapskvalme er jo heller ikke uvanlig å få anbefalt.

Ellers er lakris noe som kan gi problemer med morkaken om det inneholder en spesiell type syre :)

matportalen.no
ingefær shots og kosttilskudd :)

Her er RELIS sitt tilsvar om ingefær:
https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-14055?source=relisdb

VURDERING
Etter vår vurdering har det i den danske rapporten ikke fremkommet noen ny informasjon som gir grunnlag for å endre våre råd om bruk av ingefær mot svangerskapskvalme. Bruk av inntil 1 g tørket ingefærrot daglig under graviditet er i samsvar med behandlingsveiledere, og anses ikke å være forbundet med økt risiko for fosteret. Inntak av ingefærshots synes imidlertid fornuftig å unngå under graviditet, ettersom slike shots kan inneholde ingefær i mengder som langt overstiger anbefalt dose mot svangerskapskvalme.

Her er RELIS sitt tilsvar om ingefær:
https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-14055?source=relisdb

VURDERING
Etter vår vurdering har det i den danske rapporten ikke fremkommet noen ny informasjon som gir grunnlag for å endre våre råd om bruk av ingefær mot svangerskapskvalme. Bruk av inntil 1 g tørket ingefærrot daglig under graviditet er i samsvar med behandlingsveiledere, og anses ikke å være forbundet med økt risiko for fosteret. Inntak av ingefærshots synes imidlertid fornuftig å unngå under graviditet, ettersom slike shots kan inneholde ingefær i mengder som langt overstiger anbefalt dose mot svangerskapskvalme.

mm skjønner , står jo ikke noe om feks syltet ingefær som er med i sushipakninger men antar det blir litt det samme som ingefærshots? noen som vet?
det er jo så godt men man skal kanskje bare holde seg unna :)

mm skjønner , står jo ikke noe om feks syltet ingefær som er med i sushipakninger men antar det blir litt det samme som ingefærshots? noen som vet?
det er jo så godt men man skal kanskje bare holde seg unna :)
Ingefærshots er presset ingefær i STORE doser. Syltet ingefær er små biter med ingefær som er syltet. Så ikke akkurat de største dosene du kan få i deg der uansett :)

Hadde med meg store mengder spekemat i kofferten da jeg dro tilbake til Ost-Afrika. Ser paa den hver dag..Hadde ikke sjekket matraad foer jeg handlet og testen skulle tas etter at jeg kom frem. Saa mye god spekemat som bare ligger der...

Hadde med meg store mengder spekemat i kofferten da jeg dro tilbake til Ost-Afrika. Ser paa den hver dag..Hadde ikke sjekket matraad foer jeg handlet og testen skulle tas etter at jeg kom frem. Saa mye god spekemat som bare ligger der...

åh, kjedelig! Fikk akutt lyst på spekemat og brie i det jeg fikk positiv test, så er nok det første jeg spiser etter jeg kommer hjem fra sykehuset :joyful:

Koffer skal ein ikkje spise alfalfa spirer?

Kjenner eg bryr meg mindre og mindre om slikt.. går på ein hytt her, slettes ikkje på hogget nei :hilarious: alt skal jo være sååå farlig føles det som, men eg kjenner mykje meir på det faktum om kor ekstremt mykje giftstoffer me får i oss gjennom mat. Så holde meg til økologisk, kortreist og rein mat og så går ting sin vante gang stort sett :)

Kjenner eg bryr meg mindre og mindre om slikt.. går på ein hytt her, slettes ikkje på hogget nei :hilarious: alt skal jo være sååå farlig føles det som, men eg kjenner mykje meir på det faktum om kor ekstremt mykje giftstoffer me får i oss gjennom mat. Så holde meg til økologisk, kortreist og rein mat og så går ting sin vante gang stort sett :)
Eg forholder meg til Helse Norge sine anbefalingar, kort og konsis liste over kva ein skal unngå :joyful:

tilfeldig etter bit nummer tre i dag at jeg tenkte kanskje jeg skal søke det opp
I Europa blir de forbundet med ecoli og USA salmonella men leste også at det er strenge krav i Norge så bør være trygt uansett
Man kan jo lese seg gal så er jo enig med deg
Men jeg måååå heller ikke ha spirer på skiva lissom

:)

Helt enig, og her i Norge er vi så strenge med kvaliteten på mat så tenker litt som deg ja. Men tør ikke si det høyt, for da kommer gravid politiet :hilarious:

Litt enklere når man er veggie :p spiser ingenting av det på listene til vanlig heller, og ingefær teen jeg drikker inneholder ikke nok ingefær til å være farlig ifølge relis

Helt enig, og her i Norge er vi så strenge med kvaliteten på mat så tenker litt som deg ja. Men tør ikke si det høyt, for da kommer gravid politiet :hilarious:

Trur det e litt av grunnen til at eg seie det høgt, er alt for mykje irrasjonell frykt der ute, og så skylder ein det på seg sjølv om ein er så uheldig og mister ❤ det er langt fra greit, for sjansen at ein fremprovosere abort er så ekstremt lav, iallefall KUN med mat!!

Men samtidig er det ein balansegang å snakke om økologisk rein mat og kosthold som gravid, for det igjen kan gi dårlig samvittighet og vekke frykt. Og det er absolutt aldri intensjonen min. Trur berre ufattelig mange ikkje veit om farene ved tradisjonelt dyrka mat som det er brukt sprøytemidler og kunstgjødsel på. Så eg benytter sjansen å informere, men prøver iallefall å aldri peike finger, men heller utfordre til å sjekke opp sjølv.
Kunnskap er så viktig, egenfunnet kunnskap er uvurderlig! :)

Jeg har generelt mindre matlyst nå enn, tja sikkert siden jeg kom til verden. Har alltid vært glad i mat og elsker å lage nye retter, eksperimentere, et godt glass vin.. og det er alltid plass til litt til. Nå? Neh.. selv sjokoladen får være i fred. Har gått ned flere kilo de siste ukene fordi jeg spiser betydelig mindre..
Kaffekjerringa er nede i en kopp. Det frister ikke så mye, mer vane og kosen på morgenen. Andre som har det sånn?

Back
Topp