Såre brystknopper

Lilje92

Gift med forumet
Junilykke 2020 ♡
Junibollene 2023
Ja, det er vel ikke første gang en sånn tråd lages men.. Jeg fikk såre brystknopper helt i starten av ammingen, nå har hun mye bedre grep og det gjør bare vondt i starten av ammingen. Men knoppene er fortsatt røde og såre.. Noen som noen tips for å fikse det? Noe salve eller lignende man kan smøre med? Har prøvd purelan, men syns liksom ikke det gjør helt susen.
 
Kjøp mulitmam kompresser! En skikkelig lifesaver i oppstart av amming ♡
 
Jeg fikk også sår i begynnelsen . Lagde en tråd om det ja :p no er det mye bedre , ikke vondt ! Men skorpen fra sårene er der enda . Har vært en stund no. Regner med det bare blir bedre å bedre med tiden , håper jeg værtfall :p
 
Jeg fikk også sår i begynnelsen . Lagde en tråd om det ja :p no er det mye bedre , ikke vondt ! Men skorpen fra sårene er der enda . Har vært en stund no. Regner med det bare blir bedre å bedre med tiden , håper jeg værtfall :p

Du bare lot det være og så ble det gradvis bedre? :)
 
For meg hjalp det å droppe engangsinnleggene og bruke små bomullskluter isteden. Da trenger jeg ikke purelan eller multimam heller :)
 
Nå har jeg prøvd å være flink å smøre purelan på etter hver amming og ha innlegg i bhen, det har hjulpet en del på sårskorpene iallefall! Men fortsatt veldig ømt.... Må kanskje bare herdes litt rett og slett?
 
Nå har jeg prøvd å være flink å smøre purelan på etter hver amming og ha innlegg i bhen, det har hjulpet en del på sårskorpene iallefall! Men fortsatt veldig ømt.... Må kanskje bare herdes litt rett og slett?
Sniker
Jeg var sår i 3 uker. Gikk over fra Purelan til Multimam. Hadde det på hele tiden forutenom når jeg ammet og det ble bedre etter en uke ca. Det tar nok litt tid :) Multimam var verdt pengene. Jeg bestilte da det var 20% rabatt på Farmasiet, så er godt forberedt til denne gangen også :p
 
Sniker
Jeg var sår i 3 uker. Gikk over fra Purelan til Multimam. Hadde det på hele tiden forutenom når jeg ammet og det ble bedre etter en uke ca. Det tar nok litt tid :) Multimam var verdt pengene. Jeg bestilte da det var 20% rabatt på Farmasiet, så er godt forberedt til denne gangen også :p

Men på pakken står det at man skal bruke dem maks én time av gangen? o_O Jeg prøver meg på Multimam nå, har en pakke og klipper dem i to så varer de jo litt :)
 
Jeg sleit veldig med det i starten og gruet meg til ammingen da. Men presset ut litt morsmelk, smørte rundt brystknoppene og lot brystknoppene lufttørke, tok prulan og brukte oppsamler kopper som sørget for at brustknoppen ikke gnisset mot tøyet mitt! Spesielt disse oppsamlerkoppene var en livredning for meg hvertfall:happy: brukte også ammeskjold i perioder når jeg hadde mest med skorper og ikke klarte å amme uten, nå veksler jeg litt med skjold hvergang jeg føler jeg blir sår!
 
Jeg føler jeg har litt samme problem... jeg har ingen åpne sår eller skorper, men de er så helvettes ømme. Både de første 10 sekundene av ammingen, samt gnisser mot klærne ellers. Jeg har prøvd purelan, multimam, engangs+ullinnlegg OG oppsamlerkopper. Det siste funket dårlig, jeg føler den ekstra luften utsetter meg for trekk og det begynner å verke...

husker at set bare ga seg på et tidspunkt med storebror. Men ikke om det tok 1 eller 5 uker...
 
Jeg føler jeg har litt samme problem... jeg har ingen åpne sår eller skorper, men de er så helvettes ømme. Både de første 10 sekundene av ammingen, samt gnisser mot klærne ellers. Jeg har prøvd purelan, multimam, engangs+ullinnlegg OG oppsamlerkopper. Det siste funket dårlig, jeg føler den ekstra luften utsetter meg for trekk og det begynner å verke...

husker at set bare ga seg på et tidspunkt med storebror. Men ikke om det tok 1 eller 5 uker...

Akkurat samme som meg da... Og jeg prøvde også oppsamlere i går men fy fader det gjorde vondt verre! Nei... Jeg får fortsette med purelan og Multimam og bite tenna sammen i noen uker!
 
Her har multimam og avlastning med skjold vært redningen. Jeg har drevet med lufttørking også, men leste på ammehjelpen at man ikke skal gjøre det. Nå fikk jeg skikkelig brystbetennelse for to dager siden så her er pappa kun ute når det ammes, utover det er de pakket inn i multimam, vanlig ammeinnlegg og så ullinnlegg. Kan anbefale ammeinnleggene til avent - de er de eneste jeg synes ikke fester seg til såre knopper.
 
Akkurat samme som meg da... Og jeg prøvde også oppsamlere i går men fy fader det gjorde vondt verre! Nei... Jeg får fortsette med purelan og Multimam og bite tenna sammen i noen uker!
Om sugetaket er feil hjelper ikke all verdens salver og kompresser :/ Få noen ammekyndige til å se på det :)
 
Om sugetaket er feil hjelper ikke all verdens salver og kompresser :/ Få noen ammekyndige til å se på det :)

Ja, vet at det er hovedrådet.. Jeg syns det virker som hun har fint grep, og alle som hjalp meg på barsel sa hun hadde fint grep. Men, det kan jo fortsatt være at det er noe jeg/vi gjør feil. Får ta en tur på ammepoliklinikken dersom det ikke skulle bedre seg snart
 
Back
Topp