Rutiner og søvn

abrakad

Forelsket i forumet
Hei alle sammen, håper dere har det bra og koser dere med lille

Nå er vell nesten alle barn her over 3 mnd og den "magiske grensa" for søvn.
Jeg er veldig interessert i og høre deres rutiner på kveld, hvordan sover barnet, hvor lenge osv?

Min kar sover såvidt på dagtid, men får det igjen da han sover mellom 8 og 10 timer i strekk på natta.
Er jeg heldig så sover han 1 time i slengen på dagtid, men somregel dupper på ca 20-30 min. Jeg får jo såvidt i meg en brødskive før han våkner igjen :joyful:
Han er stuptrøtt når han våkner, og ligger bare og vrir seg, men SÅ blid når jeg plukker han opp, så virker ikke som om han har vondt eller ubehag.....

Men her i huset er legging på kveld det største problemet. Det kan ta 3-4 timer før han sovner, så han blir jo såklart overtrøtt og da blir det jo enda værre, så en evig ond sirkel :joyful:
Han spiser som en hest! Får mme og kan drikke opp mot 500 ml til kvelds - på de 3 timene. (Helsesøster vet om det)
På dagtid er han veldig flink til å sovne selv, trenger kun å kle på han og legge han i vogna, men ikke på kvelden.
Har samme rutine hver kveld. Flere som sliter med dette? De siste kveldene har han sovnet ca 23.00, og vi går opp alt fra 7 - 9, kommer ann på når han våkner fra siste duppen.
 
Her er det sånn at når jeg tror vi har noe som ligner på en rutine, så finner han på noe annet. Men - bank i bordet og kryss i taket og alt det der - natt er natt!
Det er ettermiddag og kveld som vanligvis blir krøllete - sikkert også fordi da er de andre to og mannen hjemme og huset er ikke så stille som på morgen og formiddag..
Han har iallfall fram til nå sovet to, tre korte lurer på formiddagen, den første sånn kl 10. Vi står stort sett opp kl 9. Så har han en lengre lur på ettermiddag/kveld.
Ammer han når jeg legger meg og så våkner han en gang mellom 3 og 5/6 for mer mat, og så er han sulten sånn hver 2-3 time. Men sover stort sett godt på morgenen også.
De siste dagene har han surret fælt med puppen igjen. Tatt en skvett hver andre time, blir aldri ordentlig mett og sover heller ikke så godt på dagen. Og puppene mine blir jo helt surrete. Så i dag har jeg vært streng på minimum 3 timer mellom hver pupp. Det har hjulpet litt. Men så måtte jeg ut da og kjøre mellomste et sted og da røyk den lange luren hans, for han sover som en stein i bilen, men våkner når vi kommer inn. Samme i vogn - sover så lenge jeg går, uansett om han nettopp har sovet inne, men våkner når jeg stopper.
Får nok jobbe med litt mer rutiner når vinterferien er over - når huset er kaos og bråk hele tiden nytter det ikke. :)
 
Her er det sånn at når jeg tror vi har noe som ligner på en rutine, så finner han på noe annet. Men - bank i bordet og kryss i taket og alt det der - natt er natt!
Det er ettermiddag og kveld som vanligvis blir krøllete - sikkert også fordi da er de andre to og mannen hjemme og huset er ikke så stille som på morgen og formiddag..
Han har iallfall fram til nå sovet to, tre korte lurer på formiddagen, den første sånn kl 10. Vi står stort sett opp kl 9. Så har han en lengre lur på ettermiddag/kveld.
Ammer han når jeg legger meg og så våkner han en gang mellom 3 og 5/6 for mer mat, og så er han sulten sånn hver 2-3 time. Men sover stort sett godt på morgenen også.
De siste dagene har han surret fælt med puppen igjen. Tatt en skvett hver andre time, blir aldri ordentlig mett og sover heller ikke så godt på dagen. Og puppene mine blir jo helt surrete. Så i dag har jeg vært streng på minimum 3 timer mellom hver pupp. Det har hjulpet litt. Men så måtte jeg ut da og kjøre mellomste et sted og da røyk den lange luren hans, for han sover som en stein i bilen, men våkner når vi kommer inn. Samme i vogn - sover så lenge jeg går, uansett om han nettopp har sovet inne, men våkner når jeg stopper.
Får nok jobbe med litt mer rutiner når vinterferien er over - når huset er kaos og bråk hele tiden nytter det ikke. :)

haha samme her når det gjelder å sove i bil mens man kjører.. Men alt skal jo læres for dem. Igår sovnet mini hall10!!! det er ny rekord for å si det sånn! Det var veldig fint å ha en time med sambo før vi også gikk opp! Håper jeg klarer å holde kveldene slik, fordi min er sånn som din, sover godt på ettermiddagene, så må av og til vekkes for å ikke lage krøll på natta. Men formiddag er det bare små dupper. Føler "Alle" har det på stell etter 3 mnd, men her i huset aner vi ikke hva vi holder på med :joyful::joyful::joyful::joyful:
 
Mini her sover godt på natt. Nå har vi fått til legging mellom 22 og 23, så sover han til 8:30/9:30 et sted. Har egentlig alltid hatt et godt sovehjerte på natt (så lenge det er mørkt i rommet, riktignok).

Men på dagtid er det lite interesse for soving. Kan sove oppå meg, men max 20 minutter om gangen. Legges han ned våkner han. Har prøvd å amme i søvn i senga, men bråvåkner hvis jeg prøver å gå ut av rommet. Så enkelte kvelder han vi er hysterisk overtrøtt gutt som må bæres (aller helst av pappaen, det funker best) til han roer seg ned nok til å spise, og så kan han sovne.

Synes han er meget bestemt for å være så liten:p
 
Plutselig var hun veldig urolig på kvelden i stuen og jeg begynte å legge hun etter storesøster var lagt og hub sovnet egentlig veldig fint. Nøyt de tre dagene det varte, så nektet hun smokk og skal helst sovne ved pupp. Greit nok. Så hadde vi en bæsjedag i går og da sovnet hun ved puppen. Våkner om natta og nekter fortsatt smokk plutselig, så nå må vi amme litt oftere for å få en sammenhengende natt. Endrer seg sikkert om et par dager igjen :wacky:

Har stort sett godt sovehjertet, men driver bare å tygger på smokken fortiden. Men er ikke avhengig av den for å sove, det tar bare syyykt mye lengre tid :wtf:
 
Og i dag var alt snudd på hodet.. var litt lengre våken enn vanlig etter at vi sto opp, sov plutselig nesten to timer.. så en kort dupp mens vi trillet til helsestasjonen, våken hele veien tilbake men sovnet neeesten da vi kom hjem.. så jeg skulle være smart å amme han og så legge han igjen. Særlig.
Brukte 2,5 time på å få han til å sove.. sov en liten lur. Spiste, og sovnet etter litt kos og lek.
Nå har jeg sprengte pupper igjen - de er jo helt på bærtur.. og han sover. Og sover... :bag:
 
Her stå mini opp ca 08. Har første lille dupp 9:30 ca. Har en lengre lur i vognen ca 12 og sover da 3-4 timer. Har 1 til 2 dupper til etter dette før han tar kveld ca 20:15, sover da mellom 5-7 timer før han skal ha mat og sover videre, ammer på nytt etter ca 2-3 timer og dupper litt før vi står opp :)
 
Her ramla mini inn i døgnrytmen sin da han var rundt to og en halv måned. Ganske forutsigbar på kveld og natt, vi legger ham halv sju-sju og han sovner ganske fort, maks en halvtime. Veldig heldige sånn sett! Sover tre, kanskje fire timer før mat. Får mat en gang til i løpet av natta før det er morgen fem-halv seks. Har vært litt mer rot med soving på dagen, spesielt i det siste, men som oftest sover han en kort lur i sjutida og nitida og så en lengre lur i forbindelse med tur utpå dagen.
 
Sover deres små dupp på samme sted som den sover på natta? Mini sover i vogna i gangen/ ute på dagtid, og på vårt rom på natta. Det et så mye delte meninger om dette? Jeg er jo redd han skal bli forvirra med å sove samme sted til alle døgnets tider, mens andre mener det er bra? :wacky:
 
Sover deres små dupp på samme sted som den sover på natta? Mini sover i vogna i gangen/ ute på dagtid, og på vårt rom på natta. Det et så mye delte meninger om dette? Jeg er jo redd han skal bli forvirra med å sove samme sted til alle døgnets tider, mens andre mener det er bra? :wacky:
Han sover i vogn eller på sofaen på dagen. Blir bare vogn ute etterhvert :)
 
Her har rutine gått til helt av seg selv egentlig.
Våkner i 9 tiden og legges rundt 21. Våkner for mat en gang ila de 12 timene.

På dagen har hun tre dupper. Kun små rundt 20 minutter her hjemme, men sover 2-3 timer i vogna på formiddagen.

Krysser fingrene for at det varer :happy:

Før det er natt er vi litt på stellebordet, bytter bleie, synger og koser litt. Så ammer jeg i senga mi før jeg legger hun over i sprinkelsenga.
 
Sover deres små dupp på samme sted som den sover på natta? Mini sover i vogna i gangen/ ute på dagtid, og på vårt rom på natta. Det et så mye delte meninger om dette? Jeg er jo redd han skal bli forvirra med å sove samme sted til alle døgnets tider, mens andre mener det er bra? :wacky:
Stort sett i vogna. Har prøvd å legge ham i senga et par ganger, men det har funka dårlig.
 
Her har rutine gått til helt av seg selv egentlig.
Våkner i 9 tiden og legges rundt 21. Våkner for mat en gang ila de 12 timene.

På dagen har hun tre dupper. Kun små rundt 20 minutter her hjemme, men sover 2-3 timer i vogna på formiddagen.

Krysser fingrene for at det varer :happy:

Før det er natt er vi litt på stellebordet, bytter bleie, synger og koser litt. Så ammer jeg i senga mi før jeg legger hun over i sprinkelsenga.
Vi har akkurat samme opplegg her :)
 
Her har vi lagt mini rundt kl. 21 i snart to mnd. Jeg ammer han stort sett i senga vår, før jeg raper han og legger han over i bedside criben hans. Da sovner han stort sett kjapt. Om jeg ammer i stua og vi så prøver å legge han i senga si, tar det noe lengre tid før han sovner, men bruker å fungere det også.

Lenge sov han 6 timer først, men det er sjelden kost nå for tida. Stort sett våkner han hver tredje time ca, men sovner kjapt igjen etter amming. Én gang per natt skifter vi også bleie, ellers blir det fort vått i senga på morgenkvisten. Står opp mellom halv ni og elleve.

På dagen sover han en-to kortere dupper på sofan på formiddagen, ca 30-60 min per, for så å sove en lengre hvil i vogna på ca 3 timer. Oppnår best humør på mini gjennom dagen dersom vognluren avsluttes ca kl 19, ellers blir han veldig urolig på kvelden. Får han ikke til å sovne på sofan etter middagstider, kun på morgen/formiddag, derfor er det viktig at vognluren "spares" til slutt :joyful:
 
Jg tror vi har fått oss en kveldsrutine.. stort sett er han stelt og ammet til kl 19 ca.. da legger jeg han, ligger ved siden av til han sovner - ca 20-30 minutter.. og så sover han i ca 3 timer før han vil ha mat. Enten legger jeg meg da og eller så er jeg oppe litt til. Han sover videre og våkner utover natta for mer mat. Men det er fredelig og greit - han har aldri vært så spesielt våken om natta :)

Da var det bare dagsoving igjen :bag::hungover::hilarious:
 
Back
Topp