Svangerskapspenger

Okergul

Flørter med forumet
Hei.

Kjenner stresset tar meg igjen og når godt over ørene på jobb om dagen. Jeg står/går hele dagen og det er et evig tidspress. Ikke er det mulighet for tilrettelegging heller..

Noen som har fått svangerskapspenger nå eller før? Er det vanskelig å få?

Har møte med jordmor på fredag, men kjenner jeg er forferdelig engstelig for å bli sett på som lat eller sytete, men kjenner rett å slett at dette går ikke lengre..
 
Har dessverre ikke noe erfaring, men jeg kan aldri tro at jordmor vil tro at du er lat og sytetet:Heartred

Masse lykke til på fredag!

Du må gjerne fortelle hvordan det går, da jeg ser for meg at jeg på sikt også må søke svangerskapspenger eller sykemeldes pga stress på arbeidsplassen, med lite mulighet for tilrettelegging.
 
Har dessverre ikke noe erfaring, men jeg kan aldri tro at jordmor vil tro at du er lat og sytetet:Heartred

Masse lykke til på fredag!

Du må gjerne fortelle hvordan det går, da jeg ser for meg at jeg på sikt også må søke svangerskapspenger eller sykemeldes pga stress på arbeidsplassen, med lite mulighet for tilrettelegging.

Takk! Håper det går seg til, ønsker helst ikke å gå ut i sykemelding dersom jeg slipper, kipt å bruke opp kvota dersom det skulle være noe senere, men såklart, får jeg ikke svangerskapspenger nå blir det jo det.

Veldig spent på hva jordmor sier, synes hun var litt kvass på første svangerskapskontroll, men kan jo være siden det var rett før ferie eller hun hadde en dårlig dag, hvem vet.

Skal holde deg oppdatert!
 
Kva som gjer at det ikkje kan tilretteleggast for deg?

arbeidet skal vere til fare for barnet. Så det blir jo ein vurderingssak.

men husk at det skal gå å få delvis svangerskapspenger og. Har sett det er vanligst om det er stress som er utfordringen. Men har og skjønt at stress kan vere meir utfordrande grunn til å få det.
Det er jo meir ein vurderingssak enn om ein f.eks arbeider med kjemikalier eller personar som kan utøve vold.
 
Kva som gjer at det ikkje kan tilretteleggast for deg?

arbeidet skal vere til fare for barnet. Så det blir jo ein vurderingssak.

men husk at det skal gå å få delvis svangerskapspenger og. Har sett det er vanligst om det er stress som er utfordringen. Men har og skjønt at stress kan vere meir utfordrande grunn til å få det.
Det er jo meir ein vurderingssak enn om ein f.eks arbeider med kjemikalier eller personar som kan utøve vold.

Eier og driver eget As, har samme rettigheter som vanlig ansatt med tanke på sykepenger o.l.

Problemet er at om jeg gir meg selv tilretteleggingen jeg trenger, jobber mindre med kunder, mer med administrativt arbeid, går jeg ned i lønn/mister inntekt til bedriften. Derfor tenker jeg at evt svangerskapspenger kan være aktuelt.

Slik det er nå står jeg i kundebehandling 7,5 time om dagen, de fem minuttene jeg har mellom kunden går til vasking pga coronarestriksjoner.

Jobber også en del med farger/spray/lakk så det i seg selv er jo ikke helt heldig.

Spent på å høre hva jordmor sier i morgen
 
Du får nok ikke svangerskapspenger på dette grunnlaget, da svangerskapspenger gis på grunnlag av fare for foster. I tillegg må arbeidsgiver bekrefte at tilrettelegging ikke er mulig. Jeg har svangerskapspenger da jeg jobber akkuttpsykiatrisk med stor fare for trusler og vold på arbeidsplassen, altså psykososiale forhold, andre grunner kan være f.eks farlige kjemikalier. Men tipper du kan få en sykemelding :angelic: https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger
 
Eg trur heller ikkje du vil kunne få svangerskapspenger på dette grunnlaget.

Då må det bli pga kjemikaliene du jobbe med. Men då må du kunne vise til at det at du brukar dei er til fare for fosteret. Farlig innebærer ofte at det er bevist at stoffene som blir brukt gir fare for abort, lav fødselsvekt, for tidlig fødsel, misdannelsar etc. Ein tanke om at det nok er «ikkje heldig» blir for tynt. (For nav altså)

Sjølv jobba eg i sikkerhetspsykiatrien med første. Ville ikkje fått svangerskapspenger då eg kunne fått administrative oppgaver, evt blitt flytta til anna post. Då eg var i praksis på Haukeland var det 9!! sjukepleiarar som var gravide på samme post. Dei administrerte ein god del cellegift ved posten, men ingen fekk svangerskapspenger likevel. Dei 7 første som meldte om graviditet fortsatte som vanlig, men var ikkje inne hos pasienten som hadde fått cellegift akkurat den dagen det vart gitt. Og dei to siste som meldte frå om det måtte bytte til ein anna avdeling då avdelingen ikkje hadde kapasitet til å tilrettelegge for fleire enn dei 7 første.
Så å få svangerskapspenger er ikkje lett. Og eg veit fleire som har fått først etter å ha vore gjennom fleire klagerundar med nav.

Men sjukemelding vil du nok kunne få om graviditeten gjer at du ikkje klarar stå heilt eller delvis i jobb.
 
Du får oppdatere oss på hvordan det går:)

Jeg har også en veldig stressende jobb, i tillegg til at det er tungt fysisk arbeid. Har selv begynt å lure på hva jeg skal gjøre når kroppen eventuelt sier stopp. Men tenke nok at det blir sykmelding da.

Krysser hvertfall fingrene for at du og jordmora finne en god løsning for deg:happy:
 
Eg trur heller ikkje du vil kunne få svangerskapspenger på dette grunnlaget.

Då må det bli pga kjemikaliene du jobbe med. Men då må du kunne vise til at det at du brukar dei er til fare for fosteret. Farlig innebærer ofte at det er bevist at stoffene som blir brukt gir fare for abort, lav fødselsvekt, for tidlig fødsel, misdannelsar etc. Ein tanke om at det nok er «ikkje heldig» blir for tynt. (For nav altså)

Sjølv jobba eg i sikkerhetspsykiatrien med første. Ville ikkje fått svangerskapspenger då eg kunne fått administrative oppgaver, evt blitt flytta til anna post. Då eg var i praksis på Haukeland var det 9!! sjukepleiarar som var gravide på samme post. Dei administrerte ein god del cellegift ved posten, men ingen fekk svangerskapspenger likevel. Dei 7 første som meldte om graviditet fortsatte som vanlig, men var ikkje inne hos pasienten som hadde fått cellegift akkurat den dagen det vart gitt. Og dei to siste som meldte frå om det måtte bytte til ein anna avdeling då avdelingen ikkje hadde kapasitet til å tilrettelegge for fleire enn dei 7 første.
Så å få svangerskapspenger er ikkje lett. Og eg veit fleire som har fått først etter å ha vore gjennom fleire klagerundar med nav.

Men sjukemelding vil du nok kunne få om graviditeten gjer at du ikkje klarar stå heilt eller delvis i jobb.


Mange av stoffene vi jobber med er bevist farlige altså, løsemidler i feks hårspray, hydrogenperoxid +++

Men får høre hva jordmor sier i morgen
 
Mange av stoffene vi jobber med er bevist farlige altså, løsemidler i feks hårspray, hydrogenperoxid +++

Men får høre hva jordmor sier i morgen

Kjappe googlesøk gir ikkje noko tydelige svar på f.eks hårspray og hydrogenperoxid. Hydrogenperoxid skal vere så ustabil i bindingane at den blir ufarlig etter sekunder i lufta og hårpleieprodukter generelt ansees som trygt om ein har nok ventilasjon og lufting slik f.eks ein salong skal ha.
Har ikkje tilgang på dei største søkemotorane med nyare forskning her heime, men likevel.

prøver ikkje vere vanskelig her. Poenget mitt er at ein ikkje får svangerskapspenger på synsing. Ein må kunne vise til fakta frå gode kilder der ein kan vise til at å bli utsett for dei kjemikalia ein vert utsett for (i dei mengdene ein står i) faktisk kan skade fosteret/ evt avslutte svangerskapet tidlig/for tidlig.
Lykke til hos jordmor i morgon! Og husk uansett om ho er for eller i mot ditt ønske om svangerskapspenger så er det nav som bestemmer. Så seier ho nei kan du likevel søke og få ja. Seier ho ja kan absolutt nav seie nei likevel.

Dersom du skal søke bør du finne at noko av det du utsettes for (og ikkje kan unngå å utsettes for gjennom tilrettelegging) er skadelig for fosterutviklingen (i dei mengdene du vert utsett for dei).
Tviler faktisk på at NAV ville tatt hensyn til at du f.eks vil tape i kroner og ører på å måtte fjerne ein behandling eller to under graviditeten. Då det er faktorar som ikkje har noko med kriteriene for svangerskapspengene.
Om det er du som «tar skaden» av stress og produkter er det sjukemelding som gjeld.

Men igjen. Kvar sak skal alltid ha ein individuell vurdering. Lykke til!
 
Kjappe googlesøk gir ikkje noko tydelige svar på f.eks hårspray og hydrogenperoxid. Hydrogenperoxid skal vere så ustabil i bindingane at den blir ufarlig etter sekunder i lufta og hårpleieprodukter generelt ansees som trygt om ein har nok ventilasjon og lufting slik f.eks ein salong skal ha.
Har ikkje tilgang på dei største søkemotorane med nyare forskning her heime, men likevel.

prøver ikkje vere vanskelig her. Poenget mitt er at ein ikkje får svangerskapspenger på synsing. Ein må kunne vise til fakta frå gode kilder der ein kan vise til at å bli utsett for dei kjemikalia ein vert utsett for (i dei mengdene ein står i) faktisk kan skade fosteret/ evt avslutte svangerskapet tidlig/for tidlig.
Lykke til hos jordmor i morgon! Og husk uansett om ho er for eller i mot ditt ønske om svangerskapspenger så er det nav som bestemmer. Så seier ho nei kan du likevel søke og få ja. Seier ho ja kan absolutt nav seie nei likevel.

Dersom du skal søke bør du finne at noko av det du utsettes for (og ikkje kan unngå å utsettes for gjennom tilrettelegging) er skadelig for fosterutviklingen (i dei mengdene du vert utsett for dei).
Tviler faktisk på at NAV ville tatt hensyn til at du f.eks vil tape i kroner og ører på å måtte fjerne ein behandling eller to under graviditeten. Då det er faktorar som ikkje har noko med kriteriene for svangerskapspengene.
Om det er du som «tar skaden» av stress og produkter er det sjukemelding som gjeld.

Men igjen. Kvar sak skal alltid ha ein individuell vurdering. Lykke til!


Det er jo overhode ikke snakk om bare en eller to behandlinger, over 80% av min totale arbeidsmengde er kjemiske behandlinger, farge, bleking, keratinbehandlinger, permanent. Hadde det vært snakk om så lite hadde det ikke vært noe problem, men slik det er nå har jeg mistet 50% av inntekten min fordi jeg rett og slett ikke klarer stå i jobb slik det er nå. Som jeg har forstått det har ikke nav rett til å overprøve jordmor/lege sin vurdering, men kan hende jeg har misforstått .

Så å si all forskning på feks hårspray, farge er testet ved privat bruk, nei det er ikke farlig å spraye håret to ganger om dagen eller farge håret en gang i måneden. Men når du står i spray og farge hele dagen er det noe annet.

Her er en fin link som lister opp noen av stoffene vi jobber med og eventuelle skader av disse. Nå i korona tiden er vi også ekstra utsatt for kjemiske skader av all desinfiseringen vi bruker.

https://sornett.no/arkiv/193176
 
Jordmor skrev ut søknad om svangerskapspenger for de som lurte på det. Med grunnlag for stress og kjemiske stoffer på jobb som kan være helseskadelig for fostret. Nå kan jeg senke skuldrene litt og forhåpentligvis få energien litt tilbake
 
Jordmor skrev ut søknad om svangerskapspenger for de som lurte på det. Med grunnlag for stress og kjemiske stoffer på jobb som kan være helseskadelig for fostret. Nå kan jeg senke skuldrene litt og forhåpentligvis få energien litt tilbake

Godt å høre!! ❤️
 
Jordmor skrev ut søknad om svangerskapspenger for de som lurte på det. Med grunnlag for stress og kjemiske stoffer på jobb som kan være helseskadelig for fostret. Nå kan jeg senke skuldrene litt og forhåpentligvis få energien litt tilbake
Så godt å høre!
Tusen takk for tilbakemeldingen.
Ikke bruk energien din på å forsvare deg her inne, dette er opp til deg, din jordmor og NAV :Heartred
Jeg var hos min jordmor i dag og hun sa faktisk at dersom det blir problemer med tilrettelegging på jobb så måtte jeg bare si i fra og så skulle vi søke svangerskapspermisjon:)
 
Jeg mener også å ha lest en plass at nav ikke får overprøve lege/jordmor når det er snakk om svangerskapspenger.
Bra at det ble sendt søknad, greit å være på den sikre siden når man jobber med kjemikalier.
Jobbet som frisør i flere år selv før jeg måtte gi meg pga plager med nakke og skuldre, har nok villet søkt om svangerskapspenger selv om jeg hadde blitt gravid mens jeg enda var i yrket.
 
Veit om ei som fikk svangerskapspenger selv om jobben i seg selv ikke er uegnet for gravide. Det var jordmor som da anbefalte dette, og det gikk gjennom. Jeg er ganske sikker på at NAV ikke overprøver lege/jordmor, så lenge det ikke er helt på jordet hvorfor de søker, noe det ikke er i ditt tilfelle. Håper du får positivt svart raskt!
 
Jeg har gått over på svangerskapspenger. Gikk like tidlig over på svangerskapspenger ved forrige graviditet. Vet ikke hvor vanskelig det er å få gjennom søknad, men har hørt at de krever en god begrunnelse fra jordmor/lege. Nå jobber jeg på institusjon med rus/adferd hvor det ikke er mulighet for tilrettelegging da jeg bor på jobb 11 døgn i måneden, så her har det ikke vet noe problem!
 
Hvordan fungerer det når man søker om svangerskapspenger? Jeg ser behandlingstiden hos NAV er på 4 uker. Går man hjemme /jobber redusert mens søknaden er til behandling? Hva om NAV faktisk avslår søknaden? Får man det da dekket som sykepenger i stedet eller blir det tapt inntekt? Hmmm, nå fikk jeg mange spørsmål i hodet.
 
Back
Topp