Glukosebelastning

Fikk høre i dag at jeg må ta glukosebelastning - måtte bare finne en dag selv det passet og bestille time. Tok ikke det i sv.1.

Hvorfor måtte dere ta det? Pga vekt eller eget ønske?

Fikk høre i dag at jeg må ta glukosebelastning - måtte bare finne en dag selv det passet og bestille time. Tok ikke det i sv.1.

Ved første svangerskap fordi jeg var førstegangsfødende over 25 år og lett overvektig, denne gangen fordi jeg hadde svdia forrige svangerskap..

Fordi jeg er førstegangsfødende og over 25 år:happy: Er på kanten av undervektig så hadde ikke noe med vekten å gjøre:happy:

Skal man få vite resultatet altså? Jeg fikk beskjed om at jeg hadde 4,3 fastende. Da hun tok blodprøve igjen etter 2t, sa hun bare at resultatet ble sendt til rekvirenten og at jeg kunne dra.

Slik var det for meg også. Nå er det 1,5 uke siden jeg tok testen, og fastlegen min har fortsatt ikke ringt. Går ut fra at det er et godt tegn. Fastende var forøvrig normalt. Fikk greie på det med en gang.

Slik var det for meg også. Nå er det 1,5 uke siden jeg tok testen, og fastlegen min har fortsatt ikke ringt. Går ut fra at det er et godt tegn. Fastende var forøvrig normalt. Fikk greie på det med en gang.

Fikk telefon i dag og jeg har svangerskapsdiabetes. Etter to timer og inntak av drikke var resultatet på 9,6. Litt overraskende, men slik er det vel. Skal til lege i morgen og snakke om kosthold og videre tiltak.
Lykke til Håper det går bra for deg.

Hadde 4,1 på fastende og 7,1 etter to timer. Var helt fint ifølge fastlegen.
Ei annen lege jeg snakket med sa at det var litt høyere enn det burde være (men ikke svangerskapsdiabetes), og mente at det kunne være årsaken til at jeg har fått litt store barn tidligere.

Regner egentlig med at denne frøkna blir 4kg+

Jeg hadde veldig ulike tall på fingeren og i albuen, men det er albuen som teller og jeg er veldig langt unna svangerskapdiabetes (legen min presiserte det i en egen melding jeg fikk senere, etter at hun uansett hadde sagt at jeg ikke hadde det på legetimen, hehe). Jeg hadde 4,4 når jeg kom og etter to timer 4,9 (her skrev legen min utropstegn etter, haha).

Måtte le når jeg så at den drikken ikke måtte does uten oppsyn - de skulle sett meg spise kokosboller eller marshmallows...

Jeg hadde 4,7 fastende og 7 etter 2 timer. Fikk også vite at dette er helt innenfor normalen :)

Har du sjekket furstpasient.no? Eller var de disse verdiene sykepleieren mente var feil? Det er der jeg fant mine resultater. Fikk ikke vite samme dag som jeg tok prøvene og ingen ringte meg og informerte om noe resultater:)

Har fått resultatene mine. Var 5,8 fastende og 6,2 to timer etterpå. Fastlegen min sa det var helt fint. Litt usikker på om hun hadde fått med seg at det gjelder andre verdier når man er gravid. Skal til jordmor for første gang, om et par uker. Regner egentlig med at hun sier jeg har sv. diabetes. Eller at jeg kanskje må ta en ny test. Er i hvert fall glad for at kroppen har "tatt unna" etter inntak av sukkerlaken. Håper det er et bra tegn.

Har fått resultatene mine. Var 5,8 fastende og 6,2 to timer etterpå. Fastlegen min sa det var helt fint. Litt usikker på om hun hadde fått med seg at det gjelder andre verdier når man er gravid. Skal til jordmor for første gang, om et par uker. Regner egentlig med at hun sier jeg har sv. diabetes. Eller at jeg kanskje må ta en ny test. Er i hvert fall glad for at kroppen har "tatt unna" etter inntak av sukkerlaken. Håper det er et bra tegn.
Hvorfor regner du med svangerskapsdiabetes? Må man ikke over ni da?

Du har jo helt klart svangerskapsdiabetes. Var jeg deg ville kontaktet lege eller jordmor med en gang i stedet for å vente :)

Du har jo helt klart svangerskapsdiabetes. Var jeg deg ville kontaktet lege eller jordmor med en gang i stedet for å vente :)

I følge tabellene som ligger på nett, så har jeg sv. diabetes. Men stresser ikke, er glad for at kroppen regulerer seg som den skal. Har jo ganske lav verdi to timer etter. Går ut i fra at det blir en prat for å kartlegge kosthold og anbefalinger videre. Langtidsblodsukkeret var også for øvrig godt innenfor normale verdier. Har vært på ultralyd nylig, og barnet er normal størrelse. Forrige barn veide 3,5 kg. Kvier meg nesten til å oppsøke jordmor, da jeg opplevde unødvenig stress og bekymring rundt forrige svangerskap. Skjønner de vil "pasienten" sitt beste og at de bare gjør jobben sin altså!

I følge tabellene som ligger på nett, så har jeg sv. diabetes. Men stresser ikke, er glad for at kroppen regulerer seg som den skal. Har jo ganske lav verdi to timer etter. Går ut i fra at det blir en prat for å kartlegge kosthold og anbefalinger videre. Langtidsblodsukkeret var også for øvrig godt innenfor normale verdier. Har vært på ultralyd nylig, og barnet er normal størrelse. Forrige barn veide 3,5 kg. Kvier meg nesten til å oppsøke jordmor, da jeg opplevde unødvenig stress og bekymring rundt forrige svangerskap. Skjønner de vil "pasienten" sitt beste og at de bare gjør jobben sin altså!

Jeg hadde enda lavere verdier enn deg på glukosebelastning, 5,4 før og 5,6 etter. Fikk diagnosen og ser på målinger at det er veldig bra jeg fikk den, for blodsukkeret blir alt annet enn bedre utover i graviditeten. Barnet mitt er også målt til gjennomsnittet likevel :)

Jeg tok det fordi jeg er 45 år. ( før ble det trigget ved 38 år, men mulig det er 36 nå). Grensen er 5,3 fastende og 9.0 2 timer etter glukosen. Jeg hadde 5,4 fastende og 9,2 etter å ha drukket sirup. Har ingen problemer med verdiene til vanlig noe jeg måler 3x daglig. Fastende er stort sett på 5,3 men målinger 2 timer etter måltid ligger alltid langt under grensen på 6,7. - Når det er sagt så har jeg endret kostholdet mitt og holder meg unna sukker og karbohydrater.

Jeg tok det fordi jeg er 45 år. ( før ble det trigget ved 38 år, men mulig det er 36 nå). Grensen er 5,3 fastende og 9.0 2 timer etter glukosen. Jeg hadde 5,4 fastende og 9,2 etter å ha drukket sirup. Har ingen problemer med verdiene til vanlig noe jeg måler 3x daglig. Fastende er stort sett på 5,3 men målinger 2 timer etter måltid ligger alltid langt under grensen på 6,7. - Når det er sagt så har jeg endret kostholdet mitt og holder meg unna sukker og karbohydrater.

Hva sier helsepersonell når fastende ofte er 5,3? Det er jo over grensen..

Hva sier helsepersonell når fastende ofte er 5,3? Det er jo over grensen..

5,3 er helt greit det er der grensen går. Jeg har bare fått beskjed av legen om å følge med og holde nivået lavt ved å begrense sukker og karbohydrater i kostholdet. Måler 3x daglig, ingen andre tiltak for min del. Legen sa også at jeg ikke ligger i faresonen for å utvikle diabetes etter barnet er født. Skal på ultralyd på sykehuset på tirsdag så da blir det interessant hva de sier.

5,3 er helt greit det er der grensen går. Jeg har bare fått beskjed av legen om å følge med og holde nivået lavt ved å begrense sukker og karbohydrater i kostholdet. Måler 3x daglig, ingen andre tiltak for min del. Legen sa også at jeg ikke ligger i faresonen for å utvikle diabetes etter barnet er født. Skal på ultralyd på sykehuset på tirsdag så da blir det interessant hva de sier.

Det hørtes rart ut...

Grensen går på 5,3, men det betyr at du må ha under 5,3 har du 5,3 er det for høyt.

Back
Topp