Når lære barna å være litt selvstendig?

Lille.meg

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
JuniJubel2021
Oktoberbarna 2021♡
Junibollene 2023
Har en stedatter på 7 år som vi prøver å gjøre litt selvstendig, men møter enorm motarbeiding fra mor. Vi lar henne f.eks smøre sin egen brødskive, noe moren til jenta synes er helt urimelig. Når vi spiser middag ber vi henne forsyne seg litt om gangen, for hun må spise opp det hun tar på tallerkenen (har vi pizza vil hun gjerne ha 8 stykker, spiser 3 tugger av et stykke, og kaster resten... det går ikke ann, da må hun heller ta ett og ett stykke...) dette mener moren er helt horibelt hun ringte oss og spurte om det virkelig var tilfelle at vi ber jenta spise opp maten sin... samme med at vi ber henne gå på do selv, mens moren ikke synes noe om dette.. hun går inn ilamme jenta, og tørker henne (uavhengi av om hun tisser eller bæsjer). Dette er for meg helt feil.. her må hun tørke seg selv, men får hun det ikke rent etter avføring så kam vi hjelpe til, men hun skal prøve først... hun begynner jo i 2.klasse nå, og tisser seg ut flere ganger om dagen siden hun ikke orker gå på do, da hun tror at det er meningen at voksne skal gjøre alt for henne, siden moren gjør alt.. hun trenger aldri gjøre noen ting hos mor, her må hun bære ut tallerken sin etter å ha spist, hun må hente vann selv hvis hun er tørst, hun må kle av og på seg selv, gå inn selv og hente sykkelhjelmen hvis hun skal sykkle osv...
Vi er svært bekymret for at mor prøver og holde jenta som en hjelpesløs baby... jenta er i tillegg så redd for at moren ikke skal klare seg uten henne at hun tørr ikke vært borte fra mor i mer enn noen timer om gangen.. må bestandig hjem og sove i sengen lamme mor (og samboeren hennes)...

Hvor selvstendig er deres 7 åring?
 
Det hørtes ikke helt heldig ut for jenta :(

Min gutt er 6 år da.
Her må han, som alle andre i familien rydde opp etter seg, sette sko og jakke på plass, legge klær i skittentøyskurven, rydde opp etter seg etter mat og vaske seg etterpå. Han har ukesoppgaver, og rydder derfor ut av oppvaskmaskin hver dag, støvsuger i andre etasje, gir hunden mat og vann og rydder leker oppe og nede når han får beskjed om det (her kan det godt like leker rundt om, men når det blir for mye, må det ryddes)
Tørke seg selv har han gjort siden han var 3 år.
Han dusjer selv, men jeg hjelper med håret (han har ganske langt hår) nå begynner han på skolen og må i større grad passe på klær ol, men det tror jeg skal gå fint.
Matboks og flaske skal (etter hva vi har blitt enige om:p tas opp av sekken og inn i maskinen, sånn at den er ren, sånn at jeg kan smøre matpakke for neste dag på kvelden) det kommer jeg til å gjøre i starten, men han hadde nok klart det å selv.
Mat må aldri spises opp av det jeg legger på, men alt må smakes på. Men, tar han mer mat selv på tallerkenen, må alt spises opp.

Jeg er veldig opptatt av selvstendighet, alle bor i huset vårt og derfor må alle ta sin del. Har en samboer som har vokst opp med å aldri gjøre noe og det er et problem, han er veldig mye bedre enn han var, men jeg svelger noen kameler der :p
Men jeg tror ikke jeg er veldig streng eller forventer mye, han gjør det meste uten problemer.
 
Jeg merker meg spesielt det siste - at jenta er redd for at moren ikke skal klare seg uten henne. Det er jo et tegn på en form for omsorgssvikt når barnet blir omsorgsperson for forelder, samme hvor mye mor også hjelper jenta med for mye.

Jeg tenker det ikke er urimelige krav dere stiller henne, og ville hatt samme forventninger selv, men når hverdgen er så ulik hos mor og far må dere på et vis passe mer på at barnet ikke opplever alt mulig som krav hele tiden. Hadde barnet bodd hos dere hele tiden ville jeg ikke sett på det som noen merkelige oppgaver for en 7åring. Barn vokser på å klare seg selv og å bli selvstendige. Så om ikke annet må hun hevrtfall roses mye for alt hun gjør hos dere, som ikke forventes av henne hos mor. Det bør ikke tas for gitt, selv om man egentlig kan ta det for gitt v en 7åring :) Min 2åring smører brødskivene delvis selv og jeg forventer at han klarer det fullt ut ved 7 år altså. Men han hadde jo ikke lært det om jeg ikke hadde sluppet han til og vist han hvordan :)

Egentlig synes jeg det virker som et tilfelle hvor dere bør snakke med noen utenfra for å gjøre samarbeidet bedre. Barnet bør sove hos dere i pappatiden. Familievernkontoret er vel det beste for å hjelpe samarbeidet mellom skilte foreldre.
 
Her tenker jeg at det ikke handler om selvstendighetstrening, men at mor har et problem som hun trenger hjelp med. Dette går ut over barneoppdragelsen og jentas utvikling. Det er helt naturlig at barn i skolealder begynner å lære seg slike ting selv, og at de også etter hvert selv ønsker å blir mer selvstendig. Her har barna bidratt på sine måter i huset fra de var ganske små, den minste (8 år) har fast oppgave å rydde rommet sitt, ta av sin egen tallerken etter middag, dekke på bordet av og til, trappevask osv. Dette får han da en liten ukelønn for. Tenåringen bidrar enda mer og får derfor også mer ukelønn. Dette bidrar til mestringsfølelse og familiefølelse.
Det med å forsyne seg med ett eller to stykker pizza om gangen handler rett og slett om folkeskikk, og det er de voksnes jobb å lære barna dette.
 
Hvis hun ikke klarer seg selv på do og faktisk tisser seg ut på skolen, er jeg veldig overasket hvis det ikke er koblet inn andre instanser allerede, som feks ppt. Det er jo noe som må tas tak i, og det forventes at skolebarn klarer seg selv på do. Jeg tenker at dere nok bør få hjelp utenfra for jenta sin del.
 
Oj, det der er ikke normalt. Stakkars jente. Gutten min begynner i andre klasse han også, men fyller ikke 7 før i des. Gjør alt det stedatteren din ikke gjør. Ser på det som en selvfølge når de er så store. Jeg tenker at far bør gjøre noe her. Koble inn noen instanser.
 
Har ei på 7 år. Hu gjør det meste selv. Er til å med ute å leker alene og noen ganger med sin bror på 4.5 år som hu da må passe på. De klarer sed kjempe fint begge to. 4.5 åringen tørker seg selv på do, kler av og på seg og kan prøve å smøre mat selv. Biter meg merke i en ting fra hver av dere. At hu ikke kan sove uten moren, noe som er veldig uvanlig uansett alder( at man ammer i søvn er noe annet). Tvinges til å spise opp maten kan være veldig uheldig, både jeg og mannen har hver vår spiseforstyrrelse pga det. Vi hjelper heller til med å posjonere mindre også spiser de til de er mette uansett om det er igjen mat eller ikke.
Men rart bhg og skole ikke har reagert. Er ett krav i bhg om at de skal begynne å lære å kle og på seg på storebarn. Skolen krever at barna kan kle seg selv og gå på do selv før skolestart. Noen klarer det selvfølgelig ikke, men hvis det er ett vedvarende problem så regner jeg med de sier ifra til foreldrene. Her har det vært flere beskjeder på ukeplanene ang dette. Jeg veit mange foreldre er sånn i dag at de gjør mye for barna, men desverre blir de lite selvstendige og utrygge på seg selv av det. Desverre sett det selv og fått kjeft selv fordi jeg tydeligvis har gitt for mye frihet ved barnevakt og/eller feil aktivitet. Nå er jeg sånn at jeg kan reise på hytta alene med barna og med 3 barn så er jeg avhengig av de to eldste klarer litt selv, blir jo anderledes om man er enebarn.
 
Her var det mange gode svar. Mor har gått på kurs i 1 år for å lære seg og sette grenser for barnet, det hjalp litt, men har fremdeles lang veg igjen. Misstenker at det er noen instanser som er onvolvert allerede, men det får jo ikke vi vite om.
Hun legger hele tiden frem hvor god mor hun er og hvor godt alle rundt henne sy es at hun tar vare på barnet.
Hun er en lystløgner så det er svært vanskelig og komme frem til noe avtale sammen med henne. Hun mener selv at barnet spiser sunt og næringsrik mat, men vi ser jo at matboksen imneholder tortillalefse med nugatti hver dag, dette er noe jenta reagerer på å får vondt i magen av, men siden hun ber om det så får hun det... når vi tar opp det med f.eks tissingen så sier mor at di jobber masse med det, mendet stemmer ikke (dattra sier selv at hos mamma så slipper jeg dette, hvorfor må jeg gjøre slikt her, det sier mamma at ikke er nødvendig osv), har tillåme hatt perioder hvor mor går inn på do å holder jenta i hendene mens jenta sitter der, og så tørker henne slik at hun ikke skal trenge å være alene, og at hin skal slippe å vaske hendene etter dobesøket...
Det med at hun må spise opp er pga vi plages veldig med at jenta spiser 1-2 tugger å så sier at hun er mett for hun vil ha godteri eller is (noe hun får til dessert hver dag hos mor).. vi tvinger aldri i henne store mengder mat, men 1 liten skive eller 1 pizzastykke er hun nødt til å spise når hun har maset etter mat, hun holdt jo nemlig på å sulte i hjel...
 
Har en stedatter på 7 år som vi prøver å gjøre litt selvstendig, men møter enorm motarbeiding fra mor. Vi lar henne f.eks smøre sin egen brødskive, noe moren til jenta synes er helt urimelig. Når vi spiser middag ber vi henne forsyne seg litt om gangen, for hun må spise opp det hun tar på tallerkenen (har vi pizza vil hun gjerne ha 8 stykker, spiser 3 tugger av et stykke, og kaster resten... det går ikke ann, da må hun heller ta ett og ett stykke...) dette mener moren er helt horibelt hun ringte oss og spurte om det virkelig var tilfelle at vi ber jenta spise opp maten sin... samme med at vi ber henne gå på do selv, mens moren ikke synes noe om dette.. hun går inn ilamme jenta, og tørker henne (uavhengi av om hun tisser eller bæsjer). Dette er for meg helt feil.. her må hun tørke seg selv, men får hun det ikke rent etter avføring så kam vi hjelpe til, men hun skal prøve først... hun begynner jo i 2.klasse nå, og tisser seg ut flere ganger om dagen siden hun ikke orker gå på do, da hun tror at det er meningen at voksne skal gjøre alt for henne, siden moren gjør alt.. hun trenger aldri gjøre noen ting hos mor, her må hun bære ut tallerken sin etter å ha spist, hun må hente vann selv hvis hun er tørst, hun må kle av og på seg selv, gå inn selv og hente sykkelhjelmen hvis hun skal sykkle osv...
Vi er svært bekymret for at mor prøver og holde jenta som en hjelpesløs baby... jenta er i tillegg så redd for at moren ikke skal klare seg uten henne at hun tørr ikke vært borte fra mor i mer enn noen timer om gangen.. må bestandig hjem og sove i sengen lamme mor (og samboeren hennes)...

Hvor selvstendig er deres 7 åring?
Altså.. Det med å smøre som egen brødskive, spise opp det man har på tallerken, det begynner man med på småbarnsavdeling i barnehagen.

Når barna starter på skolen bør de være selvstendige ift mat, hygiene og påkledning.
Ingen lærere som hjelper de på do..

Tenker mor trenger hjelp.
 
Her var det mange gode svar. Mor har gått på kurs i 1 år for å lære seg og sette grenser for barnet, det hjalp litt, men har fremdeles lang veg igjen. Misstenker at det er noen instanser som er onvolvert allerede, men det får jo ikke vi vite om.
Hun legger hele tiden frem hvor god mor hun er og hvor godt alle rundt henne sy es at hun tar vare på barnet.
Hun er en lystløgner så det er svært vanskelig og komme frem til noe avtale sammen med henne. Hun mener selv at barnet spiser sunt og næringsrik mat, men vi ser jo at matboksen imneholder tortillalefse med nugatti hver dag, dette er noe jenta reagerer på å får vondt i magen av, men siden hun ber om det så får hun det... når vi tar opp det med f.eks tissingen så sier mor at di jobber masse med det, mendet stemmer ikke (dattra sier selv at hos mamma så slipper jeg dette, hvorfor må jeg gjøre slikt her, det sier mamma at ikke er nødvendig osv), har tillåme hatt perioder hvor mor går inn på do å holder jenta i hendene mens jenta sitter der, og så tørker henne slik at hun ikke skal trenge å være alene, og at hin skal slippe å vaske hendene etter dobesøket...
Det med at hun må spise opp er pga vi plages veldig med at jenta spiser 1-2 tugger å så sier at hun er mett for hun vil ha godteri eller is (noe hun får til dessert hver dag hos mor).. vi tvinger aldri i henne store mengder mat, men 1 liten skive eller 1 pizzastykke er hun nødt til å spise når hun har maset etter mat, hun holdt jo nemlig på å sulte i hjel...

her høres det ut som mor har endel problemer som påvirker datter og dere veldig negativt:-/

alle barn i familien her har vært mer eller mindre selvstendige i områdene du nevner fra ca 4 års alder.

men her tenker jeg at far til barnet burde vell ha noen rettigheter i å vite hvilken instanser som eventuelt er invollvert? Og eventuellt så tenker jeg at slik du beskriver det så burde han kanskje ta grep å koble inn innstanser?
 
Eneste jeg tenker man kan reagere på er at man må spise opp måten sin, vi synes det er viktigere å lære å kjenne etter om man er mett og da stopper man å spise seøv om det er mer på tallerken.

Resten høres ikke bra ut, håper mor får hjelp
 
Kanskje mor sliter psykisk..
 
Har en stedatter på 7 år som vi prøver å gjøre litt selvstendig, men møter enorm motarbeiding fra mor. Vi lar henne f.eks smøre sin egen brødskive, noe moren til jenta synes er helt urimelig. Når vi spiser middag ber vi henne forsyne seg litt om gangen, for hun må spise opp det hun tar på tallerkenen (har vi pizza vil hun gjerne ha 8 stykker, spiser 3 tugger av et stykke, og kaster resten... det går ikke ann, da må hun heller ta ett og ett stykke...) dette mener moren er helt horibelt hun ringte oss og spurte om det virkelig var tilfelle at vi ber jenta spise opp maten sin... samme med at vi ber henne gå på do selv, mens moren ikke synes noe om dette.. hun går inn ilamme jenta, og tørker henne (uavhengi av om hun tisser eller bæsjer). Dette er for meg helt feil.. her må hun tørke seg selv, men får hun det ikke rent etter avføring så kam vi hjelpe til, men hun skal prøve først... hun begynner jo i 2.klasse nå, og tisser seg ut flere ganger om dagen siden hun ikke orker gå på do, da hun tror at det er meningen at voksne skal gjøre alt for henne, siden moren gjør alt.. hun trenger aldri gjøre noen ting hos mor, her må hun bære ut tallerken sin etter å ha spist, hun må hente vann selv hvis hun er tørst, hun må kle av og på seg selv, gå inn selv og hente sykkelhjelmen hvis hun skal sykkle osv...
Vi er svært bekymret for at mor prøver og holde jenta som en hjelpesløs baby... jenta er i tillegg så redd for at moren ikke skal klare seg uten henne at hun tørr ikke vært borte fra mor i mer enn noen timer om gangen.. må bestandig hjem og sove i sengen lamme mor (og samboeren hennes)...

Hvor selvstendig er deres 7 åring?


Oj! Misstenker ei litt overbeskyttande mamma, som helst skulle sett at ein baby forblir baby heile livet (satt på spissen).

Mine barn har smurt egen matpakke sidan 1.klasse. Dei kunne med andre ord smørre på brødskiva i barnehagen (i barnehagen hadde dei lunsj der ungane smurte på maten sjølv, i større og større grad. Ikkje på småbarnsavdelinger, der var anna opplegg).
Ved 6-7års alder begynte dei å lære å sortere kle som skulle til vask, minstemann (8år) har relativt god kontroll på kva som er ull, kva som er "vanlig vask" (40grader) og kva som er 60-90grader.

Her er dei fleire søsken og stesøsken i huset, så litt lettare å lære ting (gjer jo likt som dei større).
Men har meget sjølvstedige ungar. Dei måtte lære seg å finne seg mat når dei kom heim frå skulen (stortsett alltid middag etter kl.5). Ha kontroll på vottar, sko, regnkle osv.
Rydde romma sine. Dekke av og på bordet.
Dei får fleire oppgåver jo eldre dei blir.
Viktig for oss at ungane er trygg på korleis ting fungerar og at alle i familien må bidra til at familien skal kunne ha det bra.
To av ungane kan f.eks. trakte kaffe (lært ved 9 og 10års alder). 11åringen steiker svele på eige initiativ, der 8åringen gjerne hjelper til (å har nok snart lært det sjølv).

Det er masse ungar får til, om man legg til rette for det.

Dersom du møter motstand fra ungen ("sånn gjer vi det ikkje hos mamma"), så må dokke forklare at no er ho hos pappa, å her gjer dokke det sånn:happy: premier gjerne med å lære ho ting som ho finn artig (bake muffins f.eks).
Har sjølv "dine og mine"-barn, å mine har god forståelse på at hos mamma har vi våre reglar og måtar å gjere ting på, å hos pappa er det annleis (dei bur fast hos meg, så kanskje lettare, men så lenge reglane er tydelige skulle det ikkje være problem).
Pass på at pappaen er tilstade i dialogen:)

Å det med at en 7åring ikkje går på do aleine...vel, med mindre ho har ein diagnose, så er det IKKJE greitt.
En ting er at ungar går på do med voksne tilstade (at fleire brukar badet samtidig), men å måtte tørke ein funksjonsfrisk 7åring etter dobesøk er noko HEILT anna!

Trur pappaen bør ta ei grundig samtale med mammaen. Prat gjerne med helsestasjon om situasjonen. Eller familievernkontoret.
Eg ville sagt det er omsorgssvikt.
Få fagfolk på bana, dette er ting som vil kunne få store negative konsekvensar for jenta.
Trur mammaen treng hjelp.
Fører ikkje dette fram, så kontakt barnevernet, dei kan vere til god hjelp på mange måtar, dersom ein av foreldra ikkje er skikka til å ta seg av barnet (avlastning, ordne midlertidig fast bustad hos far fram til mor får ting på stell).
 
Dette høres veldig rart ut. Min ble 6 i sommer, og gjør mye selv. Hun får ofte som svar at «jeg er ikke tjeneren din», hvis hun forlanger at vi skal hente vann og lignende til henne. (Noe må vi jo hjelpe med, når hun ikke rekker opp ol.). Vi lager fortsatt matpakke og frokost, hvis ikke går det for sakte.
 
Wow. Høres ikke bra eller sunt ut. En 7åring klarer fint å lage seg skive, finne drikke når den er tørst og gå på do selv.. Hadde nokk bedt mannen ta en alvorsprat med mora om dette, for det er ikke normalt. Har en bonussønn på 11år. Han kunne tørke seg selv før han begynte på skolen, å om han ikke rakk opp til ting i skapet så henta han en stol. Vi som foreldre sin største oppgave for barna våre er å lære de å være selvstendig. Jenta mi på snart 3.5år klarer å legge på plass klærene sine å hun kan finne seg et glass vann når hun er tørst også. For henne er det en glede å kunne mestre slike ting! :)
 
Eldste min blir 6 år i desember og gjør det meste selv. Kan prøve seg hvis han ikke gidder, men han nekter f.eks hjelp til å kle seg, går alene (ifølge med venner) t/r skolen, osv. Er ute alene med broren på 4 år og leker med venner, trenger akkurat der fortsatt litt veiledning ifht når de skal gå hjem da.
 
Jeg hadde det litt sånn her da jeg var yngre. Moren min var ensom og deprimert, og jeg var alltid redd for hva som kunne skje når jeg var hos papp. Mamma gjorde også alt for meg av rydding og vasking (skal sies at jeg var selvstendig på do da jeg var 3-4). Men hun ryddet rommet mitt, fant klær til meg osv. Hun lagde ikke mat, så den biten ordnet jeg selv, men mye minner om situasjonen dere beskriver. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt mindre ansvar for mamma som liten, og håper ikke dette er det samme som foregår her. Håper dere følger opp og fortsetter å ha god kontakt med barnet.
 
Jeg har en 7 åring og 5 åring . Hun på 7 smører gjerne sin egen brødskive gjort siden hun var 6 . Går på do selv tørker osv dette trente vi på før skolestart . Hun går til skolen selv og er super stolt av det :happy: han på 5 smører også en skive selv når vi spiser frokost / kvelds og går også på do selv . De kler også på selv . Det er så bra for mestrings følelsen til barna og få til ting selv .
 
Har ei på 7 år. Hu gjør det meste selv. Er til å med ute å leker alene og noen ganger med sin bror på 4.5 år som hu da må passe på. De klarer sed kjempe fint begge to. 4.5 åringen tørker seg selv på do, kler av og på seg og kan prøve å smøre mat selv. Biter meg merke i en ting fra hver av dere. At hu ikke kan sove uten moren, noe som er veldig uvanlig uansett alder( at man ammer i søvn er noe annet). Tvinges til å spise opp maten kan være veldig uheldig, både jeg og mannen har hver vår spiseforstyrrelse pga det. Vi hjelper heller til med å posjonere mindre også spiser de til de er mette uansett om det er igjen mat eller ikke.
Men rart bhg og skole ikke har reagert. Er ett krav i bhg om at de skal begynne å lære å kle og på seg på storebarn. Skolen krever at barna kan kle seg selv og gå på do selv før skolestart. Noen klarer det selvfølgelig ikke, men hvis det er ett vedvarende problem så regner jeg med de sier ifra til foreldrene. Her har det vært flere beskjeder på ukeplanene ang dette. Jeg veit mange foreldre er sånn i dag at de gjør mye for barna, men desverre blir de lite selvstendige og utrygge på seg selv av det. Desverre sett det selv og fått kjeft selv fordi jeg tydeligvis har gitt for mye frihet ved barnevakt og/eller feil aktivitet. Nå er jeg sånn at jeg kan reise på hytta alene med barna og med 3 barn så er jeg avhengig av de to eldste klarer litt selv, blir jo anderledes om man er enebarn.

Hva mener du med at det er uvanlig at hun ikke kan sove uten moren uansett alder? Samsoving er ganske vanlig..
 
Hva mener du med at det er uvanlig at hun ikke kan sove uten moren uansett alder? Samsoving er ganske vanlig..
Litt tatt ut av kontekst kanskje. Virket som moren ikke kunne sove uten barnet ikke omvendt. Jeg samsover selv med barna.
 
Back
Topp