NIPT test

Thapira

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2021
Noen som har tenkt til å ta NIPT test? Ser NIPT Skandinavia tilbyr, hvor du også kan velge om du vil vite kjønn. Skjønner det sånn at staten ikke har fått opp tilbudet i Norge ordentlig, selvom det ble vedtatt at alle gravide skulle få tilbud i fjor sommer (da uten mulighet for å få vite kjønn).

Pro’s/con’s? Prisen er litt stiv, men samboer synes det absolutt er verdt det :)

Jeg har lyst. Men skal diskutere med samboer - ikke kommet så langt. Tenker det er verdt det. Usikker på om vi vil vite kjønn, men kanskje..
Sist svangerskap tok de feil: jeg ventet en gutt - hadde navn og klær klare.. men da 'han' kom ut, manglet han noe.. vesentlig >< Så, om det ikke blir nipt, så vil jeg ikke vite kjønn, rett og slett fordi poenget blir litt borte når det er feil :p

Jeg har lyst. Men skal diskutere med samboer - ikke kommet så langt. Tenker det er verdt det. Usikker på om vi vil vite kjønn, men kanskje..
Sist svangerskap tok de feil: jeg ventet en gutt - hadde navn og klær klare.. men da 'han' kom ut, manglet han noe.. vesentlig >< Så, om det ikke blir nipt, så vil jeg ikke vite kjønn, rett og slett fordi poenget blir litt borte når det er feil :p
Visste ikke at det gikk å få feil :) !!

Visste ikke at det gikk å få feil :) !!

Synes det er veldig rart når jm synes hun ser en penis. Lurer på hvor den ble av :P Men jo. Hun så altså feil :P
Dette var i 2017, så utstyret var ikke gammelt og ubrukelig eller slikt heller. :P

Hørte noen snakket om det forrige svangerskap. Er dette noe som skulle blitt tilgjengelig for alle? Får man da vite om barnet er syk osv?

Hørte noen snakket om det forrige svangerskap. Er dette noe som skulle blitt tilgjengelig for alle? Får man da vite om barnet er syk osv?

Det skal bli tilgjengelig for alle, ble vedtatt i fjor.. men de har ikke fått somlet seg til å ordne det skikkelig. TUL uke 12-14 skal også alle få, men de har ikke funnet helt ut hvordan å ordne det heller enda.

Nipt tester etter diverse kromosomfeil. :)

Synes det er veldig rart når jm synes hun ser en penis. Lurer på hvor den ble av :p Men jo. Hun så altså feil :p
Dette var i 2017, så utstyret var ikke gammelt og ubrukelig eller slikt heller. :p
Åja, på ultralyd skjønner jeg! Trodde det var feil svar på NIPT testen :D

Åja, på ultralyd skjønner jeg! Trodde det var feil svar på NIPT testen :D

Åja! Nei, tok ikke nipt sist :P Jeg mente bare at jeg fikk vite feil kjønn sist svangerskap (... På oul), og det var hovedgrunnen til at jeg ikke vil vite denne gangen. Men nå når jeg ser man kan få vite kjønn på nipt, så ble jeg usikker. :)
Ordla meg litt rart :p

Forøvrig ser jeg at de regner sannsynlighet for kjønn på den ene typen nipt, mens de andre to er kromosomtestet kjønnsbestemmelse. Så, på den første typen er det sikkert en liten mulighet for feil :)

Sniker fra august/september. Vi har valgt å gå for eddalabs, norsk lege som gir god informasjon og føles trygt. Vi skal teste for trisomier, kjønn og kjønnskromosomavvik :) Med NIPT er kjønn slik jeg forstod det 99% sikkert.

Sniker fra juli. Vi bestillte fra ultralydklinikken.dk, pakken kom ganske kjapt. Men synes at de kunne gi litt mer informasjon, er ikke 100% fornøyd her. For oss var det ikke kritisk, for at vi jobber i medisinsk genetikk begge to :) Likevel synes jeg at god informasjon og oppfølging er meget viktig, for at folk kan ha urealistiske forventninger, eller i verste fall kan noen ta selvbestemt abort hvis testen gir utslag (før uke 12)...

Ulemper (for oss) er at hvis testen gir utslag, er det bare indikasjon, men ikke diagnose. Da bør man gjøre andre undersøkelser, og leve i ukevis med bekymringer og alt... Hvis man velger en utvidet test, er noen avvik såpass milde, og jeg synes at det er vanskelig å bestemme hva man skal gjøre. Vi valgte å ta testen likevel, men det var ikke noe enkelt valg.

Sniker fra juli. Vi bestillte fra ultralydklinikken.dk, pakken kom ganske kjapt. Men synes at de kunne gi litt mer informasjon, er ikke 100% fornøyd her. For oss var det ikke kritisk, for at vi jobber i medisinsk genetikk begge to :) Likevel synes jeg at god informasjon og oppfølging er meget viktig, for at folk kan ha urealistiske forventninger, eller i verste fall kan noen ta selvbestemt abort hvis testen gir utslag (før uke 12)...

Ulemper (for oss) er at hvis testen gir utslag, er det bare indikasjon, men ikke diagnose. Da bør man gjøre andre undersøkelser, og leve i ukevis med bekymringer og alt... Hvis man velger en utvidet test, er noen avvik såpass milde, og jeg synes at det er vanskelig å bestemme hva man skal gjøre. Vi valgte å ta testen likevel, men det var ikke noe enkelt valg.

Det siste der tenkte jeg og på. HVA HVIS.. Man får vite at det er sannsynlig med kromosomfeil.. For, hvis testen sier at alt er bra, så er det jo fint. Meget beroligende. Men om ikke, blir det jo bare en høy stressfaktor.. O.o

Jeg skal ikke ta. er det noe kromsomfeil så e barnet ønska fordi. har lik rett å leve med for eksempel downs syndrom..

Hvordan fungerer det med NIPT test nå? Vi dro til Danmark når jeg var gravid sist i 2018 og tok testen der, men nå er det jo litt vanskelig med tanke på korona. Er det noen måte å få tatt testen på her i landet nå?

Hvordan fungerer det med NIPT test nå? Vi dro til Danmark når jeg var gravid sist i 2018 og tok testen der, men nå er det jo litt vanskelig med tanke på korona. Er det noen måte å få tatt testen på her i landet nå?

Sånn som jeg forstod det, sendes prøvene med DHL til DK..? Iallefall på nipt-skandinavia..?

Eg trur me har landa på å ikkje ta den. Litt irriterande at Norge AS brukar så lang tid på akkurat DEN ordninga, for eg hadde fått det gratis i så fall:banghead: Mannen seier han har veldig trua på at dette går vegen, så då får eg henga meg på den:) Har fått to friske barn før og det er jo ikkje nokon grunn til å tru at det ikkje skulle gå fint no.

Back
Topp