Hvor mye klær trenger man?

2020glede

Flørter med forumet
Assistert-jentene
Sikkert vært spørsmål om dette tidligere, men finner ikke. Lurer på hvor mye klær dere kjøper til baby kommer? Hvor mye trenger man? Er førstegangs.
 
Liste som barnashus har :
8 anbefalinger til sommerbabyen:

– 5-7 bodyer i bomull/ull/bambus, både kort og lang erm

– 2-3 strømpebukser

– 4 pysjamaser

– 3-4 sparkebukser/bukser

Bomullsjakke

– 2 tynne bomullsluer

Sokker

Gulpesmekker

– Tynn heldress



11 anbefalinger til vinterbabyen:

– 5-7 bodyer i ull

– 2-3 strømpebukser i ull

– 4-6 pysjamaser, gjerne i ull

– 3-4 sparkebukser/bukser

– 1-2 ulljakker

Ulldress til bruk i vogn og bilstol

Lue og votter i ull

Hals eller skjerf i ull

Ullsokker

Gulpesmekker, gjerne i ull

– Myk ytterjakke

Kommer jo selvfølgelig an på hvor ofte man vasker klær osv :joyful:
 
Til min gulpebaby var jeg veldig glad for at vi hadde mye klær :p men hadde han ikke gulpet hadde vi fint klart oss med 5-6 bodyer i de minste størrelsene. Han brukte 50 i 2 uker og 56 i 3, de vokser fryktelig fort i starten :)
 
Trenger litt ekstra med vinterbaby ja, men har lært at det er unødvendig å kjøpe alt for mye.

Flere ganger ble klær for små før vi fikk brukt de. Kjøpte også mye upraktisk. Kommer langt med body, strømpebukse og utedress :happy:
 
Liste som barnashus har :
8 anbefalinger til sommerbabyen:

– 5-7 bodyer i bomull/ull/bambus, både kort og lang erm

– 2-3 strømpebukser

– 4 pysjamaser

– 3-4 sparkebukser/bukser

Bomullsjakke

– 2 tynne bomullsluer

Sokker

Gulpesmekker

– Tynn heldress



11 anbefalinger til vinterbabyen:

– 5-7 bodyer i ull

– 2-3 strømpebukser i ull

– 4-6 pysjamaser, gjerne i ull

– 3-4 sparkebukser/bukser

– 1-2 ulljakker

Ulldress til bruk i vogn og bilstol

Lue og votter i ull

Hals eller skjerf i ull

Ullsokker

Gulpesmekker, gjerne i ull

– Myk ytterjakke

Kommer jo selvfølgelig an på hvor ofte man vasker klær osv :joyful:
sniker.

Mange som har brent seg på å hamstre ull i de minste strl også. Utrolig mange babyer som ikke tåler/kan bruke ull. Jenta vår kokte i ull, samme hvilken «type» vi brukte på hun å fikk varmeutslett av det, vi brukte det derfor nesten ikke første året. Å har snakket med SÅÅÅÅ mange mødre med lignende erfaringer. Så kjøp gjerne noe ull å test på babyen, men kanskje ikke bare ull som de foreslår på listen over;-) kommer langt med bommul klær og varme pledd:)
 
sniker.

Mange som har brent seg på å hamstre ull i de minste strl også. Utrolig mange babyer som ikke tåler/kan bruke ull. Jenta vår kokte i ull, samme hvilken «type» vi brukte på hun å fikk varmeutslett av det, vi brukte det derfor nesten ikke første året. Å har snakket med SÅÅÅÅ mange mødre med lignende erfaringer. Så kjøp gjerne noe ull å test på babyen, men kanskje ikke bare ull som de foreslår på listen over;-) kommer langt med bommul klær og varme pledd:)

Det var et godt innspill, siden alle skryter og sier man må ha alt i ull:/
 
Vi har kjøpt omslagsbodyer på HM og Lindex på salg, så har vi etter 3 barn sett at vi trenger litt fler enn 3-4 stk. Så vi har vel 8 av hvert plagg ca.

mine barn tåler ikke ull. Jeg ville vært veldig forsiktig med å kjøpe inn for mye ull. Mine har atopisk eksem og får canoderm krem og apolar kortison på resept. Ble så lei meg da jeg kledde eldste i ull og hun var full av eksem og sår.
 
Det var et godt innspill, siden alle skryter og sier man må ha alt i ull:/

ja det Var det vi også hørte, men vi valgte å bare kjøpe en brukt ullpakke i de minste strl så vi hadde 1-2 ullsett i hver av de minste strl, så tenkte vi heller kjøpe mer etter fødsel om det var plagg vi trivdes med, og glad var vi for det for vi kunne jo nesten ikke bruke det i det hele tatt. Var først når hun var rundt året, begynte å gå rundt 11 mnd startet teste litt ull igjen i barnehagen. Da funket det med den tynne ulla. Men da var hun jo mobil på en anen måte enn når hun var baby og mer utsatt for kulde og trekk Så det hadde kanskje noe med saken å gjøre kan jeg tenke meg. Men fremdeles er hun en varm unge.

å en anen sak er jo prisen på ull, å bare skulle ha ullklær fordi det er vinterbaby er bare tull, blir jo svindyrt. Kan fint bruke bomull inne og ullpledd ved behov. Og er man ute så er jo vognpose til vinter/ ute ulldress mer en godt nok å ha over:)
 
Vi har masse brukt fra storebror, så her kommer nok lillebror til å bruke av det. Kan hende vi kjøper noe nytt, for å erstatte det som er godt brukt i hvert fall. Ser du har fått mange gode tips her, men hvis jeg skal anbefale noe ut fra min erfaring - og hvis man skal tenke økonomisk - så ikke kjøp for mye av 50/56. Vi hadde for det meste alt i størrelse 62 fra fødselen av, kun noen få plagg i 56. De i 56 rekker man ikke å bruke så lenge før man må over til 62. :) Men naturligvis - dette kommer jo heelt ann på hvor stor barna er når de blir født - noe en selvfølgelig ikke kan vite på forhånd heller! :D
 
Vi har masse brukt fra storebror, så her kommer nok lillebror til å bruke av det. Kan hende vi kjøper noe nytt, for å erstatte det som er godt brukt i hvert fall. Ser du har fått mange gode tips her, men hvis jeg skal anbefale noe ut fra min erfaring - og hvis man skal tenke økonomisk - så ikke kjøp for mye av 50/56. Vi hadde for det meste alt i størrelse 62 fra fødselen av, kun noen få plagg i 56. De i 56 rekker man ikke å bruke så lenge før man må over til 62. :) Men naturligvis - dette kommer jo heelt ann på hvor stor barna er når de blir født - noe en selvfølgelig ikke kan vite på forhånd heller! :D

ja det kommer ann på barna, vi brukte 50 i 1-2 mnd, og deretter 56 i nesten to mnd, 62 hoppet vi nesten over for da hadde hun vekst spurt delux:p

Fikk også evig masse gaver i 62 og 68 ( hører mange si det samme, så greit å se hva man får også tenker jeg:)

men mange størrelser kunne vi bruke litt samtidig. Feks den ene størrelsen passet godt og neste strl var stor men funket å bruke med litt brett i armer og bein. Så vi hadde til en hver tid 2 strl i stellebordet. På den måten forlenget brukstiden seg også:)
 
Til min gulpebaby var jeg veldig glad for at vi hadde mye klær :p men hadde han ikke gulpet hadde vi fint klart oss med 5-6 bodyer i de minste størrelsene. Han brukte 50 i 2 uker og 56 i 3, de vokser fryktelig fort i starten :)
Min brukte str 50 i seks uker og 56 i fire uker, str 62 i nesten to mnd, str 67 i fire uker ca og så rett opp til 74 før fylte seks mnd... Så dette varierer stort! Vi så oss nødt til å kjøpe en ekstra body i str 50 for å få nok, og enda brukte vi str 56 på han selv om det var for stort, bare for å ha nok klær. Det var mye gulp hos oss også!
Så min sterkeste anbefaling er å kjøpe brukt, så du slipper å ruinere deg selv på babytøy som kun brukes i noen uker.
 
Vi har masse brukt fra storebror, så her kommer nok lillebror til å bruke av det. Kan hende vi kjøper noe nytt, for å erstatte det som er godt brukt i hvert fall. Ser du har fått mange gode tips her, men hvis jeg skal anbefale noe ut fra min erfaring - og hvis man skal tenke økonomisk - så ikke kjøp for mye av 50/56. Vi hadde for det meste alt i størrelse 62 fra fødselen av, kun noen få plagg i 56. De i 56 rekker man ikke å bruke så lenge før man må over til 62. :) Men naturligvis - dette kommer jo heelt ann på hvor stor barna er når de blir født - noe en selvfølgelig ikke kan vite på forhånd heller! :D
Jeg er litt uenig i at man ikke trenger 50 og 56. Mine barn har vært 50cm og 3725gr og 3225gr og de har brukt 50 i 4-6 uker, 56 i litt lenger enn det igjen og jeg måtte brette opp str 50 ved fødsel. 62 begynte de å bruke når de var rundt 3-4 mnd.

Jeg har 6-8 sett i 50, og enda mer i 56. Har hatt en gulpebaby og ei som ikke var det, det går med en del skift pga gulp og avføring:hilarious:
 
Jeg er litt uenig i at man ikke trenger 50 og 56. Mine barn har vært 50cm og 3725gr og 3225gr og de har brukt 50 i 4-6 uker, 56 i litt lenger enn det igjen og jeg måtte brette opp str 50 ved fødsel. 62 begynte de å bruke når de var rundt 3-4 mnd.

Jeg har 6-8 sett i 50, og enda mer i 56. Har hatt en gulpebaby og ei som ikke var det, det går med en del skift pga gulp og avføring:hilarious:

Ja, jeg sa ikke at man ikke trenger strl 50 og 56, men kanskje ikke handle alt for mye. Og som jeg også sa, så avhenger det naturligvis av hvor stort barnet er når det blir født. Er barnet feks. 52 cm ved fødsel, så er det lite hensiktsmessig med strl 50. Og alle barn er forskjellige, noen vokser fort og andre ikke. Har man stram økonomi, så kan det være lurt å prioritere. Det blir mye klær og mye kostnader med barn, og derfor må en være lur. Det er bedre å ha litt for store klær, enn for små klær. :)
 
Mine har vært 52 og 52,5, men begge har brukt 50 de første ukene. Lange og tynne, og da har 50 passet perfekt i starten. Kjører på med noe i 50 denne gangen også, men mest i 56. Har en del klær, sikkert mer enn vi egentlig trenger. Men nå er ikke klesvask favoritthobbyen heller:hilarious:
 
Ja, jeg sa ikke at man ikke trenger strl 50 og 56, men kanskje ikke handle alt for mye. Og som jeg også sa, så avhenger det naturligvis av hvor stort barnet er når det blir født. Er barnet feks. 52 cm ved fødsel, så er det lite hensiktsmessig med strl 50. Og alle barn er forskjellige, noen vokser fort og andre ikke. Har man stram økonomi, så kan det være lurt å prioritere. Det blir mye klær og mye kostnader med barn, og derfor må en være lur. Det er bedre å ha litt for store klær, enn for små klær. :)
Barn som er 52cm kan i noen tilfeller også bruke str 50. Mine venninner har fått barn som er 51 og 52 cm som brukte str 50. Det kommer helt an på barnet og er derfor ikke lett å si. ;)
 
Frøkna mi var 53 cm men brukte str 50 i over en måned. Lang men tynn. Ja man kan brette opp klærne, personlig synes jeg ikke det er fint og liker at klærne passer uten for mye brett og bulking. Men en hver gjør hva man synes er best. Brukte 56 også lenge. Hadde mellom 5 og 10 bodyer hver i de to minste størrelsene kunne fint hatt mer fordi vi hadde gulpebaby
 
Jeg har ikke begynt å tenke på dette ennå, men husk at butikkene ikke stenger når barna blir født :) Får man gulpebarn kan man også etter fødsel kjøpe mer ved behov. Da vet man også størrelsen som passer sitt barn :)
 
Back
Topp