Tips til etter fødsel!

Mininummer2

Betatt av forumet
Nå nærmer fødsel seg virkelig! (halleluja!)

Noen som har født tidligere og har tips til tiden etter fødsel? Produkter eller andre erfaringer som letter de første ukene med en nyfødt?

Mine tips:

ikke ha for mange planer eller besøk pr dag :p det kom alltid å beit meg sist!

Dusje etter dobesøk! =ha masse handkle, bind og rene truser lett tilgjengelig på badet. Ikke kult å gå som en and rundt for å finne ting :hilarious:
 
Være litt forberedt på barseltårene som kan komme! Fikk ikke det etter nr 1, men med nr 2 var jeg helt på bærtur i nesten to dager. Bare grein og lot ingen være i nærheten av babyen. Litt komisk når jeg tenker tilbake på det, men akkurat der og da var det pyton. Ikke skjønte jeg hva som skjedde heller..
 
Mitt tips er å ha en flaske laktulose eller tilsvarende stående slik at det ikke gjør vondt å gå på do etter fødsel. Mamma tok med til meg allerede dagen etter fødsel og det er jeg skikkelig glad for :shy:

Ellers enig ang besøk, vi ble fullstendig overkjørt sist og det ble skikkelig sure miner da vi ga beskjed. Denne gangen har vi flyttet og gitt beskjed om at vi tidligst tar besøk rundt to uker etter fødsel. Heldigvis bor vi langt nok borte til at ingen kan kommer på impulsive besøk :rolleyes:

Og lag enkle middager som det kan lages mye av (suppe, lapskaus, etc) slik at en gjerne har mat i flere dager. Hvis folk spør hva de kan hjelpe med si at de kan ta med mat!
 
Jeg fikk brystspreng noen dager etter fødsel, det var grusomt! Frostrier, feber, vondt i hele kroppen som om jeg hadde influensa, og puppene var steinharde uansett om jeg håndmelket eller ammet. Gikk over etter en dag eller to tror jeg. Så det skal jeg være forberedt på at kan skje denne gangen også. Ha gulpekluter, ammeinnlegg og sjokolade lett tilgjengelig:hilarious: Ellers så tenker jeg å ta det med ro den første uka etter vi kommer hjem og ikke stresse med besøk, trilletur, cafebesøk osv. Det blir plenty av tid til det senere!:)
 
Ble sure miner her og når vi ga beskjed vi ikke ønsker besøk de første 2 ukene..

Her får man ikke ha besøk på barsel heller, så folk er jo «sååå lei seg de ikke får hilse på baby umiddelbart» :confused005:happy093


Uff, klart de ble sure! Det er jo folks rett å komme dragene inn i huset, plukke opp babyen, få kaffe og en bolle :hilarious: spesielt i en pandemi... :shifty: sist kom svigers på besøk på barsel selv om vi hadde sakt at vi ikke ønsket besøk der... :banghead:
 
Ble sure miner her og når vi ga beskjed vi ikke ønsker besøk de første 2 ukene..

Her får man ikke ha besøk på barsel heller, så folk er jo «sååå lei seg de ikke får hilse på baby umiddelbart» :confused005:happy093
Syns det er trist at folk blir sure og fornærmet fordi man ikke vil ha besøk den første tiden, ingen har rett på å få se baby så fort som mulig etter den er født! Og jeg er overlykkelig over at vi ikke får ha besøk på barsel!:)Utenom at søsken ikke får komme da, det synes jeg er trist. Men men.. etter førstemann var født hadde vi 16 stk fra nærmeste familie på besøk under barseloppholdet, det var stress uten like! med andremann hadde vi "bare" 5 stk, det var mye bedre. Gleder meg til å få et rolig opphold på barsel denne gangen:)
 
Syns det er trist at folk blir sure og fornærmet fordi man ikke vil ha besøk den første tiden, ingen har rett på å få se baby så fort som mulig etter den er født! Og jeg er overlykkelig over at vi ikke får ha besøk på barsel!:)Utenom at søsken ikke får komme da, det synes jeg er trist. Men men.. etter førstemann var født hadde vi 16 stk fra nærmeste familie på besøk under barseloppholdet, det var stress uten like! med andremann hadde vi "bare" 5 stk, det var mye bedre. Gleder meg til å få et rolig opphold på barsel denne gangen:)
Oi! 16 stk!? :eek::eek: Det var mange! Med nr 2 hadde vi mine foreldre, søsteren min og onkelen min samt et vennepar av mamma og pappa som jeg er vokst opp med. Med nr tre var det kun mine foreldre og barna mine som kom. Jeg sa blankt nei til vennene til mannen. Ingen hadde besøkt i det tøffe svangerskapet eller spurt hvordan det gikk, så jeg hadde ikke ett sekund å ofre for noen. Noen dager etter hjemkomst kom tantene mine på besøk og de hadde med seg masse mat og frukt. Det var deilig :D I tillegg fikk jeg besøk av presten og noen kirkemedlemmer fra mammas kirke. De hadde med babyklær og masse frukt og grønt. Veldig koselig.

Denne gangen gidder jeg ikke ta i mot besøk. Utenom foreldrene mine og søskene mine vet jeg at fetteren min gjerne vil hilse på. De fikk barn i sommer, så det tenker jeg er greit :) Vil helst ha mest mulig ro den første tiden etter fødsel.
 
Oi! 16 stk!? :eek::eek: Det var mange! Med nr 2 hadde vi mine foreldre, søsteren min og onkelen min samt et vennepar av mamma og pappa som jeg er vokst opp med. Med nr tre var det kun mine foreldre og barna mine som kom. Jeg sa blankt nei til vennene til mannen. Ingen hadde besøkt i det tøffe svangerskapet eller spurt hvordan det gikk, så jeg hadde ikke ett sekund å ofre for noen. Noen dager etter hjemkomst kom tantene mine på besøk og de hadde med seg masse mat og frukt. Det var deilig :D I tillegg fikk jeg besøk av presten og noen kirkemedlemmer fra mammas kirke. De hadde med babyklær og masse frukt og grønt. Veldig koselig.

Denne gangen gidder jeg ikke ta i mot besøk. Utenom foreldrene mine og søskene mine vet jeg at fetteren min gjerne vil hilse på. De fikk barn i sommer, så det tenker jeg er greit :) Vil helst ha mest mulig ro den første tiden etter fødsel.
Ja, det var helt vilt!:eek: Både jeg og mannen har 3 søsken hver og de kom med partnere og barn i tillegg til besteforeldrene. Med nr 2 var det svigermor, mamma, lillesøsteren min, pappa og samboeren hans som kom. Og sønnen min selvfølgelig:) vi hadde en del besøk etter vi kom hjem, den første uka, men det var bedre å ha de hjemme enn på sykehuset:) det var bare nærmeste familie da også, men siden vi er så mange så blir det en del alikevel:hilarious: usikker på hvordan vi gjør det denne gangen, hvor lenge vi skal vente før vi tar imot besøk:)
 
Vi hadde ingen besøk de tre første ukene forrige gang :) All familie bodde langt unna og jeg sa fra til mamma og pappa at jeg ville gi beskjed når vi var klar for besøk. Så da fikk de komme etter 3 uker, som de første som kom på besøk. Var veldig deilig å ha den stunden bare vi 3...var første barnet også og jeg hadde hatt en tøff fødsel og mistet masse blod. Alle respekterte det heldigvis,uten sure miner. Men ser vi kanskje var litt heldig med det, da andre har andre erfaringer.
 
Svigermor har sagt at hun skal sitte på trappa og vente på oss når vi kommer hjem:meh: hun ble superfornermet når jeg sa at det er så vidt partner får være på sykehuset siden hun først sa hun gledet seg til å komme dit rett etter fødsel. Jeg sa klart i fra til samboer at han fikk gi beskjed om at hun IKKE er velkommen på besøk før hun blir invitert. Er første barnet vårt, vi vet jo ikke på forhånd hva vi føler blir best for oss før vi står oppi det.

Hun sa også her om dagen at hun ble med på fødselen om samboer ble syk. Jeg svarte at om samboer ble syk ville jeg føde alene..:shifty: (Vil neppe føde alene men er mange jeg velger framfor henne.. feks min egen mor eller søster:p)
 
Svigermor har sagt at hun skal sitte på trappa og vente på oss når vi kommer hjem:meh: hun ble superfornermet når jeg sa at det er så vidt partner får være på sykehuset siden hun først sa hun gledet seg til å komme dit rett etter fødsel. Jeg sa klart i fra til samboer at han fikk gi beskjed om at hun IKKE er velkommen på besøk før hun blir invitert. Er første barnet vårt, vi vet jo ikke på forhånd hva vi føler blir best for oss før vi står oppi det.

Hun sa også her om dagen at hun ble med på fødselen om samboer ble syk. Jeg svarte at om samboer ble syk ville jeg føde alene..:shifty: (Vil neppe føde alene men er mange jeg velger framfor henne.. feks min egen mor eller søster:p)

Oi, det der høres ille ut!
Hun forstår at dette er DERES barn og ikke hennes?
 
Svigermor har sagt at hun skal sitte på trappa og vente på oss når vi kommer hjem:meh: hun ble superfornermet når jeg sa at det er så vidt partner får være på sykehuset siden hun først sa hun gledet seg til å komme dit rett etter fødsel. Jeg sa klart i fra til samboer at han fikk gi beskjed om at hun IKKE er velkommen på besøk før hun blir invitert. Er første barnet vårt, vi vet jo ikke på forhånd hva vi føler blir best for oss før vi står oppi det.
Pass på at han gir klar beskjed også. Eller aller helst gjør det selv. Her ga mannen beskjed sist og det ga de fullstendig F i. Hadde en ekstremt dårlig start på barseltiden pga familie som trengte seg på.
 
Svigermor har sagt at hun skal sitte på trappa og vente på oss når vi kommer hjem:meh: hun ble superfornermet når jeg sa at det er så vidt partner får være på sykehuset siden hun først sa hun gledet seg til å komme dit rett etter fødsel. Jeg sa klart i fra til samboer at han fikk gi beskjed om at hun IKKE er velkommen på besøk før hun blir invitert. Er første barnet vårt, vi vet jo ikke på forhånd hva vi føler blir best for oss før vi står oppi det.

Hun sa også her om dagen at hun ble med på fødselen om samboer ble syk. Jeg svarte at om samboer ble syk ville jeg føde alene..:shifty: (Vil neppe føde alene men er mange jeg velger framfor henne.. feks min egen mor eller søster:p)
Hadde seriøst ikke gidda og sagt ifra om at baby var født engang...! Vi sa ikke ifra til noen da vi dro på føden med første, men da (3 år siden) sa vi ifra til familie og venner når baby var tre timer og mange kom på besøk på sykehuset i dagene etter. Det var jo også midt i fellesferien så folk hadde all tid i verden til å besøke oss, og jeg var i veldig god form.

For øvrig helt enig med deg! Om mannen blir syk klarer jeg å føde alene. Der bør samboeren din ta ansvar og holde seg frisk.. og snakke til moren sin :hilarious:

Denne gangen (når som helst nå, 2 uker til termin) kommer bare barnevakten(svigerfar eller minis gudmor) til å vite at vi drar på føden, og vet ikke helt hvordan vi gjør det med besøk etterpå. Om det er ukedag vil jo kollegene mine i barnehagen skjønne tegninga når mini blir levert av farfar/gudmor, men tror ikke de forventer å bli invitert på besøk. De vet at jeg kommer innom med baby etterhvert.
Vi har ikke all familie i umiddelbar nærhet. Så folk må avtale å komme på besøk, siden de fleste har 1-2 timer å kjøre. Mine foreldre (og flere andre familiemedlemmer) skal i barnedåp denne helga, og svigermor+mann reiser i konfirmasjon på Vestlandet.. så der kjenner jeg at jeg blir ekstra streng med at de må holde seg hjemme noen dager for å se om de utvikler symptomer.. Er noe annet med de som bor i nærheten av oss(svigerfar og mange av vennene våre) for her er det null smitte og folk driver ikke å reiser bort eller oppsøker store folkemengder.

Og så kommer det an på formen til baby og meg. Og om folk tar med seg mat/tilbyr seg å hjelpe med ting(de får komme) eller forventer oppvarting(de får dra på kafé istedet) :hilarious:
 
Pass på at han gir klar beskjed også. Eller aller helst gjør det selv. Her ga mannen beskjed sist og det ga de fullstendig F i. Hadde en ekstremt dårlig start på barseltiden pga familie som trengte seg på.
Har til gode å oppleve at samboer klarer å gi en klar beskjed til noen som helst.. men jeg har bedt han gjøre det.. og sagt at jeg ikke ønsker at han skal si ifra til noen når vi drar til sykehuset. Min egen familie har jeg sagt ifra til, men når svigermor blir så fornærma er det ikke så morsomt :wtf:
 
Hadde seriøst ikke gidda og sagt ifra om at baby var født engang...! Vi sa ikke ifra til noen da vi dro på føden med første, men da (3 år siden) sa vi ifra til familie og venner når baby var tre timer og mange kom på besøk på sykehuset i dagene etter. Det var jo også midt i fellesferien så folk hadde all tid i verden til å besøke oss, og jeg var i veldig god form.

For øvrig helt enig med deg! Om mannen blir syk klarer jeg å føde alene. Der bør samboeren din ta ansvar og holde seg frisk.. og snakke til moren sin :hilarious:

Denne gangen (når som helst nå, 2 uker til termin) kommer bare barnevakten(svigerfar eller minis gudmor) til å vite at vi drar på føden, og vet ikke helt hvordan vi gjør det med besøk etterpå. Om det er ukedag vil jo kollegene mine i barnehagen skjønne tegninga når mini blir levert av farfar/gudmor, men tror ikke de forventer å bli invitert på besøk. De vet at jeg kommer innom med baby etterhvert.
Vi har ikke all familie i umiddelbar nærhet. Så folk må avtale å komme på besøk, siden de fleste har 1-2 timer å kjøre. Mine foreldre (og flere andre familiemedlemmer) skal i barnedåp denne helga, og svigermor+mann reiser i konfirmasjon på Vestlandet.. så der kjenner jeg at jeg blir ekstra streng med at de må holde seg hjemme noen dager for å se om de utvikler symptomer.. Er noe annet med de som bor i nærheten av oss(svigerfar og mange av vennene våre) for her er det null smitte og folk driver ikke å reiser bort eller oppsøker store folkemengder.

Og så kommer det an på formen til baby og meg. Og om folk tar med seg mat/tilbyr seg å hjelpe med ting(de får komme) eller forventer oppvarting(de får dra på kafé istedet) :hilarious:
Jeg har sagt til samboer at jeg ikke vil at han skal annonsere for noen når vi drar på sykehuset. Vil ikke ha noen masende på telefonen.. :wideyed:

Samboer jobber som snekker ute i dritværet så sjansen er stor for forkjølelse i ukene framover :dead:

Jeg tenker det er vanskelig å si på forhånd hva man ønsker. Er formen fin når man kommer hjem kan det hende jeg syns det er koselig med besøk (uten at de trenger å være en hel dag :hilarious:) men er formen dårlig ser jeg for meg at jeg vil ha fred.. ingen dør av å ikke få møte babyen de første dagene tenker jeg :wacky:
 
Jeg har sagt til samboer at jeg ikke vil at han skal annonsere for noen når vi drar på sykehuset. Vil ikke ha noen masende på telefonen.. :wideyed:

Samboer jobber som snekker ute i dritværet så sjansen er stor for forkjølelse i ukene framover :dead:

Jeg tenker det er vanskelig å si på forhånd hva man ønsker. Er formen fin når man kommer hjem kan det hende jeg syns det er koselig med besøk (uten at de trenger å være en hel dag :hilarious:) men er formen dårlig ser jeg for meg at jeg vil ha fred.. ingen dør av å ikke få møte babyen de første dagene tenker jeg :wacky:

Har ikke hatt noe problem med å ha besøk etterpå, med nr 2 stelte eg i stand bursdag besøk til meg selv 3 dager etter fødsel, men er jo ingen selvfølge at eg er i like god form denne gang :wideyed:
Veldig enig med at alt ikke trenger å annonseres , det skjønner ikke samboer, og søsteren hans sier jo rett ut at hun blir irritert om vi ikke holder hun oppdatert, vi har et veldig godt forhold , men eg har ingen behov for at noen andre enn mamma som må ha de 2 andre når vi reiser inn vet noe..
Eg føler meg nesten unormal når eg ikke informerer om absolutt alt som skjer til en hver tid for virker jo som alle forventer det.
For det første så vil eg ikke ha noe mas, og eg vet at enkelte av de kommer til å spørre hvert 5 min om de vet at eg er innlagt, og for det andre om det skulle skje noe eller være noe gale så har eg lyst på den tiden med samboer å fordøye det litt før halve slekten ringer å spør hvordan det går :yuck:
 
Jeg har sagt til samboer at jeg ikke vil at han skal annonsere for noen når vi drar på sykehuset. Vil ikke ha noen masende på telefonen.. :wideyed:

Samboer jobber som snekker ute i dritværet så sjansen er stor for forkjølelse i ukene framover :dead:

Jeg tenker det er vanskelig å si på forhånd hva man ønsker. Er formen fin når man kommer hjem kan det hende jeg syns det er koselig med besøk (uten at de trenger å være en hel dag :hilarious:) men er formen dårlig ser jeg for meg at jeg vil ha fred.. ingen dør av å ikke få møte babyen de første dagene tenker jeg :wacky:
Min mann er også snekker og han er blitt forkjøla :inpain: ja det er helt sant! Formen min var super etter første fødsel og vi hadde masse besøk. Men her var det babyen som reagerte på det, hun ble veldig urolig og vi måtte bruke mye tid på å roe ned etterpå. Det blir nok enklere denne gangen siden folk er på jobb i stedet for i ferie:hilarious: og vi har en treåring med fast leggetid. I tillegg har vi en del familie som ikke kjører bil. Disse forventer vel å få besøk av oss med baby, men det får de nok vente noen uker på :shifty:
 
Back
Topp