Bekymringer, hvem kontakter man?

Mini Marihøna

Forelsket i forumet
MayDay2021
Har mange bekymringer i dette svangerskapet og overtenker utrolig mye, men hvem kontakter man med disse bekymringene?
Hadde skjønt føden om man var 20+ uker osv og etter OUL, men når man "bare" er like rundt hjørnet til 16 uker på veg?
Kontakter jeg jordmor på helsestasjonen? Eller noen helt andre?
Føler fastlegen har for lite kunnskap når det gjelder bekymringene mine ettersom det ikke er hans fagfelt. I tillegg er ikke fastlegen noen man kan komme i kontakt med når som helst heller.

Her finnes det ikke et fasitsvar, og det kommer vel helt ann på bekymringene man har :) har du tidligere dårlige opplevelser i svangerskap eller er det bare en generell stor menge bekymringer.

Selv har jeg "frikort" til å ringe alle mulige steder med bekymringer (men jeg har en skremmende historikk bak meg)
Vil tro at å ringe jordmortjenesten og i verste fall be om henvisning til psykiatrisk sykepleier, psykolog eller annet kan være aktuelt for en del personer.
Men å starte med å ringe og be jordmor om en hastetime kan nok være lurt.
Noen kommuner vil de også ta deg inn på samtale på sykehuset (men det kommer helt ann på hvor travelt det er i avdelinger, om uskker nå i korona tidene)

Jeg vil også nevne at de aller fleste svangerskap går kjempefint, og om man er bekymret i utgangspunktet bør man ikke lese for mye negativt om svangerskap inne på nett :)

Klemmer

Her finnes det ikke et fasitsvar, og det kommer vel helt ann på bekymringene man har :) har du tidligere dårlige opplevelser i svangerskap eller er det bare en generell stor menge bekymringer.

Selv har jeg "frikort" til å ringe alle mulige steder med bekymringer (men jeg har en skremmende historikk bak meg)
Vil tro at å ringe jordmortjenesten og i verste fall be om henvisning til psykiatrisk sykepleier, psykolog eller annet kan være aktuelt for en del personer.
Men å starte med å ringe og be jordmor om en hastetime kan nok være lurt.
Noen kommuner vil de også ta deg inn på samtale på sykehuset (men det kommer helt ann på hvor travelt det er i avdelinger, om uskker nå i korona tidene)

Var på en TUL på fredag der hun oppdaget blødning på morkaken, og kunne ikke si mye rundt dette. Har hatt en del plager så langt i svangerskapet, men lille har vokst som den skal iforhold til lengde på svangerskapet. Er veldig bekymret rundt den blødningen, om den trekker seg tilbake, blir større eller i verstefall at morkaken løsner liksom. Finner lite informasjon om blødning på selve morkaken og vet ikke hvor mye den liksom tåler. Har en aktiv snart 2åring som hopper rundt og har en hoppelek lært av farmoren som han gjerne starter å gjøre og da kan ende opp å hopper på magen. Hvor mye kan jeg leke med småen uten at lille eller morkaka skal bli påvirket. Er sykemeldt 100% til 7. pga kvalme, svimmelhet og lite matinntak osv. Er redd for at noe allikevel skal være galt med lille ettersom den bare lå knotet og "trangt" til med hodet til brystet og beina oppover overkroppen liksom. Føler meg så bekymret for alt nå og hva jeg kan og ikke kan gjøre uten at det skal påvirke på et vis.

Håper det ikke blir for rotete:sorry::nailbiting:

Var på en TUL på fredag der hun oppdaget blødning på morkaken, og kunne ikke si mye rundt dette. Har hatt en del plager så langt i svangerskapet, men lille har vokst som den skal iforhold til lengde på svangerskapet. Er veldig bekymret rundt den blødningen, om den trekker seg tilbake, blir større eller i verstefall at morkaken løsner liksom. Finner lite informasjon om blødning på selve morkaken og vet ikke hvor mye den liksom tåler. Har en aktiv snart 2åring som hopper rundt og har en hoppelek lært av farmoren som han gjerne starter å gjøre og da kan ende opp å hopper på magen. Hvor mye kan jeg leke med småen uten at lille eller morkaka skal bli påvirket. Er sykemeldt 100% til 7. pga kvalme, svimmelhet og lite matinntak osv. Er redd for at noe allikevel skal være galt med lille ettersom den bare lå knotet og "trangt" til med hodet til brystet og beina oppover overkroppen liksom. Føler meg så bekymret for alt nå og hva jeg kan og ikke kan gjøre uten at det skal påvirke på et vis.

Håper det ikke blir for rotete:sorry::nailbiting:
Jeg har heller ikke kunnskap om blødning fra morkaken, men om du var på en privat klinikk ville jeg kontaktet det sykehuset du hører til og bedt om en nærmere sjekk. (Med mindre det er en veldig god privat klinikk som driver med flere helsetjenester?)
Ville ringt litt rundt i morgen, alt er nok i skjønneste orden men dumt å få hverdagen ødelagt av bekymringer :)

Jordmor, hun kan sende seg videre til noen som er gode å prate med på helsestasjonen, eventuelt ta pratende selv :happy: Jeg har fått tydelig beskjed om at jeg må si ifra hvis jeg trenger noen å prate med. Jeg slet med svangerskapsdepresjon og bekymringer sist. Opplever terskelen som veldig lav ifht bekymringer hos jordmor :happy:

Mange helsestasjoner har et lavterskel psykologtilbud. Hør om de har det der du går, eller om du kan få en time til jordmor. Hun kan kanskje envise deg til sykehuset der de tar en nærmere kikk på morkaken. Du kan også få henvisning til fødselsforberedende samtale på sykehuset hvor du kan få pratet om bekymringene dine.

Har ikke noe erfaring rundt blødninger på morkaken, men ettersom du ikke ble sendt til sykehus eller fikk noe begrensninger kan jeg ikke tenke meg at det var en farlig blødning.

Eventuelt kan du gå på en ny ultralyd dersom du har mulighet til det så du får sjekket ut om bekymringene dine ❤️

Back
Topp