Vondt?

Elisabelle

Blir kjent med forumet
Dere som har hatt medikamentell/medisinsk abort rundt uke 16-17, hvordan vil dere beskrive smertene? Var det veldig vondt
 
Nå hadde jeg i uke 21, og ikke 17. Var såklart vondt, riene er de samme, men kan heldigvis få et tonn med smertestillende, fikk flere sprøyter med morfin for eksempel. Den verste smerten som var smerten jeg merket var den indre og psykiske smerten.
 
Jeg hadde medisinsk abort uke 15-16. Kom om morgenen og dro hjem om kvelden.
Det begynte med at jeg tok pillene og kjente ingenting i mange timer før det plutselig ble litt menssmerter på en måte og deretter begynte selve prosessen. og jeg skal ikke lyve, det var veldig vondt de minuttene det sto på. Men det varte en halvtime maks. All morfin i verden hjalp ikke meg på de smertene jeg hadde nedentil under det jeg tror var "pressrier". Men når alt var ute forsvant smertene med en gang.
Alt føltes og så ut som om det var ute men dessverre hadde jeg små rester (8mm + 9mm) i mange uker etterpå og var inn til utskrapning. Måtte nesten ha blodoverføring. Følg med blødninger i etterkant og ikke godta at de på vakttelefonen sier det er normalt hvis du har styrtblødninger eller blødninger som ikke avtar betraktelig etter 2 uker.
Oppi alt det fysiske så er det viktig å ta vare på psyken. Godta at dette skjer deg og at det er ingenting du får gjort noe med, men sørg over det som er hendt og ta vare på hverandre.
:Heartred:Heartred:Heartred
 
Nå hadde jeg i uke 21, og ikke 17. Var såklart vondt, riene er de samme, men kan heldigvis få et tonn med smertestillende, fikk flere sprøyter med morfin for eksempel. Den verste smerten som var smerten jeg merket var den indre og psykiske smerten.
Håper alt går bra med deg nå! ❤️
 
Jeg hadde medisinsk abort uke 15-16. Kom om morgenen og dro hjem om kvelden.
Det begynte med at jeg tok pillene og kjente ingenting i mange timer før det plutselig ble litt menssmerter på en måte og deretter begynte selve prosessen. og jeg skal ikke lyve, det var veldig vondt de minuttene det sto på. Men det varte en halvtime maks. All morfin i verden hjalp ikke meg på de smertene jeg hadde nedentil under det jeg tror var "pressrier". Men når alt var ute forsvant smertene med en gang.
Alt føltes og så ut som om det var ute men dessverre hadde jeg små rester (8mm + 9mm) i mange uker etterpå og var inn til utskrapning. Måtte nesten ha blodoverføring. Følg med blødninger i etterkant og ikke godta at de på vakttelefonen sier det er normalt hvis du har styrtblødninger eller blødninger som ikke avtar betraktelig etter 2 uker.
Oppi alt det fysiske så er det viktig å ta vare på psyken. Godta at dette skjer deg og at det er ingenting du får gjort noe med, men sørg over det som er hendt og ta vare på hverandre.
:Heartred:Heartred:Heartred
Takk for info, jeg har ingen erfaring med dette, så tar med meg dine erfaringer og skal være på vakt i etterkant! Tusen takk for at du deler! <3 Kan jeg spørre hvordan de fant ut at du hadde rester igjen? Sjekket de det fysisk, ved hcg-test eller andre måter? Hadde du narkose under utskrapning? Og hvor vanlig er det at aborten ikke er fullstendig?
 
Hadde medisinsk abort i uke 17, han var 16. Det var vondt. Men det gikk kjapt. Fikk så mye smertestillende jeg trengte. Det som overrasket meg - fordi jeg ikke hadde tenkt på det - var at vannet gikk..
dessuten var den psykiske smerten verre så det overdøvet de fysiske smertene også.
Jeg ble over natta.. reiste hjem så fort jeg fikk lov.

Skjedde det samme i uke 12/13. Det gikk litt kjappere men ca samme smertene. Fikk uheldigvis en infeksjon noen dager senere da jeg var hjemme og den smerten var tusen ganger verre enn noe annet jeg har kjent. Jeg jobbet i ambulansen da så jeg nektet mannen min å ringe de. Han bar meg ut i bilen og kjørte meg på legekontoret.. startet med influensafølelse og feber før magesmertene tok seg opp til utenkelig nivå.
 
Hadde medisinsk abort i uke 17, han var 16. Det var vondt. Men det gikk kjapt. Fikk så mye smertestillende jeg trengte. Det som overrasket meg - fordi jeg ikke hadde tenkt på det - var at vannet gikk..
dessuten var den psykiske smerten verre så det overdøvet de fysiske smertene også.
Jeg ble over natta.. reiste hjem så fort jeg fikk lov.

Skjedde det samme i uke 12/13. Det gikk litt kjappere men ca samme smertene. Fikk uheldigvis en infeksjon noen dager senere da jeg var hjemme og den smerten var tusen ganger verre enn noe annet jeg har kjent. Jeg jobbet i ambulansen da så jeg nektet mannen min å ringe de. Han bar meg ut i bilen og kjørte meg på legekontoret.. startet med influensafølelse og feber før magesmertene tok seg opp til utenkelig nivå.
Uff, så uheldig! :-( Så tapre dere er! <3 Og takk for at du deler erfaringer! Greit å være oppmerksom på ting som kan skje i etterkant, som man kanskje ikke har tenkt på. Håper det går greit, men ser at det er flere som opplever infeksjoner og ufullstendig abort.
 
Jeg tok abort i uke 15. Fikk først vanlig paracet og ibux. Hjalp litt men når riene tok seg plutselig veldig opp var det kun morfin som hjalp meg. Gikk veldig fort for min del 2.5t fra første tablet til morkaken kom. Den lille kom etter 2t og morkaken etter 2.5t. Uvanlig fort. Var intense smerter en liten halvtime men mildere enn ved fødselen til sønnen vår.
Hos meg gikk vannet og den lille kom rett etterpå. Måtte være på sykehuset i nesten 6t etterpå pga blødningen. Jeg har blød nå i over 5 uker og hatt smerter så skulle nok ha sjekket meg for rester men fikk mensen på mandag så håper det ordner opp.
Det å blø så lenge har gjort prosessen verre psykisk for jeg blir aldri ferdig. Så blør du lengre enn 2-3 uker ta kontakt og få en sjekk.
Hvis du synes det er veldig vondt få morfin sprøyte og ikke tabletter. Tar mye lengre tid før det virker.
 
Takk for info, jeg har ingen erfaring med dette, så tar med meg dine erfaringer og skal være på vakt i etterkant! Tusen takk for at du deler! <3 Kan jeg spørre hvordan de fant ut at du hadde rester igjen? Sjekket de det fysisk, ved hcg-test eller andre måter? Hadde du narkose under utskrapning? Og hvor vanlig er det at aborten ikke er fullstendig?
De fant det ut da jeg hadde styrtblødning for andre gang og jeg dro til legevakt som igjen sendte meg til sykehus pga. lav hb og at det hadde gått 23 dager siden aborten. Der ble jeg sjekket med vaginal ultralyd. Jeg var i narkose i 10 min for utskrapning ja. Det er nok ikke så uvanlig at det er litt rester men det kommer som regel ut av seg selv, men det er nok mer vanlig at aborten blir fullstendig :)
<3
 
Jeg tror det varierer omtrent like mye som en fødsel. For meg tok det veldig lang tid fra start-dosen med Cytotec ble satt til alt var ute. Ca 12 timer. Men ser andre skriver her at det har gått heldig raskt. Man får jo heldigvis alt man trenger og ønsker av smertelindring. Jeg opplevde de i hvert fall som veldig rause på det.
Det er nok stor påkjenning fra før, så det kan være godt å slippe de veste smertene.
Håper du kommer deg greit igjennom det ❤️
 
Jeg hadde i uke 20, og hadde ikke så mye vondt men det tok ekstremt lang tid... 5 døgn fra første pille. Har hatt keisersnitt tidligere så måtte få en annen mildere type enn cytotec..denne funka ikke på meg, så fikk maks dose og etterhvert ballong. Men vondt var det ikke, milde rier bare... Hadde ikke brukt for smertestillende heller. Men den psykiske belastningen ila disse døgnene unner jeg ikke min verste fiende. Morkaka satt også fast, så det var litt vondt når de «grov» (unnskyld uttrykket) etter den....
Håper du kommer deg greit gjennom det ❤️
 
Back
Topp