Hvor mye vokser barna?

Askeladden

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
MayDay2021
Har en toåring.

Til nå har hun vokst veldig fort.
Må legge bort og kjøpe nye klær hele tiden.

Når kan jeg forvente at det roer seg litt?
Om det gjør det?

Noen med eldre barn som har erfaring?

Hører flere snakke om at vinterskoene/dress har vart to sesonger, men her kjøper vi nytt hver sesong og da gjerne 2 størrelser større enn sist sesong.

Hilsen ei som gleder seg til klærne varer litt lengre.

Han vokste veldig fort fra 0-1 år. Var 15 kg når han var 1 år. Etter det så har han kanskje gått opp en str hvert halvår. Er 3 år nå og bruker str 4-5 år. Veier 18 kg.
Men vi kan ikke bruke samme str i to sesonger nei. Ser ikke for meg at de bruker samme str i to sesonger før om mange år.
Jeg fikk nye klær hver sesong helt til jeg var 12-13 år ca, da var jeg var jeg ca 170 og ferdig utvokst i høyden

Min er 2,5 år, blir 3 i januar.
Gjennomsnittlig vil jeg si at klærne varer i ca 6-10 mnd om gangen nå, avhengig av passform. Regntøyet jeg kjøpte i fjor høst er for lite nå, mens regndressen jeg kjøpte i februar, som var litt romslig da, nok passer hele denne sesongen også.
Så det er litt flaks om uteklær passer akkurat til sesongen, eller om man må bytte. Vinterdressene vi hadde i fjor var litt romslige, så de passer nok på starten av denne sesongen men kan være vi må bytte midt i. Det er liksom ikke godt å si helt enda.

Når det gjelder sko, hadde vi samme par vintersko hele vinteren i fjor. Ventet så lenge som mulig med å kjøpe og legger en ekstra ullsåle i skoen i starten, så kan de være litt mer enn 1 cm romslige. Dette med føtter er nok også individuelt og jeg vil tro de har perioder hvor føttene vokser veldig fort også roer det seg litt. Kommer jo helt an på hvor store føtter man skal få til slutt.
Måtte kjøpte nye joggesko midt i sesongen i år, der samme skjedde også i fjor. Kjøpte overgangssko med 1cm voksetillegg i april, håper de akkurat skal holde ut oktober før de er utvokst.

I fjor høst kjøpte jeg inneklær i str 98 og i år kjøper jeg inneklær i str 104, så vil si voksingen har roa seg litt likevel. Men det kan fortsatt gå litt i rykk og napp.

Tror ikke det er en fasit. Synes mine har brukt baby klærne lenger enn forventet. Alle sier de vokser så fort i starten at man nesten ikke rekker bruke tøyet. Her rakk vi å slite ut babytøy.. Og fra ett års alder brukt en størrelse i nesten et år av gangen. Vokste vel en del mellom 4 og 5 år. Eneste gangen det har vært noe skikkelig hopp. Aldri opplevd at vi plutselig må bytte hele garderoben

Slutter de noen gang? Når de ferdig med pubertet kanskje. Har en 12 åring og der byttes det sko hver sesong ofte to ganger i løpet av samme sesong. Sånn har det vært helt siden start.. :-/
I år blir det veldig dyrt da barnet har 41 i sko, det er herreavdelingen. Og ser neste er på full vei inn i voksen størrelser der også.

Venter enda litt. 7 åringen og 4.5 åringen kan bruke ting litt mer enn en sesong. 4.5 åringen ligger vel på 1 sesong og kanskje noen uker på sko. Mem klær har vart en stund fra de begynte med str 98. Nå er de begge lange og bruker større klær enn alder tilsier så kan ikke akkurat svare på når de skal slutte å vokse så mye. 7 åringen bruker 140 mens 4.5 åringen må straks opp i 122-128. De er av de lengste i sin klasse og bhg gruppe. Så synes enda de vokser vanvittig fort og at jeg kjøper klær og sko hele tiden. Nå har jeg 3 så er altid en eller flere som mangler noe som passer. Eldste roet seg mest siste år i bhg mens fra sommeren til 1 klasse så begynte Hu å vokse mye og begynne ri 2 klasse på torsdag og ikke stoppet den veksten enda.

Vi kjøpte ikke klær for store, de holdt rundt en sesong. Som tenåring holder alt maks tre mnd

Ingen av mine vokser fort, så der brukes klærne lenge. Skoene slites ut fort da, men de kan i utgangspunktet bruke de et par sesonger også.

Vi kjøpte ikke klær for store, de holdt rundt en sesong. Som tenåring holder alt maks tre mnd

Ja, tenåra må det jo være mange, kanskje særlig gutter, som vokser kjempemasse. Bare tenker på sko, samboer husker han hadde str 37 da han var 6 år gammel og 47 ila ungdomsskolen. Må ha gått med MANGE sko i de årene :nailbiting:

Ja, tenåra må det jo være mange, kanskje særlig gutter, som vokser kjempemasse. Bare tenker på sko, samboer husker han hadde str 37 da han var 6 år gammel og 47 ila ungdomsskolen. Må ha gått med MANGE sko i de årene :nailbiting:
Her vokser på en måte jenta fortere nå som hun er liten, mens gutta har vokst jevnt og trutt. De har ikke hoppet så mye i størrelser som jenta gjør.
Men her var det 31 i sko som 6 åring foreløpig nå 41 som 12 åring det har gått noen sko og nå ser jeg det går raskere unna på den kanten også. Barn blir iallefall ikke billigere :p

Min bruker 43 nå, han hadde bittesmå bein første årene på skolen.

Stor forskjell. Eldste min har brukt klær og sko over et par sesonger +. Hun er 5 nå og bytter klær med lillebroren på 2...
Han har nå brått vokst fra str 22-27 på et år mens hun har vokst det samme på 4 år og han har tatt henne igjen i skostr og klær. .. Føler ikke jeg har gjort noe annet enn å kjøpe sko til ham :p

Last edited:
Her vokser på en måte jenta fortere nå som hun er liten, mens gutta har vokst jevnt og trutt. De har ikke hoppet så mye i størrelser som jenta gjør.
Men her var det 31 i sko som 6 åring foreløpig nå 41 som 12 åring det har gått noen sko og nå ser jeg det går raskere unna på den kanten også. Barn blir iallefall ikke billigere :p

Ja, virker som det er veldig individuelle forskjeller mellom barn - også mellom de som har samme gener :p
Jeg selv var 1 hode lavere enn alle ganske lenge, så vil tro jeg nok brukte klær lenge hele barneskolen. Vokste en del rundt 12-14 år også har jeg vært ca lik, bare blitt litt breiere over røven, men hatt lik skostørrelse siden 13 år. Litt billigere enn en som skulle hoppe 6-7 skostørrelser i samme tidsperiode :hilarious:

Mi eldste bruker 98/104,er 3.5år. Vokser i rykk. Plutselig i løpet av 2 mnd så var alt veldig for lite,så kan det gå lenge uten noe særlig som skjer. Yttertøy kjøper eg i den størrelsen hun bruker, men de er stort sett store i størrelsen, så regnklærene hun fikk i fjor høst passer enda

Min vokste forholdsvis fort frem til han var 3 år. Brukte da 116/122 i klær. Bare fra 2,5 år til 3 vokste han 14cm. Vokst 15 cm de neste 3 åra :p
Bruker nå 122/128 og er 6 år og brukt 122 i nesten 1,5 år. Begynt å supplere med 128 de siste månedene.
Sko gikk han opp 2 str frem til han var 4,5 år ca. vokst 4mm på det siste 1,5 årene :p Og bruker fjorårets sko enda, som da hadde 1,5cm vokse tillegg og passer fint enda

Min vokste forholdsvis fort frem til han var 3 år. Brukte da 116/122 i klær. Bare fra 2,5 år til 3 vokste han 14cm. Vokst 15 cm de neste 3 åra :p
Bruker nå 122/128 og er 6 år og brukt 122 i nesten 1,5 år. Begynt å supplere med 128 de siste månedene.
Sko gikk han opp 2 str frem til han var 4,5 år ca. vokst 4mm på det siste 1,5 årene :p Og bruker fjorårets sko enda, som da hadde 1,5cm vokse tillegg og passer fint enda

Veldig forskjell ja :p Barnet mitt som er på alder med din bruker 110 :p

Eldste har vokst som et ugress hele tiden virker det som, nå er hun fem år og bruker 122-128 i klær og 31 i sko. Minste på to år bruker fortsatt str 86, klærne vi kjøpte til han i fjor sommer passet fortsatt i år. Men virker som om han har begynt å strekke seg litt igjen nå de siste ukene. Han virker å vokse i rykk og napp, mens eldste vokser jevnt hele tiden :)

Store forskjeller ja :p han gikk fra å ligge på 90 percentilen til å ligge på rundt 60 om jeg husker helt feil. Så nå er han forholdsvis like jevnaldrende.
Spent på om yngste min blir det. Han er vel på 90 og vært siden start, i perioder over skala. Eldste har ligget på 10 stort sett...

Back
Topp