Vekstkontroll

Ørkenrev

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Hei.

noen som har vært på vekstkontroll/estimering av vekt av babyen på grunn av tidligere født stort barn?

har fått time til dette når jeg passerer uke 37+0.
Sist baby ble født litt før termin og var da 4310 gram.

ute etter erfaringer og hva de gjør på kontrollen? Er satt av 1 1/2 så jeg. Blir vel ultralyd etc? Hva skjer om barnet i magen ser stort ut allerede? Kan man bli satt i gang før termin pga dette?

takknemlig for svar ❤️
 
Kan ikke svare deg på hva de evt gjør i etterkant om barnet estimeres til å være stort, men har vært på en del vekstkontroller i dette svangerskapet pga hyperemesis og lite barn.
På mine kontroller har de tatt ultralyd av fosteret hvor de har tatt mål av hode, mage og lårbein som ved ordinær ultralyd for så å estimere en vekt. Hos meg er det også blitt gjort ultralyd for å kontrollere fostervann/gjennomstrømming i morkake for å kontrollere at fosteret får tilgang på nok næring. Håper noen kan gi deg et bedre svar i forhold til stort barn. Lykke til uansett! :happy:
 
Jeg ble satt igang med nr 2 på grunn av stort barn nr 1 , så det er absolutt mulig . Kan være forskjell fra sykehus til sykehus mest sannsynlig :)
 
Jeg ble satt igang med nr 2 på grunn av stort barn nr 1 , så det er absolutt mulig . Kan være forskjell fra sykehus til sykehus mest sannsynlig :)

hvor tidlig ble du satt igang? :)
 
Hei.

noen som har vært på vekstkontroll/estimering av vekt av babyen på grunn av tidligere født stort barn?

har fått time til dette når jeg passerer uke 37+0.
Sist baby ble født litt før termin og var da 4310 gram.

ute etter erfaringer og hva de gjør på kontrollen? Er satt av 1 1/2 så jeg. Blir vel ultralyd etc? Hva skjer om barnet i magen ser stort ut allerede? Kan man bli satt i gang før termin pga dette?

takknemlig for svar ❤️

Kan kun svare på hva som skjer på en vekstkontroll. Er i uke 34 med mitt første barn, får kontroller fordi jeg er overvektig og har et risikosvangerskap. Ofte så ser de jo at dersom mor er overvektig så blir barnet større. Har vært på 2 kontroller til nå og skal på en ny om en og en halv uke ca. Siden man har hatt ordinær ultralyd så sjekker dem bare det dem skal, men har opplevd at det varierer en del fra person til person hvordan kontrollen går. Noen er veldig stille og sier ikke så mye før de har sjekket alt, mens andre forklarer underveis og tar seg god tid. Første kontrollen (uke 31+4) gikk ganske kjapt, hun målte hodeomkrets, magemål og lengden på lårben. De målene tok hun ca 3 ganger. På meg sjekka hun også at alt var fint med morkake og blodgjennomstrømninger. Hun ble da estimert til 1700-1750 gram, husker ikke helt nøyaktig.

Andre kontroll (uke 33+4) fikk jeg på grunn av høyt blodtrykk, så da måtte de sjekke at hun trivdes inni der. Da tok legen seg god tid med meg og forklarte ting, tok på litt 3D for å vise ansikt, forklarte om hodet som var festet og hvilken retning hun lå i bekkenet, forklarte så hvilke mål han tok og at de måtte tas flere ganger for å få mest mulig riktige mål. Fantastisk hyggelig lege! Han estimerte henne da til å være rundt 2000g, så da har hun vokst 250-300g ca på en uke. Tror de regner ca 700g i måneden som normalt de siste 3 månedene. Tror ikke noen av kontrollene tok mer enn 15-20 min maks. Det som tok lengst tid var å vente på å komme inn til kontroll.

Dersom du skal bli vurdert til igangsetting/keisersnitt i forhold til om de estimerer høy vekt så tror jeg kanskje du burde beregne litt lenger tid, kanskje du må ut igjen for å vente hvis de må vurdere saken. Når det er sagt så kan disse estimatene gå veldig feil. Noen får beskjed om at de har små barn som viser seg å være store, andre motsatt. Har lest flere tilfeller der barn har blitt beregnet til å være 4-5 kg så er de rundt 2,5 eller der de er beregnet til å være rundt 2,5 og kommer ut på over 4 kg. Så jeg personlig tar disse kontrollene med en klype salt. Tror også man burde se det litt i sammenheng med utvikling av sf mål. Vokser magen mye i forhold til egen kurve og de beregner lite barn og normal mengde fostervann så kan det kanskje være feil og motsatt.
 
Jeg er på ekstra kontroller pga at forrige unge var liten pluss litt lite fostervann på slutten.
Da har de målt hode og mage på knøttet, og sjekket blodgjennomstrømning i navlestrengen og ryggen.
Var der da jeg var 32 uker og skal på nytt på onsdag, er da 34 uker. De sa de skulle følge opp med jevnlig ultralyd resten av svangerskapet, men at så lenge hun følger sin egen vekstkurve gjør de ikke noe.

(Har egentlig termin 02.juli, men snek meg med her i junigrupoa siden jeg er overbevist om at hun kommer i juni)
 
Var i dag. Han ligger på 79- percentilen.
Så blir nok stor. Men skal ikke settes i gang eller på flere kontroller. Litt skuffa.
 
Var i dag. Han ligger på 79- percentilen.
Så blir nok stor. Men skal ikke settes i gang eller på flere kontroller. Litt skuffa.
Forstår godt at du er litt skuffa... :Heartred Synes du i det minste burde fått en ny kontroll/ estimering før fødsel.
 
Forstår godt at du er litt skuffa... :Heartred Synes du i det minste burde fått en ny kontroll/ estimering før fødsel.

ja, sånn etter uke 38, hadde vært betryggende. Men får gjøre hva jeg kan for å få han ut før :)
 
Da har jeg vært på kontroll på sykehuset igjen (de så ikke på vekst denne gangen, men på grunn av lite fostervann), første legen ble mer og mer stille før hun sa at hun ville en til lege skulle se på meg siden det hadde store konsekvenser hvis hun nå sa at det var for lite fostervann siden jeg bare er 35+2.

Lege nr to fant litt mer fostervann, men fikk beskjed om å komme igjen på fredag.
De hadde nok satt meg i gang i dag dersom jeg hadde vært lenger på vei, men nå ble det ny sjekk på fredag og så evt tirsdag.

Ser ut som jeg bør pakke fødebagen før fredag for å være på den sikre siden.

Godt vi solgte leiligheten i går, så jeg kan begynne på finne frem og sette sammen babytingene nå.
 
Da har jeg vært på kontroll på sykehuset igjen (de så ikke på vekst denne gangen, men på grunn av lite fostervann), første legen ble mer og mer stille før hun sa at hun ville en til lege skulle se på meg siden det hadde store konsekvenser hvis hun nå sa at det var for lite fostervann siden jeg bare er 35+2.

Lege nr to fant litt mer fostervann, men fikk beskjed om å komme igjen på fredag.
De hadde nok satt meg i gang i dag dersom jeg hadde vært lenger på vei, men nå ble det ny sjekk på fredag og så evt tirsdag.

Ser ut som jeg bør pakke fødebagen før fredag for å være på den sikre siden.

Godt vi solgte leiligheten i går, så jeg kan begynne på finne frem og sette sammen babytingene nå.
Da har jeg vært på kontroll igjen og de fant litt mer fostervann denne gangen! Så ingen igangsetting i dag. Ny kontroll av fostervannsmengde på onsdag.

Men de fikk ikke målene av ungen til å stemme helt. Hodet var i dag mindre enn det var for 9 dager siden. Det er jo ikke mulig og de mistenkte at hun som målte sist ikke hadde målt helt riktig. Blodstrømmen til hodet var fin og det er magen som evt ville bli berørt først dersom hun ikke fikk nok næring, og magen vokste fint. Ny vekstkontroll om ti dager.

Hun er nå ca 2500 g, så begynner å bli stor jente (alt er relativt). Er 34 dager til termin, men storesøster var kun 2660 da hun kom seks dager før termin.
 
Back
Topp