Svangerskapskontroll uke 24

Solbæra

Forelsket i forumet
Er det noen som vet hva som skjer på denne kontrollen?
Forige kontroll haddd jeg i uke 17, da ble blodtrykket målt, lyttet på hjertelyd, vekt, symfyse-fundus mål, og urinprøve og generell snakking resten av timen.

Gjøres det noe mer på denne kontrollen?
Bruker dere forresten munnbind når dere er hos jordmor?
 
Er det noen som vet hva som skjer på denne kontrollen?
Forige kontroll haddd jeg i uke 17, da ble blodtrykket målt, lyttet på hjertelyd, vekt, symfyse-fundus mål, og urinprøve og generell snakking resten av timen.

Gjøres det noe mer på denne kontrollen?
Bruker dere forresten munnbind når dere er hos jordmor?
I uke 24 står blodtrykk, urinprøve, mål av livmor, lytte på fosterlyden på programmet. I tillegg står det at de gir informasjon om kjennliv.no omvisning/kurs(omvisning på fødeavdelingen er vell ikke så aktuelt nå mtp korona) i tillegg skal de vurdere glukosebelastning og ta blodprøve av Rh-negative.
Jeg er fra Skien, mulig det er ulikt fra sted til sted. Jordmoren min har ikke målt livmoren enda, men det står heller ikke på programmet(fikk utdelt program for hva som skal sjekkes på de ulike kontrollene):happy:
 
Så kjekt med program. :)
Jeg skal ta glukosebelastning sammen med første ordinære kontroll hos jordmor i uke 24. Greit å ta kontroll når jeg allikevel skal være der i 2 timer. :playful: Vet ikke så mye mer om hva som står på programmet.
Ja, jeg bruker munnbind hos jordmor. Hun gjorde det ikke på første møte, men da var vi heller ikke så nært på hverandre, kun ved blodtrykksmåling.
 
Skjemaet for SF mål starter vel ikke før uke 24-25 ish? Jeg har ikke blitt målt før kontrollen i uke 24-25. Man gjorde aldri så mye mer enn standardtingene på kontroller generelt med forrige ihvertfall- blodtrykk, urinprøve, SFmål og fosterlyd.

Glukosebelastning må jeg gjøre på et laboratorie et annet sted uansett. Hadde håpet å slippe å ta den denne gang, men legen har bestilt time:(

Alle må bruke munnbind der jeg bor uansett, så både jeg og jordmor og alle har på det. :)
 
Skjemaet for SF mål starter vel ikke før uke 24-25 ish? Jeg har ikke blitt målt før kontrollen i uke 24-25. Man gjorde aldri så mye mer enn standardtingene på kontroller generelt med forrige ihvertfall- blodtrykk, urinprøve, SFmål og fosterlyd.

Glukosebelastning må jeg gjøre på et laboratorie et annet sted uansett. Hadde håpet å slippe å ta den denne gang, men legen har bestilt time:(

Alle må bruke munnbind der jeg bor uansett, så både jeg og jordmor og alle har på det. :)
Nei, det begynner vel uke 24/25. Jeg ble satt tilbake på oul så min kontroll i uke 24 ble tatt nå i uke 23. Hun tok likevel SF-mål, men skrev det bare nederst på helsekortet der de skriver diverse kommentarer. Jeg skal ta glukosebelastning denne uka (uke 24), men gjør det på legekontoret siden det hadde blitt mindre enn en uke mellom de to jordmorbesøkene da.

Ellers var det hjertelyd, urinprøve, blodtrykk, vekt. Pratet om det jeg ønsket å ta opp, pluss at jeg fikk tilbud om ammekurs og svangerskapskurs. Siden dette er mitt barn og jeg ikke vil omgås med mer mennesker enn nødvendig så takket jeg nei til disse tilbudene. Fikk også med meg skjema for farskapserklæring siden vi er samboere, så neste gang blir sambo med :)
 
I uke 24 står blodtrykk, urinprøve, mål av livmor, lytte på fosterlyden på programmet. I tillegg står det at de gir informasjon om kjennliv.no omvisning/kurs(omvisning på fødeavdelingen er vell ikke så aktuelt nå mtp korona) i tillegg skal de vurdere glukosebelastning og ta blodprøve av Rh-negative.
Jeg er fra Skien, mulig det er ulikt fra sted til sted. Jordmoren min har ikke målt livmoren enda, men det står heller ikke på programmet(fikk utdelt program for hva som skal sjekkes på de ulike kontrollene):happy:

Alle førstegangsfødende burde få programmet! Det er så mange ting jeg lurer på :/
 
Alle førstegangsfødende burde få programmet! Det er så mange ting jeg lurer på :/

Synes selv det da jeg heller ikke synes man fikk veldig god informasjon og program for hva som skal foregå når.
 
Det er litt frustrerende for meg når jeg spørre JM om fødsel eller amming og for svar at det er før tidlig å snakke om dette nå og at det kommer senere.
Jeg venter to lille og mange ting er litt annerledes enn med en 1 baby i magen, antall kontroller jeg går på er forskjell og jeg skal settes i gang ved uke 38.
Informasjon om amming kommer i uke 34-36, så jeg har ikke så mye tid for å undersøke, kjøpe eller bestille en brystpumpe eller mme om det skal være behov for det. :banghead:
 
Så kjekt med program. :)
Jeg skal ta glukosebelastning sammen med første ordinære kontroll hos jordmor i uke 24. Greit å ta kontroll når jeg allikevel skal være der i 2 timer. :playful: Vet ikke så mye mer om hva som står på programmet.
Ja, jeg bruker munnbind hos jordmor. Hun gjorde det ikke på første møte, men da var vi heller ikke så nært på hverandre, kun ved blodtrykksmåling.

Samme her. Glukosebelastning og kontroll samtidig i uke 25 her da, siden uke 24 blir I påsken.
Vil tro kontrollen da innebærer punktene som er nevnt på helsenorge, linken som ble delt lenger opp her.

Her brukes munnbind stort sett overalt for min del. Jordmor brukte ikke sist.
 
Det er litt frustrerende for meg når jeg spørre JM om fødsel eller amming og for svar at det er før tidlig å snakke om dette nå og at det kommer senere.
Jeg venter to lille og mange ting er litt annerledes enn med en 1 baby i magen, antall kontroller jeg går på er forskjell og jeg skal settes i gang ved uke 38.
Informasjon om amming kommer i uke 34-36, så jeg har ikke så mye tid for å undersøke, kjøpe eller bestille en brystpumpe eller mme om det skal være behov for det. :banghead:
Det forstår jeg at må være frustrerende :( Det er nok mye som er annerledes når man venter to. Når det gjelder amming kan jeg anbefale @femme_ammeveileder på Instagram. Hun har blant annet et gratis online ammekurs, og denne uka har hun «tvillinguke» på Instagram der hun som ammeveileder og tvillingmammaer deler mye bra informasjon og tips :)

Brystpumpe får du låne på sykehuset så lenge du er der :) Jeg sendte mannen ned på apoteket på sykehuset mens vi lå på barsel for å kjøpe en brystpumpe. Mme har de på alle matbutikker om det skulle bli behov for det.
 
Det forstår jeg at må være frustrerende :( Det er nok mye som er annerledes når man venter to. Når det gjelder amming kan jeg anbefale @femme_ammeveileder på Instagram. Hun har blant annet et gratis online ammekurs, og denne uka har hun «tvillinguke» på Instagram der hun som ammeveileder og tvillingmammaer deler mye bra informasjon og tips :)

Brystpumpe får du låne på sykehuset så lenge du er der :) Jeg sendte mannen ned på apoteket på sykehuset mens vi lå på barsel for å kjøpe en brystpumpe. Mme har de på alle matbutikker om det skulle bli behov for det.

takk for tips til Instagram!
For hva som gjelder pumpe det ville være greit å ha tid å lære å bruker den og hvordan det skal væskes, monteres eller demonteres før jeg har gikk gjennom fødsel, men alt kan gjøres :)
Med mme, man kan jo finne den på alle matbutikkene, men hvor mye skal babyene få? Hvordan lage man det? Riktig sterilisering? Må jeg kokke vann?
finnes det en tråd her i forum om mme?

disse ting jeg kan finne på nett, men jeg ikke stoler på alt jeg leser på nett.

beklager at jeg har tatt over tråden, men dere er de eneste jeg har med erfaring som ønsker å deler info og jeg setter stor pris på dette :Heartred
 
takk for tips til Instagram!
For hva som gjelder pumpe det ville være greit å ha tid å lære å bruker den og hvordan det skal væskes, monteres eller demonteres før jeg har gikk gjennom fødsel, men alt kan gjøres :)
Med mme, man kan jo finne den på alle matbutikkene, men hvor mye skal babyene få? Hvordan lage man det? Riktig sterilisering? Må jeg kokke vann?
finnes det en tråd her i forum om mme?

disse ting jeg kan finne på nett, men jeg ikke stoler på alt jeg leser på nett.

beklager at jeg har tatt over tråden, men dere er de eneste jeg har med erfaring som ønsker å deler info og jeg setter stor pris på dette :Heartred
På boksen står det ca hva de trenger. Men det varierer litt fra baby til baby. Du finner fort ut hvor mye din vil ha. Babyen stopper når baby er mett. Blandingsforholdene står på boksen med mme. Det finnes ferdigblandet mme som du bare må varme til rett temp, men de er mye dyrere i lengden enn å blande ut selv. Men veldig praktisk på natta og ut på tur.

Det er svært viktig å ha kokt vann.
jeg fikk ikke til å amme baby nummer 1, og følte det var litt dårlig informasjon fra helsesøster og det offentlige.

Flaskene må steriliseres etter bruk. Det finnes flaskesterilisatorer. Jeg synes det var mer prakk. Vi kokte flasker emo en stor kjele en gang om dagen - lot det vel koke i ca 10 minutter mener jeg å huske (nb det er 9 år siden).

Du skal ikke gjenbruke mme som ikke ble spist opp til et måltid.
 
Noen av dere som har ekstra oppfølging i forbindelse med risikosvangerskap og fått innkalling til kontroll i uke 24/25 på føden i stedenfor hos jordmor/lege? I såfall, var det samme opplegget?

Jeg har ekstra oppfølging pga høy bmi og øett forhøyet blodtrykk under graviditeten (oppdaget uke 8, går på lav dose med Trandate). Skal ha glukosebelastningstest hos fastlegen i uke 24 og da sa han vi skulle ta blodtrykk, blodprøve, urinprøve etc i samme slengen, så jeg har tolket det som en standar kontroll. Nå fikk jeg innkalling til kontroll på KK uken etter, uke 25, og lurer på hva jeg kan forvente. Tror dere det blir ultralyd for vekstestimering? Overvekt øker jo sjangsen for stort barn, men høyt blodtrykk øker sjangsen for at mini får lav fødselsvekt
 
takk for tips til Instagram!
For hva som gjelder pumpe det ville være greit å ha tid å lære å bruker den og hvordan det skal væskes, monteres eller demonteres før jeg har gikk gjennom fødsel, men alt kan gjøres :)
Med mme, man kan jo finne den på alle matbutikkene, men hvor mye skal babyene få? Hvordan lage man det? Riktig sterilisering? Må jeg kokke vann?
finnes det en tråd her i forum om mme?

disse ting jeg kan finne på nett, men jeg ikke stoler på alt jeg leser på nett.

beklager at jeg har tatt over tråden, men dere er de eneste jeg har med erfaring som ønsker å deler info og jeg setter stor pris på dette :Heartred

Om det er noen trøst - Jeg satt meg overhodet ikke inn i amming eller pumping eller noe før fødselen med første, men det gikk veldig bra! Heldigvis får man god informasjon fra sykehuset og Ammehjelpen er helt gull :) Anbefaler den siden virkelig, det er god informasjon og det var vår bibel de første ukene. Vi fikk også et hefte fra jordmor, og både jordmor og helsesykepleier hjelper deg med amming. Mannen min følte deg ekstra nyttig etter fødselen fordi han fikk ansvar for å sjekke opp all informasjon og dra å kjøpe alt mulig jeg trengte, tror han likte å kunne bidra mye! Dere får jo ekstra opp med to, så skjønner at du gjerne vil ha en oversikt på forhånd :)

Vi kjøpte ikke pumpe før vi trengte det, apotekene har det du trenger og det er grundige bruksanvisninger som følger med :) Gode tips om pumping også på Ammehjelpen.

Et tips, som jeg ser er nevnt, er å ha en stor gryte i hus å koke ting i :D Vi kokte heksebrygg med flasker og smokker og ammeskjold mm hver kveld.

Mme har jeg liten erfaring med, fordi vi brukte bare de ferdige kartongene som det bare var å varme opp, vi orka ikke styre med pulver :bag: Men det skal stå veldig greit forklart på pakka også er god hygiene det viktigste.

Dette ordner seg! :)
 
takk for tips til Instagram!
For hva som gjelder pumpe det ville være greit å ha tid å lære å bruker den og hvordan det skal væskes, monteres eller demonteres før jeg har gikk gjennom fødsel, men alt kan gjøres :)
Med mme, man kan jo finne den på alle matbutikkene, men hvor mye skal babyene få? Hvordan lage man det? Riktig sterilisering? Må jeg kokke vann?
finnes det en tråd her i forum om mme?

disse ting jeg kan finne på nett, men jeg ikke stoler på alt jeg leser på nett.

beklager at jeg har tatt over tråden, men dere er de eneste jeg har med erfaring som ønsker å deler info og jeg setter stor pris på dette :Heartred
På boksen står det ca hva de trenger. Men det varierer litt fra baby til baby. Du finner fort ut hvor mye din vil ha. Babyen stopper når baby er mett. Blandingsforholdene står på boksen med mme. Det finnes ferdigblandet mme som du bare må varme til rett temp, men de er mye dyrere i lengden enn å blande ut selv. Men veldig praktisk på natta og ut på tur.

Det er svært viktig å ha kokt vann.
jeg fikk ikke til å amme baby nummer 1, og følte det var litt dårlig informasjon fra helsesøster og det offentlige.

Flaskene må steriliseres etter bruk. Det finnes flaskesterilisatorer. Jeg synes det var mer prakk. Vi kokte flasker emo en stor kjele en gang om dagen - lot det vel koke i ca 10 minutter mener jeg å huske (nb det er 9 år siden).

Du skal ikke gjenbruke mme som ikke ble spist opp til et måltid.
Ser du har fått gode svar her før jeg rakk å svare deg ;)
 
Back
Topp