Sparing

Gode sparevaner :)
Sparer du til pensjon i IPS?

Gøy med oppussing som sparemål, ekstra motiverende å ha noe å se frem til :)

ja sparer pensjon i IPS. Ja sparemål gjør det motiverende. Vi har som mål å ikke ta opp mer lån for å pusse opp huset og da er det sparing som gjelder.

Vi overfører 200 kroner til ungene hver mnd, halvpart fond/sparekonto :)

Vi overfører 1000 kroner hver og rest av lønn hver mnd til sparekonto :) Den tappes det "jevnlig" av til uforutsette ting eller ting vi har ønsket oss lenge :)

ja sparer pensjon i IPS. Ja sparemål gjør det motiverende. Vi har som mål å ikke ta opp mer lån for å pusse opp huset og da er det sparing som gjelder.
Jeg også, skattefordelen er jo ganske bra.

Sånn tenker vi også :) Utrolig deilig uten gjeld

Her har vi ikke fått begynt å spare til bolig enda, men blir nok å prøve å fylle bsu sånn etterhvert.
Nå sparer vi kun på buffer til uforutsette ting. Veldig deilig å ha noe hvis noe skulle gått skeis ;)
Ja, det er viktig med den sikkerheten. Det så vi ekstra godt nå, når folk relativt trygge jobber ble permittert

Vi overfører 200 kroner til ungene hver mnd, halvpart fond/sparekonto :)

Vi overfører 1000 kroner hver og rest av lønn hver mnd til sparekonto :) Den tappes det "jevnlig" av til uforutsette ting eller ting vi har ønsket oss lenge :)
Har dere buffer i tillegg, eller er den kontoen bufferen?

Gubben sparer i det meste, har i grunn ikke oversikt. :pDet er aksjer, sparekonto og også prøvd seg på bitcoin. Jeg sparer kun i sparekonto. Og sparer fast sum til ungene hver mnd:)

Gubben sparer i det meste, har i grunn ikke oversikt. :pDet er aksjer, sparekonto og også prøvd seg på bitcoin. Jeg sparer kun i sparekonto. Og sparer fast sum til ungene hver mnd:)
Samme her, samboer styrer med aksjer, jeg har holdt meg til sparekonto og bsu bare :p hvertfall nå fremover der alt går i oppussing osv, er det lite vits for meg å binde noe opp i fond o.l:shy:

Sparer 5000kr per mnd, i tillegg overfører jeg det som er igjen på konto dagen før neste lønning kommer inn (varierer veldig hva som er igjen). Har i tillegg en buffer konto på en månedslønn, og en ´betale huslån/regninger konto´ der det er en ekstra innbetaling som buffer.

Sparer han til felles eller bare til seg selv?
Noen grunn til at du ikke har prøvd deg på aksjer/fond?

Samme her, samboer styrer med aksjer, jeg har holdt meg til sparekonto og bsu bare :p hvertfall nå fremover der alt går i oppussing osv, er det lite vits for meg å binde noe opp i fond o.l:shy:
Ja, det er ikke så lurt å spare i fond om man skal bruke pengene snart.
Deler dere på utgifter da?

Sparer 5000kr per mnd, i tillegg overfører jeg det som er igjen på konto dagen før neste lønning kommer inn (varierer veldig hva som er igjen). Har i tillegg en buffer konto på en månedslønn, og en ´betale huslån/regninger konto´ der det er en ekstra innbetaling som buffer.

Sparer du på vanlig sparekonto eller i fond da?

Ja, det er ikke så lurt å spare i fond om man skal bruke pengene snart.
Deler dere på utgifter da?
Jada, vi har egen konto der vi overfører når lønning kommer inn slik at alt felles går fra den :) han har betydelig bedre økonomi enn meg, men han spytter selvfølgelig inn endel mer på felles enn meg i tide og utide (10tusen ekstra noen mnd i året) da han får jobbe overtid mens jeg da tar ansvar for ungene. Sjeldent vi får overtid på min jobb, så da lønner det seg faktisk for meg at han tar overtid og jeg er med ungene istedenfor at jeg tar ekstravakt og han er med ungene. Jeg jobber 75%, han 100%, men han har langvakter så færre dager i uka :)

Vi kjøpte et renoveringsobjekt, så pengene får bein å gå på for tida:hilarious:

Sparte på vanlig konto, noen tusen lapper hver mnd + barnetrygd.
Nå blir det slutt på sparingen. Overtar snart nytt hus og da er det ikke mulig å spare

Sparer kun i mitt navn. Sparer 500kr på fond og ellers det jeg kan på høyrente, ikke vert mye sparing i det siste på den pga mange utgifter med oppussing og hvitevarer som har røket, men målet er å ha 3-4mnd lønner på en buffer der.. De pengene som går i fond skal brukes på konfirmasjon og div til ungene når de blir store og trenger økonomisk hjelp av noe slag.

Edit. Er for tiden student, så når denne studentiden er over så rekner eg med å kunne spare mye mer. Kanskje jeg kan begynne å jobbe mer vedsidenav de 2 siste årene når jeg skal holde på med master osv

Last edited:
Sparer 1000kr på sparekonto til meg selv, og har en brukskonto uten kost hvor jeg setter inn 5000kr når jeg får lønn, stort sett tar jeg IT noe av det. Det som blir igjen bøur buffer for meg. Vi har felles konto til alt som skal dekke bolig, Bhg og SFO, og være felles buffer. 25000kr inn der hver mnd, dessverre går det meste ut igjen, men nå står det drøyt 50000 der. Håper på bedre tider når vi slipper å betale ca 6000kr i måneden for SFO og Bhg. Jeg hører folk sier at det er mye dyrere med skolebarn enn Bhg, men jeg skjønner ikke helt hvorfor?

Sparer 1000kr på sparekonto til meg selv, og har en brukskonto uten kost hvor jeg setter inn 5000kr når jeg får lønn, stort sett tar jeg IT noe av det. Det som blir igjen bøur buffer for meg. Vi har felles konto til alt som skal dekke bolig, Bhg og SFO, og være felles buffer. 25000kr inn der hver mnd, dessverre går det meste ut igjen, men nå står det drøyt 50000 der. Håper på bedre tider når vi slipper å betale ca 6000kr i måneden for SFO og Bhg. Jeg hører folk sier at det er mye dyrere med skolebarn enn Bhg, men jeg skjønner ikke helt hvorfor?
Jeg betaler mer for min snart tenåring enn barnehagebarnet vårt ja, ting koster mer men det er ikke sånn faste regninger med forutsette utgifter, de kommer litt her og der. Klærne koster f.eks mer nå enn det gjorde når de var små selv om jeg alltid har kjøpt mye"merkeklær". Barnet skal mer på sosiale ting nå enn da de var små osv. Tenåringer koster av helt andre årsaker enn barnepass.

Vi har begynt å spare litt nå, vi er dårlige sparere. Fristelsen for å shoppe osv er vanskelig å motstå ;)
Men vi sparer i Dreams appen, satt ett mål og den stjeler litt små penger fra kontoene våre og blir litt penger. Målet vårt er å spare 10 tusen i måneden. Vi bør klare det men så er det alltid ett eller annet. F. Eks service på bil, dekk til bil på samme måned eller alle tre barna trenger vinterklær eller jeg får ikke buksene over rompa lenger. Pengene våre har vinger :p
Men håper at i løpet av 2020 så skal vi klare vårt mål med 10k i måneden inn på Dreams :)

Jeg betaler mer for min snart tenåring enn barnehagebarnet vårt ja, ting koster mer men det er ikke sånn faste regninger med forutsette utgifter, de kommer litt her og der. Klærne koster f.eks mer nå enn det gjorde når de var små selv om jeg alltid har kjøpt mye"merkeklær". Barnet skal mer på sosiale ting nå enn da de var små osv. Tenåringer koster av helt andre årsaker enn barnepass.

Vi har begynt å spare litt nå, vi er dårlige sparere. Fristelsen for å shoppe osv er vanskelig å motstå ;)
Men vi sparer i Dreams appen, satt ett mål og den stjeler litt små penger fra kontoene våre og blir litt penger. Målet vårt er å spare 10 tusen i måneden. Vi bør klare det men så er det alltid ett eller annet. F. Eks service på bil, dekk til bil på samme måned eller alle tre barna trenger vinterklær eller jeg får ikke buksene over rompa lenger. Pengene våre har vinger :p
Men håper at i løpet av 2020 så skal vi klare vårt mål med 10k i måneden inn på Dreams :)
Ja jeg betaler også mye mer for tenåring enn i barnehagetiden.

Sparer han til felles eller bare til seg selv?
Noen grunn til at du ikke har prøvd deg på aksjer/fond?
Til felles :) har ikke greie på sånt og gidder ikke sette meg inn i det:p og han holder jo på med det så

Mhm ser den :)

Back
Topp