Hvor lenge sover babyene deres?

Den perfekte mor er påan igjen

Forelsket i forumet
Marsboere 2020
Påskekyllingene 2020
Februarlykke 2022❄️
Blir nesten litt fortvila her, for lille diktator sover så lite. Om natten sover han ca 8 timer, med noen måltider innimellom. På dagtid, har det de siste dagene vært i underkant av en time de to første duppene, og så går det bare nedover. Og han blir trøttere og trøttere, men får ikke til å sove mer enn 20-30 min.
I dag er det heldigvis bedre, han har muligens hatt behov for å ta igjen litt. Sov ca 10 timer i natt. På morgensiden sov han dårlig, men våknet ikke. Pappa han litt og ga han litt smokk så roet han seg igjen. Våknet faktisk ikke før halv tolv! Etter det klarte jeg å få han til å sove ved å legge han våken i vogna, spille vuggesanger på Spotify og rugge på vogna. Begynte å kave litt etter 20 min, men sovna igjen når jeg rugge vogna.

Om det retter seg nå er det selvsagt fint. Men om ikke, har dere noen tips til hvordan jeg kan få han til å sove lenger? Han trenger det åpenbart, for han blir helt gåen på slutten av dagen med bare smådupping...
 
Akkurat er det noe som hete 4 month sleep regresion eller no sånt. Husker ikke hva som skjedde, men sovemønsteret endre seg og det gir en periode med lite søvn.
 
Lille her har siden fødselen hatt dager hun sover masse, og andre dager hun sover lite. I det siste har duppene vært korte (gjerne 20-45 min). Da trenger hun flere dupper ila en dag. På natten sover hun gjerne fra 20ish til 04/05ish. de siste dagene har hun våknet kl 02 også. Men hun har som din for det meste korte dupper på dagtid. Hatt de i en 2-3 uker nå. Blir 3 mnd om en ukes tid
 
Hvis det bare er en periode nå så kan det være søvnregresjonen...

Men ellers finnes det triks for å utvide sovingen, så lenge ungen rett og slett ikke er en lite var napper. Men høres kanskje ikke sånn ut hvis han blir sliten. De holder som regel fint uten noe mer :)

1. Hvis ungen er avhengig av vugging/trilling for å sovne. Bygg/trill litt forsiktig litt før 30 minutter etter soving, for å hjelpe barnet over i ny søvnfase. Neste steg blir å avvenne rigging/trilling ved å stoppe vogna i det barnet sovner, også tidligere og tidligere.

2. Ikke ta opp barnet før det er ok. Altså sovet en stund. Det er enklere når det er faste dupper involvert, og man skal reduserte en dupp f.eks. hvis man følger magi-rytmen eks. Og ungen skal sove 2 timer, men våkner etter 1 time. Da triller man til det har gått 2 timer, slik at ungen hviler likevel. Og får stå opp etter riktig tid. Ungen skal ikke gråte eller være utilpass! Men hvile. Er den ikke det er det kanskje et annet behov som hindrer søvn/hvile som må møtes. Pass på at alle andre behov er dekt neste gang før dupp.

3. Pass på at baby ikke er overtrøtt. Det gjelder hele dagen. Overtrøtt til dupp 1 kan ødelegge resten av dagen også. Følg gjerne magi-rytmen. Den begynner ikke før 4 mnd, men rundt 3 mnd kan man anta ca 1 time våken mellom soving.

Alle 3 funker supert på begge barna her :)
 
Takk for tips! Når det gjelder punkt 3 er den ganske vanskelig for tiden, for jeg føler han er overtrøtt hele ettermiddagen.
I går var han ganske trøtt, så vi trilla en tur. Etter å ha trilla en times tid begynte han å bli urolig, så da fikk han mat. Sove skulle han derimot ikke, hverken før eller etter mat:banghead: var våken 3,5 time før han slo til med et kvarters søvn:wacky:
 
Takk for tips! Når det gjelder punkt 3 er den ganske vanskelig for tiden, for jeg føler han er overtrøtt hele ettermiddagen.
I går var han ganske trøtt, så vi trilla en tur. Etter å ha trilla en times tid begynte han å bli urolig, så da fikk han mat. Sove skulle han derimot ikke, hverken før eller etter mat:banghead: var våken 3,5 time før han slo til med et kvarters søvn:wacky:

Har dessverre ikke noen gode råd, men ville bare si ar vi har det ganske likt om dagen... kveldene er ganske slitsomme nå både for baby og foreldre :( klamrer meg til håpet om at det er en forbigående søvnregresjon :)
 
Vi har de siste kveldene fått til legging:angel8 Han sovner på ingen måte av seg selv, men når han ved hjelp av byssing sovner i ni-tiden kan jeg opp å legge han på mørkt rom. Han våkner noen ganger, og da er jeg raskt opp og gir han pupp. Sovner da igjen. Han spiser hyppigere nå om nettene, sover sjelden så mye som to timer før mat, men jeg håper det hjelper når vi kan gi han grøt:smiley-angelic001
På dagtid er det fortsatt like umulig. Vi stod opp i ni-tiden i dag, han sov 20 min i halv tolv tolv tiden, og et kvarter ca halv to. Sovna igjen nå, så jeg håper han tar seg en ordentlig lur nå:smiley-ashamed004
 
Vi har også merket endring på soving om nettene nå... Hun har våknet bare en gang lenge, men nå sovner hun tidligere på kvelden og er begynt å våkne to ganger..
 
Knøttet mitt sover veldig lite på dagtid, så når kl. er 18 er hun helt skutt. Av og til har hun en lang lur midt på dagen, og slumrer litt på morgenen. Ellers er det full rulle gjennom dagen, og sover mens hun spiser:rolleyes:

Merker at hun e blitt lettere å legge, hvor lenge hun sover på natten er veldig varierende. Alt i fra 1-5 t sammenhengende av gangen.

Ellers er hun våken og veldig nysgjerrig. Aktiv og beveger seg mye... Så jeg føler jeg mater hele tiden for å holde tritt:p
 
Back
Topp