Hva skjer hvis vann bare blir varmet opp til 40 grader?

Mor til Ludwig

Første møte med forumet
Jeg koker alltid vannet til mme, og avkjøler. Men jeg mistenker at min mann av og til bruker bare kaldt vann i fra vasken og varmer det opp til 40 grader til mme Det jeg ikke finner ut av er hva kan skje med lillegutt da?
Så har jeg mulighet for å forklare ordentlig til mannen hvorfor han må koke det opp ordentlig først!
 
Jeg koker alltid vannet til mme, og avkjøler. Men jeg mistenker at min mann av og til bruker bare kaldt vann i fra vasken og varmer det opp til 40 grader til mme Det jeg ikke finner ut av er hva kan skje med lillegutt da?
Så har jeg mulighet for å forklare ordentlig til mannen hvorfor han må koke det opp ordentlig først!

Det er to grunner til det. Det kan være sykdomsfremkallende bakterier i selve drikkevannet som dør ved koking. Det andre er at det finnes sykdomsfremkallende bakterier i mme som dør når det kommer i kokende vann. Derfor skal pulveret blandes i kokende vann og ikke kokt avkjølt vann.

står mer om det her https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/
 
Jeg koker alltid vannet til mme, og avkjøler. Men jeg mistenker at min mann av og til bruker bare kaldt vann i fra vasken og varmer det opp til 40 grader til mme Det jeg ikke finner ut av er hva kan skje med lillegutt da?
Så har jeg mulighet for å forklare ordentlig til mannen hvorfor han må koke det opp ordentlig først!
Skjer ingenting med mindre vannkvaliteten plutselig skulle bli dårlig.
 
Men det har ingenting med vannet å gjøre, det er pulveret

jeg forstod tr slik at hun lurte på hva som kunne skje hvis hun gav mme med vann som ikke var kokt og det vil jo også innebære pulveret.

det anbefales vel også å koke vannet til de er 4 mnd og lenger hvis man har egen brønn. Der har jeg ingen referanse så mulig jeg tar feil.
 
jeg forstod tr slik at hun lurte på hva som kunne skje hvis hun gav mme med vann som ikke var kokt og det vil jo også innebære pulveret.

det anbefales vel også å koke vannet til de er 4 mnd og lenger hvis man har egen brønn. Der har jeg ingen referanse så mulig jeg tar feil.
Hun pleier uansett aldri å blande i 70 grader vann,å om du ikke koker vannet så er det vannkvaliteten det står på. De med brønn må koke til 1år. Kan varme vann til 70 grader uten.å koke det, da dreper du alle bakteriene i pulveret, men ikke i vannet. Men uansett, kok vannet, tar jo ikke mer enn 2 min å koke en kanne med vann å ha stående den dagen
 
Fyll et par flasker med ferdigkokt vann som dere gjenoppvarmer. Det handler om at de minstes tarmsystemet er underudviklet i møte med bakterier. Når d blir litt større så trenger dere ikke å ha kokt vann. Men det er samme princip som at man ikke bruker lunket vann fra springen i matlaging.
 
Back
Topp