Uke 30 - føler med sprekkeferdig

Hjertehåp89

Blir kjent med forumet
Jeg er i uke 30 og magen er stram og hard hele tiden. Føler meg sprekkeferdig og er sliten av denne graviditeten. Mye mer sliten og lei denne gangen en den første. Kvalmen har kommet tilbake for fullt og jeg sliter veldig om dagen. Er dette grunnlag for å bli igangsatt? Vet ikke om jeg klarer ti uker til med denne formen. Definitivt siste gang sier jeg nå

Jeg er i uke 30 og magen er stram og hard hele tiden. Føler meg sprekkeferdig og er sliten av denne graviditeten. Mye mer sliten og lei denne gangen en den første. Kvalmen har kommet tilbake for fullt og jeg sliter veldig om dagen. Er dette grunnlag for å bli igangsatt? Vet ikke om jeg klarer ti uker til med denne formen. Definitivt siste gang sier jeg nå

Det vil være en individuell vurdering. Sånn egentlig er de aller aller fleste gravide slitne og lei i slutten av graviditeten, men alle kan ikke igangsettes av den grunn. Med det sagt! Så er det noen som blir det, men da skal det være litt ekstra slitsomt og tungt. Må vurderes av overlege på sykehuset ❤️

Tror ikke de setter igang før man er over uke 37 (med mindre barnet MÅ ut)❤️

Når det er sagt har formen dalt noe veldig her også etter jeg bikka uke 30! Føler meg stor og tung, mye svimmel, blodtrykksfall, morgenkvalme, halsbrann og den tyngende trøttheten er tilbake + at det er ikke mye tid til å slappe av når man har to små fra før:hilarious: Samtidig tenker jeg at ukene mot jul går fort, og jeg for min del håper VELDIG på å føde i januar selvom det tilsier at det isåfall blir det lengste svangerskapet mitt sålangt:) Vi får bare holde ut og prøve å hvile det vi kan❤️

Samme her, men tror ikke du burde håpe på igangsettelse. Kan være mange helsemessige utfordringer til barn som er født for tidlig. Snakker av erfaring her. Overlevelse raten er høy på 30 uker men det er mye andre utfordringer. Uke 37 vil jeg tro er første mulighet om det ikke er farlig for deg eller barna å fortsette graviditeten. Snakk med lege få noen dager til å hente deg inn på, eller jobbe redusert, kanskje kan hjelpe?

Nei jeg vet at ikke blir satt igang allerede nå men eventuelt fra uke 37. Hadde mye kraftige rier som har roet seg ned nå. Jeg er sykmeldt 100% nå. Det hjalp veldig på bekkenet. Sjefen ville ha meg tilbake litt før og jeg ønsket også å jobbe noe mer, men formen min tilsier at jeg ikke greier noe mer nå.

Jeg er i uke 29 i dag, og skal snakke med legen på mandag om muligheten for å settes i gang på termin hvis ingen ting har skjedd til da. Jeg har slitt med kvalme og oppkast hele svangerskapet og er nå kommet til det punktet hvor jeg er så lei at jeg driter i om mini blir prematur. Noe som skremmer meg, for jeg er også livredd for å føde for tidlig og at lille ikke har det bra og vil han skal bli i magen til minst uke 37:rolleyes: Har så mye hormoner og ulike følelser i kroppen at jeg blir forvirra av meg selv.. Men mentalt så er det uaktuelt å skulle gå kvalm og med oppkast i mer enn 11 uker og 3 dager til, så håper virkelig at de i alle fall tar meg inn til samtale i det minste! Og ikke får vi en liten baby heller tror jeg, så lite klar for å gå over termin og få en unge på 5 kg:hilarious:

Er selv kommet til uke 31 i morgen (det vil si om 40 min i skrivende stund) og føler også jeg er i ferd med å sprekke. Skjønner ikke helt hvordan kroppen min skal klare å takle at bebis skal legge på seg minst 1,5 kg til (sannsynligvis mer). Er egentlig takknemlig for at jeg vil bli igangsatt rundt uke 38 i og med at jeg er type 1 diabetiker. Samtidig har jeg hørt at det skal være «tøffere» å bli igangsatt enn om kroppen starter fødsel av seg selv... især siden jeg ikke har barn fra før av. Har time med jordmor om 1,5 uker og skal til ultralyd på sykehuset om knappe 2 uker og tenker da å spørre litt om dette med igangsettelse for å høre hvor tidlig de anbefaler dette på meg og om eventuelle ulemper med å gjøre dette når jeg har bikket 37 uker.

Føles litt merkelig å tenke på at om rundt 7 uker kan det hende lillegutt allerede ligger i armene mine :Heartblue

Er selv kommet til uke 31 i morgen (det vil si om 40 min i skrivende stund) og føler også jeg er i ferd med å sprekke. Skjønner ikke helt hvordan kroppen min skal klare å takle at bebis skal legge på seg minst 1,5 kg til (sannsynligvis mer). Er egentlig takknemlig for at jeg vil bli igangsatt rundt uke 38 i og med at jeg er type 1 diabetiker. Samtidig har jeg hørt at det skal være «tøffere» å bli igangsatt enn om kroppen starter fødsel av seg selv... især siden jeg ikke har barn fra før av. Har time med jordmor om 1,5 uker og skal til ultralyd på sykehuset om knappe 2 uker og tenker da å spørre litt om dette med igangsettelse for å høre hvor tidlig de anbefaler dette på meg og om eventuelle ulemper med å gjøre dette når jeg har bikket 37 uker.

Føles litt merkelig å tenke på at om rundt 7 uker kan det hende lillegutt allerede ligger i armene mine :Heartblue

Sniker
Fikk bare lyst til å svare siden du lurer på det samme jeg lurte på sist. Hva er fordelen med å vente til uke 38? Legen sa at fødsler som settes igang i uke 37 mye oftere ender med at babyen ikke er helt klar og må ha pustehjelp i starten. Det er ikke farlig for de har jo kontroll, men det er jo bedre om babyen er mer klar. Kjenner 2 som har blitt satt igang på 37+0, et KS og en vaginal og begge babyene måtte på c-pap første 1-2 døgn etterpå. Men ellers friske og raske såklart og har ingen plager av dette i ettertid ❤️
Kroppen er også oftere mer klar for å føde om man er et par dager ut i uke 38, altså etter 38+0. Men de veier jo hele tiden for og imot, når det vil være best å sette igang fødselen og med diabetes kan det godt være de tenker at uke 37 er best for dere begge. Du skal altså ikke bli skremt av at babyen kanskje må ha bittelitt starthjelp :) men en sier jo at babyen er "ferdig" og ikke prematur fra uke 37+0, så derfor lurte jeg veldig på selv hva argumentet for å vente en uke til var. Dette gjelder altså igangsetting, det er jo noen som føder sponant i uke 37, og da har vel kroppen oftere funnet ut at tiden er inne :) så det er ikke helt det samme vil jeg tro.

Masse lykke til - jeg har blitt satt igang 2 ganger og det har gått fint :)

Tror du kan håpe på å bli satt i gang på termin, men ikke før det med mindre det er bedre for babyen å være på utsiden enn innsiden.

jeg ble satt i gang på termin med førstemann for jeg var så utmattet og sliten. Jeg hulket og gråt på siste kontroll, hadde i tillegg gått opp over 30 kg.
Hadde litt høyt blodtrykk i tillegg da.

Sniker
Fikk bare lyst til å svare siden du lurer på det samme jeg lurte på sist. Hva er fordelen med å vente til uke 38? Legen sa at fødsler som settes igang i uke 37 mye oftere ender med at babyen ikke er helt klar og må ha pustehjelp i starten. Det er ikke farlig for de har jo kontroll, men det er jo bedre om babyen er mer klar. Kjenner 2 som har blitt satt igang på 37+0, et KS og en vaginal og begge babyene måtte på c-pap første 1-2 døgn etterpå. Men ellers friske og raske såklart og har ingen plager av dette i ettertid ❤️
Kroppen er også oftere mer klar for å føde om man er et par dager ut i uke 38, altså etter 38+0. Men de veier jo hele tiden for og imot, når det vil være best å sette igang fødselen og med diabetes kan det godt være de tenker at uke 37 er best for dere begge. Du skal altså ikke bli skremt av at babyen kanskje må ha bittelitt starthjelp :) men en sier jo at babyen er "ferdig" og ikke prematur fra uke 37+0, så derfor lurte jeg veldig på selv hva argumentet for å vente en uke til var. Dette gjelder altså igangsetting, det er jo noen som føder sponant i uke 37, og da har vel kroppen oftere funnet ut at tiden er inne :) så det er ikke helt det samme vil jeg tro.

Masse lykke til - jeg har blitt satt igang 2 ganger og det har gått fint :)
Tusen takk skal du ha for svar :happy:
Jeg ble forespeilet igangsetting når jeg er 38+1 eller 38+2 (ifølge deres beregninger... de regner et fullgått svangerskap på 282 dager). Det vil da si at jeg blir satt igang 21. eller 22.. desember. Hadde egentlig håpet på at jeg kunne bli satt igang noen dager før, den 17. eller 18. desember når jeg er 37+4 eller 37+5, men hvis de sier at det kan være risikibelt venter jeg selvsagt. Har så lite lyst til å tilbringe julaften eller romjula på føden, men gjør selvfølgelig det hvis de mener det er best for bebis. Det viktigste er at lillegutten vår har det så bra som mulig. Må vel bare snakke med de om det på de neste kontrollene så får jeg se hva de sier :)

Tusen takk skal du ha for svar :happy:
Jeg ble forespeilet igangsetting når jeg er 38+1 eller 38+2 (ifølge deres beregninger... de regner et fullgått svangerskap på 282 dager). Det vil da si at jeg blir satt igang 21. eller 22.. desember. Hadde egentlig håpet på at jeg kunne bli satt igang noen dager før, den 17. eller 18. desember når jeg er 37+4 eller 37+5, men hvis de sier at det kan være risikibelt venter jeg selvsagt. Har så lite lyst til å tilbringe julaften eller romjula på føden, men gjør selvfølgelig det hvis de mener det er best for bebis. Det viktigste er at lillegutten vår har det så bra som mulig. Må vel bare snakke med de om det på de neste kontrollene så får jeg se hva de sier :)

Da blir det spennende å se hva de sier og når du settes igang. Skjønner godt at du helst egentlig vil være hjemme i jula :) ❤️
Igangsetting kan jo også ta inntil 3 dager før fødsel er igang, så det er jo store sjanser for en liten julebaby, ja ❤️ Jeg ble satt igang 38+2, i fødsel et døgn etter, og baby ut et døgn etter det igjen. Altså på 38+4. Men det er jo så veldig individuelt alt sammen, så umulig å si akkurat hvordan det blir for deg.

Da blir det spennende å se hva de sier og når du settes igang. Skjønner godt at du helst egentlig vil være hjemme i jula :) ❤️
Igangsetting kan jo også ta inntil 3 dager før fødsel er igang, så det er jo store sjanser for en liten julebaby, ja ❤️ Jeg ble satt igang 38+2, i fødsel et døgn etter, og baby ut et døgn etter det igjen. Altså på 38+4. Men det er jo så veldig individuelt alt sammen, så umulig å si akkurat hvordan det blir for deg.
Ja, regner med det vil ta litt tid før jeg faktisk føder etter jeg er blitt igangsatt, spesielt siden dette er første gang for meg. Så hvis det blir 21. eller 22. desember er det stor sannsynlighet for at jeg må tilbringe ihvertfall julaften på føden.

Har det akkuratt sånn jeg og
Tiden går SÅÅÅÅ sakte og kroppen er helt utslitt! Vil bare ha baby ut!

Jeg er i uke 31+1 i dag og magen min er også veldig hard og stor. Mye kynnere også men de er ikke vonde. Jeg opplever at på et liten område på siden under navlen er det numment og svir og gjør vondt, lurer på om det er muskulært. Det føles som om huden ligger i spenn akkurat der. Jeg ønsker derimot ikke å få denne babyen før termin. Synes dette er den mest fantastisk tiden å gå gravid og opplever at tiden går litt for fort. Hadde samme følelsen i første svangerskap. Jeg har ikke lagt på meg så mange kilo og har ikke vann i kroppen, så er nok veldig heldig.:happy090

Back
Topp