Opp og ned metoden

BK92

Forelsket i forumet
Hvordan utførte du den? Jeg har hørt en del podcaster om det og startet for to dager siden, det går ganske greit. I dag våknet hun for første gang før jeg la meg og jeg kom på at jeg ikke vet hva man gjør da, dersom hun ikke skal ha pupp.. bare holder man til hun blir døsig?

Hvor mye sang/pratet/koste/støttet du baby underveis i innsovning? Alle detaljer takk :)

Vet ikke om jeg har fulgt noen sånn metode, men etter en viss alder forsøkt vi å trøste barnet i sengen først. Hvis det ikke går, det ser man jo fort på stemninga hehe, så har jeg tatt barnet opp og hatt han i armkroken en god stund. Så har jeg lagt han ned igjen, og holdt på han, eller ligget i en seng ved siden av og holdt hånda hans gjennom sprinklene. Bare å prøve seg litt frem, tenker jeg, også sovner babyen når den er rolig og trygg igjen. Tenker det ikke er noe feil om hun sovner i armkroken din før du legger henne ned for eksempel.

Tar ungen opp når den gråter, legger den ned når den slutter å gråte. Du skal legge ungen helt i fra deg før du tar den opp igjen. Om den begynner å gråte igjen så tar du den opp igjen. Å sånn holder du på :hilarious:

Tar ungen opp når den gråter, legger den ned når den slutter å gråte. Du skal legge ungen helt i fra deg før du tar den opp igjen. Om den begynner å gråte igjen så tar du den opp igjen. Å sånn holder du på :hilarious:
Synger du noe eller koser med baby underveis? :) Det føles så unaturlig å bare sitte der, så jeg gir litt men prøver jo å ikke stimulere til våkentid.. :hungover:

Vet ikke om jeg har fulgt noen sånn metode, men etter en viss alder forsøkt vi å trøste barnet i sengen først. Hvis det ikke går, det ser man jo fort på stemninga hehe, så har jeg tatt barnet opp og hatt han i armkroken en god stund. Så har jeg lagt han ned igjen, og holdt på han, eller ligget i en seng ved siden av og holdt hånda hans gjennom sprinklene. Bare å prøve seg litt frem, tenker jeg, også sovner babyen når den er rolig og trygg igjen. Tenker det ikke er noe feil om hun sovner i armkroken din før du legger henne ned for eksempel.
Huff, alt man skal bale med. Det føles i alle fall så tullete å ikke synge litt eller stryke, selv om hun ikke hylgråter.. tenker at jeg heller kan fase det ut etterhvert som hun roer seg raskere. Men så vil man jo ikke «sabotere» opplegget med for mye stimuli, og akkurat nå i starten trenger jeg et opplegg slik at jeg ikke går tilbake til byssinga :P Det er så lett å fristes til det, de kveldene hun er så rolig og søt og man bare vil kose de i søvn :shy:

Huff, alt man skal bale med. Det føles i alle fall så tullete å ikke synge litt eller stryke, selv om hun ikke hylgråter.. tenker at jeg heller kan fase det ut etterhvert som hun roer seg raskere. Men så vil man jo ikke «sabotere» opplegget med for mye stimuli, og akkurat nå i starten trenger jeg et opplegg slik at jeg ikke går tilbake til byssinga :p Det er så lett å fristes til det, de kveldene hun er så rolig og søt og man bare vil kose de i søvn :shy:
For oss funker det faktisk best å si god natt, legge hu ned, og gå ut. Er vi der inne tar det lang tid før hu roer seg. Holder vi på med opp og ned, tror hu vi leker.. :P

Huff, alt man skal bale med. Det føles i alle fall så tullete å ikke synge litt eller stryke, selv om hun ikke hylgråter.. tenker at jeg heller kan fase det ut etterhvert som hun roer seg raskere. Men så vil man jo ikke «sabotere» opplegget med for mye stimuli, og akkurat nå i starten trenger jeg et opplegg slik at jeg ikke går tilbake til byssinga :p Det er så lett å fristes til det, de kveldene hun er så rolig og søt og man bare vil kose de i søvn :shy:

Ja, kn være greit å tenke at babyer trenger ting i et helt annet tempo enn oss voksne. Et skritt om gangen, et babyskritt altså :shy: så hvis du skal roe henne med mindre stimuli bør det gå gradvis, og jeg tenker jo at det er helt riktig å gi mer kos og nærhet om hun ber om det.
Den metoden kan, avhengig av hvordan man utfører den, bare programmere barnet til ikke å be om den nærheten det trenger - fordi den slutter å komme. Så ser man gjerne at etter sykdomsperioder er man tilbake til start, fordi barnet har fått mer nærhet og skjønt at det fortsatt er en mulighet.
Å øve på å sovne med mindre stimuli er på ingen måte feil, men ta det gradvis og følg babyen. Man kan godt si at du heller skal være hard på det og ikke plukke opp bare legge ned, ned, ned hver gang babyen reiser seg eller gråter. Men den utførelsen er for meg mer i retning av avlæring av å be om nærhet.
Finn den mellomtingen som passer dere, du kjenner selv hva som er riktig som mamma tenker jeg ❤️
Fra å vugge sittende i senga til at babyen sovnet i sin seng mens jeg strøk på han og han sovnet der hver kveld tok det faktisk nesten 2 mnd fra vi startet å øve.
Og det eneste jeg har å si, er at på et tidspunkt når barnet blir mer bestemt og begynner å snakke vil de be om nærhet igjen på den måten de selv ønsker. 2åirngen min sovner nå i armkroken i voksen senga, men siden han er vant til sin egen seng, kan jeg bære han over så fort han sovner også sover han der hele natta. Noen kvelder sier han selv at han vil ligge alene på rommet i egen seng og sovne, men det er ikke det vanligste. Til neste baby kommer jeg bare til å forsøke å tilvebde at babyen sover i sprinkelsenga deler av natta etter dne begynner å krabbe, men til innsovning velger jeg minste mostands vei, for alt ordner seg til slutt uansett.
Men gjør det som passer for dere - det finnes jo ingen klar fasot for alle babyer. Men ingenting blir ødelagt eller feil av å gi mer nærhet enn oppskriften til en bestemt metode sier for eksempel :) dere kommer til målet en dag likevel.

Synger du noe eller koser med baby underveis? :) Det føles så unaturlig å bare sitte der, så jeg gir litt men prøver jo å ikke stimulere til våkentid.. :hungover:
Minst mulig stimuli :p går ut om babyen roer seg i sengen, så for meg er det opp/ned, ut/inn metode :p

Back
Topp