Sparing

Greenmom

Forumet er livet
VIP
Septemberbarna 2019
Hvor vanlig er det egentlig å spare?

Hvis du sparer?
Hvor mye sparer du hver mnd?
Hvordan sparer du? sparekonto? aksjer? fond?

Hvis du ikke sparer hvorfor?
spørsmål inspirert av #huninvesterer

Sparer barnetrygden, 500 kr, og ellers så mye jeg har mulighet til hver mnd.
Vi sparer for å kjøpe leilighet/hus. Barnetrygden sparer vi i tilfelle det kommer dyre ting hu trenger, kan ta derfra om det trengs.
Nå får vi også kontantstøtte, setter det til side til eventuelle store ting også.

Sparer all barnetrygden på en konto til hvert av barna som står i mitt navn slik at de ikke får trøbbel med lånekassen når den tid kommer. Sparer også i fond månedlig og ellers litt aksjer til både oss og barna. Ellers betaler vi store summer ned på huslånet hver måned slik at vi får nedbetalt hele huset i løpet av 15 år, men det gjør vi bare sånn at vi får masse egenkapital og kan investere litt i boligmarkedet etterhvert, og bygge nytt på ny da vi ser en del ting vi vil gjøre annerledes enn når vi bygde det huset vi bor i nå.

Har 2 spare kontoer, en vanlig, og en feriesparing.
Sparer kr 0-5.000,- på hver av dem hver måned, de fleste blir det kr 2.500,- på hver.
I tillegg litt til hver av barna.

Tror mannen også i gjennomsnitt sparer rundt kr 5.000,- i måneden

Ja, jeg vet, vi burde ha betalt ned mer på lånet nå som renta er lav

Sparer vanligvis 3-4000 i mnd. Nå vil mannen fylle bufferkontoen så det spares nok 5-6000. Noe spares til barna, noe til pensjon og noe til buffer. Sparer både på konto i bank og i fond.

Sparer barnetrygden, 500 kr, og ellers så mye jeg har mulighet til hver mnd.
Vi sparer for å kjøpe leilighet/hus. Barnetrygden sparer vi i tilfelle det kommer dyre ting hu trenger, kan ta derfra om det trengs.
Nå får vi også kontantstøtte, setter det til side til eventuelle store ting også.
Gøy å spare til husdrømmen da :smiley-bounce012

Har 1 sparekonto til sønnen, bare satt inn penger der 1 gang.

Selv sparer jeg ut fra hva jeg har råd til hver mnd. Har hus og bil men greit med ekstra sparepenger også. Sparer 20kr hver gang jeg trekker kortet. Har kun vanlig sparekonto.
Lurt med sånne sparehacks, blir litt som gebyr på alle kjøp:D

Sparer all barnetrygden på en konto til hvert av barna som står i mitt navn slik at de ikke får trøbbel med lånekassen når den tid kommer. Sparer også i fond månedlig og ellers litt aksjer til både oss og barna. Ellers betaler vi store summer ned på huslånet hver måned slik at vi får nedbetalt hele huset i løpet av 15 år, men det gjør vi bare sånn at vi får masse egenkapital og kan investere litt i boligmarkedet etterhvert, og bygge nytt på ny da vi ser en del ting vi vil gjøre annerledes enn når vi bygde det huset vi bor i nå.

Så bra du har tenkt på det med lånekassen :)Kjedelig å miste stipend pga. formue.

Gu så deilig å være gjeldfri med eget hus på bare 15 år. imponerende

Har 2 spare kontoer, en vanlig, og en feriesparing.
Sparer kr 0-5.000,- på hver av dem hver måned, de fleste blir det kr 2.500,- på hver.
I tillegg litt til hver av barna.

Tror mannen også i gjennomsnitt sparer rundt kr 5.000,- i måneden

Ja, jeg vet, vi burde ha betalt ned mer på lånet nå som renta er lav
Er jo også godt å ha ekstra penger i bakhånd, så grei tid å spare opp ekstra også nå som renta er lav.
Noen grunn til at du ikke sparer i fond? Tenker siden du sparer såpass mye i mnd vil du jo historisk sett få mye bedre avkastning i fond.

Sparer vanligvis 3-4000 i mnd. Nå vil mannen fylle bufferkontoen så det spares nok 5-6000. Noe spares til barna, noe til pensjon og noe til buffer. Sparer både på konto i bank og i fond.
Det er jo ganske bra:) Hvor stor buffer tenker dere å ha? Hver gang jeg når buffermålet mitt så øker jeg det :hilarious: Vet ikke hvor mye som er vanlig å ha

Sparer barnetrygden til barna på hver deres konto i mitt navn. Har spart opp en bufferkonto som bare står der. Sparer fast 1000 kr i mnd i pensjonssparing og 1000 kr mnd på sparekonto. Blir ofte 500-1000 kr til på sparekonto litt avhengig av hva vi bruker penger på den aktuelle mnd (denne mnd blir det ingen ting ekstra for da har jeg kjøpt høst og vinter klær og sko til ungene).
Har valgt sparekonto fremfor fond fordi vi har planer om å bruke de på opppussing om ikke altfor lenge.

Det er jo ganske bra:) Hvor stor buffer tenker dere å ha? Hver gang jeg når buffermålet mitt så øker jeg det :hilarious: Vet ikke hvor mye som er vanlig å ha
Jeg har ikke peiling men tror han sikter på 100’. Han styrer økonomien og jeg blir like irritert hver gang han har overført penger fra min konto til sparekontoen.

Er jo også godt å ha ekstra penger i bakhånd, så grei tid å spare opp ekstra også nå som renta er lav.
Noen grunn til at du ikke sparer i fond? Tenker siden du sparer såpass mye i mnd vil du jo historisk sett få mye bedre avkastning i fond.
Vi har hatt ett ganske stort forbruk i ganske mange år, har vært fattige, en dag våknet vi opp og skjønte at vi ikke var det lenger.
Vi fikk ikke kredittkort gjeld eller noe, men spare/buffer ble ikke så stor som den burde være.
Tok oss samen og bygger opp nå.
Trenger også å bytte ut den store bilen, og har lyst til å gjøre det uten å ta opp lån.
For øyeblikket har vi ting på sparekonto, vi får se hva fremtiden bringer

Sparer barnetrygden til barna på hver deres konto i mitt navn. Har spart opp en bufferkonto som bare står der. Sparer fast 1000 kr i mnd i pensjonssparing og 1000 kr mnd på sparekonto. Blir ofte 500-1000 kr til på sparekonto litt avhengig av hva vi bruker penger på den aktuelle mnd (denne mnd blir det ingen ting ekstra for da har jeg kjøpt høst og vinter klær og sko til ungene).
Har valgt sparekonto fremfor fond fordi vi har planer om å bruke de på opppussing om ikke altfor lenge.
Gode sparevaner :)
Sparer du til pensjon i IPS?

Gøy med oppussing som sparemål, ekstra motiverende å ha noe å se frem til :)

Jeg har ikke peiling men tror han sikter på 100’. Han styrer økonomien og jeg blir like irritert hver gang han har overført penger fra min konto til sparekontoen.
Haha.. ja, da hadde hvertfall jeg blitt gærn om noen tok kontroll over mine penger :hilarious:
Godt med en høy buffer, godt med en slik sikkerhet :)

Vi har separat økonomi, men deler felles utgifter. Sikkert fint å dele også da.

Vi har hatt ett ganske stort forbruk i ganske mange år, har vært fattige, en dag våknet vi opp og skjønte at vi ikke var det lenger.
Vi fikk ikke kredittkort gjeld eller noe, men spare/buffer ble ikke så stor som den burde være.
Tok oss samen og bygger opp nå.
Trenger også å bytte ut den store bilen, og har lyst til å gjøre det uten å ta opp lån.
For øyeblikket har vi ting på sparekonto, vi får se hva fremtiden bringer
Så flott :) er jo aldri for sent å begynne. Jeg er også relativt ny som "sparer". Har tidligere hatt et voldsomt høyt forbruk.Gremmes litt over hvor mye jeg sløste tidligere. Er så godt å ha kontroll nå :)

Og tenk så deilig å kunne kjøpe bil uten lån, det er et av mine mål også når jeg skal ha ny bil om noen år.

Her har vi ikke fått begynt å spare til bolig enda, men blir nok å prøve å fylle bsu sånn etterhvert.
Nå sparer vi kun på buffer til uforutsette ting. Veldig deilig å ha noe hvis noe skulle gått skeis ;)

Back
Topp