Slitsomt med amming, gå over til flaske?

AnLinnea

Elsker forumet
Himmelbarn
Påskekyllingene 2020
Jeg fullammer jenta vår, og hun legger godt på seg. Dette er mitt tredje barn, de to første ammet jeg til de var 9 måneder, da ville de ikke mer. Med første barnet var det styrete å amme og jeg startet med smaksprøver da hun var 4 måneder. Mellomste ammet jeg lett som bare det, og fullammet til han var 6 måneder. Denne gangen har det også vært mye styr, men nå går det bra. Hun er nå 4 måneder (født 23 dager før termin).

Jeg kjenner at jeg bare er så lei av den ammingen. Jeg synes det på en måte er så mekanisk. Bare mating liksom, ikke noe særlig kos. I tillegg har jeg mye muskel- og skjelettplager, så synes det kan være smertefullt (både liggende og sittende stilling). Jeg bruker også til vanlig noen medisiner jeg ikke kan gå på nå.. og det merker jeg. Selvfølgelig er det ingen som stopper meg fra å gå over til flaske, men jeg synes det også virker styrete. På natta er det jo nydelig å slippe å stå opp fra senga for å mate babyen.

Jeg vet godt alle helsefordelene for mor og barn med fullamming, både her og nå og på lang sikt, det er derfor jeg holder ut. Men jeg begynner å vurdere om vi skal trappe ned til i alle fall delamming.

Hva gjør dere andre? Hva er deres erfaringer? Noen som flaskemater som kan fortelle litt?
 
Jeg fikk aldri til ammingen og ble utslitt av hele greia. Jeg delammet i begynnelsen, for så å gå over til å pumpe. Det var så mye styr rundt dette at jeg var på grensen til å bli deprimert. Følte også på det som et nederlag å slutte å gi morsmelk.

Når jeg delammet så ammet jeg på natt og pumpet litt på dagtid for å holde produksjonen oppe og gi litt morsmelk på flaske ila dagen. Hvis jeg måtte ha et måltid med mme på natt så var samboeren min så snill at han gikk opp for å lage flasken for meg.

Men jeg merket at det fort ble et styr med pumping. Hadde planer om å «holde ut» til hun begynte med fast føde, men jeg orker ikke mer.

Nå har jeg gått over til å kun gi erstatning- det er en mye mer behagelig hverdag og både jeg og baby er mye mer tilfreds. Hun er 3 måneder og spiser 5-6 flasker per dag. Hun har helt sluttet med å spise på natt etter at jeg gikk over til kun mme. Sover gjerne 10 timer i strekk på natt, legger godt på seg og virker tilfreds. Det eneste jeg syntes var styr i begynnelsen var blanding av mme, men du kommer for inni det. Og selvfølgelig litt ekstraarbeid med å sterilisere flasker.
 
Mamming over amming! Alltid!

Er det bare strev og du mister motet, så ikke forsett. Barna dine trenger mamman sin, ikke en amme. Hva enn du velger så blir det riktig :Heartpink
 
Jeg fikk aldri til ammingen og ble utslitt av hele greia. Jeg delammet i begynnelsen, for så å gå over til å pumpe. Det var så mye styr rundt dette at jeg var på grensen til å bli deprimert. Følte også på det som et nederlag å slutte å gi morsmelk.

Når jeg delammet så ammet jeg på natt og pumpet litt på dagtid for å holde produksjonen oppe og gi litt morsmelk på flaske ila dagen. Hvis jeg måtte ha et måltid med mme på natt så var samboeren min så snill at han gikk opp for å lage flasken for meg.

Men jeg merket at det fort ble et styr med pumping. Hadde planer om å «holde ut» til hun begynte med fast føde, men jeg orker ikke mer.

Nå har jeg gått over til å kun gi erstatning- det er en mye mer behagelig hverdag og både jeg og baby er mye mer tilfreds. Hun er 3 måneder og spiser 5-6 flasker per dag. Hun har helt sluttet med å spise på natt etter at jeg gikk over til kun mme. Sover gjerne 10 timer i strekk på natt, legger godt på seg og virker tilfreds. Det eneste jeg syntes var styr i begynnelsen var blanding av mme, men du kommer for inni det. Og selvfølgelig litt ekstraarbeid med å sterilisere flasker.

tusen takk for svar! ❤️
 
Av medisinske grunner trodde jeg at jeg ikke kunne amme lengre enn 3-4 mnd. Men så viste det seg at jeg fint kan holde på i 1 år:)

Brukte skjold i 8 uker, før vi kastet oss ut i det. Delammet til ca 3 mnd. Nå fullammer jeg:wideyed: Kjenner på at det er litt klaustrofobisk at jeg ikke får noe særlig med tid til å være alene. Knøttet er veldig mye våken på dagtid... Enn så lenge henger jeg i, og håper på å begynne med smaking fra 4 mnd.

Da jeg delammet var der veldig greit med Babybrezza'n, og så brukte jeg termos på tur. Skulle nok fint fått til å flaske på fulltid, men fordelene ved å amme er større enn ulempene for meg:) Men slik er det ikke for alle, og ikke la spedbarnstiden bli ødelagt pga ammingen!
 
Av medisinske grunner trodde jeg at jeg ikke kunne amme lengre enn 3-4 mnd. Men så viste det seg at jeg fint kan holde på i 1 år:)

Brukte skjold i 8 uker, før vi kastet oss ut i det. Delammet til ca 3 mnd. Nå fullammer jeg:wideyed: Kjenner på at det er litt klaustrofobisk at jeg ikke får noe særlig med tid til å være alene. Knøttet er veldig mye våken på dagtid... Enn så lenge henger jeg i, og håper på å begynne med smaking fra 4 mnd.

Så bra at du likevel kunne fullamme! Det er jo det beste, hvis det er det du vil, og det fungerer. Imponerende at du ammet med skjold i 8 uker, for så å fortsette uten!

Jeg føler det går litt bedre enn da jeg skrev innlegget nå. Var veldig sliten etter å ha bodd med svigers i en uke, og vært på ulike hyttebesøk i ukene før. Tror kanskje det også førte til at snuppa trengte mer nærhet og kos, og dermed føltes den ammingen ustoppelig. Jeg fortsetter å fullamme til hun er 5 måneder gammel, tenker jeg (da er hun 4 korrigert). Så begynner jeg med smaksprøver da. Rundt samme tid skal vi til barnelege-spesialist fordi hun har hatt så mye trøbbel med magen. Tenkte også å høre litt hva hun sier.
 
Så bra at du likevel kunne fullamme! Det er jo det beste, hvis det er det du vil, og det fungerer. Imponerende at du ammet med skjold i 8 uker, for så å fortsette uten!

Jeg føler det går litt bedre enn da jeg skrev innlegget nå. Var veldig sliten etter å ha bodd med svigers i en uke, og vært på ulike hyttebesøk i ukene før. Tror kanskje det også førte til at snuppa trengte mer nærhet og kos, og dermed føltes den ammingen ustoppelig. Jeg fortsetter å fullamme til hun er 5 måneder gammel, tenker jeg (da er hun 4 korrigert). Så begynner jeg med smaksprøver da. Rundt samme tid skal vi til barnelege-spesialist fordi hun har hatt så mye trøbbel med magen. Tenkte også å høre litt hva hun sier.
Godt jobbet:) Det ordner seg nok! Men for en jobb det er å fullamme...
 
Sniker fra mai :)
Gjør det som føles rett for deg, min lille får erstatning og takket være smarte løsninger forlater jeg ikke senga om natta for å mate. Snur meg til nattbordet og lager flaske, snur meg tilbake og mater til han sovner :)
 
Sniker fra mai :)
Gjør det som føles rett for deg, min lille får erstatning og takket være smarte løsninger forlater jeg ikke senga om natta for å mate. Snur meg til nattbordet og lager flaske, snur meg tilbake og mater til han sovner :)
Godt å høre at det lar seg gjøre med flaske også. Takk for svar :love2
 
Jeg fullammer også. Det gikk veldig fint i starten, men de siste 5-6 ukene føles det mer og mer som en kamp. Lillegutt er ekstremt utålmodig ved brystet, og jeg bruker mye tid på å «lokke» i ham mat.

På tremånederskontrollen lå han et stykke under kurven sin (men var fremdeles normalvektig), og det føles kjipt å ikke få i ham nok mat til tross for alle anstrengelsene. Han våkner stort sett hver andre time på natta og jeg mistenker at det skyldes at han spiser så lite om gangen.

Samtidig er han blid og fornøyd på dagtid, og jeg synes det er veldig deilig å alltid ha maten klar. Er nok ikke helt klar for å gi opp ammingen, men det har vært mer krevende enn jeg så for meg på forhånd :)
 
Flaskematet og pumpet i begynnelsen, da vesla ikke helt skjønte hva hun skulle med brystknoppene mine. Syntes det gikk greit nok med vasking og desinfisering, men det var tungt å pumpe om natten eller å prøve å time det slik at jeg slapp å pumpe en gang på natten. Nå som hun er fire måneder ville nok flaskemating vært en del annerledes, særlig med tanke på natt, da hun ikke spiser like hyppig og gjerne sover fra 19 til 24 før hun gir lyd fra seg. Det meste går seg jo til om man er innstilt på det, og uansett hva du velger som løsning håper jeg at det fungerer! Viktig med en fornøyd mamma også!
 
Back
Topp