Mageplager tips?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Tutta på snart 8 uker har slitt så utrolig med magen siden vi startet på jerndråper. Hun er prematur og dysmatur. Kom uke 35+3 og var rett under 2000g, vi må derfor gi henne 2 flasker med mm i døgnet tilsatt FM85 og calogen. FM85 er hardt for magen i utgangspunktet så hun har slitt litt med det, så når vi startet med jern har vi gått fra en forstoppelse til den neste og hun har så utrolig mye luft i magen.

Vi har prøvd alt, vi har prøvd malt, men hun får jo bare to flasker så det er litt vanskelig å dosere når hun kun får 50ml på flaske og det står 1 ts til 250ml. Så hun har fått en liten dert i flaskene og bittelitt på smokken i tillegg. Det følte vi ikke hjalp overhode og det ble mer en smertelindring sånn som sukkervann. Vi har så prøvd laktulose, vi føler heller ikke det hjalp og at det bare ga mer luftsmerter. Vi har prøvd å massere magen, lage sykkelbevegelser med beina, massert rundt endetarmen og prøvd med termometer som de anbefalte på sykehuset og legevakten. Vi har så prøvd litt sviskesaft, men det var ingen som klarte å gi meg en konkret dose annet enn bland i vann, så jeg blanda med vann, silte ut og ga et par ml med det, men jeg våget egentlig ikke gi så mye mer fordi jeg er så usikker på hvor mye av hva. Etter en tur på legevakten så fikk vi beskjed om å bare fortsette fast på laktulose så lenge hun får jerndråper. Jeg føler ikke hun reagerer på noe av det jeg spiser, da smertene ofte kommer uansett hva jeg har spist og selv hvis jeg har gått en dag uten noe særlig med mat (skjer ikke ofte!).

Etter legevakten nå på lørdag ga vi henne et microklyster. Det løsnet opp i tarmene og hun sov mer enn hun har sovet på lenge! Det varte uheldigvis ikke lenge. Plutselig fikk hun store smerter igjen. Hylte og skrek. Det kommer i bølger nesten og etterfulgt av pressing og mye luft.

Jeg blir så utrolig frustrert fordi ingenting vi prøver hjelper henne. Det er så hjerteskjærende å se hvor vondt hun har når hun først begynner å skrike. Det påvirker også søvnen hennes i stor grad. Føler ikke helsestasjon eller legene har noen tips som hjelper, så derfor spør jeg dere. Er det noen av dere som har opplevd noe lignende og har noen råd?

Jeg vet at malt kan gi mer vondt i magen, men smertene kommer selv når hun ikke får malt. Laktulosen får hun mer luft av, men den mener legene hun må gå på likevel. De sier også vi må fortsette å gi like mye jern. FM85 må hun gå på til hun når 50 percentilen mener jeg de sa, så forhåpentligvis ikke så veldig mye lenger.
 
Vi hadde samme problem med nr 1. Prematur og dysmatur, født 36+0 og 2 kg. Vi måtte rett og slett stoppe å gi jern (etter anbefaling fra barnelege). Ble fulgt litt ekstra opp med blodprøver for å sikre at han hadde nok jern.
 
Vi hadde samme problem med nr 1. Prematur og dysmatur, født 36+0 og 2 kg. Vi måtte rett og slett stoppe å gi jern (etter anbefaling fra barnelege). Ble fulgt litt ekstra opp med blodprøver for å sikre at han hadde nok jern.

Vi får se hvordan det går og krysse fingrene for at det går seg til. Fortsetter det så slutter vi med jern vi også.

Håper det går seg til når vi slutter med FM85, men spørs hvor lenge til det er da.

Hvor lenge prøvde dere før dere stoppet?
 
Vi får se hvordan det går og krysse fingrene for at det går seg til. Fortsetter det så slutter vi med jern vi også.

Håper det går seg til når vi slutter med FM85, men spørs hvor lenge til det er da.

Hvor lenge prøvde dere før dere stoppet?

Vi prøvde bare et par uker. Da var han så forstoppet at han bare hylte uansett hva vi gjorde. Vi fant også etterhvert ut at han hadde melkeprotein allergi så det hjalp ikke akkurat på mageplagene. Må være ærlig å si at med nr 2 som også var prematur og dysmatur (underkant av 2 kg) så droppet vi alt som het jern, i samråd med barnelege. Det var viktigere at magen fungerte og hun fikk i seg nok melk enn ekstra jern tilskudd. Tok ekstra blodprøver av henne også. Begge to har hatt normale jern nivåer.
 
Back
Topp