Skille mellom natt og dag?

M. ✨

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Hei! Legger dere babyen for natta? Her blir det fort til at han ligger i vogn i stua eller på oss helt vi legger oss selv, gjerne ikke før etter kl. 24. Han er 3 uker nå. Men lurer på om det er bedre å prøve å skille mellom natt og dag ved å legge ham på soverommet tidligere om kvelden, så får vi heller løpe litt mellom ved amming? Tenker at han ikke trenger å høre på alle lydene i stua med TV og storesøsken og oss som styrer rundt.. litt søvnhygiene?


Erfaringer?
 
Hei! Legger dere babyen for natta? Her blir det fort til at han ligger i vogn i stua eller på oss helt vi legger oss selv, gjerne ikke før etter kl. 24. Han er 3 uker nå. Men lurer på om det er bedre å prøve å skille mellom natt og dag ved å legge ham på soverommet tidligere om kvelden, så får vi heller løpe litt mellom ved amming? Tenker at han ikke trenger å høre på alle lydene i stua med TV og storesøsken og oss som styrer rundt.. litt søvnhygiene?


Erfaringer?
sniker;) den første veka var ho meir el mindre i nestet sitt med oss i stua. Men såg at ting gjekk fint og ho tok flaska si. Så begynte me å legga ho i senga si på vårt rom med døra oppe og babycallen på ;) da fekk ho ein litt anna ro, og blei vant til å legga seg med pysj og kveldsstell i 8 tia. Så fekk me gjort litt av det me skulle uten å tenka på at me bråka osv. Det gjekk ganske greit. Me vekka ho når ho skulle få flaske. Me har vore strikse på leggerutiner heile veien, og me har fått igjen for det 3,5 år seinare :) Du får berre hoppa i det viss du føler deg komfortabel med det :) kanskje det blir litt grining eit par dager, men så går det seg til. Det er noko med jo tidligare rutinene kommer jo bedre blir det seinare :) lykke til på det det du Vil gjere :)
 
Babyer har ikke rutiner før de er rundt 3 mnd, så vi kjører ikke noe opplegg rundt legging før den tid. Hun sover i stua frem til vi legger oss, og vi er veldig bevisste på å -ikke- dempe lyden på musikk/tv, snakke stillere osv. Denne uka har vi ommøblere og bygget møbler på kveldstid etter at 2-åringen har lagt seg, og baby er med midt oppi bråket. Noe av det verste jeg kan tenke meg er et barn som er var på lyder!

Kjørte samme opplegg med storesøster, og det var innmari deilig med baby som helt fint kunne sove i vogna når vi var i middagsselskap hos venner, på restaurant eller lignende.

Har et vennepar hvor alle i huset omtrent må liste seg på tå etter at barna er lagt, og det er rett og slett innmari slitsomt for alle involverte.
 
Hei! Legger dere babyen for natta? Her blir det fort til at han ligger i vogn i stua eller på oss helt vi legger oss selv, gjerne ikke før etter kl. 24. Han er 3 uker nå. Men lurer på om det er bedre å prøve å skille mellom natt og dag ved å legge ham på soverommet tidligere om kvelden, så får vi heller løpe litt mellom ved amming? Tenker at han ikke trenger å høre på alle lydene i stua med TV og storesøsken og oss som styrer rundt.. litt søvnhygiene?


Erfaringer?
Vi hadde både storesøster og nå lillebror sammen med oss i stua frem til vi legger oss de første 3 mnd ca:happy: rett og slett fordi vi synes det er koselig og litt enklere å ha dem nære :Heartred legge og soverutiner innfører vi litt seinere:happy:
 
Ingen leggerutiner før 3mnd her :) han ligger på stua med oss til vi legger oss. Demper heller ikke TV, lys og lyd.. han sover seg gjennom både tvlyd, hundens bjeffing og 3åringens raseriutbrudd :hilarious:
Hadde ikke leggerutiner på storebror heller før ca 3 mnd og han har alltid og er fortsatt den dag i dag veldig lett å legge ☺️
 
Hei! Legger dere babyen for natta? Her blir det fort til at han ligger i vogn i stua eller på oss helt vi legger oss selv, gjerne ikke før etter kl. 24. Han er 3 uker nå. Men lurer på om det er bedre å prøve å skille mellom natt og dag ved å legge ham på soverommet tidligere om kvelden, så får vi heller løpe litt mellom ved amming? Tenker at han ikke trenger å høre på alle lydene i stua med TV og storesøsken og oss som styrer rundt.. litt søvnhygiene?


Erfaringer?

Sniker
Jeg gjorde dette med min fra han var 4 uker ca, han roet seg bedre på soverommet fra rundt 20/21 på er rom med mindre lys, lyd og inntrykk. Så var jeg litt til og fra med tanke på amming og særlig de 3-4 første månedene måtte jeg være mye på soverommet. Noen ganger trengte han mer pupp og andre ganger kunne pappaen ligge ved siden av å kose.
Men han hadde da ganske tidlig kveldsrutiner hvor han var klar fra natta rundt 19.30, husker ikke helt når, men kanskje fra 2 mnd. Vet ikke om det var fordi jeg begynte å legge han på soverommet til samme tid fra han var 4 uker, eller at han bare var klar for å ha tidlige kveldsrutiner fra han var liten. Uansett funka det og det er det virktigste uansett hva man gjør :)
 
Vi har hun i stuen med oss til vi legger oss i 24 tiden. Begynner å legge henne på rommet tidligere på kvelden når hun blir rundt 3 mnd. Gjorde dette med brødrene også, og det gikk veldig fint. Koselig å ha henne med oss nå når hun er så liten, så skal vi lage rutiner etterhvert når hun er litt større ;)
 
Som flere skriver, tror jeg ikke det har så mye å si enda, de sover jo mye ila døgnet uansett. Men varierer også fra baby til baby. Storesøster lå på stua til vi la oss, lillesøster legger vi vel mellom 9 og 11 på kvelden, alt etter når hun har ammet og roet seg. Hun får ofte bedre søvn på et mørkt rom merker jeg. Og så må jeg innrømme at det er deilig å føle seg litt "alene" en time eller to på kvelden. :) men at det har noe å si på sikt, tror jeg ikke. Storesøster sov veldig fint når hun begynte med leggerutiner, og det var i alle fall etter 3 eller 4 mnd, vi synes det var så greit å ha muligheten til å ta henne med oss på besøk på kvelden :)
 
Babyer har ikke rutiner før de er rundt 3 mnd, så vi kjører ikke noe opplegg rundt legging før den tid. Hun sover i stua frem til vi legger oss, og vi er veldig bevisste på å -ikke- dempe lyden på musikk/tv, snakke stillere osv. Denne uka har vi ommøblere og bygget møbler på kveldstid etter at 2-åringen har lagt seg, og baby er med midt oppi bråket. Noe av det verste jeg kan tenke meg er et barn som er var på lyder!

Kjørte samme opplegg med storesøster, og det var innmari deilig med baby som helt fint kunne sove i vogna når vi var i middagsselskap hos venner, på restaurant eller lignende.

Har et vennepar hvor alle i huset omtrent må liste seg på tå etter at barna er lagt, og det er rett og slett innmari slitsomt for alle involverte.

Noe av det verste du kan tenke deg er barn sommer var på lyder ja - jeg troooor kanskje ikke man velger hva slags unger man får ;)
Selvfølgelig er noen sånne som sover gjennom alt fra de er født og man kan sikkert tenke seg at det er foreldrene som bestemmer om de vil ha barn som våkner lett av lyder eller ikke og at man kan vende dem til lyder, men det tror jeg jammen meg er litt medfødt :)
Min sover gjennom alt mulig av støy, utenom mennesker som snakker, inntil nå nylig hvor han sover gjennom alt mulig. Og det er ikke fordi vi ikke har snakket etter leggetid liksom :hilarious: dessuten handler det også litt om at det er ulikt når babyene begynner å sove så tungt at de sover gjennom lyder. Kjenner flere babyer som har riiimelig bråkete søsken, og babyen sover tungt gjennom alt? Nei, den våkner av ingenting og foreldrene må hjelpe og skjerme den så den får mer enn 10 min sammhengende. Kjenner altså til flere som har det sånn, og ingen av dem driver i utgangspunktet å lister seg på tå hver gang babyen sov fra den ble født.

Så de vennene dine som har barn som våkner lett, de tror jeg ikke du skal dømme så hardt for å gjøre livet for seg selv og folk på besøk "slitsomt" :) det der har de nok ikke valgt, de har heller sett hva deres barn trenger for å klare å sove og sove videre gjennom lette søvnfaser. Så kommer den tunge søvnen hvor en gravemaskin kan holde på utenfor soverommet når barnet er klart.
 
Noe av det verste du kan tenke deg er barn sommer var på lyder ja - jeg troooor kanskje ikke man velger hva slags unger man får ;)
Selvfølgelig er noen sånne som sover gjennom alt fra de er født og man kan sikkert tenke seg at det er foreldrene som bestemmer om de vil ha barn som våkner lett av lyder eller ikke og at man kan vende dem til lyder, men det tror jeg jammen meg er litt medfødt :)
Min sover gjennom alt mulig av støy, utenom mennesker som snakker, inntil nå nylig hvor han sover gjennom alt mulig. Og det er ikke fordi vi ikke har snakket etter leggetid liksom :hilarious: dessuten handler det også litt om at det er ulikt når babyene begynner å sove så tungt at de sover gjennom lyder. Kjenner flere babyer som har riiimelig bråkete søsken, og babyen sover tungt gjennom alt? Nei, den våkner av ingenting og foreldrene må hjelpe og skjerme den så den får mer enn 10 min sammhengende. Kjenner altså til flere som har det sånn, og ingen av dem driver i utgangspunktet å lister seg på tå hver gang babyen sov fra den ble født.

Så de vennene dine som har barn som våkner lett, de tror jeg ikke du skal dømme så hardt for å gjøre livet for seg selv og folk på besøk "slitsomt" :) det der har de nok ikke valgt, de har heller sett hva deres barn trenger for å klare å sove og sove videre gjennom lette søvnfaser. Så kommer den tunge søvnen hvor en gravemaskin kan holde på utenfor soverommet når barnet er klart.

Selvfølgelig er barn ulike, men man kan jo i det minste gjøre et forsøk på å desensitivere dem? Jeg mener helt bestemt at man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å bare venne ungen til å sove på stille, mørke rom.

Og jo, våre venner har selv vært ærlige på at de har gjort en "tabbe" ved å alltid liste seg omkring barna. Det er utrolig frustrerende for venninna mi å feks aldri kunne bake på kveldstid fordi lyden av miksmasteren vekker barna i andreetasje, og det skjønner jeg godt.
 
Selvfølgelig er barn ulike, men man kan jo i det minste gjøre et forsøk på å desensitivere dem? Jeg mener helt bestemt at man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å bare venne ungen til å sove på stille, mørke rom.

Og jo, våre venner har selv vært ærlige på at de har gjort en "tabbe" ved å alltid liste seg omkring barna. Det er utrolig frustrerende for venninna mi å feks aldri kunne bake på kveldstid fordi lyden av miksmasteren vekker barna i andreetasje, og det skjønner jeg godt.

Ja, det er bare litt forskjell på å tenke at foreldrene selv avgjør hvor lydsensitive barna skl bli, og at dersom de våkner lett så er det foreldrenes feil. For sånn tenker jeg ikke at det er, det er nok litt medfødt og en del barn vender seg bare ikke så godt til bråk selv om man forsøker.
Men jeg er enig i at man fint kan forsøke å lage lyd og ikke automatisk liste seg rundt :) men alle barn er forskjellige, så man får se hva som fungerer - for noen er det stillhet og ro inntil de sover tungt. Min ble lagt på et mørkt og stille rom for å sove til kvelden, men jeg kunne altså fint bake i etasjen under. Likevel, i perioder med dårligere søvn hos barnet måtte vi være mer stille/ikke slå med skapdører osv, mens nå når han er over 2 sover han gjennom alt. Så jeg har mer tro på at dette er noe som går i faser hos barna, og at noen barn våkner lettere uten at det er fordi foreldrene har listet seg rundt i huset.
 
Back
Topp