Nettbrett til barn

iPad her også. Femåringen har «fått» min gamle iPad mini. Vi har satt den opp slik at hun kun kan bruke barne-youtube og nrk super, i tillegg til de spillene vi laster ned til den. Både hun og lillebroren på 2,5 år bruker den.

Våre har Android-baserte nettbrett. De eneste eple-produktene vi har er ungenes skole-nettbrett som er ipad.

De to eldste har lenovo, yngste har et huawei - brett. Hva jeg ville kjøpt i dag vet jeg ikke, men ikke ipad i alle fall

4 åringen bruker ipad. Prøvde et annet nettbrett spesielt for barn, men syns ipad er tusen ganger lettere å bruke :)

Vi har brukt et samsung brett til han på 4, vi hadde det fra før. nå har det tatt kvelden, men vurderer å kjøpe tilsvarende. Kjøpte et billigbrett en gang, der mista jeg tålmodigheten tvert!! Så trægt. Husker ikke merke.

Vi har haft iPad til de 2 eldste og kjøpte en til gutten på 4,5 år. Da vi har vart veldigt førnøyd med den og 4.5 åringen klarer hantere den godt

Det er i så fall ipad. Nå får de jo det på skolen så er greit at de skjønner litt av det.

Det er i så fall ipad. Nå får de jo det på skolen så er greit at de skjønner litt av det.

Altså, mine som har android hjemme forstår helt fint skoleipadene likevel, null problem.

Altså, mine som har android hjemme forstår helt fint skoleipadene likevel, null problem.
Noen barn takler det og andre ikke. Er stor forskjell på barn. I 2 klasse der min eldste går så ligger noen på - 2 mens andre ligger på +2. Det vil jo si ett spenn på 4 år. Så derfor foreslo jeg det.

Stor forskjell på barn, men lite praktisk forskjell på å klare å bruke en ipad og et andoid nettbrett, så forskjellen med erfaring handler mer om "har erfaring med nettbrett" og "har ikke erfring med nettbrett" heller enn ipad eller android altså. OGså er noen av app'ene ikke intuitive for mor , men det handler ikke om ipad men om app-design. OG DET er en sak i seg selv for slike skoleapper altså til tider...

Er en smule inhabil da alt av datamaskiner har vært fra Apple siden 2005 og telefoner/nettbrett fra 2008, men:

For bruken sin del er der nok det samme om dere går for Android eller iOS (Apple), barn tar dette kjapt og jeg tviler på 4-åringen hadde brukt særlig tid på å venne seg til et Android-basert nettbrett.

Det som imidlertid kan være greit å tenke over er utvalget av apper og tjenester på de forskjellige plattformene. Når det er apper barna skal bruke er jeg ganske opptatt av at det skal være kvalitet og uten reklame, altså blir det stort sett en del betalte apper (selv om blant annet NRK har mye bra).

Når det kommer til utvalg og kvalitet på apper til barn så mener jeg Apple Store ligger noe foran konkurrentene og dette er det mest tungtveiende argumentet for meg. Gode apper som blir jevnlig oppdatert og som støttes i årevis.

Siden jeg allerede er tungt investert i Apple-universet er jeg jo også noe bondefanget, -jo mer jeg bruker i App Store, jo «dyrere» er det å bytte til Android (eller andre vegen for de som har vært lenge inne i Android-verdenen).

Back
Topp