Utvidet barnetrygd og fastsettelse av barnebidrag

Bkno1946710

Første møte med forumet
Hei.

Lurer på om noen har vært i samme situasjon som meg:

Vært gjennom et samlivsbrudd i sommer og flyttet ut fra min eks 1 august med vår felles datter på 1 år. Er også gravid med termin i desember.

Frem til nå har far vært veldig vanskelig å ha med å gjøre. Han nekter å signere flyttemelding for vår datter. Har vært i dialog med folkeregisteret og de ba meg sende det jeg kunne for å dokumentere at hun bor fast hos meg.

Det er først i går at han godtok å skrive under på en samværsavtale når vi var på fvk. Men i avtalen står det at den er midlertidig til enten; vi begge to er enige om en ny avtale eller til en rettslig vurdering er gjort. Pga det avslo i dag folkeregisteret flytting for vår datter fordi avtalen er midlertidig og viser ikke at hun kommer til å bo fast hos meg de neste 12 mnd. Jeg skal ringe dem i morgen og prøve å klage fordi det står også at denne avtalen er gyldig frem til vi begge er enige om en ny avtale. En rettslig prosess kan ta lang tid.

Men dersom han innser at han ikke vil koste på seg en advokat osv vil jo denne avtalen stå slik den er til vi begge er enige om en ny avtale. Jeg har fått råd fra min advokat om å la han stevne meg hvis han ønsker det. Fordi jeg har den avtalen jeg ønsket å ha i utgangspunktet. Og som sagt, hvis han innser at det vil bli veldig dyrt med advokat kan det jo hende at han ikke tar det skrittet.

Men i påvente av dette har jeg nå søkt om utvidet barnetrygd og fastsettelse av barnebidrag. Det jeg lurer på er om jeg risikerer å få avslag pga folkeregistert adresse? Snakket med nav nå og de kunne ikke svare meg på dette. De sa at jeg må vente på vedtak. De sa også at jeg hadde dokumentert saken veldig godt og bevist med det jeg kan at hun bor hos meg og at det med folkeregisteret adresse ikke går gjennom fordi han ikke vil signere den.

I forbindelse med barnebidrag bør vel samværsavtale være grunnlaget? Selv om hun står registrert på far sin adresse? Vi har ikke avtale om delt fast bosted, og jeg har dokumentert for nav at han nekter å skrive under på flyttemelding.

Samme for utvidet barnetrygd. Samværsavtale viser jo at hun bor fast hos meg....

Hvis noen kjenner til hvordan dette fungerer eller har vært i lignende situasjon setter jeg stor pris på råd/tips/erfaringer

Dumt spørsmål, men bor du og barnefar i samme kommune fortsatt? Innenfor samme skolekrets? Spør hos familievernkontoret hva de mener skal gjøres i dette tilfellet?

Be om å få noe skriftlig fra familievernkontoret angående situasjonen som du kan legge ved til folkeregisteret? det kan umulig være første gang (dessverre) noe slikt skjer.

Be om å få noe skriftlig fra familievernkontoret angående situasjonen som du kan legge ved til folkeregisteret? det kan umulig være første gang (dessverre) noe slikt skjer.

De sier de ikke kan skrive noe som helst. De er bare der for mekling. Ingenting blir journalført en gang...
Har snakket med advokaten min, hun skulle prøve å finne ut av dette med folkeregisteret

De sier de ikke kan skrive noe som helst. De er bare der for mekling. Ingenting blir journalført en gang...
Har snakket med advokaten min, hun skulle prøve å finne ut av dette med folkeregisteret
Sniker, men dette hørtes rart ut. Vet av flere tilfeller der de har hjulpet med å sette opp skriftlige avtaler mellom foreldrene når det er en enighet.

Her står det veldig godt forklart hva som må gjøres.

https://www.stortinget.no/no/Saker-...porsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=18936

Hvis dere ikke blir enige må det opp for domstol eller fylkesmannen.

En forelder kan ikke bestemme alene.

Man får ikke noe før man har fått registrert adresse i folkeregisteret, det fikk ikke jeg iallefall...

Har hatt tett dialog med folkeregisteret. De sa at 6 mnd etter jeg har flyttet ut, hvis jeg kan bevise med bekreftelse fra barnehagen at jeg henter/leverer mer eller mindre hver eneste dag og kan vise til at vi fortsatt har samme samværsavtale så kan de fatte et vedtak uten fars underskrift
Med mindre far ikke tar skrittet med å gå rettens vei orker ikke jeg å gjøre det heller. Er jo tross alt gravid midt oppi det hele med termin om 4 mnd.

Også snakket jeg med advokat og fikk beskjed om at nav må forholde seg til de faktiske forholdene. Altså at folkeregistert adresse her eller hos far skal ikke ha noe å si for å få utvidet barnetrygd og barnebidrag. De må forholde seg til samværsavtale.
Godt det, hvis ikke hadde det jo vært fryktelig enkelt for mange foreldre å slippe å betale barnebidrag i 6 mnd eller mer avhengig av hvor lang tid det tar før man kan få folkeregisteret til å fatte et vedtak

Har hatt tett dialog med folkeregisteret. De sa at 6 mnd etter jeg har flyttet ut, hvis jeg kan bevise med bekreftelse fra barnehagen at jeg henter/leverer mer eller mindre hver eneste dag og kan vise til at vi fortsatt har samme samværsavtale så kan de fatte et vedtak uten fars underskrift
Med mindre far ikke tar skrittet med å gå rettens vei orker ikke jeg å gjøre det heller. Er jo tross alt gravid midt oppi det hele med termin om 4 mnd.

Også snakket jeg med advokat og fikk beskjed om at nav må forholde seg til de faktiske forholdene. Altså at folkeregistert adresse her eller hos far skal ikke ha noe å si for å få utvidet barnetrygd og barnebidrag. De må forholde seg til samværsavtale.
Godt det, hvis ikke hadde det jo vært fryktelig enkelt for mange foreldre å slippe å betale barnebidrag i 6 mnd eller mer avhengig av hvor lang tid det tar før man kan få folkeregisteret til å fatte et vedtak

Ja, jeg mener det også stod noe i den jeg henviste til om at etter 6 mnd kunne det fattes vedtak. Jeg fikk ingenting før jeg fikk ordnet folkeregisteret adresse riktig. Men nå signerte far etterhvert uten noe problem heldigvis.

Bidrag kan man også søke etterskuddsvis, han er bidragspliktig selv om han evt ikke betaler. skjønner godt du ikke orker å gå videre om det ikke er nødvendig.
Håper alt ordner seg godt for deg.

Back
Topp