Sjo-ko-la-deeeeee og vekt

2020baby

Flørter med forumet
Er det bare jeg som craver sjokolade om dagen?

Familien la for snart 2 uker siden om kostholdet og vi har vært kjempeflinke til å holde oss til middelhavskost. Ser også at vektøkningen stoppet med en gang. Kostholdet inneholder masse god mat som er helt topp for meg (kjenner det virkelig), men det er ikke lov med 200g melkesjokolade plate på dette kostholdet dessverre...

Jeg er i uke 38 og har begynt å få sånne mensmurringer og da sikkelig sjokolade sug!

Har i dette svangerskapet gått opp 11kg.
Det er det samme som med førstefødte og da var alle kg borte 2 mnd etter fødsel. Klarte å gå ned 8kg etter det også.

I mine verste stunder tenker jeg «en sjokoladeplate i kveld hadde vel ikke gjort så mye, jeg har jo så menssmerter og vil jo gå ned alt etter fødsel?!».

Men en annen del av meg tenker at jeg må bruke denne supre anledningen på å spise sunt og være fødeklar. Det er jo så kort tid igjen...

PS! BMI’en min tilsier at jeg kunne hatt godt av å gå ned 10-15kg ekstra i permisjonen oppå de 11 svangerskapskiloene.


Andre som er i lignende dilemma og veier for/imot dårlig og bra mat de siste ukene?
Hadde en venninne spurt meg om dette hadde jeg sagt «spis sjokolade, slapp av og kos deg de siste ukene! Slankingen kan du gjøre etter fødsel!»
 
Her har jeg vært usunn i svangerskapet, har hatt enormt sukkerbehov så det har blitt noe omtrent hverdag. Skal sies at jeg var sunn de 3 første månedene og spiste lite godteri pga kvalme og oppkast - likevel gikk jeg opp 7 kg før uke 12. Nå er jeg 40+0 og har gått opp 20 kg o_O etter svangerskapet skal det virkelig skjerpes inn igjen, og trening/aktivitet blir den nye hverdagen. Skal sies jeg ikke har gått mer enn maks 1 km av gangen på mange mnd pga bekkenet
 
Jeg tenker mer sånn: hvorfor ta en hel plate med sjokolade? Belønn den gode innsatsen din med la oss si en kvart plate, et par dager i uka. Det skader ikke fremgangen, det gir en liten boost og stiller kanskje noe av cravingen :)

Men det er lett for meg å si da, her jeg sitter med godteposen min på en mandag :bag: :hilarious:
 
Jeg tenker mer sånn: hvorfor ta en hel plate med sjokolade? Belønn den gode innsatsen din med la oss si en kvart plate, et par dager i uka. Det skader ikke fremgangen, det gir en liten boost og stiller kanskje noe av cravingen :)

Men det er lett for meg å si da, her jeg sitter med godteposen min på en mandag :bag: :hilarious:

Ja enig i det! Det må være lov å spise litt godteri, ellers blir det veldig tungt å bare spise sunt. Bruker til vanlig å bare spise godteri fredag/lørdag. Det jeg har gjort er å heller kjøpe en 70 gr sjokolade i stedet for en 200 gr..... fordi jeg vet at jeg spiser hele greia fort som fy :shy: ingen selvbeherskelse når det kommer til sjokolade :sorry:
 
Ja enig i det! Det må være lov å spise litt godteri, ellers blir det veldig tungt å bare spise sunt. Bruker til vanlig å bare spise godteri fredag/lørdag. Det jeg har gjort er å heller kjøpe en 70 gr sjokolade i stedet for en 200 gr..... fordi jeg vet at jeg spiser hele greia fort som fy :shy: ingen selvbeherskelse når det kommer til sjokolade :sorry:
Gode poeng begge to... skal forsøke å holde meg til ei mindre bit sjokolade til feks helgen, selv om det er litt vanskelig nå som jeg er alene på dagen i permisjon og ingen kan se meg synde! Men hvis menssmertene idag fortsetter ut uken går jeg nok på en veldig planlagt 200g platesmell før!
 
Du har jo en nokså beskjeden vektoppgang og virker som du har funnet nøkkelen til et sunt og bra kosthold for deg/dere. Det er bra!

For at det skal fungere i lengden tenker jeg det også er viktig med balanse og å tillate seg kos. Sjokolade, kakestykke, is, smågodt osv. Men som de andre er inne på: kanskje ikke 200g sjokolade på én kveld? Kan du ikke ha noen kjøreregler for mengde og hvor ofte?

Jeg er som deg: elsker sjokolade! Og har kilo fra før som bør av + graviditetskiloene. I mitt liv er min holdning at jeg spiser snop (med måte), og koser meg med det. Begrenser mengde og til helg (kun fre og lør). Kos kan også være ost&vin, må ikke være godis. Kanskje noe sjokolade innimellom også.
 
Er det bare jeg som craver sjokolade om dagen?

Familien la for snart 2 uker siden om kostholdet og vi har vært kjempeflinke til å holde oss til middelhavskost. Ser også at vektøkningen stoppet med en gang. Kostholdet inneholder masse god mat som er helt topp for meg (kjenner det virkelig), men det er ikke lov med 200g melkesjokolade plate på dette kostholdet dessverre...

Jeg er i uke 38 og har begynt å få sånne mensmurringer og da sikkelig sjokolade sug!

Har i dette svangerskapet gått opp 11kg.
Det er det samme som med førstefødte og da var alle kg borte 2 mnd etter fødsel. Klarte å gå ned 8kg etter det også.

I mine verste stunder tenker jeg «en sjokoladeplate i kveld hadde vel ikke gjort så mye, jeg har jo så menssmerter og vil jo gå ned alt etter fødsel?!».

Men en annen del av meg tenker at jeg må bruke denne supre anledningen på å spise sunt og være fødeklar. Det er jo så kort tid igjen...

PS! BMI’en min tilsier at jeg kunne hatt godt av å gå ned 10-15kg ekstra i permisjonen oppå de 11 svangerskapskiloene.


Andre som er i lignende dilemma og veier for/imot dårlig og bra mat de siste ukene?
Hadde en venninne spurt meg om dette hadde jeg sagt «spis sjokolade, slapp av og kos deg de siste ukene! Slankingen kan du gjøre etter fødsel!»
Jeg kjenner også på et ekstremt sug etter sjokolade for tiden! Det har vært intenst de siste dagene! Jeg er i dag 39+4....
 
Opplever også craving etter sjokolade siste dagene! Har selv gått opp 10kg i graviditeten, mesteparten kom under andre trimester. Synes ikke det gjør noe å unne seg godis iblant :hungry:
 
Dere er ikke alene altså, sikker på st jeg kunne spist en stor sjokoladeplate alene hver eneste dag:facepalm: heldigvis holder mannen meg i tøylene der og setter grenser
 
Natt til tirsdag fikk jeg store menssmerter og fisket ut sjokoladekjekspakken fra fødevesken som jeg trykket ned i sin helhet kl.02 om natten!

Prøvde virkelig ikke å gjøre det, men når Paraceten ikke fungerte og jeg hadde så vondt måtte jeg bare! tror jeg sovnet 10 min etter... sukker virker smertestillende for meg virker det som!

*teller ned dagene til helgen*
 
Back
Topp