Julegaver

abrakad

Forelsket i forumet
Jeg tenker at vi er ikke de eneste som har tenkt å gjøre julegaver billig og enkelt i år?
Jeg har allerde avtalt med flere venner at vi dropper gaver til hverandre, både til min og deres store glede. Men! jeg ønsker å gi noe til besteforeldre og nærmeste familie fra mini, men om han kommer til termin, så har jeg altså 1.5 mnd til jul, så må ha noe som likesom ikke tar all tiden med mini heller.
Noen som har tips, eller klekt ut en ide for koselige/ morsomme gaver? Har tenkt på kalender, men det blir kanskje stress? Usikker :pompus::pompus:
 
Jeg er så heldig å ha en stor hage med både frukttrær og bærbusker, så gjennom sommeren nå har jeg plukket bær og frukt og syltet og saftet når tiden har strukket til. Har fått en del godsaker i fryseren, og dette kommer til å bli julegaver til både familie og de som måtte komme overraskende på! Greit å bare kunne hente frem noe enkelt og greit som de aller fleste setter veldig pris på! Kanskje til og med ta på julepapir og til/fra-lapp så er det ikke noe mer å tenke på før folk står på døren :p
Om man ikke har hage eller synes det er styr å kokkelere selv så går det jo fortsatt an å lage seg et lite lager med lignende matvarer fra andre lokale produsenter eller lignende, er som regel lang holdbarhet på slikt og blir man sittende igjen med noe så spiser man det bare selv etter hvert :D
 
Her gjør vi det så lett vi kan for oss selv :) venner får ingen gave, kun nærmeste familie(vi er vanvittig mange med 7 søsken blant annet). vi gir penger til alle i stede for å stresse rundt med å ordne ting :) eneste som ikke får penger er oldeforeldrene som får en bilde bok fra året som er gått. Gjør det sånn for at der skal bli bedre kontroll økonomisk og tidsmessig :)
 
Vi har bestilt nyfødtfotografering, så regner med slike bilder blir årets julegave til tanter/onkler og besteforeldre. I tillegg pleier jeg å bestille store mengder kaffe fra en i min familie som har eget kaffebrenneri. Av og til legger jeg ved litt hjemmebakst også (ikke av de vanligste kakene). Det dekker endel av smågavene ellers. Men jeg ser ikke for meg å bake iår, da. :cat:Mannen pleier også å lage juleøl som gis bort - vi får se om han gjør det iår. Så de eneste gavene jeg regner med å kjøpe fysisk er gaver til tantebarn. Har tenkt å handle de før termin iår.... ;)
 
Kommer til å avklare med alle nå snart. Ber søsteren min om liste med spesifikke ønsker til seg og barna. Skikkelig usikker på gaver til svigermor, mamma og pappa. Samme med besteforeldrene mine. Søsteren min gir skikkelig dyre gaver til de (robotstøvsuger i fjor) mens jeg har gitt de et fotoalbum. Liker ikke å skuffe andre, og føler at mange har høye forventninger til julegaver. Blir lett sett på som gjerrig i min familie :(
 
Takk for svar og fine innspill alle sammen!
Vi har veldig store familier på begge siger, så det er helt uaktuelt å gjøre slik vi har gjort alle andre år - å kjøpe til alle, og litt dyrt til de som er nært. Dette er vårt første barn, og vi har også pusset opp endel, så det er liksom ikke så mye penger igjen som kan bruker på dyre gaver. Jeg håper og satser på at alle forstår at de får billige og enkle gaver i år, for alt som må handles til mini er ikke billig :eek::joyful: Har tenkt å kanskje fremkalle bilder og ramme inn og gi, det må da være innafor? Kanskje finne noe småtteri å legge sammen med det.
 
Kommer til å avklare med alle nå snart. Ber søsteren min om liste med spesifikke ønsker til seg og barna. Skikkelig usikker på gaver til svigermor, mamma og pappa. Samme med besteforeldrene mine. Søsteren min gir skikkelig dyre gaver til de (robotstøvsuger i fjor) mens jeg har gitt de et fotoalbum. Liker ikke å skuffe andre, og føler at mange har høye forventninger til julegaver. Blir lett sett på som gjerrig i min familie :(
Syntes det hadde vært koseligere med et fotoalbum enn en støvsuger. Mye mer personlig og gøy å se tilbake på! Jeg gir mine foreldre hvert år en kalender med bilder fra året som har gått, for min del virker det som om det er de gavene som får mest oppmerksomhet.
 
har du noen tips? :)
Ikke annet tips enn at jeg tok å handlet i tre omganger slik at jeg ikke sleit meg ut. For tenke at tiden etter fødsel vil jeg kun kose meg med barnet og ikke stresse. Men jeg har informert familie og venner at det i år ikke blir dyre ting å at jeg ikke gidda å springe verden rundt etter ting de ønsker seg. Tenker det er tanken som teller.
 
Har de siste åra handla det meste på black friday på nett.. gjør det nok i år også, men har i desember alltid en helg hos mamma og farter rundt for å bytte gaver med familie og venner. Tror ikke det skjer i år, så da får folk ta turen til oss :) eller vente med gaver til etter jul. Tror ikke jeg gidder sende i posten - det koster jo en halv formue..
 
Her blir det meste av julegaver handlet på nett i år, i god posisjon, liggende på sofaen:happy:
Har allerede handlet litt. Handler igjennom hele året og starter på romjulssalget hvert år. Veldig greit med de store barna og de voksene, de endrer ikke mye på ønskene fra år til år. Sånn som min mormor på 90 ønsker seg tynn ull hvert år og det kjøpes på salg når vår- og sommervarer kommer. Eller søsken som samler på juleservise, da kjøper jeg det på romjulssalget.

Følger også med på alt av tilbud og på klubb-apper, så får jeg plutselig mye fint for liten pris.

Når vi fikk de to første så var økonomien ekstremt stram, så da fikk besteforeldrene og oldeforeldrene til ungene nyfødtbilde i ramme og en konfekt (eller vin eller god kaffe, alt etter hva de likte) til jul. Året etter fikk de det samme, men med 1 års bildet.
Denne gangen har vi bedre råd, men kommer til å gi nyfødtbilde i ramme og litt mer personlig gave til hver person.
 
Vi blir å gjøre det så enkelt som mulig tenker jeg. Til tante å onkel barna så skal vi bestille fra lekekassen. Der har di outlet hele tiden. Masse fine tilbud og man sparer seg ganske mye tid og penger med det. Jeg skal innrømme at jeg liker best å støtte å handle i butikken. Men i år blir det nok å bestille i stede med tanke på energi og økonomi. Til de voksne i familien tenker jeg det blir å bestille litt der også,men er litt usikker på hvor vi skal bestille fra. Så det må jeg undersøke litt ;)
 
Vi tenker å ha søskenfotografering i slutten av november, så besteforeldre og søsken får søskenfoto. I tillegg får besteforeldrene kalender med bilder fra året i år. Vi har bare en nevø, så der må vi finne noe leker og litt klær (prøver å kombinere).
 
Vi gir familiegave til et av mannen sine søsken (ellers er de så mange at det bare blir dill dall). Vet enda ikke hvem vi skal kjøpe til i år, men den gaven går somregel greit å komme på. Besteforeldre får fotobok og søskenfoto + ett eller annet ekstra. Oldeforeldre får innrammet søskenfoto. Mine søsken vet jeg ikke enda. De ønsker seg ingenting, og det er hååpløst å handle til de. Blir sikkert kjøkkenutstyr :p Blir trolig bare penger til barna i år, de er uansett for små til å skjønne at de ikke får gave av oss :)
 
Tenker å gjøre det enkelt, med å kjøpe brettspill til å ha hjemme hos familien. Ellers blir det mye fotobøker osv til besteforeldre. Og sikkert noen små gaver til barna til venner osv , men ikke store greiene.. stresser ikke med noe
 
Tilbud på fotoknudsen nå med 60% på stor fotobok, så det er bestilt til mannen nå. Så er det 40% på kalendere. Bestilt en kalender til mine foreldre og en kalender til svigerforeldre. Så nå er 3 pakker i boks :cool14 Fantastisk!
 
Tilbud på fotoknudsen nå med 60% på stor fotobok, så det er bestilt til mannen nå. Så er det 40% på kalendere. Bestilt en kalender til mine foreldre og en kalender til svigerforeldre. Så nå er 3 pakker i boks :cool14 Fantastisk!

Vil også bestille fotokalender, men vil vente til baby kommer slik at han får være med :p men frister sykt å bare få bestilt og ordnet nå
 
Back
Topp