Barnehagestart - når?

Lykkex2

Andre møte med forumet
Venter barn i august/september. Er det slik at barna da må starte i barnehage i august-måned? Eller er det mulig å feks starte i november?
Typ.. Må vi "peile" permisjonene våres inn til august påfølgende år, eller kan vi utsette? Venter tvillinger, så da har vi jo litt flere uker å "rute med" :)

Det kommer vel litt an på hvor du bor og om det er ledig plass i barnehagene. Her jeg bor er det nå kamp om barna, så jeg ser for meg at man kan få plass senere på året. Et alternativ er å søke barnehage til August, men ikke benytte den før dere ønsker det. Dere vil nok måtte betale for de månedene dere ikke bruker plassene da.

Det kommer vel litt an på hvor du bor og om det er ledig plass i barnehagene. Her jeg bor er det nå kamp om barna, så jeg ser for meg at man kan få plass senere på året. Et alternativ er å søke barnehage til August, men ikke benytte den før dere ønsker det. Dere vil nok måtte betale for de månedene dere ikke bruker plassene da.

Ja okei! Men kan jeg da være i betalt permisjon i de mnd vi eventuelt betaler for plassen (men ikke bruker den)?? En jungel av regler det her altså!

Ja okei! Men kan jeg da være i betalt permisjon i de mnd vi eventuelt betaler for plassen (men ikke bruker den)?? En jungel av regler det her altså!

Det er jeg usikker på, for jeg synes at reglene endrer seg med lynets hastiget.

Venter barn i august/september. Er det slik at barna da må starte i barnehage i august-måned? Eller er det mulig å feks starte i november?
Typ.. Må vi "peile" permisjonene våres inn til august påfølgende år, eller kan vi utsette? Venter tvillinger, så da har vi jo litt flere uker å "rute med" :)
Et annet alternativ er oppstart august/sept å ha mulighet til å gi barna en veldig lang og rolig start/tillvenning med korte dager og kortere uke:-) vi gjorde det med barnet vårt. Hun startet i bhg 02 september altaå vi betalte for plass fra august pg avtalte med bhg at vi avventet oppstart 2 uker så vi fikk laget et «eget» litt lenger opplegge for tilvenning og slapp å følge de kaotiske første dagene hvor 10 stk skulle tillvennes samtidig. Far var i permisjon frem til midten av november og i den perioden filk hun veldig korte dager og litt kortere uker og mot slutten av hans permisjon trappet vi opp litt anntall timer etc hun var der. Veldig fornøyd med denne løsningen vi fikk til, overgangen ble veldig god for oss alle:-)

Er ganske sikker på at du kan være i lønnet perm selv om barna er i bhg :) du kan jo også spørre på nav foreldrepenger på Facebook

Her var far i 50% pappaperm da storesøster begynne i barnehagen nå i januar slik at hun fikk korte dager og lang tilvenning ut februar. :happy: Tenkte ikke på en gang at det kanskje ikke var lov så håper da det:hilarious:

Vi venter også tvillinger med termin i august. Vi har tenkt til å avvente barnehagestart til januar 2021 og ha kontantstøtte mellom permisjon/barnehage. Ved tvillinger får man 15 000 i mnd.

Du kan starte når du vil, men offentlige barnehager krever som regel at du betaler fra og med august, mens private barnehager velger selv om de tar betalt fra og med oppstart. Men private barnehager får tilskudd per betalende barn de har registrert innen 15 desember. Dvs at hvis de holder plassen ledig til etter det får de ikke tilskudd for det barnet. De vil derfor prioritere barn som starter opp før 15.des, eller ihvertfall betaler f.o.m desember.
Man kan fint ha permisjon mens barna går i barnehage. Man får også kontantstøtte fra barnet er 1 år til og med den mnd barnet starter i barnehage.

Du kan starte når du vil, men offentlige barnehager krever som regel at du betaler fra og med august, mens private barnehager velger selv om de tar betalt fra og med oppstart. Men private barnehager får tilskudd per betalende barn de har registrert innen 15 desember. Dvs at hvis de holder plassen ledig til etter det får de ikke tilskudd for det barnet. De vil derfor prioritere barn som starter opp før 15.des, eller ihvertfall betaler f.o.m desember.
Man kan fint ha permisjon mens barna går i barnehage. Man får også kontantstøtte fra barnet er 1 år til og med den mnd barnet starter i barnehage.
Betaling kommer ann på hvor man bor. Begge de to eldste her begynte i mars. Ingen betaling føt bhg start i kommunal bhg. kontantstøtte er fra 13 mnd- 23 mnd.

Dersom du bor et sted hvor det pleier å bli fullt i barnehagene, må du søke fra 1. August det året de blir ett år (du søker før 1. Mars) også vil du nok få plass fra de er ett år. Vil du utsette starten må du som regel da betale for plassen inntil du skl begynne å bruke den og siden du har en bhg plass vil du ikke få kontantstøtte fra 13 mnd selv om plassen ikke er i bruk.

Er annet alternativ er å høre med barnehagen hvor realistisk det er å få plass om man søker plass på en annen tid av året.
Men man kan fint ha permisjon selv om man betaler for en plass som man ikke har begynt å bruke enda.

Kontantstøtte får du vel ikke dersom du betaler for en plass, selv om du ikke bruker den?

Betaling kommer ann på hvor man bor. Begge de to eldste her begynte i mars. Ingen betaling føt bhg start i kommunal bhg. kontantstøtte er fra 13 mnd- 23 mnd.

det visste jeg ikke. Her vi bor og omkringliggende kommuner er det betalingsplikt i kommunale barnehager

Kontantstøtte får du vel ikke dersom du betaler for en plass, selv om du ikke bruker den?

Var kanskje litt uklart i svaret, som du sier får man ikke kontantstøtte hvis msn betaler for en plass, men man kan motta både foreldrepenger og kontantstøtte samtidig

Hvis barna blir født i september har du krav på oppstart i september. Du søker da plass i september og betaler ikke for august!

Har barnehagen ledig plass kan du og få plass senere. Da søker du oppstart når du trenger, så slipper du betale mange måneder før du faktisk skal bruke plasser. Har inntrykk av at det å betale for plass man ikke bruker henger igjen fra tidligere. Samme som at man MÅ starte i august for å få plass. September-novemberbarna har rett på oppstart i den måneden de ble født :) har barnehagen ledig plass så har den ledig plass, og da må den ikke holdes av fra august av.

Du kan høre rundt med barnehagene i forveien for å sjekke hvor fulle de er. Samt rundt i kommunen. Her jeg bor er det fullt i barnehagene på feltet, og her kan man ikke ha utsatt oppstart. Men på feltet ved siden av er det ledige plasser, så der begynner de barna med utsatt oppstart før de evt. Bytter bhg til de på feltet der de bor.

Du kan få kontantstøtte så lenge du ikke har plass i barnehage.

Du må bare ringe eller sende mail å høre med oppvekst-leder i din kommune, eventuelt ta en ringerunde til aktuelle barnehager. ☺️ Det er så ulik praksis når det kommer til betalinger ved å «holde av» en plass, og også ulik praksis når det forventes oppstart. Noen ønsker at barna starter ved hovedopptak i august (og januar) ift tilvenning og fordeling av barnegrupper, og hvis man da ikke ønsker å starte før senere så må man kanskje betale for å holde på plassen. MEN det er ikke slik overalt, mange praktiserer også rullerende opptak, og da kan man begynne når som helst etter hovedopptak - og betaler heller ikke før man benytter barnehageplassen ☺️ Det er gitt at det er ledige plasser. Ofte er det mer slik ute i distriktene enn i storbyene.
I barnehagen jeg jobber tar vi inn hele året, foreldre bestemmer selv når barnet starter i samråd med oss, og betaler heller ikke før den måneden de starter. Dette er kommunal barnehage, vet at flere private barnehager her vi bor ønsker betaling fra august selv om plassen ikke benyttes før eventuelt oktober.

Du må bare ringe eller sende mail å høre med oppvekst-leder i din kommune, eventuelt ta en ringerunde til aktuelle barnehager. ☺️ Det er så ulik praksis når det kommer til betalinger ved å «holde av» en plass, og også ulik praksis når det forventes oppstart. Noen ønsker at barna starter ved hovedopptak i august (og januar) ift tilvenning og fordeling av barnegrupper, og hvis man da ikke ønsker å starte før senere så må man kanskje betale for å holde på plassen. MEN det er ikke slik overalt, mange praktiserer også rullerende opptak, og da kan man begynne når som helst etter hovedopptak - og betaler heller ikke før man benytter barnehageplassen ☺️ Det er gitt at det er ledige plasser. Ofte er det mer slik ute i distriktene enn i storbyene.
I barnehagen jeg jobber tar vi inn hele året, foreldre bestemmer selv når barnet starter i samråd med oss, og betaler heller ikke før den måneden de starter. Dette er kommunal barnehage, vet at flere private barnehager her vi bor ønsker betaling fra august selv om plassen ikke benyttes før eventuelt oktober.

Oppstart i september-november kan man ikke kreve betaling fra august av, dersom barnet har bursdag i den måneden barnet skal begynne. :) I tillegg til at de har krav på oppstart i fødselsmåned og trenger ikke begynne i august. Ble ny lov i 2016

Back
Topp