Kolikk

Litjpia1

Andre møte med forumet
Da fikk jeg konstantert at min lille jente på 3,5 uke har kolikk:arghh: gråter dagen lang og er urolig hele døgnet ! Andre her som har erfaring og kan fortelle meg hvor lenge det varte for deres del? (Vet det sies 3-4 mnd) men er det mulig å håpe det går over før den tid? Evt merket dere det ble bedre og bedre?

hilsen en megA sliten og oppgitt kolikkbarnsmor:banghead:
 
Ingen egen erfaring, vil bare si at jeg føler med deg og håper det går over fort! <3 Og sjekk for evt melkeproteinallergi og/eller låsninger i rygg og nakke i tilfelle gråten kan skyldes noe sånt! Hvis ikke anbefaler jeg bare knebøy, white noise/nature sounds på Spotify og å puste med magen. Husk at det går over <3
 
Enig med eplejus, ta kontakt med kiropraktor/fysioterapaut og få dei tinga der sjekka opp.
 
Erfaring med 3 måneder med kolikk, gikk over nesten på dagen hun var 3 mnd :dontknow slitsomt mens det stod på, prøvde alt fra Semperdråper til kiropraktor og hvit støy, det jeg syntes hjalp best var bæring i sjal. Da fikk jeg avlastet armene litt også. Og vær så snill: be om avlastning fra partner, besteforeldre eller andre hvis du har muligheten til det slik at du føler at du ikke har ansvaret hele tiden. Det var en av de tingene som gjorde meg mest sliten psykisk i tillegg til skrikinga. Det er ikke tida for å leke flink pike som fikser alt sjøl! Lykke til :smiley-angelic003 og det går over! Selv om det ikke føles sånn nå. Etter kolikken har jenta mi alltid sovet godt om natta og er aldri våken veldig tidlig. Noen får kolikk, andre står opp kl 5 første 5 leveår. Og da tror jeg at jeg ville valgt kolikk igjen... Så får vi se om jeg angrer på den uttalelsen om en liten stund ;)
 
Erfaring med 3 måneder med kolikk, gikk over nesten på dagen hun var 3 mnd :dontknow slitsomt mens det stod på, prøvde alt fra Semperdråper til kiropraktor og hvit støy, det jeg syntes hjalp best var bæring i sjal. Da fikk jeg avlastet armene litt også. Og vær så snill: be om avlastning fra partner, besteforeldre eller andre hvis du har muligheten til det slik at du føler at du ikke har ansvaret hele tiden. Det var en av de tingene som gjorde meg mest sliten psykisk i tillegg til skrikinga. Det er ikke tida for å leke flink pike som fikser alt sjøl! Lykke til :smiley-angelic003 og det går over! Selv om det ikke føles sånn nå. Etter kolikken har jenta mi alltid sovet godt om natta og er aldri våken veldig tidlig. Noen får kolikk, andre står opp kl 5 første 5 leveår. Og da tror jeg at jeg ville valgt kolikk igjen... Så får vi se om jeg angrer på den uttalelsen om en liten stund ;)

åh!jaa sant!! Det var veldig godt å lese!!!:Heartred Takk for at du delte:love7
 
Mitt andre barn hadde kolikk, og vi prøvde alt, ingenting hjalp :arghh: 8 mnd var han før det ble bedring dessverre :( mitt beste råd er å be om hjelp når du trenger det, få avlastning av mann, venner og famile så mye som mulig. Det går over tilslutt, men det er en tung tid. :Heartred
 
Da fikk jeg konstantert at min lille jente på 3,5 uke har kolikk:arghh: gråter dagen lang og er urolig hele døgnet ! Andre her som har erfaring og kan fortelle meg hvor lenge det varte for deres del? (Vet det sies 3-4 mnd) men er det mulig å håpe det går over før den tid? Evt merket dere det ble bedre og bedre?

hilsen en megA sliten og oppgitt kolikkbarnsmor:banghead:
Min første hadde kolikk og da var vi så slitne tilslutt at vi gikk over til morsmelks erstaning. Og vi fikk en helt ny jente. Blid og fornøyd og sov uforstyrrende (uten smerter) i timesvis. Han her har også begynt med kolikk. Så nå prøver jeg meg over på mme igjen. Hun eldste fikk også jernmangel da jeg fullammet. Så ved å gi mme vet jeg de får det de trenger.
 
Min første hadde kolikk og da var vi så slitne tilslutt at vi gikk over til morsmelks erstaning. Og vi fikk en helt ny jente. Blid og fornøyd og sov uforstyrrende (uten smerter) i timesvis. Han her har også begynt med kolikk. Så nå prøver jeg meg over på mme igjen. Hun eldste fikk også jernmangel da jeg fullammet. Så ved å gi mme vet jeg de får det de trenger.

Okei! Interessant!! gir du en spesiell type mme?
 
Hos oss forsvant kolikken ved 7 ukers alder, da vi byttet til melkefri MME. Hun hadde ikke melkeproteinallergi, men den var mild mot magen hennes. Gikk på vanlig MME før den tid, da jeg ikke klarte å amme.
 
Hos oss hjalp det å gå til kiropraktor :)
 
Mye er nevnt, men anbefaler manualterapeut :) gratis for barn :) mine har alle reagert på komelk så er forberedt denne gangen også. Med første som var “værst” måtte jeg i en periode kutte ut komelk, koffein, sitrusfrukt, rotgrønnsaker, krydder mm. (barnelege med spes på allergi) komelk var det ene vi holdt fra ham lenge (han tåler melk greit nå)
Be om hjelp og i de tilfellene du får hjelp kan det være lurt å forlate hjemmet selvom det bare er for en tur på butikken
 
Vi går til kiropraktor :happy: synes det hjelper mer og mer! Vår er 9 uker nå. Er utrolig slitsomt når det står på...
 
Vi klassifiserte såvidt ikke til kolikk, han gråt ikke lenge nok hver dag, men var veldig urolig og plaget. Mye luftplager. Vi prøvde alt av dråper og det hele, sykle med beina osv. Det eneste som holdt han fornøyd var å bli bært, så jeg hadde han i bæreselen og gikk rundt så mye som jeg kunne før hofta satte en stopper for det. Sleit med bekken og hofter mens jeg gikk gravid, så det lot seg ikke gjøre å bære dagen lang. Det hjalp han å ligge på magen over lårene mine. Og å sove oppå brystet mitt om natta, i mer eller mindre sittende stilling. Jeg kunne ikke legge han til å sove på rygg heller, han måtte sove på siden.

Disse plagene hans gikk gradvis over, så jeg fikk ikke registrert når det «sluttet», men det ble betydelig bedre rundt 5-6 mnd. Nå ved 7 mnd er det en helt ny baby. Mye roligere, sover om natta og kun innimellom luftplager (gulping, hikking, magevondt). Tror det som hjalp var at han fikset å kontrollere hodet sitt helt selv + kunne rulle over på siden/magen selv. Da får han selv ut lufta som plager han og klarer å justere stillingen sin på puppen osv. Han raper kjempeeffektivt nå, som regel med én gang jeg løfter han opp etter maten (fullammer). Før kun det ta 20 min å få ut en rap.
 
Da fikk jeg konstantert at min lille jente på 3,5 uke har kolikk:arghh: gråter dagen lang og er urolig hele døgnet ! Andre her som har erfaring og kan fortelle meg hvor lenge det varte for deres del? (Vet det sies 3-4 mnd) men er det mulig å håpe det går over før den tid? Evt merket dere det ble bedre og bedre?

hilsen en megA sliten og oppgitt kolikkbarnsmor:banghead:

Hvordan går det med dere nå? har selv ei på 6 uker med kolikk og er veldig nygjerrig <3
 
Jeg gikk til en manuellterapaut her i Rogaland , og merket forskjell med en gang etter behandling nr 2!!:love7 Da kunne jeg gå på do, eller lage meg mat for første gang uten intens hjerteskjærende hyling. Har nå hatt 5 behandlinger og hu er helt god! Virkelig Et helt nytt barn!!!! :love2 Folk kan fortelle meg hva di vil om at det ikke funker eller at det muligens var tilfeldig! Jeg er 100% sikker på at det funket- så anbefales !!:D:Heartred
 
Back
Topp