Ammeinnlegg ull vs vanlig

Gullskatten<3

Glad i forumet
Marshmallows2021
Jeg har kjøpt inn ammeinnlegg i ull denne gangen for å prøve å forebygge brystbetennelse osv på vinteren. Jeg har alltid tenkt at ammeinnlegg av ull skal innerst mot brystet (for å varme selvom det er vått og beskytte brystet), deretter ha et engangsinnlegg utenpå (for ikke å lekke igjennom). Men så ser jeg at flere skal ha ullinnlegget utenpå engangsinnlegget.. Vil ikke da effekten av ull bli borte? Da har man jo ett vått engangsinnlegg av bomull innerst som kan forfryse puppen (tenker jeg).. og ullinnlegget klarer jo ikke varme brystet da... nettopp de gode egenskapene med ull vil jo ikke være til nytte dersom den ikke ligger mot huden?!

Hva er deres tanker? Hva mener du er riktig/galt?
 
Sniker fra februar :)

Jeg bruker ammeinnlegg i ull ytterst og engangs innerst. Ullinnlegg gjør ingen nytte når de er våte, snarere tvert i mot. Det er kjempeviktig å forøke å holde brystene så tørre som mulig, og med mindre en har nok innlegg i ull til å bytte og vaske hyppig, er det lurt å bruke engangs innerst. De kan jo byttes ofte slik at en slipper å gå rundt våt.

Og når det kommer til beskyttelse mot kulde vil det fremdeles hjelpe med ull, da kulden utenfra ikke vil trenge gjennom ullinnlegget og inn til brystet ☺️ Jeg har store ullinnlegg som dekker mer av brystet, en god del større enn engangs. Er bare knoppen som lekker, men hele brystet bør holdes varmt. Jeg ammer nå og kunne ikke hatt ull innerst, uten å gå og være våt nesten hele dagen. Og det er ikke heldig verken mtp brystbetennelse, bakterier eller sopp.

Nå har jeg en liten baby enda, men hvis lekkingen stopper etterhvert vil jeg prøve og bare bruke ull ☺️
 
Med førstemann trodde jeg først at ullinnleggene skulle være nok i seg selv. Fant fort ut at det ikke gikk, melka rant rett i gjennom, men funket bra å legge utenpå vanlige innlegg og varmet godt det også :)
 
Jeg fikk beskjed om at særlig ved såre bryster burde engangs brukes innerst. Ull har små fiber som kan sette seg fast i ei sår brystvorte og dersom man er sår bør man dessuten skifte innlegg ofte, og hvis innlegget da er ull bør det kokes ofte - for å unngå bakterier i sårene når man lekker i innlegget.
Sånn ellers så uteblir ikke effekten når man har ull ytterst og engangs innerst :) engangs suger opp mye melk før de blir kalde og våte, og da ville man i begge tilfeller både med ull og engangs, ha måttet bytte innlegg. Med engangs innerst sparer du deg bare for mye vask.
Dersom man ikke er sår og ikke lekker noe særlig er sikkert et vaskbart innlegg, ull eller annet fint å ha innerst, men ellers er det like greit å ha et annet innlegg under ullinnlegget. Jeg lakk som en sil de første månedene, så med bare ullinnlegg hadde jeg måttet bytte 5-6 ganger per døgn eller mer.

Anbefaler virkelig nøstebarn sine ovale ammeinnlegg, de er brede og gode sånn at de får dekket hele brystet også på yttersiden av brystet.
Som det nevnes over - et ullinnlegg er ofte større enn engangsinnlegget så det varmer mer av brystet samtidig som engangs gjør at du slipper å bytte og koke ullinnlegget ofte.
 
Kjøpte i dag, gigastore til gigapuppene :hilarious:
Varmer godt selv med engangs innerst. Lekker ikke mye enda, men regner med å gjøre det når det blir enda mer melk.
 
Back
Topp