Barn og godter

Bambie

Forelsket i forumet
♡Julekulene 2021♡
Hei.
No er frøkna bare 3 mnd og godteri er så klart helt utelukket og jeg ønsker å vente med dette så lenge som mulig. Men fikk da høre at jeg er helt urimelig og stakkaren må nå få smake på litt sjokolade før 1 års alderen. Dette var fra besteforeldre og ej frykta at dei skal komme å gi krem eller annet søtt før jeg ønsker at hun skal få smake dette. Ser også at dette smitter litt over på samboer at han også syns hun kan få smake på litt etterhvert. Altså er jeg helt urimelig som tenker at hun vertfall ikke trenger å smake på sjokolade og annet godteri før 1/2 års alder?
 
Hei.
No er frøkna bare 3 mnd og godteri er så klart helt utelukket og jeg ønsker å vente med dette så lenge som mulig. Men fikk da høre at jeg er helt urimelig og stakkaren må nå få smake på litt sjokolade før 1 års alderen. Dette var fra besteforeldre og ej frykta at dei skal komme å gi krem eller annet søtt før jeg ønsker at hun skal få smake dette. Ser også at dette smitter litt over på samboer at han også syns hun kan få smake på litt etterhvert. Altså er jeg helt urimelig som tenker at hun vertfall ikke trenger å smake på sjokolade og annet godteri før 1/2 års alder?

Sniker
Synes ikke der er rart å vente med sukker til ETTER ett år altså. Det vil komme etterhvert, og det blir en tid hvor den lille ikke vil akseptere at dere spiser is uten at hun før - men det er lenge til ;)
Du får bare fortsette å si nei, det er ditt barn og hva andre har gjort er irrelevant.
Barn under 10 mnd skal ikke ha mat med særlig med sukker og salt, så det er all grunn til å begrense.

Meeeen det må jeg si, det er dessverre en besteforeldergreie å tro at den gode relasjonen skapes ved å gi godteri :hilarious: barna skal liksom kose seg så mye.
Hack til når dere er i gang med fast føde er å kjøpe noe godt som du synes er greit, som barnet liker ekstra god og gi det til besteforeldre. Så kan de få gi det til barnebarnet og oppleve den gleden ved å gi noe godt som barnet koser seg meg :joyful:
 
Synes heller det er MEGET spesielt å introdusere søtsaker før 1 år.. Holde igjen så lenge som mulig er vanlig her.
Enklere å holde igjen med barn Nr1 enn småsøsken da småsøsken lærer fort at storesøsken har noe de òg vil smake på.. Men ikke før de har blitt 1 år, minst.

Går an å gi baby frukt istedet, druer, ananas osv. om man absolutt vil at baby skal smake noe søtt.
 
Sniker fra Mai 2021, vår datter som nå er 7 år fikk ikke godteri før hun var over 3 år.
Fikk vel med et par anledninger litt kake/dessert etter fylte 1,5 år når det var jul eller bursdagen hennes. Men vanlig goteri og snacks ikke før etter 3. De lider ingen nød av det, snakk med besteforeldrene og si di heller kan tilby frukt eller yoghurt eller noe lignende :)
 
Her presses det på for at hun skal få kake til 1 årsdagen men der er jeg sta, ikke noe sukker før det er helt uungåelig :angelic: Blir no banankake med litt krem, frukt eller en rawkake.

Gruer meg til jul, da er lillemor 14 mnd og tipper de anmelder meg til barnevernet om hun ikke får pepperkaker og det mer. Jeg ga henne en smak av brunost til frokost i dag, det var liksom drøyt i min verden :hilarious:
 
Litt sukker skal de jo ha i kostholdet ift hva som er anbefalt (det er jo igjennom matvarer naturlig), men du som mor bestemmer selv om og når barnet skal få godteri - og det må være helt opp til dere å velge, uten at noe skal mene noe på det ☺️ You do you.
Husker ikke når storesøster fikk smake godteri første gang, men hun fikk smake litt kjeks også lagde jeg kake til henne osv fra hun var 1 år. Nå var hun ekstremt kresen i matveien, så barnelegen sa også at vi skulle gi «hva som helst» slik at hun fikk i seg noe den perioden det sto på som værst med mat.. Hun var også ganske tynn, så vi var ikke så strenge, men vi serverte ikke godteri og kjeks til frokost liksom. Det ble litt is til dessert, eller kjekser og små pannekakelapper her og der, og tykt lag med prim, smør eller brunost på brødskiva. Nå er hun 5 år, spiser ALT av både grønnsaker, kjøtt og diverse (men godteri er livet om hun får det:smiley-ashamed004 men det prøver vi å holde til helg om det ikke er spesielle anledninger).
Er vel kanskje ikke til å unngå med lillesøster heller etterhvert, når det er søsken i hus, men tar det som det kommer.

Flere prøvde å gi storesøster vaniljesaus og is da hun var 6-7 mnd. «Stakkars får ikke smake du da» når jeg sa nei, men jeg sto på mitt :gen045
 
Sniker
Synes ikke der er rart å vente med sukker til ETTER ett år altså. Det vil komme etterhvert, og det blir en tid hvor den lille ikke vil akseptere at dere spiser is uten at hun før - men det er lenge til ;)
Du får bare fortsette å si nei, det er ditt barn og hva andre har gjort er irrelevant.
Barn under 10 mnd skal ikke ha mat med særlig med sukker og salt, så det er all grunn til å begrense.

Meeeen det må jeg si, det er dessverre en besteforeldergreie å tro at den gode relasjonen skapes ved å gi godteri :hilarious: barna skal liksom kose seg så mye.
Hack til når dere er i gang med fast føde er å kjøpe noe godt som du synes er greit, som barnet liker ekstra god og gi det til besteforeldre. Så kan de få gi det til barnebarnet og oppleve den gleden ved å gi noe godt som barnet koser seg meg :joyful:

Ja jeg ønsker jo å vente med dette så lenge som mulig. Det er akkurat det jeg tenker at godteri og sukker de kjem etterhvert og tidsnok

Det var lurt, det skal jeg gjøre så får jeg håpe at det holder å kommed med noe mer "sunt" snacks.
 
Her presses det på for at hun skal få kake til 1 årsdagen men der er jeg sta, ikke noe sukker før det er helt uungåelig :angelic: Blir no banankake med litt krem, frukt eller en rawkake.

Gruer meg til jul, da er lillemor 14 mnd og tipper de anmelder meg til barnevernet om hun ikke får pepperkaker og det mer. Jeg ga henne en smak av brunost til frokost i dag, det var liksom drøyt i min verden :hilarious:

Off ja føler med deg! jeg har også tenkt å finne et litt sunnere alternativ til bløtkake på 1 årsdagen hinna men da blir vel jeg anmeldt til barnevernet "må jo få sin egen bløtkake å kose seg med" så her gruer jeg meg litt til den 1 årsdagen men det er heldigvis ei lita stund til.
 
Du kan også bruke argumentet at det anbefales å vente med kumelk til minst ett års alder, da utgår is, sjokolade og krem som er typiske ting besteforeldre vil gi. Syns ihvertfall selv det er enklere å vise til nasjonale råd og forskning, så er det ikke «bare jeg som er hysterisk».
 
Ugh, besteforeldregenerasjonen er dessverre ALTFOR slapp på sukkerinntaket til små barn. Men da vi vokste opp på 80- og 90-tallet er det den generasjonen som har hatt mest sukker i kosten til alle tider. Honningkorn, cornflakes med sukker på, nugatti etc etc. var jo dagligdags da. Idag derimot er vi myyye mer opplyst og vet hva sukkeret kan gjøre med helsa vår. Fruktsukker er mer enn nok. Jeg måtte være direkte streng med besteforeldrene da eldste var liten. Ingen godteri til barn under 2 år, ingen kjeks, is eller annet med raffinert sukker til baby under 1 år. Man må bare sette grenser for eget barn og ikke bry seg om å tråkke noen på tærne.
 
Ugh, besteforeldregenerasjonen er dessverre ALTFOR slapp på sukkerinntaket til små barn. Men da vi vokste opp på 80- og 90-tallet er det den generasjonen som har hatt mest sukker i kosten til alle tider. Honningkorn, cornflakes med sukker på, nugatti etc etc. var jo dagligdags da. Idag derimot er vi myyye mer opplyst og vet hva sukkeret kan gjøre med helsa vår. Fruktsukker er mer enn nok. Jeg måtte være direkte streng med besteforeldrene da eldste var liten. Ingen godteri til barn under 2 år, ingen kjeks, is eller annet med raffinert sukker til baby under 1 år. Man må bare sette grenser for eget barn og ikke bry seg om å tråkke noen på tærne.

Ja er dette jeg også tenker men samtidig så føler jeg meg ikke hørt og får høre kor kjedelig og streng jeg er "stakkars må jo få seg litt godteri"... får ikke lyst til å spørre om pass heller fordi jeg er "redd" de skal bare gi dinna sjokoladen. Men jeg skal stå på mitt og håper de hører er en stund igjen til vi begynner med fast føde. Men fint å vite at jeg ikke er streng og kjip men at de er heller mange flere som mener de samme trenger litt søtte av og til, til sine "kjipe og kjedelige meninger"
 
Jeg var streng med å unngå godteri og kaker til eldstemann, og det var en kamp... det skulle prakkes på både is, kaker og ikke minst BRUS! Altså, hvorfor skal ungen på død og liv ha dette? Min var storfornøyd med en vannmelonbit, fantes ikke synd på han. Har jo ikke vondt av å ikke få noe han ikke vet hva er :rolleyes: Heldigvis så lot de være når jeg sa nei, men jeg måtte si nei rimelig mange ganger før det nådde inn..

Likte veldig godt tipset til Eplejus over, det skal jeg jaggu huske på med lillebror når den tid kommer :D
 
Jeg var streng med å unngå godteri og kaker til eldstemann, og det var en kamp... det skulle prakkes på både is, kaker og ikke minst BRUS! Altså, hvorfor skal ungen på død og liv ha dette? Min var storfornøyd med en vannmelonbit, fantes ikke synd på han. Har jo ikke vondt av å ikke få noe han ikke vet hva er :rolleyes: Heldigvis så lot de være når jeg sa nei, men jeg måtte si nei rimelig mange ganger før det nådde inn..

Likte veldig godt tipset til Eplejus over, det skal jeg jaggu huske på med lillebror når den tid kommer :D

Ja det kan du sei! Skjønna ikke hvorfor dette skal være et så stort issue greit å få tips til andre sunnere alternativer som kan være kos
 
Back
Topp