En hypotetisk sak...

Vi har også noen slektninger som har gitt flaxlodd/kalendere og slikt. Har sagt til datter på 7 at det er til hele familien og at en premie over 1000 går til alles beste.

Hun har selv råflaks da, hun vinner svært ofte til jul en plass mellom 200-1000 kroner på sine lodd.
Og noen ganger når vi panter flasker bruker hu å spørre om vi ikke kan prøve lotteri, og da har hun også 2 ganger vunnet en 1000 lapp. Begge de gangene hun vant 1000 mente hun selv at vi skulle gå ut og spise på restaurant for pengene også kunne hun få det som ble til overs til sparebøssa :)

Tror jeg ville fått bort noen av lånene vi har. Deretter satt rentene vi på en måte sparer på det til å betale barnet tilbake. Men ville ikke latt alle pengene stå til han ble voksen. Jeg ville latt han få endel til å drive med idrett, musikk, speider og andre ting han ønsker å være med på. Og ville sluppet å si max 2 aktiviteter. Og at han kan få være med på aktiviteter som er i byen fremfor bare hjemme hvor utvalget er lite. Også klær og større "leker" (feks sykkel). Og skulle de vært flere barn, ville det nok regnet også på søsken. De ville jo hvertfall ha tjent endel på at vi er kvitt forbrukslånene våre og dermed kan bruke mer penger på det vi behøver.

Synes ikke det er en vanskelig problemstilling:
Vi ville betalt ned på huset (det er jo datteren vårs også en dag) - de ekstra pengene pr mnd får jo hun godt av - og satt inn en moden sum penger på hennes bankkonto for huskjøp i framtiden.

Synes ikke det er en vanskelig problemstilling:
Vi ville betalt ned på huset (det er jo datteren vårs også en dag) - de ekstra pengene pr mnd får jo hun godt av - og satt inn en moden sum penger på hennes bankkonto for huskjøp i framtiden.
Det er jo definitivt mindre av en problemstilling om man har et barn enn for oss som har flere.

Men jeg hadde nok heller satt i fond enn bank da.

Hadde vart en stor drøm som blev oppfylt visst noen av oss hadde vunnet . Jeg må snu litt og si att jeg ville gitt en sum til barne resten hadde jeg brukt på nødvendige ting som tex min helse.
Prioriter litt fysio satt in en tann som vill koste meg 18000kr:( vilket jeg ikke har råd til.
Jeg føler jeg ikke kan le/smile stort pga den tannen ikke finns der

Last edited:
Da jeg vokste opp fikk vi beskjed om at all gevinst på 100.000 eller mer skulle fordeles likt mellom søsken, syns det var veldig greit :)

Blir nok å videreføre det når barna mine blir store nok til at det kan bli aktuelt med flakslodd :)

Jo, men gevinsten er jo mye mindre og kan da være enklere å ta stilling til :)
Det kan jo være.

Jeg kan ikke akkurat styre at svigerfar kjøper flaxkalender til ungene, men så har jeg ikke problem med at vi sier det deles mellom ungene og store summer forvaltes av de voksne.

Jeg hadde trolig satt det i fond, huslånet har uabsett så lave renter at det ikke virker som noe stort poeng å betale ekstra der, vi har grei nok økonomi selv om vi betaler på det til at ungene får der de trenger. Men kunne brukt av de pengene til dyre ting til dem.

Helt hypotetisk. De har aldri vunnet så mye at det har vært relevant

Det er jo definitivt mindre av en problemstilling om man har et barn enn for oss som har flere.

Men jeg hadde nok heller satt i fond enn bank da.

Hadde vi hatt flere barn hadde jeg delt det, med unntak av om barnet/barna hadde vært rundt 15 +/-, da ville jeg snakket om barnet som vant ønsket å beholde selv eller dele, og snakke om det i familien. Synes det virker lite problematisk, men nå har jeg et avslappet forhold til penger, så det hjelper kanskje?

Du har rett i det ang bank/fond, men da jeg aldri har satt meg inn i fond og det for tiden er en veldig rar økonomisk situasjon i verden så ville jeg satt pengene på konto akkurat NÅ :p

Hadde vi hatt flere barn hadde jeg delt det, med unntak av om barnet/barna hadde vært rundt 15 +/-, da ville jeg snakket om barnet som vant ønsket å beholde selv eller dele, og snakke om det i familien. Synes det virker lite problematisk, men nå har jeg et avslappet forhold til penger, så det hjelper kanskje?

Du har rett i det ang bank/fond, men da jeg aldri har satt meg inn i fond og det for tiden er en veldig rar økonomisk situasjon i verden så ville jeg satt pengene på konto akkurat NÅ :p

Vi har avtale om deling med våre barn enda i alle fall, eldste er 12 og absolutt innforstått med at de deler

Mine unger er over snittet opptatt av å dele tror jeg, de deler vinnerloddene på tombila også de, så alle tre får like mange premier mr eller mindre. (/også bytter de premier innbyrdes etterpå når det viste seg å være noe som passet den andre bedre)

Jeg har ikke tatt fond veldig i bruk, jeg satte totalt 1800 kr fordelt på 3 fondt i mars/april, ikke verdens gunstigeste tid og det gikk under innskuddsummen på et tidspunkt, men nå står det i 2200 kr, opp 22,82% faktisk. DET er langt mer enn banken kan skilte med i alle fall. Selv i denne tiden vi er inne i. For dette er altså fra mars/april til i dag.

Vi har avtale om deling med våre barn enda i alle fall, eldste er 12 og absolutt innforstått med at de deler

Mine unger er over snittet opptatt av å dele tror jeg, de deler vinnerloddene på tombila også de, så alle tre får like mange premier mr eller mindre. (/også bytter de premier innbyrdes etterpå når det viste seg å være noe som passet den andre bedre)

Jeg har ikke tatt fond veldig i bruk, jeg satte totalt 1800 kr fordelt på 3 fondt i mars/april, ikke verdens gunstigeste tid og det gikk under innskuddsummen på et tidspunkt, men nå står det i 2200 kr, opp 22,82% faktisk. DET er langt mer enn banken kan skilte med i alle fall. Selv i denne tiden vi er inne i. For dette er altså fra mars/april til i dag.
Vi har også alltid vært inneforstått med at alle deler på større summer :) helt siden vi var små.

Back
Topp