Reisevei til sykehus

flicka

Andre møte med forumet
Hei! Tenkte å høre om noen har noen tanker rundt lang reisevei til sykehus og valg av sykehus.

Sykehuset i byen jeg bor får ikke lenger ha fødeavdelingen åpen, og vi må dermed reise til Molde, som er en times kjøring unna. I Molde har de strenge koronarestriksjoner til tross for lite smitte, og det blir vanskelig for oss å planlegge hvor far skal være hvis det tar lang tid før aktiv fødsel er i gang og han får komme inn. Far får også kun to timer besøk på barsel etter fødsel, som gjør at det blir mye kjøring fram og tilbake på ham, evt må han bare sitte alene på et hotell mens jeg ligger alene på barsel. I Trondheim, som er 3,5 timer unna, har vi familie, som gjør at det blir enklere for far å være i nærheten av sykehuset i tiden før aktiv fødsel, i tillegg til at han får være på barsel med meg hele tiden, de to dagene vi må være der.

Vi vurderer fødsel i Trondheim heller enn Molde på bakgrunn av dette, men jeg er førstegangsfødende, og vet ikke hva jeg går til. Er det for risikabelt å tenke at vi rekker til et sykehus som er så langt unna? Vi tenker selvfølgelig å være i Trondheim til rundt termin, men skulle vannet gå/riene begynne før vi reiser - er det uforsvarlig av oss å kaste oss i bilen på vei til Trondheim heller enn å kjøre til Molde? For de fleste førstegangsfødende går jo ikke ting veldig fort, har jeg fått inntrykk av, men man kan jo ikke garantere for det... Vi er veldig usikre :oops: I Trondheim har de i tillegg barneavdeling og mye mer kompetanse hvis noe skulle være galt, og et vennepar av oss fikk beskjed om at det var helt nødvendig at de hadde dratt til St. Olavs heller enn Molde, da jenta deres fikk komplikasjoner på vei ut, som ble såpass alvorlige at de trengte akutt hjelp..(Ikke for å trekke kompetansen på Molde sykehus i tvil, de er nok kjempeflinke der også, men de har jo begrensede ressurser grunnet manglende barneavdeling)
 
Hei! Tenkte å høre om noen har noen tanker rundt lang reisevei til sykehus og valg av sykehus.

Sykehuset i byen jeg bor får ikke lenger ha fødeavdelingen åpen, og vi må dermed reise til Molde, som er en times kjøring unna. I Molde har de strenge koronarestriksjoner til tross for lite smitte, og det blir vanskelig for oss å planlegge hvor far skal være hvis det tar lang tid før aktiv fødsel er i gang og han får komme inn. Far får også kun to timer besøk på barsel etter fødsel, som gjør at det blir mye kjøring fram og tilbake på ham, evt må han bare sitte alene på et hotell mens jeg ligger alene på barsel. I Trondheim, som er 3,5 timer unna, har vi familie, som gjør at det blir enklere for far å være i nærheten av sykehuset i tiden før aktiv fødsel, i tillegg til at han får være på barsel med meg hele tiden, de to dagene vi må være der.

Vi vurderer fødsel i Trondheim heller enn Molde på bakgrunn av dette, men jeg er førstegangsfødende, og vet ikke hva jeg går til. Er det for risikabelt å tenke at vi rekker til et sykehus som er så langt unna? Vi tenker selvfølgelig å være i Trondheim til rundt termin, men skulle vannet gå/riene begynne før vi reiser - er det uforsvarlig av oss å kaste oss i bilen på vei til Trondheim heller enn å kjøre til Molde? For de fleste førstegangsfødende går jo ikke ting veldig fort, har jeg fått inntrykk av, men man kan jo ikke garantere for det... Vi er veldig usikre :oops: I Trondheim har de i tillegg barneavdeling og mye mer kompetanse hvis noe skulle være galt, og et vennepar av oss fikk beskjed om at det var helt nødvendig at de hadde dratt til St. Olavs heller enn Molde, da jenta deres fikk komplikasjoner på vei ut, som ble såpass alvorlige at de trengte akutt hjelp..(Ikke for å trekke kompetansen på Molde sykehus i tvil, de er nok kjempeflinke der også, men de har jo begrensede ressurser grunnet manglende barneavdeling)
Ville satset på Trondheim ut fra det du skriver her. Det vil jo aldri være noen garanti for om du rekker fram, selv om du er førstegangs eller flergangs...ingen fødsler er like.. Så det er jo en sjanse man må ta. Når tenker dere å reise dit?
Selv fødte jeg 3 uker før termin med min første... Vannet gikk kl 01, og kl 08.53 var hun ute. Fra kl 1 til kl 4 gikk ikke ting så veldig fort, men riene tok seg kraftig opp, og det hadde vært meget ubehagelig å måtte sitte i bil i mange timer... Selv har vi 1 time kjøring til sykehuset, og det var langt nok. Men som sagt så er det mange som ligger på timesvis med svake rier, og da vil det kanskje være overkommelig å sitte 3,5 timer i bil :) dere må nesten bare se det litt an kanskje... Du merker nok fort om det haster... Skulle det ta seg kraftig opp i bilen, er det jo bare å ringe ambulanse, da får du i allefall ligge, samt at du får hjelp om det skulle være noe... Dere kommer nok også frem litt kjappere enn med egen bil:)
Det er jo noen som har styrtfødsel med første.. Så det finnes ingen fasit på det desverre... Dere må bare gjøre det som føles best for dere❤️ masse lykke til❤️
 
Sniker fra mai

Hadde gjort det om jeg var førstegangsfødende og hadde muligheten! Synes de første døgnene på familierom med pappaen var gull verdt og skjønner ikke hvordan jeg skulle klart meg uten han. Det er noe med å være i bobla sammen og bare beundre denne nydelige klompen dere har skapt sammen! Gruer meg til å ikke få lov til det denne gangen.. De fleste førstegangsfødende føder ikke så fort uansett, fra første rie til min førstefødte var ute gikk det 15 timer (6 timer aktiv fødsel). Dette var en forholdsvis rask førstegangafødsel fikk jeg beskjed om :) Hadde fint kunne sittet i bil i 3,5 time om jeg hadde dratt med en gang. Men ville selvsagt prøvd å dratt opp litt før termin for det er jo ikke i bil man helst ønsker å være selv om riene ikke er tette enda :)
 
Jeg ville uten tvil valgt Trondheim. Jordmoren min advarer mot fulle firemannsrom i Molde, og jeg leser artikler om fødende som blir plassert på gangen. Kjenner jeg gruer meg til å føde i Molde, og håper jeg kan reise hjem raskt. Stor sorg å ikke få føde i Kristiansund :(

Med første hadde jeg svaaake rier hele dagen som tok seg opp utpå kvelden og jeg fødde 05.30 neste dag, så hadde lett rukket å kjøre til Trondheim når vi innså at ting begynte å skje.
 
Hei! Tenkte å høre om noen har noen tanker rundt lang reisevei til sykehus og valg av sykehus.

Sykehuset i byen jeg bor får ikke lenger ha fødeavdelingen åpen, og vi må dermed reise til Molde, som er en times kjøring unna. I Molde har de strenge koronarestriksjoner til tross for lite smitte, og det blir vanskelig for oss å planlegge hvor far skal være hvis det tar lang tid før aktiv fødsel er i gang og han får komme inn. Far får også kun to timer besøk på barsel etter fødsel, som gjør at det blir mye kjøring fram og tilbake på ham, evt må han bare sitte alene på et hotell mens jeg ligger alene på barsel. I Trondheim, som er 3,5 timer unna, har vi familie, som gjør at det blir enklere for far å være i nærheten av sykehuset i tiden før aktiv fødsel, i tillegg til at han får være på barsel med meg hele tiden, de to dagene vi må være der.

Vi vurderer fødsel i Trondheim heller enn Molde på bakgrunn av dette, men jeg er førstegangsfødende, og vet ikke hva jeg går til. Er det for risikabelt å tenke at vi rekker til et sykehus som er så langt unna? Vi tenker selvfølgelig å være i Trondheim til rundt termin, men skulle vannet gå/riene begynne før vi reiser - er det uforsvarlig av oss å kaste oss i bilen på vei til Trondheim heller enn å kjøre til Molde? For de fleste førstegangsfødende går jo ikke ting veldig fort, har jeg fått inntrykk av, men man kan jo ikke garantere for det... Vi er veldig usikre :oops: I Trondheim har de i tillegg barneavdeling og mye mer kompetanse hvis noe skulle være galt, og et vennepar av oss fikk beskjed om at det var helt nødvendig at de hadde dratt til St. Olavs heller enn Molde, da jenta deres fikk komplikasjoner på vei ut, som ble såpass alvorlige at de trengte akutt hjelp..(Ikke for å trekke kompetansen på Molde sykehus i tvil, de er nok kjempeflinke der også, men de har jo begrensede ressurser grunnet manglende barneavdeling)

Jeg hadde valgt St.olav uten tvil i deres situasjon! Og husk en ting, hvis det skal vise seg at fødselen starter før dere er på plass i TRD så hiv dere i bilen og går det fort så finnes det alltid ambulanse! Jeg ville ikke vært noe redd for det.
Skal selv settes igang på St.Olav på fredag etter et uendelig langt sv.skap med HG og de er helt fantastiske der:gen014 Jeg har blitt så godt ivaretatt hele veien med masse kontroller, behandling og det som måtte være. Far får også være med fra starten, noe det ikke var noe problem å legge til rette for.
Og som du sier så er de faktisk det eneste sykehuset i Norge som er spesialister på fosterdiagnostikk så hvis det skulle bli komplikasjoner så er du i de tryggeste hender:) Er min 3.fødsel på St.Olav og jeg har ingenting å utsette på de.
 
Jeg har 3 timer reisetid til næreste sykehus med fødeavdeling, og 3,5 timer til sykehuset jeg skal føde på. Jeg har fått beskjed av jordmoren min at om ikke ting går ekstremt fort (blir skjekka på et legesenter nærmere hjemme før jeg blir sendt avgårde), så turer jeg avgårde til den plassen jeg ønsker om jeg har tid (og føler for den plassen når den dag kommer).

Hadde jeg vert deg hadde jeg uten tvil tatt utgangspunkt i den du ønsker mest, og hatt den andre som nødløsning dersom ting går ekstremt fort og du ikke vil risikere å føde i ambulanse.
Er det jeg har gjordt. Begge er lang reisevei for meg uansett hvordan det blir, men ene veien har ferje og andre veien kan man kjøre med blålys hele veien.

Samboeren min har ikke noen plass annet enn hotell å vere på uansett hvilket sykehus det blir, så med tanke på han så er det egentlig samme problemstillingen uansett hvor vi drar.

Du må egentlig bare følge magefølelsen, som de over skriver her, ingen fødsler er like. Så du kan være i fødsel i 20 timer like mye som 2 timer. Det er ikke godt å si før du er i situasjonen, og derfor syns jeg du bør bestemme etter hvor ønsket er størst. :happy::Heartred
 
Sniker fra april

Nå regner jeg med du bor i krsund eller i nærheten? Da kan det jo være greit å sjekke nattrutene på halsa-kanestraumferja, jeg er usikker på hvor ofte de går så du har det i bakhodet hvis den skulle starte på natt :)

Det som er så teit nå er jo at det er mellom to fylker og sånn jeg forstår det hat du ikke da rett på å bruke beredskapshjelpen som er i Orkanger (da kommer jordmor med ambulanse derfra om det trengs) men jeg kan ikke skjønne at de nekter en kvinne i fødsel så ville kanskje lagret nr der også som en ekstra trygghet.

Jeg har halve reiseveien selv til st olavs med termin i april og jeg satte sååå pris på de to døgna med pappaen sist at jeg hadde lett dobla reiseveien for å få med han på barsel. Med det synes jeg det var veldig greit med en sjekk halveis (Orkanger) for å få bekreftet at fødselen faktisk var i gang så jeg slapp bomtur på 2 timer, langt nok med 1 :) her dro jeg såppas tidlig at kjøreturen var helt overkommelig da riene ikke var så sterke enda, men akkuratdet der er jo veldig individuelt. Masse lykke til uansett!
 
Tusen takk for alle svar! Setter utrolig stor pris på det :Heartred Nå heller vi mer mot Trondheim kjenner jeg! Skal ta opp ønsket om å føde på St. Olavs med jordmor, og høre hva hun tenker om å søke oss inn der. Det er liksom vanskelig nok å være førstegangsfødende fra før, om man ikke må tåle hastestengte avdelinger og korona i tillegg :rolleyes:.
 
Jeg tror jeg hadde også gått på Trondheim men generelt kjedelig å måte ta slike avgjørelser. Jeg ser at du også har Ålesund der? Det er ikke alternativet?
 
Jeg tror jeg hadde også gått på Trondheim men generelt kjedelig å måte ta slike avgjørelser. Jeg ser at du også har Ålesund der? Det er ikke alternativet?

Ålesund er en mulighet, men mindre praktisk for oss enn St.Olavs, da vi ikke har familie der, så vi har ikke noe sted å være fram til fødsel, om jeg skulle gå over termin :) hadde vi ikke måtte søke på forhånd hadde det vært greit å kunne ta det på sparket, med hvilket sykehus som passe best der og da!
 
Back
Topp