Soving på dagtid - avvenne vugging

Lilje92

Gift med forumet
Junilykke 2020 ♡
Junibollene 2023
Vesla her på 9 uker sover godt i senga si på natta (takk og pris!), men på dagtid skjer kun soving i vugga på stua og den må VUGGES konstant! Stopper den opp våkner hun. Sover også på tur i vognen, men sjelden mer enn en 30 min dubb. Har prøvd med vogna inne, men det går ikke foreløpig... Noen som har noen gode tips for å avvenne vuggingen? Skulle så gjerne hatt sovetiden hennes til å gjøre noe annet enn å sitte i sofaen :p
 
Ikke noe tips for å få slutt på vugging på dagtid, for det trengs gjerne her også, men her fungerer bæretøy bra. Mini sovner fort når hun får være helt inntil, og sover godt (duppen blir gjerne mye lengre enn i seng eller vogn også!). Det blir jo vugging oppi bæretøyet og, så lenge man driver med noe. :happy:
 
Ikke noe tips for å få slutt på vugging på dagtid, for det trengs gjerne her også, men her fungerer bæretøy bra. Mini sovner fort når hun får være helt inntil, og sover godt (duppen blir gjerne mye lengre enn i seng eller vogn også!). Det blir jo vugging oppi bæretøyet og, så lenge man driver med noe. :happy:

Vi har prøvd å bære, men det er visst ikke så stas :inpain: Må kanskje prøve igjen, men det har ikke vært noe suksess hittil.. :sorry:
 
Sniker. Tror bare baby må bli litt større. Det er kjempebra at hun sover i det store og det hele. Min på 7 mnd er stort sett våken hele dagen, så jeg har null tips å komme med, annet enn at du får jo bare fortsette å prøve. Hadde jo vært kjekt å kunne gjøre annet mens hun sover, men det er nå ikke alltid at det går. Med min går det for eksempel ikke, skal han sove godt må jeg ligge ved siden av. Når han var like liten som din, så måtte jeg bære han og gå rundt for at han skulle sove. Stoppet jeg opp, så var han misfornøyd igjen. Nå ligger han heldigvis i senga og sover dupp, men må som sagt ligge ved siden av (samsoving). Så, ville bare si det så du ikke tror at babyer skal sove alene og at det er noe galt siden din må vugges konstant. Tror det er heeeelt normalt.
 
Her vil hun bare sove på fanget på dagtid. Av og til, når det er mye action med toåringen med lyd og herjing, sovner hun rett ut i babygymmen. Men det er unntaket, vanligvis kun på fanget, og prøver jeg å snike henne bort i vogga våkner hun etter tre minutt. Straks 11 uker. På natta sover hun i vår seng.
 
Sniker. Tror bare baby må bli litt større. Det er kjempebra at hun sover i det store og det hele. Min på 7 mnd er stort sett våken hele dagen, så jeg har null tips å komme med, annet enn at du får jo bare fortsette å prøve. Hadde jo vært kjekt å kunne gjøre annet mens hun sover, men det er nå ikke alltid at det går. Med min går det for eksempel ikke, skal han sove godt må jeg ligge ved siden av. Når han var like liten som din, så måtte jeg bære han og gå rundt for at han skulle sove. Stoppet jeg opp, så var han misfornøyd igjen. Nå ligger han heldigvis i senga og sover dupp, men må som sagt ligge ved siden av (samsoving). Så, ville bare si det så du ikke tror at babyer skal sove alene og at det er noe galt siden din må vugges konstant. Tror det er heeeelt normalt.

Det er godt å høre! (ikke at din ikke sov alene såklart, men at det er normalt og at det blir bedre :) ) man blir jo litt sånn påvirket av de som sier at de kan legge baby i vugge/vogn også sovet de der i to timer... Og en mor som sier at "så bortskjemt babyen er som blir vugget hele tiden" :oops: Jeg satser på at det blir bedre ja, og så får jeg multitaske så godt det lar seg gjøre enn så lenge! Har en lang snor i vugga så jeg kan gå litt rundt og trekke i den innimellom :hilarious:
 
Tror nok du må belage deg på at det kan ta tid men de er så forskjellig de små:) har lest mange som har brukt rock it eller sleapytroll ( slik dings som vugger vognen) med suksess for avlasting:)

har ikke testet selv men her måtte vi vugge til hun var 10 mnd. (men kun for innsovning etter va 3 mnd)
 
Det er godt å høre! (ikke at din ikke sov alene såklart, men at det er normalt og at det blir bedre :) ) man blir jo litt sånn påvirket av de som sier at de kan legge baby i vugge/vogn også sovet de der i to timer... Og en mor som sier at "så bortskjemt babyen er som blir vugget hele tiden" :oops: Jeg satser på at det blir bedre ja, og så får jeg multitaske så godt det lar seg gjøre enn så lenge! Har en lang snor i vugga så jeg kan gå litt rundt og trekke i den innimellom :hilarious:

Mitt barn har alltid kunnet legges ned etter han har sovet. I perioder har han våknet for tidlig og jeg må hjelpe han i søvn med å vugge eller amme, men generelt har jeg trillet han i søvn og latt vognen stå når han har sovnet, ammet i søvn og gått ut i stua igjen eller båret i bæresjal og kunnet legge han fra meg 5 min etter han har sovnet - og jeg har ikke gjort NOENTING for at det skulle bli sånn :) han ble bare født sånn, og det var rett og slett bare flaks.
Babyer har ulike behov for støtte til å falle i søvn - og forbli sovende. Man kan gradvis forsøke litt mindre enn forrige gang og se hvrodn babyen reagerer. Men om den bare våkner eller ikke faller til ro må man gjøre det i et langsommere tempo.
https://bufdir.no/Foreldrehverdag/Baby/Babyer_og_sovn/

Synes det står en del fint på denne siden og søvnstøtte. Du gjør hvertfall ikke noe galt og skjemmer ikke bort babyen din. Kjenner flere som har babyer som ikke sover uten å blø bært eller vugget, og de har ikke gjort noe annerledes enn meg fra starten. Det er rett og slett bare sånn babyen er :) ❤️ og det vil bli bedre en eller annen gang.

En artikkel om babyer og gråt i bæretøy :)
https://bereglede.no/babyen-liker-baereselen/
 
Det er godt å høre! (ikke at din ikke sov alene såklart, men at det er normalt og at det blir bedre :) ) man blir jo litt sånn påvirket av de som sier at de kan legge baby i vugge/vogn også sovet de der i to timer... Og en mor som sier at "så bortskjemt babyen er som blir vugget hele tiden" :oops: Jeg satser på at det blir bedre ja, og så får jeg multitaske så godt det lar seg gjøre enn så lenge! Har en lang snor i vugga så jeg kan gå litt rundt og trekke i den innimellom :hilarious:
Har noen sagt til deg at babyen din blir bortskjemt? Drit isåfall i det. Hva vet hun, hun kan ta seg en bolle. Du skjemmer ikke bort babyen din, du gir den trygghet og støtte. Gjør det som fungerer for deg og baby. Jeg satt også med snor i vippestol eller vippet med foten mens jeg prøvde å spise en halv brødskive. Man må bare gjør det som fungerer, barn er ulike!
 
Tror nok du må belage deg på at det kan ta tid men de er så forskjellig de små:) har lest mange som har brukt rock it eller sleapytroll ( slik dings som vugger vognen) med suksess for avlasting:)

har ikke testet selv men her måtte vi vugge til hun var 10 mnd. (men kun for innsovning etter va 3 mnd)

Ja, vi har rockit! Men den er visst ikke god nok :p innsovning med vugging er ok, så det høres lovende ut! :)
 
Har noen sagt til deg at babyen din blir bortskjemt? Drit isåfall i det. Hva vet hun, hun kan ta seg en bolle. Du skjemmer ikke bort babyen din, du gir den trygghet og støtte. Gjør det som fungerer for deg og baby. Jeg satt også med snor i vippestol eller vippet med foten mens jeg prøvde å spise en halv brødskive. Man må bare gjør det som fungerer, barn er ulike!

True that! :)
 
Har det likt som deg jeg også! Og er helt enig med det de andre skriver, kommer an på baby. Mi første sov godt fra starten, og jeg samsov aldri med henne. Lillesøster hylte den første mnd om hun ikke lå inntil meg på natta. Nå går det heldivis bedre på natt, men kaver med søvn på dagen. Hopper på hoppeball, bæresele, gynger opp og ned eller gir pupp for at hun skal sove. Har en rock it, den fungerer litt når hun har sovnet fra før. :) Har inne noe tips, men har tenkt å prøve å gradvis gi mindre service.. Eneste tipset jeg har, er at en venter litt og ser hva som trengs i stedet for å løfte opp med en gang.
 
Har det samme problemet her! Hu mi finner ikke roa på dagen og har som regel små dupp på meg eller i vippestolen(vet noen ikke er så fan av dette, men eneste plassen hu finner roen så det får bare være). Hun sover da som regel ikke mer enn en halv time topp! Vi har bare aksepteret at hu er sånn og løper å gjør ting når hun forsvinner i 30 min eller ligger på babygymmen. Ellers så er hun veldig glad i bæresjal et, men vil helst sitte der å kikke og ikke sove, men får gjort litt heldigvis da med henne på magen. Hun kan være litt sutrete i startene men begynner ejg å gå går det som regel greit :happy:
 
Mi si sover kun åå dagtid om hun får ligge opp på meg. Legger jeg henne fra meg våkner ho. Ho sover godt i vogn og bil så lenge det er bevegelse stopper vognen våkner hun. Har hatt lengre dupper etter en lang kjøretur i bilstolen sin men kan ikke gjør det hver dag. Kan som regel legge hun i banygym eller vippestol en stund sånn jeg får gjort noe men hun vil som regel ha selskap ettet en stund. Jeg tror det er litt sånn at noen babyer liker å ha litt alenetid og andre liker å ha mye nærhet ❤ ingenting er feil og man kan ALDRI skjemme bort babyer ❤
 
Vi har prøvd mye forskjellig på dagtid :p På natta sover hun som en prinsesse i sengen sin, og våkner kun for pupp før hun sovner med en gang igjen.
Hun sover aller best på dagtid dersom hun kan sove på meg, da sover hun gjerne 1-2 timer. Samme hvis hun sovner i bilen på langtur, da kan hun sove lenge etter at vi har tatt bilstolen ut av bilen. I senga på dagtid og i vogn sover hun som regel 20-30 minutt uansett om jeg triller på vognen hele tiden eller går tur.. Men plutselig en dag så kan hun finne på å sove 1-2 timer i senga eller i vogna som står stille :dead:
Jeg tenker at så lenge hun får en lang dupp iløpet av dagen, så får de andre bare være korte ;) Det går seg vel til når hun blir litt større, hun er bare 3 måneder enda :happy:
 
Back
Topp