Ytre vending

Je2

Flørter med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Lillebror i magen har lenge ligget på tvers, men har nå gravd seg ned i bekkenet i seteleie i stedet. Må ta et valg om ytre vending skal forsøkes senere denne uken, og er veldig usikker. Er redd for både veneflon og eventuelt hastekeisersnitt hvis han skulle reagere negativt på vendingen).

Noen som har erfaring med ytre vending før? Var det verdt det, eller funka det dårlig?
 
Kan jeg spør hvilket sykehus du holder til?
Jeg fødte min nr 2 i seteleie.

Jeg spurte ang ytre vending, de ønsket ikke å gjøre det da det ikke så ut som det kunne lykkes og fordi de sa at jeg fint kunne føde i seteleie. Så jeg slo fra meg tanken om å vende, litt pga risiko som du nevner og fordi de mente jeg kunne føde i sete.
 
Kan jeg spør hvilket sykehus du holder til?
Jeg fødte min nr 2 i seteleie.

Jeg spurte ang ytre vending, de ønsket ikke å gjøre det da det ikke så ut som det kunne lykkes og fordi de sa at jeg fint kunne føde i seteleie. Så jeg slo fra meg tanken om å vende, litt pga risiko som du nevner og fordi de mente jeg kunne føde i sete.

Skal på sykehuset Østfold. Er ikke bestemt ytre vending, men jeg fikk velge om vi skulle prøve ytre vending, planlegge keisersnitt eller gjennomføre vanlig setefødsel. Syns det er vanskelig å velge. Men barnet ligger an til å bli litt større enn snittet (rundt 4 kg).
 
Skal på sykehuset Østfold. Er ikke bestemt ytre vending, men jeg fikk velge om vi skulle prøve ytre vending, planlegge keisersnitt eller gjennomføre vanlig setefødsel. Syns det er vanskelig å velge. Men barnet ligger an til å bli litt større enn snittet (rundt 4 kg).
Jeg vill snakket med dem og spurt hva de anbefalte. Kan de evt sette deg k gang tidligere? Hvis du er redd for veneflon og epidural så vill jeg snakket ned de om det. Det må du vel ha både på planlagt keisersnitt og setefødsel.
 
Jeg vill snakket med dem og spurt hva de anbefalte. Kan de evt sette deg k gang tidligere? Hvis du er redd for veneflon og epidural så vill jeg snakket ned de om det. Det må du vel ha både på planlagt keisersnitt og setefødsel.

De anbefalte vending, men var opp til meg. Er omtrent 50/50 sjans for å lykkes. Men kunne gi komplikasjoner i noen tilfeller. Men både keisersnitt og fødsel i seteleie gir jo også høyere risiko for komplikasjoner. Hvis jeg ikke velger vending eller den er mislykket blir det satt opp time til ca. termin hvor størrelse kontrolleres. Blir da satt igang hvis han er stor virket det som (om jeg velger setefødsel). Så hadde håpet noen hadde gode opplevelser med ytre vending så det skulle bli lettere å velge :angelic:
 
De anbefalte vending, men var opp til meg. Er omtrent 50/50 sjans for å lykkes. Men kunne gi komplikasjoner i noen tilfeller. Men både keisersnitt og fødsel i seteleie gir jo også høyere risiko for komplikasjoner. Hvis jeg ikke velger vending eller den er mislykket blir det satt opp time til ca. termin hvor størrelse kontrolleres. Blir da satt igang hvis han er stor virket det som (om jeg velger setefødsel). Så hadde håpet noen hadde gode opplevelser med ytre vending så det skulle bli lettere å velge :angelic:
Sniker. Jeg ville lagt ut spørsmålet på generelt. Der er det nok flere som kan svare deg :) Lykke til!
 
Sniker

Vi prøvde ytre vending pga seteleie. Ble et mislykket forsøk for vår del, da han satt for godt fast. Det var ganske vondt (hørt de som ikke syns det var noe vondt også), men det gikk helt fint å puste seg gjennom det. Pulsen til baby ble litt påvirket, og da avbrøt de forsøket litt tidligere enn de ellers ville. Jeg spurte om dette med risiko for akutt keisersnitt og da sa de at sjansen var der, men den var svæært lav. Verken legen eller jordmoren (i 50-60-årene) hadde noen gang opplevd at et vendingsforsøk resulterte i keisersnitt. Dog, vannet mitt gikk dagen etter, og det kan nok ha vært pga vendingsforsøket.

Jeg angrer ikke på at vi prøvde, og hadde ikke grudd meg særlig til å gjøre det på ny. Veneflonen hadde jeg glemt, så det var ikke heller spesielt vondt. Endte med setefødsel her og hadde en fin fødsel :).
 
Skal på sykehuset Østfold. Er ikke bestemt ytre vending, men jeg fikk velge om vi skulle prøve ytre vending, planlegge keisersnitt eller gjennomføre vanlig setefødsel. Syns det er vanskelig å velge. Men barnet ligger an til å bli litt større enn snittet (rundt 4 kg).
Forståelig, er aldri en lett situasjon da det kan oppleves så ulikt.. Kan nevne at vekten ikke alltid har så mye å si, bekymringen er større dersom barnet er 5+. Det som er viktig er hodeomkrets i forhold til bekkenet ditt, var iallefall det jeg fikk beskjed om. For jeg spurte om i igangsettelse siden jeg var redd for stort barn (hatt en fødsel tidligere der barnet var 3,8 kg.), men utifra målene på bekkenet og barnets vekst ønsket de ikke å gjøre noe.

Jeg valgte setefødsel i håp om å få en fødsel istedenfor keisersnitt siden det er bedre for kroppen, og jeg angrer ikke. Hadde faktisk styrtfødsel (ikke så vanlig ved seteleie), han var ute på rett under 2 timer fra aktiv fødsel. Reise hjem samme dag siden formen min var så fin, hadde ingen merknader fra fødselen eller hjelpemidler. For min del var det en vanlig fødsel utenom at han kom feil vei og ble tatt i mot av leger istedenfor jordmor.
 
Back
Topp