Forstoppet?

Har samme problem, begynte med linfrø i starten, men syns det var så kvalmt så kastet opp av den og da sa det stopp. Så da prøvde jeg med på laktulose i stedet, det går helt ok ned, hjelper på magen selvom ting fortsatt går tregt.

Anbefaler at du setter av god tid til å sitte på do, ikke presse, men bare la kroppen jobbe.
Drikk laktulose.
ikke spis mye tungt fordøyelig mat, da sier hvertfall kroppen min helt stopp. Spis mye fiber og lett fordøyelig mat.

Har lest at noen sliter med dette i hele svangerskapet, mens andre bare litt i starten. Foreløbig sliter jeg enda etter 3 uker med dette, så frykter det kan vare!

Lykke til!
 
Dere som er forstoppet, hvor «ofte» går dere på do? Her er det hver tredje-fjerde dag:sorry::sorry::sorry::sorry:
 
Hos meg svinger det veldig. Kan være forstoppet i 2-3 dager, men plutselig snur det fullstendig og det kommer fossende (beklager metaforen:hilarious:).
Veldig rart, men tror jeg heller vil ha det sånn enn full forstoppelse. Det er det verste som finnes. Så all medfølelse til dere som sliter skikkelig ❤️❤️
 
Nå begynner jeg for alvor å bli skikkelig forstoppet. Måtte ut å kjøpe microlax i dag (sorry for det visuelle bildet :hilarious:)
Har begynt å ta masse jern, og det blusser tydeligvis skikkelig med tarmene:bored:

Jeg kjøpte også laktulose. Er det noen som vet om det er trygt å bruke over en lengre periode? Spurte på apoteket, men alle er utlendinger og klarte ikke svare så godt egentlig:(
 
Nå begynner jeg for alvor å bli skikkelig forstoppet. Måtte ut å kjøpe microlax i dag (sorry for det visuelle bildet :hilarious:)
Har begynt å ta masse jern, og det blusser tydeligvis skikkelig med tarmene:bored:

Jeg kjøpte også laktulose. Er det noen som vet om det er trygt å bruke over en lengre periode? Spurte på apoteket, men alle er utlendinger og klarte ikke svare så godt egentlig:(

Stakkars :( Kan ikke svare deg men kanskje du kan finne noe på trygg mammamedisin evnt spørre der?

https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/treg-mage-og-forstoppelse-2/
 
Hvilket jerntilskudd tar du?
Magen min tåler kun aminojern, alt annet så låser magen min seg totalt.
Jeg tar nycoplus sitt jern preparat, 60 mg (3 tabl) om dagen! Er ikke så lenge siden jeg begynte, og merker godt at jernen ikke gjør magen god (selv om det står "mild mot magen" på den :hilarious:)
 
Ville prøvd å byttet. Ulempen er at aminojern er fysisk større tabletter, men det er det verdt :angelic:
 
Nå begynner jeg for alvor å bli skikkelig forstoppet. Måtte ut å kjøpe microlax i dag (sorry for det visuelle bildet :hilarious:)
Har begynt å ta masse jern, og det blusser tydeligvis skikkelig med tarmene:bored:

Jeg kjøpte også laktulose. Er det noen som vet om det er trygt å bruke over en lengre periode? Spurte på apoteket, men alle er utlendinger og klarte ikke svare så godt egentlig:(

Hei!
Laktulose er det som er anbefalt hvis en skal bruke noe. Både jordmor og lege har gitt meg klarsignal til å bruke denne. Andre avføringsmidler bør brukes i svært korte perioder. :)
 
Bytter mellom hard avføring til det hopper ut, drikk nok iallefall
 
Laktulose er helt gull. Blander man med sterk saft er den ikke så kvalm å svelge (skikkelig søt og klissete/tjukk i munnen). Men det er viktig å huske på at man må drikke myyye vann når man bruker det, ellers får man motsatt effekt. Det kan også gi mye luft i magen før/etterpå, i alle fall med stor dose.

Test først på tømmedose, og hvis du blir plaget igjen så ville jeg tatt en vedlikeholds-dose. Tror nok ikke det er farlig å gå på det over en periode, men som sagt så kan man få mye luft i magen og det er jo litt plagsomt det også. Forøvrig så vil jeg anbefale å ha laktulose i hus til etter fødselen da første avføring etterpå kan være døden :dead:
 
Jeg har slitt en del med forstoppelse, både i gravid og ikke-gravid tilstand. For meg er løsningen et glass biola om dagen og generelt mye vann/væske. Nå er magen mer samarbeidsvillig enn den har vært på mange år :)
 
Back
Topp