Fortelle arbeidsgiver

Viskelaer123

Forelsket i forumet
Hei:rolleyes: er i en litt vanskelig situasjon med jobben pga at jeg er meldt opp til ett kurs når jeg er ca 9 uker på vei. Jeg er 5+2 nå. Aner ikke om dette går veien eller om jeg vil miste. På grunn av dette kurset som jeg ikke kan være med på må jeg fortelle arbeidsgiver hvorfor jeg ikke kan være med. Kurset er veldig spesielt og det er få utvalgte som får være med på dette. Jeg må bytte arbeidsplass når jeg er 12 uker, så der er helt unødvendig at jeg blir sendt på kurset..

Problemet mitt er når jeg skal si det til arbeidsgiver.. Er så sinnsykt tidlig å si det i uke 6, men for hans del vil jo det være veldig greit med tanke på avmelding og rekruttering av nytt personell i den stillingen. Vurderer en TUL før jeg gir beskjed. What to do? :bored:

Si fra så fort som mulig, arbeidsgiver kommer bare til å sette pris på at du gjør det. Du kan eventuelt ta en TUL først for din egen del om du føler det er best :)

Hei:rolleyes: er i en litt vanskelig situasjon med jobben pga at jeg er meldt opp til ett kurs når jeg er ca 9 uker på vei. Jeg er 5+2 nå. Aner ikke om dette går veien eller om jeg vil miste. På grunn av dette kurset som jeg ikke kan være med på må jeg fortelle arbeidsgiver hvorfor jeg ikke kan være med. Kurset er veldig spesielt og det er få utvalgte som får være med på dette. Jeg må bytte arbeidsplass når jeg er 12 uker, så der er helt unødvendig at jeg blir sendt på kurset..

Problemet mitt er når jeg skal si det til arbeidsgiver.. Er så sinnsykt tidlig å si det i uke 6, men for hans del vil jo det være veldig greit med tanke på avmelding og rekruttering av nytt personell i den stillingen. Vurderer en TUL før jeg gir beskjed. What to do? :bored:

Nå er jeg nokså ny på dette, men synes absolutt ikke du trenger å si noe til sjefen med mindre du føler deg helt komfortabel med det, må vel finnes mange unnskyldninger for å ikke kunne være med på et kurs? Eller du kan like gjerne si at siden du bytter arbeidsplass ville det vært mer hensiktsmessig å sende noen andre? Er det et kurs som er risikabelt for graviditeten?

Sa det når jeg var 3+6, fordi jeg måtte si at jeg ikke skulle ha covid vaksine allikevel. Er bare å hive seg ut i det og si hva det er du tenker, de aller fleste arbeidsgivere har vært borti gravide før. :joyful:

Du MÅ ikke fortelle arbeidsgiver enda; men kan selvsagt lette tilrettelegging osv.
Må du bytte jobb pga graviditeten? Eller bare plassering på jobb? Eller er det andre grunner (da kan du jo i så fall si fra om dét.).
Vanskelig å si hva du skal gjøre, sånn sett. De fleste arbeidsgivere vil jo sette pris på å få vite; men når jeg deler graviditeten, tenker jeg "hvem vil jeg fortelle at jeg mister til; dersom det skulle skje". Noen arbeidsgivere er lite empatiske, og behandler gravide som dritt - og da vil man jo helst ikke si noe før man MÅ. Men er du mye borte fordi du er dårlig, så kan det gjerne være greiere om arbeidsgiver vet hvorfor.

Men ja, nei, finnes sikkert andre unnskyldninger du kan bruke, om du ikke ønsker å fortelle det. Synes ikke du skal føle deg presset til å si noe før du føler deg trygg i alle fall.

Jeg fortalte det i uke 7. Hadde ikke trengte å si det, men pga vi begynner planleggingen av høsten allerede nå, syntes jeg det var greit å fortelle det. Kjedelig å lage mange planer også må alt gjøres om på. Men jeg ga beskjed om at der var hemmelig en god stund til.

Fortalte arbeidsgiver veldig raskt etter jeg fant ut av det. Dette for å tilrettelegge for meg på arbeidsplassen. Selv om det er tidlig så syns jeg det er greit, også får jeg fortelle til arbeidskolleger når det føles tryggere :rolleyes:

Jeg ville tatt en tul for min egen trygghet for å se at det faktisk er liv, og så hadde jeg sagt det til sjefen og bedt han ikke si det videre. Du er ikke pålagt å si det, men jeg synes det er den mest ryddige måten å gjøre det på, og noe de fleste arbeidsgivere hadde satt pris på!

Jeg gruet meg vanvittig til å fortelle sjefen det forrige gang, da det ikke er verdens mest empatiske person, men det gikk veldig bra! Fikk tilrettelegging og vedkommende sa ingen ting til de andre.

Jeg sa det til sjefen 2 dager etter positiv test, bare fordi at det da vil være lettere å gi beskjed om det er noe :) om det går bra eller om det går til helvette. Syns det er veldig greit at han vet om det :)

Jeg sa det til sjefen 2 dager etter positiv test, bare fordi at det da vil være lettere å gi beskjed om det er noe :) om det går bra eller om det går til helvette. Syns det er veldig greit at han vet om det :)

Wow, tidlig!
Sjefen her fikk vite samme dag som positiv test, men føler ikke det blir HELT det samme, da det er min forlovede :P

Sånn som ståa er her nå, hadde jeg ikke ønsket å fortelle kollegaer eller noe utenom, for jeg hadde ikke orket å skulle fortelle alle at jeg evt mistet. Men kommer an på både arbeidsplass og arbeidsgiver, synes jeg.

Jeg fortalte det til min sjef når jeg var 6 uker. Hadde da medarbeidersamtale og fant ut at det da var likegreit og informere om det ettersom jeg var mye sykemeldt sist.

Jeg hadde ikke tenkt å fortelle det enda, men ble sykemeldt 2 uker (var da 7+1), og når jeg ringte for å si at jeg er sykemeldt spurte hun «åh, har du blitt syk du da?».. Følte da at jeg måtte si at jeg er gravid og så ekstremt dårlig :confused: Jeg har også sagt nei til covidvaksinen 3 ganger nå da hun har mast så fælt på om jeg ikke skal ta den, så nå skjønte hun vel sikkert hvorfor jeg har sagt nei :rolleyes:

Alle på min jobb vet det snart, sikkert 20 personer nå. Jeg må ha visse tilpasninger på jobb, og med en gang jeg sa at jeg var gravid ble det stor forståelse for tilpasningene jeg trengte. Men så er jo det helsevesenet da, så alle vet det kan gå galt.

I oktober startet jeg pæ medikamenter for IVF, og ble gravid på ferskforsøket. Informerte sjefen om hva jeg skulle gjennom før jeg startet. Sa også at dette var noe som ikke skulle snakkes om og som ikke skulle nevnes til andre. Fortalte det også til 3 andre kollegaer, slik at fi skulle vite hvorfor jeg var litt borte og hvis jeg ble dorlig så viste di hvorfor. Jeg mistet og var sykemeldt i 3 dager mens jeg gikk gjennom en tung abort. Når jeg kom tilbake på jobb etterpå fikk jeg høre at sjefen hadde sotte å snakket med andre om dette, å at hun som han hadde snakket med hadde gått vidre å snakket om det.
Dette synes jeg var så ufattelig respektløst.
Jeg fortalte han om dette i respekt, og dette er det mest personlige og intime jeg har holdt på med, så synes det var som å "bku spyttet i annsiktet" at han ikke respekterte meg nokk til å holde det for seg selv.
Derfor lot jeg vær og informere han om at jeg har hatt en ny runde nå, og er blitt gravid.
Må kansje si det hvis det blir mer sure miner over at jeg er på litt legetimer (er mye surking for det på jobb). Men frem til jeg må, så lar jeg vær.. men det er kun pga den dorlige erfaringen med denne sjefen.hadde jeg ikke hadd den, så hadde jeg informert om det med tanke på tilrettelegging og planlegging.

Wow, tidlig!
Sjefen her fikk vite samme dag som positiv test, men føler ikke det blir HELT det samme, da det er min forlovede :p

Sånn som ståa er her nå, hadde jeg ikke ønsket å fortelle kollegaer eller noe utenom, for jeg hadde ikke orket å skulle fortelle alle at jeg evt mistet. Men kommer an på både arbeidsplass og arbeidsgiver, synes jeg.
Jeg har vært igjennom 2 SA før, og da sa jeg det både til sjef, kollegaer og til og med kundene mine når jeg var 6-7 uker på vei. For jeg syntes det var godt å få snakket med noen, samt at terskelen var lav fra min side om å flytte kundene eller for eksempel hvis jeg ville ta en ny TUL :)

denne gangen håper jeg at jeg klarer å holde meg til ca påsken :p

Jeg har vært igjennom 2 SA før, og da sa jeg det både til sjef, kollegaer og til og med kundene mine når jeg var 6-7 uker på vei. For jeg syntes det var godt å få snakket med noen, samt at terskelen var lav fra min side om å flytte kundene eller for eksempel hvis jeg ville ta en ny TUL :)

denne gangen håper jeg at jeg klarer å holde meg til ca påsken :p

Ser den. Men alt får gå etter hva en selv føler seg komfortabel med. :) finnes jo absolutt ikke noe rett eller galt her.. man kan fortelle med en gang, eller vente lenge. Synes ikke man burde føle seg presset til å fortelle tidlig eller så..

Sniker: jeg jobber med fosterskadelige kjemikalier, og hos oss er regelen at lableder og leder skal ha beskjed ved positiv test. De forholdt seg helt proft til det, og var begge var opptatte av at «det vanligste er at det går bra, så vi må styre etter det»

Jeg forteller sånn tidlig. :p Men jeg syns det er lettere for meg fordi da har de rundt meg litt forståelse for hvorfor jeg "er som jeg er". :) Da jeg mistet sist visste sjefen min at jeg var gravid, jeg var hjemme noen dager etterpå fordi jeg hadde så mye smerter og jeg kunne ikke bade i klorvann på en god stund etterpå. Ved at han visste det så følte jeg evt. tilrettelegging var null problem. :)

Back
Topp