Første svangerskapskontroll og skjemaangst

Hannemoren

Flørter med forumet
Juligull2021
Var hos jordmor i dag, og ble overasket på hvor mye skjema som skulle fylles med alt mulig info. Kan ikke huske det var så mye greier for 5 år siden. Mente det var kun helsskjema den gangen ellers har eg fortrengt det... har jo litt skjemaangst føler det alltid blir gjort noe feil og så er man usikker på hva som blir riktig å krysse ut når det er få alternativ. Tillegg til helsskjema , var det et eget for far, et eget for å kartlegge rus før man ble gravid og nå, ett eget som skal elektronisk til fødeavdelingen. Og så lurer eg på om det var et til... vart helt stresset:confused:
Sikkert for å lette arbeidet når man skal føde og registreres der. Men det oppfattes veldig mye ...

Jeg har alltid kun fullt ut det «gravid-arket» såvidt jeg vet.. det blå? Tror ikke det er noe annet enn ett skjema til sykehus man skal føde for meg i alle fall.. og jordmor fyller inn alt for meg egentlig! :happy: Du kan jo spørre om hjelp hvis du ønsker også?

Jeg har kun vært hos fastlegen, han lagde helsekort med masse spørsmål på om rus og alt mulig. Han sa at siden jeg var gift var det et skjema som vi ikke trengte å fylle ut. Regner med at det er foreldreansvaret i folkeregisteret.

vedlagt innkalling til oul var det et 2 sidet skjema som skulle fylles ut og tas med til den timen.

Jeg har første time hos jordmor i morgen og aner egentlig ikke hva vi kan forvente, men kanskje hun kommer med mere papirer?!:p:p:p

For min del var det likt som sist (2019) hvor jordmor fylte ut det blå helsekortet. I tillegg legges en del inn elektronisk, men det gjorde hun. Forventer også å få skjema i fm OUL, som sist, så det kommer i tillegg. Siden jeg og barnefar er gift trenger vi ikke å fylle ut skjema om hvem som er far.

Jeg syns du bør be om hjelp til å fylle ut skjemaene, eventuelt kan du fylle ut skjemaene etter beste evne og be jordmor om å se gjennom at alt er gjort rett?

Nå ble jeg veldig usikker på om jeg ikke har fått alt jeg trenger av skjema. Har en veldig koselig, men veldig vimsete lege, så er ikke alltid han får med seg alt. Jeg fikk kun med meg 1 skjema . 1 helsekort(ikke blått?) Hvor vekt og blodtrykk skal føres inn etterhvert. Ingenting om foreldreansvar eller forberedelse til oul.
Er første gang jeg er gravid så vet ikke hva som er vanlig.

Var hos jordmor i dag, og ble overasket på hvor mye skjema som skulle fylles med alt mulig info. Kan ikke huske det var så mye greier for 5 år siden. Mente det var kun helsskjema den gangen ellers har eg fortrengt det... har jo litt skjemaangst føler det alltid blir gjort noe feil og så er man usikker på hva som blir riktig å krysse ut når det er få alternativ. Tillegg til helsskjema , var det et eget for far, et eget for å kartlegge rus før man ble gravid og nå, ett eget som skal elektronisk til fødeavdelingen. Og så lurer eg på om det var et til... vart helt stresset:confused:
Sikkert for å lette arbeidet når man skal føde og registreres der. Men det oppfattes veldig mye ...

Jordmor fortalte meg spesielt angående arket om rus, at over 50 prosent av damene som blir gravide, er uplanlagt og at mesteparten der har drukket i starten av graviditeten. Derfor måtte dem kartlegge om alkohol er problematisk å slutte med i graviditeten

Nå ble jeg veldig usikker på om jeg ikke har fått alt jeg trenger av skjema. Har en veldig koselig, men veldig vimsete lege, så er ikke alltid han får med seg alt. Jeg fikk kun med meg 1 skjema . 1 helsekort(ikke blått?) Hvor vekt og blodtrykk skal føres inn etterhvert. Ingenting om foreldreansvar eller forberedelse til oul.
Er første gang jeg er gravid så vet ikke hva som er vanlig.
Er helsekortet du fikk grønt? Isåfall er det utdatert og blitt erstattet med det blå for noen år siden. Jeg fikk det grønne først i forrige svangerskap, men da var ikke den legen jeg hadde klar over at det var kommet nytt. Om dere er gift trenger ikke mannen å skrive under på farskapserklæring. Om det derimot er akutelt med farskapserklæring (om dere feks er ugifte samboere) så kan det hende du får det senere, jeg fikk det helt mot slutten sist. Og det skjema til fødeavdelingen fikk jeg i posten med innkalling til ordinær ultralyd.

Jordmor fortalte meg spesielt angående arket om rus, at over 50 prosent av damene som blir gravide, er uplanlagt og at mesteparten der har drukket i starten av graviditeten. Derfor måtte dem kartlegge om alkohol er problematisk å slutte med i graviditeten
Eh, hæh? Dette har jeg aldri hørt om før. Heller aldri fått noe skjema som handler om rus, hm.

Det er da ingen sammenheng mellom å oppdage graviditet seint og ha problemer med å slutte med alkohol mens man er gravid?
Jeg oppdaget at jeg var gravid da jeg var 7 uker på vei og hadde drukket alkohol i den perioden, men det betyr ikke at det var noe vanskeligere for meg å slutte da jeg fikk positiv test enn for dem som prøvde aktivt å bli gravid :laughing002

Jeg kan ikke huske at jeg fylte ut noen skjemaer selv ved de forrige graviditetene. Så dette hørtes jo faktisk stress ut. :confused::p:eek:

Helsekortet jeg fikk hos fastlegen var halveis utfylt, utskrevet på dårlig printer, hvor ikke hele skjemaet kom med på A4-siden.
Ser også at det er feil opplysninger (tlfnr). Aner ikke om det er "blått", for det er skrevet ut i svart/hvitt. Ble ganske skuffet over kvaliteten.

Skal jeg fylle ut resten på egen hånd? Legen sa ingenting om det. Kan jeg rette opplysninger som er feil? Tror dere jeg kan få nytt helsekort når jeg har neste kontroll hos jordmor?

Synst det er helt okei med spørsmål om rus og alt, store mørketall desverre.

Ble ble bare veldig overrasket at det var så mange skjema, var kun helsskjema forrige gang som eg klarer å huske.
Synes også det er dumt at lege ikke har samme info som jordmor, og man må etterspørre om opplysninger man skulle fått automatisk som man må ha dokumentasjon på og nye regler.

Eg ble vertfall litt forvirret, og redd for at noe skal bli glemt. Men så tenker eg at ungen skal ut uansett om det er feil kryss på skjema eller ei :dance008

Helsekortet jeg fikk hos fastlegen var halveis utfylt, utskrevet på dårlig printer, hvor ikke hele skjemaet kom med på A4-siden.
Ser også at det er feil opplysninger (tlfnr). Aner ikke om det er "blått", for det er skrevet ut i svart/hvitt. Ble ganske skuffet over kvaliteten.

Skal jeg fylle ut resten på egen hånd? Legen sa ingenting om det. Kan jeg rette opplysninger som er feil? Tror dere jeg kan få nytt helsekort når jeg har neste kontroll hos jordmor?
Bare be jordmor om å hjelpe deg med et nytt

Jeg har kun vært hos fastlegen, han lagde helsekort med masse spørsmål på om rus og alt mulig. Han sa at siden jeg var gift var det et skjema som vi ikke trengte å fylle ut. Regner med at det er foreldreansvaret i folkeregisteret.

vedlagt innkalling til oul var det et 2 sidet skjema som skulle fylles ut og tas med til den timen.

Jeg har første time hos jordmor i morgen og aner egentlig ikke hva vi kan forvente, men kanskje hun kommer med mere papirer?!:p:p:p

Oppdatering:
Fikk ikke flere skjemaer. Jordmor skrev endel på helsekortet. Hun tok kopi av det etter timen for å registrere endel opplysninger elektronisk.

Jeg fikk kun helsekort. Helsekortet var hvitt (mulig kopi?) Fastlegen stilte meg spørsmål og fylte ut digitalt. Hun spurte blant annet om alkohol osv., jeg sa nei (drikker ikke nå) og vi gikk videre. Ikke noe annet jeg har fått. Men fikk beskjed om at vi må fylle inn farskapserklæring ettersom vi ikke er gift. Det var visstnok bare å stikke innom nav, eller ta det hos jordmor eller fastlegen.

Er helsekortet du fikk grønt? Isåfall er det utdatert og blitt erstattet med det blå for noen år siden. Jeg fikk det grønne først i forrige svangerskap, men da var ikke den legen jeg hadde klar over at det var kommet nytt. Om dere er gift trenger ikke mannen å skrive under på farskapserklæring. Om det derimot er akutelt med farskapserklæring (om dere feks er ugifte samboere) så kan det hende du får det senere, jeg fikk det helt mot slutten sist. Og det skjema til fødeavdelingen fikk jeg i posten med innkalling til ordinær ultralyd.

Skjema jeg fikk var hvitt. Var bare noe han skrev ut fra pc-en der og da, så er gjerne derfor. Vi er ikke gift, men satser på at du har rett og at alt det kommer senere. Har fått innkallelse til oul, men ingen skjema som skal fylles ut til Den, så stusser litt på det.
Skal til jordmor imorgen heldigvis, så får nok svar på det meste der håper jeg.

Skjema jeg fikk var hvitt. Var bare noe han skrev ut fra pc-en der og da, så er gjerne derfor. Vi er ikke gift, men satser på at du har rett og at alt det kommer senere. Har fått innkallelse til oul, men ingen skjema som skal fylles ut til Den, så stusser litt på det.
Skal til jordmor imorgen heldigvis, så får nok svar på det meste der håper jeg.
Ok. Hør med jordmor du, så får du deg nok et nytt helsekort også ;) Det er nok litt forskjell fra sykehus til sykehus om sånn skjema til oul, jeg skal til St.Olavs feks.

Bare jeg med lilla helsekort? :help Det er det samme skjemaet jeg hadde med forrige i 2018, er det kommet nytt siden da? Min fastlege har ikke peiling og skal ikke til jordmor før om to uker.

Back
Topp