Tradisjoner med barna.
Ja, kalenderen er en tradisjon, de gleder seg. Det er flere av pakkene i den som er en tradisjon.
De hadde blitt svært skuffa om det ikke var en stor sjokoladenisse på julaften. Og flere små litt her og der iløpet av mnd. De er vant til å få en søt vaskeklut, gjerne en sånn som du legger i vann så vokser den, like før jul. Representerer at den dagen skal de ta "det store julebadet". Kan finne på å gå over til mini dusjsåpe og sende den i dusjen, etterhvert.....
De pleier få en julekule den dagen vi pynter treet, men i år tror jeg at jeg skal vippe budsjettet helt, og gi dem hvert sitt lille tre til å ha på rommet i stedet....
De får en julekakeform (ny eller fra skuffen) en dag tidlig i desember som betyr at vi skal bake julemenn. De får en tur på kino også, vanligvis med mine foreldre og søskenbarna, men vet ikke helt hvordan det blir i år, min mor går neppe på kino grunnet korona, hun er risikogruppe.
Julestrømpen deres fylles natt til første juledag. (sånn for at den tradisjonen skal flyte elegant anbefaler jeg ikke å få et barn 25.12 og ha som tradisjon at hele familien synger på senga for den som har bursdag. Det blir litt sånn "stå opp for å synge, Oi, der er strømpa mi, må vente, inn for å vekke. Oi, der er strømpa hennes også) det er mulig vi legger inn en søknad hos dem som fyller dem om at den fylles natt til julaften...
Så lager mamma noen tradisjoner for barnebarna. Både mine og min bror sine unger altså.De får komme en dag og lage julekort (mamma lager kort som hobby, så hun har masse stempel og papir og sånn) også pleier hun ha nissefest for dem etter skolen er sluttet, en dag vi voksne fortsatt er på jobb men ungene har ferie.
Vi har nok flere tradisjoner også, det var bare det å komme på dem da, det er jo slikt vi bare gjør. Jeg har jo hatt barn noen år, den eldste er 12, så de har sine helt egne oppfatninger av hva som er tradisjoner også. "vi pleier jo å" betyr "vi gjorde i alle fall det i fjor og det vil jeg vi skal i år også"