Sex og SA

Phis

Gift med forumet
Februarlykke 2022❄️
Junibollene 2023
Hei! Spør her inne da vi er så få i novembergruppen. Foreløpig termin er 2.nov.
Forrige mens var 23.jan og fikk 2-3 på cb i dag.

Litt teit spørsmål kanskje, men noen som har opplevd SA, blitt gravid igjen og hatt sex uten problem tidlig i svangerskapet?

Når jeg mistet sist(uke 5 utfra sist mens) begynte det med brun spotting morgenen etter sex. Føler litt på ‘brent barn, skyr ilden’ her. Finner ulike ‘fasiter’ ved å Google. Fastlegen min sa at det var urelatert og at det bare var tilfeldig at vi hadde sex dagen før blødningene/SAen begynte. Reeedd. Har ikke hatt sex siden vi fant ut av graviditeten..

Vi bestemte vi oss for å ikke ha sex før uke 12, fordi jeg var redd. Selv om det sies å være helt trygt. Men jeg følte ikke det var verdt å "ta sjansen". Evnt om man skulle begynne å blø og få en SA urelatert så skal man lure om det var vår feil eller ikke, det orker jeg ikke...

Vi ventet derfor til uke 12, så fikk vi vite at morkaka lå over mormunnen og fikk videre sexforbud, jippi:facepalm:

Vi bestemte vi oss for å ikke ha sex før uke 12, fordi jeg var redd. Selv om det sies å være helt trygt. Men jeg følte ikke det var verdt å "ta sjansen". Evnt om man skulle begynne å blø og få en SA urelatert så skal man lure om det var vår feil eller ikke, det orker jeg ikke...

Vi ventet derfor til uke 12, så fikk vi vite at morkaka lå over mormunnen og fikk videre sexforbud, jippi:facepalm:

Sniker forresten fra september :bag::bag::bag:

Hei! Spør her inne da vi er så få i novembergruppen. Foreløpig termin er 2.nov.
Forrige mens var 23.jan og fikk 2-3 på cb i dag.

Litt teit spørsmål kanskje, men noen som har opplevd SA, blitt gravid igjen og hatt sex uten problem tidlig i svangerskapet?

Når jeg mistet sist(uke 5 utfra sist mens) begynte det med brun spotting morgenen etter sex. Føler litt på ‘brent barn, skyr ilden’ her. Finner ulike ‘fasiter’ ved å Google. Fastlegen min sa at det var urelatert og at det bare var tilfeldig at vi hadde sex dagen før blødningene/SAen begynte. Reeedd. Har ikke hatt sex siden vi fant ut av graviditeten..
Nei, de er såpass trygt plassert der inne at det ikke skal være noen fare. Så sant en ikke har fått beskjed om noe annet mtp assistert o.l, eller mtp blødninger. Her har jeg vært heldig denne gangen uten noe blødninger. Hadde jevnt med førstemann - da trodde legen det var kombinasjon av stress på jobb, men mest skjøre slimhinner, men fikk aldri noe sexforbud :)

Nei, de er såpass trygt plassert der inne at det ikke skal være noen fare. Så sant en ikke har fått beskjed om noe annet mtp assistert o.l, eller mtp blødninger. Her har jeg vært heldig denne gangen uten noe blødninger. Hadde jevnt med førstemann - da trodde legen det var kombinasjon av stress på jobb, men mest skjøre slimhinner, men fikk aldri noe sexforbud :)

Ok, takk for svar! Får prøve oss forsiktig frem, kanskje

Oi, såpass! Er lenge å vente! Hva hadde skjedd om dere hadde hatt sex slik som morkaken lå?

Oi, såpass! Er lenge å vente! Hva hadde skjedd om dere hadde hatt sex slik som morkaken lå?

Veldig lenge å vente ja, vi er rimlig lei nåo_O

Vi var så forsiktige pga at vi hadde ivf å var redde i prosessen. Og med morkakens plassering fikk vi beskjed av jordmor at det var best å la være til den forhåpentligvis flytter seg. Jeg har hatt litt blødning pga plasseringen og det er derfor ikke lurt å ha sex fikk jeg beskjed om. Hva som kan skje spurte jeg ikke om, men antar det ikke er bra siden vi fikk forbud:oops: Om det er snakk om mer blødning eller at det går riktig galt vet jeg ikke.

Sex er i normale omstendigheter trygt i svangerskapet.
Har du blødninger, risiko for prematur fødsel eller kommet så langt at slimproppen går, (samt diverse andre tilstander) anbefales det dog å ligge unna; både fordi både orgasme og sæd kan frigjøre hormoner som hjelper på modningen av livmorhals, det vil man jo unngå dersom kroppen har begynt på prematur fødsel, eller pga infeksjonsfare. (Rimelig sikker på at det var derfor, men jeg orker ikke google for å dobbeltsjekke atm).

Forøvrig, SA i de fleste tilfeller pga genfeil hos fosteret, slik at det ikke vil kunne utvikle seg normalt; og kroppen støter det da fra seg. I noen tilfeller gjelder det tilstander hos mor, men med mindre du har historikk med gjentatt SA, så er det ingen grunn til å tro at det er dette som gjelder deg.

Så.. Sex skal være trygt for deg og babyen. Men føler du deg usikker, så vent gjerne til du føler deg mer trygg. Det går an å ha sex på andre måter også; om dere har lyst men føler dere utrygge på det. :)
Ønsker deg masse lykke til i svangerskapet, og håper det beste ♥️

Back
Topp