Jernmangel

**POPPSI**

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julibarna2014
Snøkrystallene2021❄️
Ser på de siste blodprøvene mine at jeg har jernmangel. Noen her som har startet på jern tabletter i svangerskapet etter anbefaling fra lege? Om man er trøtt pga jernmangel, hvor fort vil man merke forskjell:joyful:?

Har spurt legekontoret, men legen min er på ferie:wacky:

Sniker :)

Jeg lå lavt på jern på kontroll i uke 12. Fikk resept på jerntabletter (tre mnds kur). Gått på de i snart 7 uker, men er fortsatt hinsides trøtt. Mer trøtt etter jeg bikket 2. trimester, så har nok mer med det å gjøre enn jernmangel.

Jeg lå litt lavt! Men skulle ikke begynne før jeg var i uke 18:) tror det tar et par uker før det virker :) så ikke sånn ille lenge

Har også jernmangel..fikk beskjed om det når jeg skulle bli blodgiver, det fikk jeg ikke bli siden jeg nesten ikke hadde jern...fikk da beskjed om å ta 25mg om dagen.. Dette er vel 4 mnd siden nå, men på blodprøven jeg tok nå (uke 5 i svangerskapet) hadde jeg fortsatt nesten ikke jern.. Så nå fikk jeg beskjed om å ta 60mg om dagen..stakkars magen min:sour: Men forhåpentligvis hjelper det mot den ekstreme trøttheten... Anbefaler Aminojern isåfall, det skal være mye mildere mot magen enn mye annet jerntilskudd :)

Ser på de siste blodprøvene mine at jeg har jernmangel. Noen her som har startet på jern tabletter i svangerskapet etter anbefaling fra lege? Om man er trøtt pga jernmangel, hvor fort vil man merke forskjell:joyful:?

Har spurt legekontoret, men legen min er på ferie:wacky:
Det avhenger av hvor lavt nivået er, men her er de vanlige retningslinjene for hvor mye og når man bør begynne med tilskudd avhengig av ferritinnivå:

Vedlegg

• D0D5C7F9-5EF6-4FD3-90F5-F04E33FB6566.png
    D0D5C7F9-5EF6-4FD3-90F5-F04E33FB6566.png
    50,5 KB · Visninger: 29
Anbefaler å ta c-vitaminer samtidig. Det gjør at jern tas opp lettere/mer :happy:

Har også jernmangel..fikk beskjed om det når jeg skulle bli blodgiver, det fikk jeg ikke bli siden jeg nesten ikke hadde jern...fikk da beskjed om å ta 25mg om dagen.. Dette er vel 4 mnd siden nå, men på blodprøven jeg tok nå (uke 5 i svangerskapet) hadde jeg fortsatt nesten ikke jern.. Så nå fikk jeg beskjed om å ta 60mg om dagen..stakkars magen min:sour: Men forhåpentligvis hjelper det mot den ekstreme trøttheten... Anbefaler Aminojern isåfall, det skal være mye mildere mot magen enn mye annet jerntilskudd :)

Jeg fikk beskjed om å ta 2x100mg om dagen.. Endte nesten på legevakten etter halvannen uke pga smerter, kramper, diaré og oppkast :bag:

Jeg har hatt lave jernverdier hele svangerskapet, og jeg går nå på 100mg annenhver dag. Gikk på 50mg annenhver dag en periode, men det hjalp ikke nok på verdiene eller formen min.
Føler meg litt mindre trøtt nå, i uke 32, enn jeg gjorde i i første og andre trimester. Magen min er ikke happy med tilskuddet, men siden jeg bare tar det annenhver dag så får den et døgn på å hente seg inn hver gang.

Jeg lå lavt på jern på kontroll i uke 12. Fikk resept på jerntabletter (tre mnds kur). Gått på de i snart 7 uker, men er fortsatt hinsides trøtt. Mer trøtt etter jeg bikket 2. trimester, så har nok mer med det å gjøre enn jernmangel.
Jeg lå litt lavt! Men skulle ikke begynne før jeg var i uke 18:) tror det tar et par uker før det virker :) så ikke sånn ille lenge
Det avhenger av hvor lavt nivået er, men her er de vanlige retningslinjene for hvor mye og når man bør begynne med tilskudd avhengig av ferritinnivå:
Jeg fikk beskjed om å ta 2x100mg om dagen.. Endte nesten på legevakten etter halvannen uke pga smerter, kramper, diaré og oppkast :bag:

Jeg har hatt lave jernverdier hele svangerskapet, og jeg går nå på 100mg annenhver dag. Gikk på 50mg annenhver dag en periode, men det hjalp ikke nok på verdiene eller formen min.
Føler meg litt mindre trøtt nå, i uke 32, enn jeg gjorde i i første og andre trimester. Magen min er ikke happy med tilskuddet, men siden jeg bare tar det annenhver dag så får den et døgn på å hente seg inn hver gang.

Takk for svar:happy: tror jeg må vente å høre med legen da, eventuelt starte på lav dose..

Hvor lavt lå dere? På meg stod det at det skulle ligge mellom 18-240, jeg hadde 17..

Jeg hadde 7 nå på svangerskapskontrollen.. Og da har jeg tatt 25mg dagen i 4 mnd, så det kan ikke ha hjulpet.. :)

Takk for svar:happy: tror jeg må vente å høre med legen da, eventuelt starte på lav dose..

Hvor lavt lå dere? På meg stod det at det skulle ligge mellom 18-240, jeg hadde 17..

Hmm. Min var på 13, de sa det var fint...

Sniker.
Hadde ekstrem jernmangel før jeg ble gravid pga en stygg abort og blodtap, og underliggende jernmangel fra før.
Gikk på 100mg(+) daglig i flere mnd. Og helt seriøst, sier legen at du skal ha høye doser så krever du å få resept på 100pk movicol samtidig, for det er grusomt å bli skikkelig hard i magen pga det! Jeg plagdes noe helt sykt med magen pga høye doser jern hele veien.

Hmm.. googlet litt, og den skal ligge over 18.. min lege har ikke kommentert det, så mulig han tenker det er ok:rolleyes:

Hmm. Da er jo jeg under i alle fall :P når jeg googlet syns jeg det så ut til at grensen lå på 10-12 ett sted...

Her fikk jeg svar på mine blodprøver. I alle andre svangerskap har jeg hatt HB på 9 og mindre, så da har jeg tatt jerntabletter. Tar delvis dose nå, kan ikke ta full dose for jeg blir så hard i magen.

Vedlegg

• Screenshot_20200711-095737_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200711-095737_Samsung Internet.jpg
    16,6 KB · Visninger: 13
Hmm. Da er jo jeg under i alle fall :p når jeg googlet syns jeg det så ut til at grensen lå på 10-12 ett sted...
Tenker du på Hb («blodprosenten»)?:happy: For Hb på 13 er jo helt fint, men hvis du har ferritin (jern) på 13, bør du nok ta tilskudd. Men fort gjort å blande de to, for lavt jernnivå kan jo gi lav blodprosent, (men det kan mye annet også, så ikke alltid det er jerntilskudd som er løsningen på lav blodprosent). Hilsen en som jobber i helsevesenet:rolleyes:

Back
Topp