Listeria

Oktober2020baby

Forelsket i forumet
Hei, dette er litt vanskelig spørsmål, men spør allikevel. Har noen har hatt «hetta» for å ha fått i seg listeria eller hatt listeria? Og i så fall hva gjorde du/dere? Fastlege? Føden? Og hva ble gjort?

Kan fortelle hva som har skjedd. Vi dro på en italiensk restaurant for 1 uke siden. Bestilte pasta og den ble servert med gorgonzola saus (så ikke dette før etterpå da vi bestilte sammen:sorry:). Alt var varmebehandlet og han kelneren som jobbet der sa de har tenkt på gravide når de lager sånne retter (selv er han fra Italia og hans kone er kokken). Så dagen etterpå følte jeg litt uvel, ikke syk, men uvel. Dette gikk over, men nå på tirsdag ble jeg uvel igjen. Jeg har ikke hatt diare (selv om det ikke er ett krav), men jeg er subfebril (altså temp 37,5, men dette går ned) og har 1 løs tømming om dagen, føler meg litt pjusk/sliten, og generelt som når man brygger på noe osv. Min samboer har også følt seg dårlig siden søndag, testet for corona og den var negativ. Men vi begge hangler. Han virker til å brygge på noe forkjølelse. Jeg er hysterisk fordi jeg er redd det er listeria, men prøver å roe meg selv ned. Er ikke sånn dårlig at jeg trenger lege eller behandling...
 
Last edited:
Jeg har vært redd for det. Fikk beskjed av fastlege om at det testet de ikke for, men at sjansen var liten. Også var legen ferdig med den saken.
 
Sniker

Jeg ville ha ringt til jordmoren din jeg :)
Hun kan fortelle deg om symptomer på listeria, om hun tenker dette er sannsynlig og også forandringer i kroppen som kan komme mot slutten som følge av økte hormonnivåer (deriblant kvalme og løs mage).
Det virker mest sannsynlig at du bare har en lett og ufarlig virusinfeksjon, men jeg forstår godt frykten din og tror som sagt at jordmor kan berolige deg mer enn meg :) <3
God bedring
 
Jeg kan ingenting om listeria og symptomer på det. Men jeg tror det er vanlig med de plagene du nevner nå på slutten av svangerskapet, jeg har ihvertfall både kvalme og løs mage, i tillegg til at jeg føler meg sliten/pjusk. Det er også vanlig med litt høyere temp når man er gravid. Men syns du skal høre med jordmor og få gode råd derfra :)
 
Men hvis sausen var varmebehandlet så kan det jo ikke ha vært listeria i den? Listeria dør ved 70grader, vet ikke hvordan sausen evt blir kokt jeg da, eller hvor lenge :)
 
Og 37,5 er jo vanlig kroppstemperatur, gravide har jo i tillegg litt forhøyet som regel.
 
Jeg kan ingenting om listeria og symptomer på det. Men jeg tror det er vanlig med de plagene du nevner nå på slutten av svangerskapet, jeg har ihvertfall både kvalme og løs mage, i tillegg til at jeg føler meg sliten/pjusk. Det er også vanlig med litt høyere temp når man er gravid. Men syns du skal høre med jordmor og få gode råd derfra :)
Jeg skal ringe til henne. Er bare litt engstelig nå. Skulle aldri ha lest på nettet :arghh: :banghead: At man aldri lærer.
 
Men hvis sausen var varmebehandlet så kan det jo ikke ha vært listeria i den? Listeria dør ved 70grader, vet ikke hvordan sausen evt blir kokt jeg da, eller hvor lenge :)
Det skal varmebehandles i minst 5 min. Jeg stoler på at de snakket sant og sausen var jo varm, men jeg hang meg opp...
 
Nope, tror hun syntes det var unødvendig at jeg tok kontakt med henne i det hele tatt ‍♀️
Herlighet. Skjønner at du ikke ble møtt på riktig vis. Dessverre kan man ikke teste for Listeria uten symptomer fordi de prøvene er for usikre, men hun kunne ha forklart det eller sagt det. De råder faktisk å ikke teste hvis man ikke har symptomer, men jeg aner ikke veien videre derfra.
 
Back
Topp