Middag uten barn

Det med lørdagsgodt er også ganske stort for eldste her... :p Vil gjerne ha middag unna før godisen kommer frem.. og da blir det fort litt tidlig middag. Så tenkte å prøve i dag med middag for oss voksne etter leggetid for barna. De fikk enkel middag som en sen middag/tidlig kvelds og lørdagsgodt foran TV.
Det er viktig her å :p men middag kommer alltid først, og sånn har det alltid hvert, så det er liksom bare sånn det er :p
Det er sånn vi gjør det ;) da har vi ofte mat han uansett ikke liker særlig godt, og da er der hyggeligere å spise noe han liker sammen tidligere, se film med godis for han også begynner en med mat mens den andre tar medisinering og legging :) det fungerer veldig godt for oss med litt mer ro med god mat om kvelden.

Skjønner godt at yngste vil være med på den kosen :) Her er jo yngste 1,5 år og klarer ikke sitte i ro i det hele tatt :p
I den alderen spiste vi pizza ved spisebordet, og de store så film etterpå. Pizza på lørdag er obligatorisk for ungene. Og mannen. Selv er jeg oppvokst med varierende, men god kosemat på lørdag. Lasagne, ostesmørbrød, baguetter med ost og skinke (90 tallet..... Og yes) eller pizza eller koteletter eller.... Ja. God mat lørdag kveld (og grøt på formiddagen)

Men mannen kunne ikke tenke seg noe annet enn pizza så tradisjonen vår er blitt taco på fredag og pizza med restene av kjøttdeigen på lørdag. Og ungene forventer det.

De få gangene det skjer her (og da er det helst vi voksne får veldig lyst på reker), så får barna velge mat. Da velger de fort grøt, pannekaker eller pizza, så da får de det. Lettvint og greit

Over mitt lik at jeg lager to middager i løpet av en dag. Jeg spiser sjelden noe etter at ungene har lagt seg :p

Har laget litt forskjellig. Hvis vi gjør det er det på lørdager så da blir det vanlig lørdagsmiddag til ungene (som oftest noe med kylling). Lager ikke noe lettvint til de fordi vi vokse skal kose oss på kvelden, for meg blir det litt feil.

ikke ofte vi gjør det, men utrolig koselig de gangene vi får til en date kveld med middag.

Kjenner jeg er misunnelig på alle dere med unger som sovner noenlunde konsekvent. Hvis vi legger planer kan jeg nesten garantere at både jeg og mannen er opptatt med legging til klokken 21. Da orker vi ikke starte på middagslaging. Om en av oss er alene med ungene spiser vi som regel tomatsuppe.

Vi får heldigvis spist gode middager også med ungene. De er så inkonsistente i matveien at det er en tapt sak å lage noe de garantert spiser. Så da lager vi det vi voksne har lyst på :p

Kjenner jeg er misunnelig på alle dere med unger som sovner noenlunde konsekvent. Hvis vi legger planer kan jeg nesten garantere at både jeg og mannen er opptatt med legging til klokken 21. Da orker vi ikke starte på middagslaging. Om en av oss er alene med ungene spiser vi som regel tomatsuppe.

Vi får heldigvis spist gode middager også med ungene. De er så inkonsistente i matveien at det er en tapt sak å lage noe de garantert spiser. Så da lager vi det vi voksne har lyst på :p
Ungene våre legger seg ikke de altså, de er for store til å sovne tidlig og når de var mindre så la de seg ikke når vi sa det. Men vi har vært konsekvente på at jeg og pappaen trenger også tid alene sånn som hver enkelt barn gjør med foreldre. Så når vi har fri sammen så legger ungene seg rundt 21-22 på helgene og en lager mat mens den andre legger. Så har vi eldste tuslende inn og ut av stua til sånn 23, eldste elsker å være for seg selv på kvelden med en bok. Så selv med snart tenåring i hus spiser vi ofte alene jeg og mannen når vi har fri sammen, vi kan fint gjøre det på en tirsdag også. Ikke så ofte vi har kvelder sammen jeg og mannen. Barna er veldig glad for å slippe å spise den maten vi lager så de synes det er helt greit :)

Eneste dagen vi ikke spiser samme middagen alle sammen, er lørdagen. Da får småtten restemat fra tidligere i uken (typisk kjøttsaus, koker opp ny pasta, eller fiskekaker e.l.), mens vi voksne spiser rundstykker med egg. Så spiser vi pizza/taco/lørdagskosemiddag etter han har lagt seg. Han får alltid ordentlig middag (men hvor mye han spiser av den varierer jo..)

Vi har vel enda ikke laget middag selv etter at lille har lagt seg (nærmer seg 3 år), men det hender at vi bestiller take-away etter at hun har lagt seg (hvis hun fremdeles er våken får selvfølgelig hun og smake). Hvis hun har vært i barnehagen den dagen har hun allerede fått et varmt måltid der, så da blir det ofte havregrøt til middag for henne. Ellers lager vi gjerne rester fra dagen før, tar opp noe fra frysen (pleier ofte å ha litt hjemmelaget lapskaus eller lignende på lur til slike tilfeller), eller noe lett som fiskekaker, omelett eller pølser med pasta, ol. Ofte spiser vi som regel litt vi og da, siden den andre middagen ofte blir sen.

Spørs veldig. Hun er ikke så glad i middag sånn generelt, men er gjerne fornøyd med en fiskekake, potetbåter, grønnsaker og frukt :) Eller noen dager bare yoghurt med korn eller brødskive.

Back
Topp