Utgifter med Hund

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Hei! Jeg har i mange år hatt lyst på hund, men har tidligere ikke hatt mulighet til å skaffe meg det. Rasen jeg vil ha er en Malteser eller Yorkshire terrier da de er allergivennlige. Det blir om ett par år at jeg kjøper en hund. Jeg vet at det koster med å ha en hund, men har lyst å vite hvor mye det koster ca. Syns det er greit å ha noe å gå ut ifra siden jeg vil begynne å spare til det.

Dere som har hund, hvor mye koster det å ha hund i mnd? Tenker da på alt en hund trenger av mat, utstyr, vaksiner, forsikring osv.

Hei! Jeg har i mange år hatt lyst på hund, men har tidligere ikke hatt mulighet til å skaffe meg det. Rasen jeg vil ha er en Malteser eller Yorkshire terrier da de er allergivennlige. Det blir om ett par år at jeg kjøper en hund. Jeg vet at det koster med å ha en hund, men har lyst å vite hvor mye det koster ca. Syns det er greit å ha noe å gå ut ifra siden jeg vil begynne å spare til det.

Dere som har hund, hvor mye koster det å ha hund i mnd? Tenker da på alt en hund trenger av mat, utstyr, vaksiner, forsikring osv.
Vi bruker vel en plass mellom 1000-1500 per måned på hunden, av og til mer :) Har mellomstor jakthund

Nja. Jeg hadde mye større hund så gikk mer penger enn hva de små koster. Alt fra mat til vaksiner blir dyrere. Brukte vel ca 1000 kr for en sekk med mat som varte i litt over en mnd. Vaksiner tror jeg vi betalte 5-600 kr for i året.
Så er det greit å ha en god buffer til eventuelle uforutsette vet. Regninger. Vår hadde mye problemer så vi betalte nok opp mot 100k de årene vi hadde han. Ting forsikringer ikke hadde dekket. Vi gadd ikke forsikring fordi det er så mye smutthull så de skal slippe å betale :p skal man ha forsikring så koster det nok alt mellom 3-500 kr mnd tenker jeg.
Utstyr trenger ikke være så dyrt og det er jo ikke ting man kjøper hver måned. Kjøper man god kvalitet av seler og bånd så varer det mange mange år

Hvor mye det koster å ha hund må noen andre svare på, men jeg vil bare presisere at det ikke finnes allergivennlige hunderaser. Noen reagerer på enkelte, men ikke andre. Og de som regnes som allergivennlige kan man fortsatt reagere kraftig på.

Jeg har hundeallergi. Det betyr ikke at jeg reagerer på alle hunder, men jeg reagerer kraftig på endel. Å skaffe seg hund da er ikke så lurt da allergien kan komme etterhvert. F.eks tåler jeg puddel dårlig, og samme med terrier, mens golden retriever og labrador funker ikke i det hele tatt. Polarhunder reagerer jeg derimot ikke på i det hele tatt, og har til og med delt seng med uten reaksjon.

Dersom det er allergi i familien er det viktig at man tenker nøye over det å skaffe seg hund, for det kan få store konsekvenser. Og allergener sitter lenge i. Jeg kunne ikke besøke mine søskenbarns hjem på over 10 år. Da var det gått mer enn 2 år siden hunden deres døde.

Jeg har Yorkshire terrier, den er allergivennlig sies det og det stemmer for de som er veldig allergiske og har vært rundt vår hund.
Vi betaler 215 for en sekk med mat, den varer en mnd, forsikring har vi akkurat sagt opp, den kostet 6000 i året
Vaksine og helsesjekk betalte vi 800 for.
Yorkshire terrier har ofte trøbbel med tennner, det kan koste mye
Ellers blir det litt på godbiter, leker og klær

Vel, man kan jo ende med en som får medisiner for rundt en tusenlapp eller mer i mnd... Det hadde vi i 8 år. Maten kom i tillegg, og de siste årene noen operasjoner.
Jeg vil ikke egentlig tenke på hva hun kostet oss. Men det var merkbart, ja.

Mat kjøpes ca hver 6.uke. Koster mellom 6 og 700 kr. Forsikring på noen hundrelapper i mnd. Vaksine er rundt 700 kr i året. Ellers har vi vært heldig med hunden og ikke hatt noen skader eller noe som har krevd operasjon. Han ble kastrert for noen år siden og det kostet litt da. Veldig viktig med forsikring. Jeg forsikra katten jeg hadde også, selv om det «bare» var en vanlig katt.

Hvor mye det koster å ha hund må noen andre svare på, men jeg vil bare presisere at det ikke finnes allergivennlige hunderaser. Noen reagerer på enkelte, men ikke andre. Og de som regnes som allergivennlige kan man fortsatt reagere kraftig på.

Jeg har hundeallergi. Det betyr ikke at jeg reagerer på alle hunder, men jeg reagerer kraftig på endel. Å skaffe seg hund da er ikke så lurt da allergien kan komme etterhvert. F.eks tåler jeg puddel dårlig, og samme med terrier, mens golden retriever og labrador funker ikke i det hele tatt. Polarhunder reagerer jeg derimot ikke på i det hele tatt, og har til og med delt seng med uten reaksjon.

Dersom det er allergi i familien er det viktig at man tenker nøye over det å skaffe seg hund, for det kan få store konsekvenser. Og allergener sitter lenge i. Jeg kunne ikke besøke mine søskenbarns hjem på over 10 år. Da var det gått mer enn 2 år siden hunden deres døde.
Dette er jeg fult klar over. Hverken jeg eller datteren min har ikke allergi mot dyr, men mamma har. De har hatt hund før så jeg vet at disse rasene tåler hun.

Mat kjøpes ca hver 6.uke. Koster mellom 6 og 700 kr. Forsikring på noen hundrelapper i mnd. Vaksine er rundt 700 kr i året. Ellers har vi vært heldig med hunden og ikke hatt noen skader eller noe som har krevd operasjon. Han ble kastrert for noen år siden og det kostet litt da. Veldig viktig med forsikring. Jeg forsikra katten jeg hadde også, selv om det «bare» var en vanlig katt.
Og at man får forsikring før de blir 4 (?) mnd:angelic: brant meg noe innmari på det da jeg ikke fikk forsikret før han var 4,5mnd og han plutselig måtte opereres :nailbiting:

Jeg tenker det kommer veldig an på hva man vil med den. Vil man trene den slik at den kan være med i konkurranser eller utstillinger koster det mer enn mat, bånd og kos. Jeg har aldri hatt hund jeg har betalt for selv, men jeg har betalt for hest selv i mange år :p før familieliv og hus kunne jeg veldig enkelt bruke 10k i måneden, men jeg har trappet ned og bruker nå nesten ingenting.

forsikring hadde jeg droppet. Hadde heller satt av 1000kr hver mnd på egen konto.

Og at man får forsikring før de blir 4 (?) mnd:angelic: brant meg noe innmari på det da jeg ikke fikk forsikret før han var 4,5mnd og han plutselig måtte opereres :nailbiting:
Uff da. Jeg mener han var forsikret hos oppdretter og jeg bare tok over forsikringen.

Uff da. Jeg mener han var forsikret hos oppdretter og jeg bare tok over forsikringen.
Dette her var en uplanlagt blandingshund da (labradoren til naboen kom seg løs og kom seg inn i hundegården til den dansksvenske gårdshunden pappa hadde) :p

Dette her var en uplanlagt blandingshund da (labradoren til naboen kom seg løs og kom seg inn i hundegården til den dansksvenske gårdshunden pappa hadde) :p
Ha ha:laughing002 Det skjedde med søstera mi sin hund også. Plutselig hadde hun 9 valper:P

Ganske rimelig for tispa mi per mnd:) betaler 350 i forsikring og 400kr for en 15kg sekk med fòr. Aner ikke hvor lenge den varer, for hun får ganske mye matrester f.eks. Og vaksine en gang i året. Mener å huske den var ganske billig.

Hun får dentastix noen ganger, men får ofte masse gratis elgben fra et jaktlag. Disse elsker hun og gir fine tenner:)

Men i innkjøp og utstyr var hun dyr. Hundegård, div seler (trekk, tur), kløv, refleksvest, div kobel, to sett matskåler, liner, halsbånd osv osv osv.

Ganske rimelig for tispa mi per mnd:) betaler 350 i forsikring og 400kr for en 15kg sekk med fòr. Aner ikke hvor lenge den varer, for hun får ganske mye matrester f.eks. Og vaksine en gang i året. Mener å huske den var ganske billig.

Hun får dentastix noen ganger, men får ofte masse gratis elgben fra et jaktlag. Disse elsker hun og gir fine tenner:)

Men i innkjøp og utstyr var hun dyr. Hundegård, div seler (trekk, tur), kløv, refleksvest, div kobel, to sett matskåler, liner, halsbånd osv osv osv.
Ja regner med at jeg må ut med en del i starten når jeg kjøper hund. Hvilken rase har du?

Jeg vil anbefale deg og snakke med noen oppdrettere av rasen. Og siden det ennå er en stund til du skal kjøpe hunden så bør du prøve å finne oppdrettere av rasen du ønsker som ser ut til å kunne gi deg gode opplysninger om rasen, er behjelpelig og som villig forteller deg om vanlige sykdommer hos rasen og om de har noen sykdommer selv hos sine hunder. Alle slike ting kan gjøre at du slipper veldig store kostnader for hunden du kjøper. Og oppdretter vet gjerne litt om ca hva de bruker på hunden i måneden. Er neppe helt nøyaktig da siden de ofte har litt flere forsikringer og bruker endel mer mat, oftest får litt ekstra avtaler på dyrebutikker, på hundekurs og diverse. Men de kan gi ofte gi en pekepinn.

Men det å finne en god oppdretter er viktig, for er de som faktisk skal oppdra hunden din de første 8 ukene. Det er de som bestemmer kombinasjonen på foreldrene som blir til din hund. Og finner du en oppdretter som har kunnskap og tid, så er det lettere å få hjelp gjennom hundens liv om noe skulle skje eller dukke opp.

I tillegg så ville jeg forsikret meg om at mammaen din tåler rasen og gjerne besøker foreldrene til valpen du ønsker om mulig. Jeg er veldig allergisk mot hunder. Spesielt disse allergi vennlige rasene! De kan vist nok ta drepen på meg. Derimot er jeg oppdretter på finsk lapphund selv, og har lite problemer med det. Men reagerer mer på tispene mine enn på hannen min. Så hvor mye man reagerer på hundene varier. Og om jeg skal kjøpe meg flere hunder utenfra, så blir jeg nok å be om å få møte foreldrene for å se hvordan allergien min reagerer på foreldrene før jeg kjøper.

Har tre store hunder. Hver hund får forskjellig fór pga forskjellige behov. Ca 1000 kr/mnd pr hund i fór. Forskjellig pris på forsikring pga forskjellige raser og forskjellig egenandel, men ca 450kr/mnd pr hund. Det er viktig å forsikre før 4 mndr ellers kan det være flere ting man ikke får dekket senere, som feks HD og allergi. Prisen kommer også an på om det skal være livsforsikring, medisiner, behandling osv. i tillegg er det jo halsbånd, bånd, godbiter osv osv. De må jo skjemmes litt bort. Og evt kursavgifter, NKK og raseklubb feks. Da vi plutselig fikk baby måtte vi i tillegg gjerde inn tomta, det var heller ikke billig :dummy1::woot:
Årlig vaksinasjon ca 800kr/mnd.
Noen hunder er det mer utgifter med enn andre. Vi har feks en som det aldri er noe med. Mens vår yngste fikk først allergisk reaksjon etter vaksine og måtte på vet. vakt på kveldstid, så måtte han på vet vakt på kveld på helg etter å ha fått ett sår på labben som måtte sys. Og nå en knekt tann som måtte trekkes. Han er bare 15 mndr og alt har skjedd på ett år. Så her har forsikringa kommet godt med!
Men alt er mye billigere til små hunder. Min søster har en York og matbudsjettet der er vel det samme på ett år som jeg har på halvannen mnd på en hund

Last edited:
Dette er jeg fult klar over. Hverken jeg eller datteren min har ikke allergi mot dyr, men mamma har. De har hatt hund før så jeg vet at disse rasene tåler hun.
Så bra :) er bare det at mange misforstår dette med allergivennlige hunder dessverre, og mange med allergi kan bli svært syke. Lykke til i jakten på den rette hunden for dere!

1

Har en liten hund på 6 kg, koster ca. 250-300kr per mnd i vetrinær for, Jeg kjøper store sekker så jeg har lenge, ang dyrlegen så er det enorme forskjeller rundt i landet, i byer og smådyrsklinikker er dyrest. Vi bruker kanskje 1000 kr i snitt nå i året på voksen hund. Men valp og ungdyr, er som regel mye oftere hos dyrlege, spist noe de ikke tåler, hoppet dor høyt osv. De finner på mer sprell rett og slett. forsikring varierer på rase, ser en vanlig pris på malteser tispe er 488 kr per mnd. Så har du i tillegg enkelte utgifter til utstyr, pelsstell ol. Det er rimeligere å ha liten hund i forhold til mat, men resten av hundeholdet koster like mye.

Back
Topp