Forstoppet etter fødsel

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg drikker en søt guffe som skal hjelpe å gi litt mykere avføring, etter tips fra sykehuset.
Jeg trodde ikke det skulle være noe problem da, men nå føler jeg meg så forstoppet.
Har bare bæsjet 3 ganger siden fødsel (over en uke siden), og det er stein hardt.
Så tørr ikke å tenke på hvor hardt det ville vært uten den søte guffen.
Det er ubehagelig nok i seg selv å gå på do med 10 sting.

Flere?
Tips/råd..?
 
Den søte guffa er laktulose? Drikk masse vann. Både laktulosen og ammingen trenger at du drikker masse.
 
Riktig, Duphalac heter den.
Jeg drikker myye, har en vannkarafell på benken som jeg tømmer flere ganger ganger i løpet av dagen..tror ikke jeg klarer å drikke mer. Kan prøve.
 
Fortsett å ta Duphalac, men spis gjerne også annen mat som er kjent for å få gang på systemet eller å hjelpe systemet; svisker, kiwi, biola, linfrø, chiafrø osv.
 
Bortsett fra svisker er dette en del av kostholdet mitt allerede, men kan prøve flere måltider med frø, chia, kiwi osv. Takk :)
Drikker mye biola nå, hatt så lyst på etter fødsel.

Det går seg vel til håper jeg..
 
Sniker litt. Er kun svisker som funker på meg. Uten dem så går jeg i "fødsel" en gang i uken... Helt grusomt.. Nå spiser jeg sviskeyoghurt hver dag og svisker (4-6stk) om dagen. Da er det mye bedre. Lactulose og duphalack synes jeg ikke helper på meg...

Forrige svangerskap endte jeg på avføringsmedisiner på resept for å komme tilbake til normalen..
 
Sitter å kjenner på følelsen av å skulle føde på nytt nå, enda jeg bare har to overfladiske pyntesting :shifty: fødte for snart 3 døgn siden, ikke vært på do enda (har ikke hatt behov før nå)
Blæh haha. Her hjalp chiafrø meg i svangerskapet, var helt grusomt forstoppa
 
Her gikk jeg raskt på do etter fødsel (var vel samme dag eller dagen etterpå) men ble hard i magen i forrige uke.. så da begynte jeg å drikke kaffe igjen! Det er som regel det som holder magen min «i sjakk» til vanlig :) til vanlig drikker jeg igså glatt 8 kopper, så kroppen går helt i sjokk når jeg blir gravid og ikkw liker kaffe.. hver gang ;) nå kan her jo ikke drikke 8 kopper mens jeg ammer naturligvis, men to små kopper hjelper litt i allefall ;)
 
Sitter å kjenner på følelsen av å skulle føde på nytt nå, enda jeg bare har to overfladiske pyntesting :shifty: fødte for snart 3 døgn siden, ikke vært på do enda (har ikke hatt behov før nå)
Blæh haha. Her hjalp chiafrø meg i svangerskapet, var helt grusomt forstoppa
Haha! Sånn jeg føler det også... føler jeg revner på nytt hver gang.
Fortsatt like hard i magen, aldri opplevd det før annet enn når jeg tar jerntilskudd. Men den typen jeg har brukt på slutten av svangerskapet har ikke gjort magen min hard.

Huff.. nå har jeg liksom bare blitt vant til det. Det blir vel bedre etter hvert.
Er det pga ammingen eller er det pga av "etter svangerskapet skal hormoner herje en siste gang med kroppen"-greie..?
 
Back
Topp